گردن نگرفتن های دولت رئیسی این بار به وضع آشفته اجاره خانه رسید: باز هم تقصیر دولت قبل است

روزنامه دولت در ادامه روند هفته های اخیر، ناتوانی دولت سیزدهم را یکبار دیگر توجیه کرد و مشکل مسکن را به دولت قبل مربوط دانست.

گردن نگرفتن های دولت رئیسی این بار به وضع آشفته اجاره خانه رسید: باز هم تقصیر دولت قبل است

روزنامه ایران نوشت:کاهش ساخت و عرضه مسکن بخصوص تأمین مسکن برای مستأجران و اقشار کم‌درآمد، علاوه بر تأثیر بر افزایش قیمت نجومی مسکن موجب بالا رفتن قیمت اجاره‌بها شد، به‌طوری که در 10 سال اخیر اجاره‌بهای مسکن در کشور و در شهر تهران بیش از 3 و 6 برابر شده است.

با افزایش تعداد مستأجران و ناتوانی در خرید مسکن، قیمت اجاره‌بها از سال 91 تا سال 1400 به‌طور مداوم رشد داشته و این رشد قیمتی، بار مالی زیادی را بر مستأجران تحمیل کرده است. علاوه بر رکود ساخت‌وساز، بی‌قانونی و در واقع عدم نظارت بر بازار مسکن و نوعی رهاشدگی این بازار موجب تشدید فشار بر مستأجران شد که آثار و تبعات آن با وجود ثبات قیمت و کاهش شتاب رشد تورم مسکن در یک سال اخیر، همچنان در بازار اجاره دیده می‌شود. براساس آخرین آمار رسمی از بازار مسکن که بانک مرکزی منتشر کرده است، رشد نقطه به نقطه تورم در فروردین ماه سال‌جاری در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 45.2 و 52.4 درصد است.

آمارهای بانک مرکزی کاهش شدید تولید مسکن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم را نشان می‌دهد، به‌طوری ‌که از سال ۹۳ تا ۹۹ در مجموع ۹۴۳ هزار و ۵۶۲ دستگاه ساختمان توسط بخش خصوصی در مناطق شهری تکمیل شده است.

روند تغییرات متوسط قیمت اجاره در هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهرهای کشور از سال 91 تا سال 99 افزایشی بود و از 4600 تومان در سال 91 به 21 هزار و 600 تومان در سال 99 رسیده است. بیشترین افزایش قیمت مسکن در شهرهای کشور در سال 99 و همزمان با افزایش تقاضا برای مسکن و به تبع افزایش قیمت مسکن رخ داد. در این سال با رشد قیمت مسکن، اجاره‌بها نیز 25.8 درصد افزایش یافت. بیشترین رشد قیمت مسکن در شهرهای کشور، در دهه گذشته در سال ٩٩بوده که میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 44.7 درصد افزایش داشته است.

با بررسی روند تغییرات اجاره مسکن در سال‌های گذشته، می‌توان دریافت که بازار اجاره‌مسکن در این سال‌ها همواره افزایشی بوده ولی شدت آن به میزان تغییر قیمت مسکن وابسته بوده است. با جهش قیمت‌ها، اجاره‌بها نیز افزایش پیدا می‌کند و در بلندمدت رشد اجاره‌بها متناسب با قیمت مسکن خواهد بود که در دهه 90 این موضوع مشخص است.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • اسدی
    0

    بیش از ۱۰ میلیون نفر ، از کودک تا پیر ناکار امد از اتباع بیگانه بدون حساب و کتاب وغیر قانونی وارد کشور شده اند وعملا مشاغل و خانه های حاشیه شهرهای ایران را به تصاحب خود در اورده اند و اجاره مسکن را برای ایرانیان به خصوص در مناطق فقیر نشین سرسام اور نموده اند !؟ انگاه دولت ضعیف و تحمیلی چشم بر همه ندانم کاری های خود بسته وهر مصیبت بی تدبیری خود را به دولت قبل نسبت می دهد !؟ الان تمام حاشیه های شهرهای کشور به تصرف این میهمانان ناخوانده در امده است !!! بالاخره این اتباع در سکونت گاه ایرانیان معوا گزیده اند ، طبیعی است که اجاره ها بالا می رود !؟ اما فریاد از جهل این دولتمردان که شرکت ۷ درصدی ملت در انتخابات را حماسه بزرگ خواندند !؟

  • ناشناس
    0

    وقتی سن ریسی هم افزایش پیدا می‌کند هم مقصر دولت روحانی بوده چونکه دولت روحانی هرشبانه روز را 24ساعت تعیین کرده ریسی هر هفته را 24ساعت تعیین میکند

  • مجید
    0

    اگر همیه مشکلات برای دور قبل است تو اینجا چکار داری برو بزار روحانی بیاید هم بدونیم مشکلات تقصیر چه کسی بوده بهش اعتراض کنیم یا مجبورش کنیم درستش کند اینجور حکمت کردن همیش تقصر نفر قبل بود درست نیست شما برو بزار نفر قبلی بیاید اجبارش کنیم مشکلات را برطرف کند ان وقت اگر صلاح دانستی مشکلاتم تمام شده باشد شما تشریف بیاورید

  • ناشناس
    0

    مقصر دولت قاجار بوده .شما اومدی شدی ریس جمهور پس درستش کن البته بااجازه بزرگتر

  • ناشناس
    0

    تا ابد بگوئید دولت قبل شما واهمه از هیچی ندارد

  • ناشناس
    0

    آره دیگه ، از قدیم گفتن دیوار حاشا بلنده!!🫣🤔🤬😱

  • ناشناس
    0

    کدام را گردن گرفت

  • ناشناس
    0

    دولت بیکفایت افغانی زاده طالبانی افغانی ها رو بیرون کن دلار ای سازمان ملل شیرینه ولی بیکاری ما نبود مسکن وکار وامنیت براتون مهم نیست از ترکا وپاکستانیها یاد بگیر چرااز من ایرانی مالیات میگیری اما عرضه نداری بخاطر دارای که میگیری از افغانی مالیات بگیری اخراجشون کن نترس

  • ناشناس
    0

    خدا بیامرزد پدر آقای روحانی را که بزرگترین خدمت را در حق آقای رییسی کرد اگر ایشان نبودند بعد از سه سال آقای رییسی اشتباهات و قصور هایش را گردن که می انداخت کی بود کی بود من نبودم همش تقصیر حسن است هی بیچاره حسن

  • ازگل گیت
    0

    در اخر صدارت حسن روحانی هر کیلو قند وشکر ۳۰۰۰ تومان بود ، همین الان کیلویی ۴۵ هزارتومان است !؟ اینجا هم تقصیر روحانی است ؟ اقا سه سال این کشور را به ویرانه تبدیل کردی لااقل به یک بهانه ای استعفا بده واین قدر این ملت زجر کشیده را بیشتر زجرکش نکن . قطعا این کار را بکنید عاقبت به خیر می شوی .

  • یک مستاجر
    0

    سلام
    تا 2 سال پیش خرید مسکن رویا بود الان اجاره مسکن هم معظل دست نیافتنی شده است. جالب اینجاست که در این بازار مسکن اصرار به فرزند بیشتر است. چندین سال هست ماشین و سکه و دلار بالا میره و بعد از مدتی یه افت کمی میکنه ولی مسکن به هیچ عنوان پایین نمیاد .

  • ناشناس
    0

    اگر دولت سیزدهم عرضه دارد مستأجران را صاحبخانه کند! کور از خدا چه می خواهد دو چشم بینا!

  • ناشناس
    1

    خرید خرید در دولت روحانی 100 درصد از بین رفت و فکر کردی یک شبه حل می شود؟

  • ناشناس
    1

    هیچ کس نمی تواند این کشوررا درست کند

  • توانا
    0

    هیچکدام از دولتهای سیزده گانه نتوانستند برای مصائب کشور کاری کنند . این یک علامت سئوال بزرگ در ذهن ایرانیان ایجاد کرده ، کجای کار می لنگد ؟

  • مستاجر
    0

    تو رو خدا فکری به حال اجاره های سنگین بکنید آخه ما مستاجرهای بدبخت از کجا بیاریم پول کرایه های سنگین را بدهیم؟ انسانیت کجا رفته؟ چرا وجدان ها خوابیده است؟ چرا اینهمه سرمایه های مملکت اختلاس میشود و مقامات سکوت کرده اند؟ گرانی ها بیداد میکند و مسئولین بی وجدان همچنان به فکر منافع خودشان هستند. خدا از دزدان مملکت و عامل اینهمه گرانی نگذرد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها