معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد

کاهش آمار ازدواج در پی پیری جمعیت

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به کاهش آمار ازدواج در سال ۱۴۰۲ به دلیل پیری جمعیت، از افزایش زایمان زنان ۲۰ تا ۲۴ سال در کشور خبر داد.

کاهش آمار ازدواج در پی پیری جمعیت

حسین فرشیدی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته ملی جمعیت که در سالن شهید سلیمانی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: از سال 98 تا 1402 شاهد افزایش چشمگیر موالید مادران در سنین 20 تا 24 سال بوده‌ایم که نشانگر کاهش سن زایمان و باروری است. کاهش سن زایمان باعث می‌شود که برای تولد نوزادان بعدی راحت‌تر می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: زایمان در سنین پایین 30 سال عوارض کمتری دارد و مادر نیز فرصت دارد که برای فرزندآوری‌های بعدی نیز آماده شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه تعداد زایمان‌های سوم نیز افزایش یافته است، گفت: تعداد فرزندان چهارم و پنجم نیز در کشور افزایش یافته است.

در ادامه صابر جباری؛ رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان این‌که سال گذشته وزارت بهداشت به عنوان برترین دستگاه در جوان‌سازی جمعیت معرفی شد، گفت: ما بیش از 20 جلسه در قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت داشته‌ایم و به جز یک مورد، همه قوانین ابلاغی به وزارت بهداشت، اجرا و آیین‌نامه‌های آن تدوین شده است.

وی افزود: در مراکز بهداشتی شهری و روستایی خدمات مشاوره فرزندآوری و ترویج زایمان طبیعی توسط 32 هزار بهورز در مراکز شهری و روستایی و 22 هزار مراقب سلامت در مناطق شهری انجام می‌شود که 13 هزار نفر از این افراد ماما هستند. در خدمات بیمارستانی و بلوک‌های زایمان مرتبط با بارداری، 10 هزار و 200 ماما و بیش از 2 هزار متخصص زنان خدمت ارائه می‌کنند. 113 عنوان خدمت به مادران باردار به صورت رایگان در نظام شبکه بهداشتی کشور ارائه می‌شود.

جباری با اشاره به کاهش آمار ازدواج نیز گفت: در آمارهای مرتبط با ازدواج در سال 1402 نسبت به 1401 حدود 8.7 درصد کاهش ثبت ازدواج را داشته‌ایم. در 1402 تعداد 481 هزار و 26 ثبت ازدواج را داشته‌ایم. یکی از دلایل این که روند ثبت ازدواج در کشور نزولی شده این است که جمعیت جوانی که در سن ازدواج قرار می‌گیرند سال به سال کاهش می‌یابد.

وی بیان کرد: همچنین آمار ثبت طلاق در سال 1402 نسبت به 1401 کاهشی بوده است. در سال 1401 بیش از 207 هزار مورد طلاق و در سال 1402 بیش از 201 هزار مورد طلاق ثبت شده است که نشانگر کاهش حدود 3 درصدی آمار طلاق است‌.

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی پیش از ازدواج برای جوانان خاطرنشان کرد: اخیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی میزان اثربخشی آموزش‌های پیش از ازدواج را در کشور ارزیابی کرد که براساس گزارش این مرکز، 90 درصد زوجین از این آموزش‌ها اعلام رضایت کرده‌اند و آگاهی زوجین قبل و بعد از این کلاس‌ها افزایش معنی‌داری داشته است.

وی با اشاره به افزایش آمار موالید سوم و چهارم در کشور نیز بیان کرد: در سال 1401 تعداد 185 هزار زایمان فرزند سوم در کشور داشته‌ایم که در سال 1402 این آمار به 188 هزار و 488 مورد رسیده است. تعداد تولد فرزند چهارم نیز از 61 هزار مورد به بیش از 63 هزار نفر رسیده است.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    1

    جوری از کاهش جمعیت می ترسند انگار قرار است قیامت شود امیدوارم جمعیت کم شود تا مردم ببینند زندگی چقدر لذت بخش ترخواهد شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها