نامه سرگشاده نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی به رئیس جمهور درباره کارگران و بازنشستگان کشور

نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی و دبیر اجرایی خانه کارگر استان مازندران در نامه‌ای سرگشاده خطاب به سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم نکاتی را درباره سیاست‌های این دولت در قبال بازنشستگان و کارگران کشور یادآور شد.

نامه سرگشاده نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی به رئیس جمهور درباره کارگران و بازنشستگان کشور

نصرالله دریابیگی، نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی و دبیر اجرایی خانه کارگر استان مازندران در نامه‌ای سرگشاده خطاب به سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم نکاتی را درباره سیاست‌های این دولت در قبال بازنشستگان و کارگران کشور با استناد به دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی و قوانین اساسی کشور یادآور شد.

وی این نامه را به مناسبت سفر اخیر رئیس جمهور به استان مازندران نگاشته است.متنی که در ادامه می‌خوانید، مشروح این نامه است:                                                                                                 

جناب حجت الاسلام والمسلمین  سید  ابراهیم رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

                  

    با عرض درود و خوش آمدگویی به خطّه حافظان و مروجان فرهنگ والای شیعی و ولایی (مازندران) با مغتنم شمردن فرصت و مجال حاصل از این حضور و دیدار با آحاد مردم و استماع مشکلات آنان بر خود واجب دانستیم تا در مقام نمایندگی از حقوق طبقه و دو قشر زحمت کش و حیات بخش  و ارزشی یعنی کارگران و بازنشستگان که رهبر کبیر انقلاب (ره) حیات جامعه را مرهون آنان بیان فرموده و رهبر فرزانه انقلاب در خصوص  کارگران فرمودند «بهبود جان جامعه کارگری تاثیری بزرگی در بهبود حال کل جامعه دارد» ، متأسفانه برخلاف این نظر و نگاه ،جایگاه و نقش حیات بخش و ارزشمند این دو قشر که هم در عُدّه و هم در عِدّه دارای اثرگذاری بسیار مؤثری در اداره امور کشور از جهات سیاسی – اجتماعی و اقتصادی میباشند،  در طول دهه ها و بویژه طی سنوات اخیر به شدت مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته و ناشی از این بی مهری و کم لطفی ها ،اکنون امور معاش و سفره آنان متأثر و تهی و همچنین از جهت معنوی و روحی ، فشار سنگین و غیرقابل تاب آوری بر آنان و عائله آنان تحمیل گردید. لذا با توجه به اهمیت موضوع ضرورتاً دخالت مستقیم شخص جنابعالی را می طلبد تا دور از هرگونه اعمال سلیقه های مخرّب که از سوی افراد کارگزار دولتی و غیردولتی ، نا آشنا به اثر زیانبار بازی با احساسات و سفره این دو قشر تأثیرگذار اجتماعی و سیاسی ، هرروز به نوعی با ترک فعل و یا با تصمیمات غیرکارشناسی،در حال کشاندن آنان به کف و بستر خیابان که نوعی همکاری  دانسته یا  نادانسته با بدخواهان و معاندین انقلاب شکوهمند اسلامی که از ان سوی مرزها هر روز بر طبل تحریک این جامعه می کوبند ،موجبات رفع دغدغه های در حال حاد شدن و غیر قابل کنترل  این دو قشر مؤثر و بزرگ جامعه ایران بزرگ را فراهم فرمائید. لذا ذیلا" باذکر اهم  ازمشکلات این قشر که چاره جوئی و حل فوری و اورژانسی را می‌طلبد عبارتند از:

1-طی سنوات اخیر عدم رعابت قانون در زمان تعیین مزد کارگران و متأثر از آن ،حقوق بازنشستگان (کارگران سابق)در ایجاد یک تناسب قابل قبول و منطبق با ماده 41 قانون کار و 96و111 قانون تأمین اجتماعی با نرخ واقعی تورم و تورم انتظاری برای طول مدت مزد تعیین شده، باعث فقیر شدن سفره کارگران و بازنشستگان که از آثار زیانبار آن ، فرسودگی جسم و جان و روح و روان سرپرستان خانوار کارگری و بازنشستگان و عائله آنان می باشد.

آقای رئیس جمهور کدام کارگزار شما توان اداره امور معیشتی خود را با اتکاء به حقوق ده میلیون تومانی دارد؟اگر چنین فرد توانمندی وجود دارد لطفاً بعنوان نمونه اعلام فرمائید تا یک راستی آزمائی صورت پذیرد. بدتر از آن اینکه همین حقوق ده میلیونی اکثراً با ماهها تأخیر از سوی مراکز تولیدی بویژه پیمانکاران طرف قرارداد دولت پرداخت می‌شود. آیا این عذاب آور و موجب اعتراضات و دلخوری نمی شود؟ و اگر شود حق با کیست؟ ومقصر چه کسی می باشد ومیزان مجازات آن چیست . مگر مزد ، چند درصد از مجموع قیمت تمام شده را شامل می شود که باید همه مشکلات اقتصادی را بر گردن مزد انداخت ؟براین اساس ، رفع این ظلم و ستم که ناشی از عدم رعایت عدل و انصاف از سوی وزرای تصمیم ساز شما در شورایعالی کار میباشد از شما تقاضا می‌شود.

2-همانگونه که مستحضرید برابر قانون اساسی درمان رایگان حق آحاد مردم که کارگران و بازنشستگان از همین مردم هستند، می‌باشد. شاید به اطلاع شما نرسانده باشند که کارگران برای درمان خود و عائله شان مجبورند تا چهار بار حق درمان پرداخت  نمایند .

در مرحله اول در زمان دریافت مزد ماهانه از محل سی درصد حقوق خود  که 9 درصد آنرا برای درمان می پردازنند ،در مرحله بعدی به دلیل عدم توان و پاسخگوئی مراکز درمانی ملکی و مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی باید با پرداخت وجهی قابل ملاحظه ،خود را بیمه تکمیلی نمایند و در ادامه و مرحله سوم پس از بازنشستگی هم از حقوقشان سرانه درمان گرفته شود و هم در مرحله چهارم باید در این دوره بازنشستگی  باردیگر خود وعائله شان را از جیب خود  بیمه تکمیلی نمایند. واین در حالیست که برابر قانون اساسی درمان رایگان حق مردم از دولت می باشد.

آقای رئیس جمهور د رکجای دنیا چنین وضعی حاکم است ؟آیا شما این را ، ظلم و ستم بر این دو قشر نمی دانید؟لطفاً اگر می دانید چاره ای ، اقدامی و دستوری را برای رفع آن   امر به ابلاغ فرمائید؛ ضمن آنکه در این عریضه مجالی برای  ارائه گزارشی از عدم خدمت صادقانه  لازم به بیماران در مراکز درمانی سازمان وطرف قرارداد آن  نیافتیم.

3-در موضوع عدم وجود امنیت شغلی کارگران به استحضار میرساند ،علی رغم وجود امکان قانونی در برخورد با پدیده شوم و ناامید کننده ناامنی شغلی ناشی از اخذ قراردادهای سفیدامضاء  وجود دارد ، متأسفانه اکنون کارگران با وصف ابراز نگرانی رهبری معظم انقلاب در این خصوص ،  در بلاتکلیفی و ناامیدی شدیدی قرار دارند؛زیرا کارگران با قرارداد سفیدامضاء که بدون کمترین نظارت قانونی از سوی مراجع مربوطه  بصورت غالب و گسترده حاکم بر بازارکار و روابط کارگری و کارفرمائی کشور می باشد،هیچ امیدی به اینکه با ترک کارگاه پس از پایان کار در امروز ، آیا فردا  امکان ادامه کار برای  آنان فراهم میباشد،  ندارند. آیا این برای نظامی که زیرساخت آن براساس توسعه بخشی و امید آفرینی در جامعه و رشد و تعالی و بالندگی بنا گردید، زیبنده و آیا نصایح  رهبر فرزانه انقلاب با این روند و اوضاع و احوال حاکم بر روابط کارگری و کارفرمائی تحقق یافتنی است؟چه کسی مسئول و پاسخگو برای این وضع و چه برنامه ای برای برون رفت از این وضع در دولت جنابعالی  پیش بینی وبرای عملیاتی شدن  در دستور کار قرار دارد. لطفأ در این خصوص چاره ای ، دستوری صادر فرمائید.

4- متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که از طریق دولت در لایحه سال 1403 مبلغ 120 هزار میلیارد تومان پیشنهاد ودر کمیسیون تلفیق به 170هزار میلیارد تومان افزایش وسپس دچار چالش وسبب نگرانی جامعه 15 میلیون نفر بازنشستگان گردید. جناب آقای رئیس جمهور عزیز ، بازنشستگان تامین اجتماعی ومستمری بگیران بیش از 70 درصد حداقل حقوق دریافت می نمایند. لذا ضرورت پیگیری مجددانه آن مقام ارزشمند وعالی در تحقق عدالت اجتماعی وتقسیم  عادلانه ثروت واجرای مهم متاسب سازی حقوق بازنشستگان سبب آرامش ، عدالت واحقاق حقوق حقه این سربازان گمنام سنگرهای نبرد وتولید وایثار وعلاقمندی بهتر وبیشتر آنان به نظام ، دولت وانقلاب اسلامی خواهند شد.

5-بانک رفاه کارگران متعلق به سازمان تامین اجتماعی واموال بیمه شدگان وبازنشستگان کشور است . واگذاری این بانک به بخش خصوصی از نظر جامعه کارگری غیر قابل قبول وغیر شرعی وغیر قانونی بوده  و ما جامعه کارگری وبازنشستگان  خواستار تقویت بانک واجازه بیشتر به خدمات دهی این بانک به کارگران وبازنشستگان بصورت خدمات قرض الحسنه و وام های دراز مدت برای حمایت  از مسکن  کارگران وبازنشستگان هستیم.

6- جناب آقای دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران همانگونه که مستحضرید سازمان تامین اجتماعی به شدت نیازمند هدایت ، حمایت وعنایت ویژه از بابت پرداخت بدهی دولت به سازمان می باشد. با عنایت به اینکه ارائه خدمات دهی سازمان تامین اجتماعی وحتی پرداخت حقوق بازنشستگان به دلیل انباشته شدن بدهی دولت به سازمان با تاخیر صورت می پذیرد .وخدمات درمانی و اجرای وظائف قانونی  خود را به سختی انجام  وسبب نارضایتی در جامعه گردیده است لذا دولت به سازمان می بایستی سالیانه بخشی از بدهی خود را پرداخت تا مدیران سازمان بتوانند  در جهت رفع مشکلات بیمه شدگان وبازنشستگان که با خانواده شان  نیمی از جمعیت کشورند،  انجام وظیفه نموده تا   با چالش  جدی مواجعه نگردند. درغیر  این صورت معضلات فراوانی برای کشور وجامعه بوجود خواهد آمد.

7- سازمان تامین اجتماعی با حق بیمه کارگران ساختمانی شکل گرفت ، متاسفانه این قشر شریف وسختکوش  امروز از خدمات سازمان تامین اجتماعی محروم گردیده اند، لذا ضرورت حمایت ، هدایت ودستور جنابعالی جهت بیمه شدن این قشر از کارگران مظلوم ، زحمتکش ومتدین کارگران ساختمانی کاملا" مشهود بوده ومورد رضایت خالق ومخلوق می باشد ، جناب رئیس جمهور اصلاح قانون بیمه کارگران  ساختمانی با حمایت جنابعالی مورد درخواست ما وتحقق عدالت وهمچنین  حفظ حراست از منافع محرومان ومستضعفان  در کشور خواهد شد .

                                                                                                     ومن ا...التوفیق

    نصرالله دریابیگی

دبیر اجرائی خانه کارگر مازندران و

نائب رئیس کانونعالی بازنشستگان تامین اجتماعی

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ناشناس
    0

    فقط و فقط حرف...... کو گوش شنوا

  • ایرانی
    0

    سلام جناب دریابیگی خدا قوت خلاصه آدمی پیدا شد که در دل کارگران و بازنشستگان را کتبا به آقای رییس جمهور منتقل تا فردا ایشان نگویند من نمی‌دانستم . آنجا که آقای وزیر کار قانون را میخواند و نمیخواهد جمله فارسی را بفهمد( خوابیده را میتوان بیدار کرد اما آدمی که خود را بخواب بزند نمیتوان بیدار کرد) و برای پرسش به مجلس میفرستد باید محکم تر برخورد کرد . وقتی به منطق و عقل عمل نشود ناخود آگاه مردم کف خیابان خواهند بود

  • ناشناس
    0

    مگر ریس جمهور نباید از کلیها امورات جاری وساری مطلع وآگاهی واشرافیت داشته باشد اگر دارد واقعا باید گریست واگر ندارد واویلا ست که مملکتی به این وسعت چنین رییس جمهوری که داعیه عدالت محوری وحمایت از محرومان را یدک میکشد ولی نسبت به این ظلم عطیم کر ولال تشریف دارن چون هیچ سرپرستی با این درامد نمی تواند خانواده را اداره وبنیانها خانواده متلاشی شدن ققر وتهیدستی باعث شده تمام کم وکاستی ها سر سرپرست خانواده شکسته بشه که یک عمر تلاش وزحمت کشیدن الان به اندازه پشیزی ارزش ندارن درسایه رییس جمهوری ناتوان وصعیف فقط بلد داد بزنه خجالت آوره

  • محمد
    0

    درود بر شرفت که حرف دلمان بازدید ولی کو گوش شنوا فقط دولت خوب با حرف بزنه رد عمل صفر است

  • هادی طاهر
    0

    واقعا حرف دلمان بود. ولی اگه گوش شنوایی باشه وبشنوه. دیگه خسته شدیم از زندگی با این حقوق و این تورمی که هست. خدا گناهکارشو رو خیلی زود بفرسته درک شاید ما هم راحت بشیم.

  • نقد علی
    0

    سلام جناب آقای دریا بیگی بسیار خرسندم از اینکه کسی درد این قشر فراموش شده بازنشسته را مطرح کرده است .ولی نکته با اهمیت تر که خود جناب عالی فرمودید که ۷۰ درصد بازنشستگان تامین حداقل بگیر هستند .من سوالم اینجاست آقای در یا بیگی ما ۳ قشر بازنشسته داریم ۳۰ سال حق باز نشستگی داده ۲۰ ساله و ۱۰ ساله .اگر مبنای دریافتی یک باز نشسته ۳۰ ساله ۱۲
    میلیون تومان باشد و دریافتی یک ۲۰ ساله ۱۰ میلیون
    تومان چرا من۱۰ سال بازنشسته ۳میلیون تومان دریافتی ام باشد این برایتان سوال بر انگیز نیست ؟

  • رسول میکائیل زاده
    0

    باسلام واحترام خدمت برادر عزیزم آقای دریا بیکی فقط میخوام بگم دست خدا بر بالای سرت مستدام وخدا قوت وخسته نباشی 🙏🏼

  • علیرضا تهرانی
    0

    با سلام وعرض ادب خدمت جناب آقای دریا بیگی عزیز
    نامه زیبا وحرف دل مردم که تحت دفاع از سازمان تأمین اجتماعی، به جناب آقای رئیسی، ریاست محترم جمهوری اسلامی، را خواندیم،مخصوصا بند ۶ را که عنوان کردید، از جنابعالی تقدیر وتشکر مینماییم، انشالله در پناه سایه حضرت، حق تعالی، ادامه خدمت ودفاع شرعی وقانونی. عای خیر مردم
    نیز پشت سرتان میباشد.وانشاالله جناب آقای دکتر رئیسی محترم نیز نسبت به بدهی ودیدن شرعی دولت به این سازمان تأمین اجتماعی را حتمآ پیگیری خواهند کرد.
    از ریاست جمهوری اسلامی جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی نیز تقدیر وتشکر ودست بوس آن مقام محترم هستیم.
    که جناب دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی نسبت به صحبت و تأکید مقام معظم رهبری، مدظله‌العالی بی اهمیت نخواهند ماند.با تشکر از ریاست محترم جمهوری اسلامی. ومن الله توفیق

  • خانم طولابی
    0

    خداخیرت دهدکه خداپسندانه قضاوت می کنید

  • ناشناس
    0

    شکایت قاضی را به قاضی میبرید هرچه بگندد نمکش میزنن وای به روزی که بگندد نمک ،خودش دستور اینکار را داده است

  • بازنشسته
    0

    یک مملکت به این بزرگی را دادن دست عدای بیسوادکه فرق بین زندگی کردن بازنده بودن رانمیدانندبهترازاین انتظار نداریم وقتی متوجه نمیشوند که بازنشسته که سنی ازش گذشته حق اولا میخوادچکاروبجای آن حقوق را ترمیم بدهندیا همه اقلام 50تا150درصدگران میشودحقوق قشربازنشسته بایکماتاخیرکلا20درصداضافه میشودبراستی اینان درکدام دانشگاه دکترای خودراگرفتند

  • ناشناس
    0

    کارگر وبازنشسته بدبخت باید ریالی دریافت کند ودلاری خرج کند اگه همه چیز جهانی است قیمت ها باید حقوق کارگر هم جهانی حساب بشه کجاست عدالت حضرت علی علیه السلام امان ازمدیران بی کفایت وبی لیاقت

  • ناشناس
    0

    مگر شبی که دلار ۴۵۰۰را۱۷۵۰۰کردن قبلاً نمی‌دانستند که مردم برای خرید بعدی همه می مانند ؟حتما می‌دانستند به جای کک لحاف را آتش زدند این است سیاست غلط

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها