داغ مواد محترقه به تن آیین باستانی ایرانیان

این سال‌ها با ورود مواد محترقه به آیین چهارشنبه‌سوری، این سنت زیبا و باستانی ایرانیان به تهدیدی برای خانواده‌ها تبدیل شده و جز مزاحمت، دلهره و حوادث تلخ، خاطره دیگری برای آنها به یادگار نمی‌گذارد.

داغ مواد محترقه به تن آیین باستانی ایرانیان

اهالی استرآباد یا گرگان کنونی از گذشته‌های دور در شب چهارشنبه آخر سال با برگزاری جشن چهارشنبه‌سوری سال خود را به پایان می‌بردند و شر، بلا، بیماری و غم را از خود دور و آماده استقبال از نوروزی نو و آغاز بهار می‌شدند.

یکی از مراسم ویژه‌ای که در این شب برگزار می‌شده، روشن کردن آتش در حیاط خانه و کنار کوی و برزن بود که نوجوانان، جوانان و حتی بزرگ‌ترها از روی آتش می‌پریدند و ترانه "سرخی تو از من، زردی من از تو" می‌خوانند.

در سال‌های اخیر که پای ترقه و مواد محترقه به مراسم چهارشنبه‌سوری باز شده، این جشن باستانی ایرانیان که سراسر شادی و سرور بود، تبدیل به میدانی جنگی بی امان برای تخلیه هیجانات نوجوانان و جوانان شده است.

در روزهای منتهی به چهارشنبه‌سوری، صدای گوش خراش انفجار مواد محترقه در خیابان‌ها و کوچه‌ها، ترس و دلهره را در مردم بوجود آورده و لحظه‌شماری می‌کنند تا این روزها هر چه زودتر با خیر و خوشی سپری شود.

این سال‌ها در شب چهارشنبه‌سوری، همنشینی با خانواده جای خود را به ترقه‌بازی داده و بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند برای درامان ماندن از مخاطرات چهارشنبه‌سوری، از منزل خود خارج نشوند.

داغ مواد محترقه به تن آیین باستانی ایرانیان

نقش مهم خانواده‌ها در کنترل فرزندان

یک آتش‌نشان گرگانی با اشاره به در پیش بودن شب چهارشنبه‌سوری، اظهار کرد: خانواده‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل و مراقبت از فرزندانشان در شب چهارشنبه‌سوری دارند و می‌توانند از آسیب‌دیدگی فرزندشان در این شب جلوگیری کنند.

احمد قاسمی گفت: خانواده در این روزها رفت‌وآمدهای فرزندانشان را کنترل کنند و مراقب برخوردها و رفتارهای آنها با دوستانشان باشند. خانواده‌ها در شب چهارشنبه‌سوری حتما در کنار فرزندانشان باشند تا با این کار آنها را کنترل کنند.

وی ادامه داد: خانواده‌ها در کنار فرزندان رسم و رسوم چهارشنبه‌سوری را به شکلی که قبلا بوده احیا کنند نه به شکلی که در چند سال اخیر متداول شده و در واقع شاهد یک میدان جنگ هستیم.

قاسمی گفت: خانواده‌ها به فرزندان نشان دهند که در گذشته چگونه برنامه‌های این شب را بدون اینکه به کسب آسیبی برسد و یا جان خود را از دست بدهد، اجرا می‌کردند.

این آتش‌نشان خاطرنشان کرد: متاسفانه در همین شهر گرگان طی این سال‌ها خیلی‌ها چشم‌ها و دست هایشان را از دست دادند و دچار سوختگی‌های وحشتناکی شدند و این خاطره تلخ تا پایان زندگی همراهشان خواهد بود.

قاسمی بیان کرد: امیدواریم با همراهی خانواده و پرهیز نوجوانان و جوانان از به‌کارگیری مواد محترقه، همگی با سلامت کامل به استقبال سال جدید برویم.

داغ مواد محترقه به تن آیین باستانی ایرانیان

مصدومیت دو کودک و نوجوان گلستانی بر اثر انفجار مواد محترقه

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گلستان در جمع خبرنگاران گفت: روز گذشته کودک ۹ ساله ای در خان ببین بر اثر انفجار مواد محترقه دچار سوختگی شدیدی در ناحیه ران شد و بلافاصله به بیمارستان سوانح سوختگی گرگان منتقل شد.

محمدجواد مقسمی بیان کرد: در گنبدکاووس نیز روز گذشته نوجوانی ۱۴ ساله بر اثر انفجار مواد محترقه از ناحیه دست دست دچار مصدومیت و سوختگی درجه سه شد که این نوجوان نیز در بیمارستان گنبدکاووس تحت درمان است.

وی با اشاره به آمادگی نیروهای اورژانس استان در شب چهارشنبه آخر سال، گفت: علاوه بر اورژانس بیمارستان‌ها، نیروهای اورژانس در ۵۷ پایگاه با به‌کارگیری ۷۰ دستگاه آمبولانس برای خدمت‌رسانی به مصدومان احتمالی حوادث چهارشنبه آخر سال در آماده‌باش کامل هستند.

مقسمی خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ تعداد ۵۰ مصدوم، در سال ۹۷ تعداد ۲۵ مصدوم و در سال گذشته ۷ مصدوم در شب چهارشنبه‌سوری داشتیم.

داغ مواد محترقه به تن آیین باستانی ایرانیان

رشد ۶۰ درصد کشفیان مواد محترقه در گلستان

فرمانده انتظامی استان گلستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال کشفیات مواد محترقه در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش داشته است.

سردار فاضل دادگر با اشاره به اینکه ۸ نفر در این راستا دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند، گفت: ما مخالف شادی مردم نیستیم بلکه نگران سلامتی مردم هستیم و با کسانی که سلامتی مردم را به خطر می‌اندازند، برخورد می‌کنیم.

وی تأکید کرد: اگر خودرویی رفتار خاصی در این شب داشته باشد و مواد محترقه به بیرون پرتاب کند، تا پایان تعطیلات نوروز توقیف خواهد شد.

دادگر بیان کرد: امیدواریم دستگاه‌های متولی اقدامات فرهنگی در این زمینه فعال‌تر شوند تا شاهد کم شدن حوادث و مصدومیت‌های چهارشنبه‌سوری باشیم.

داغ مواد محترقه به تن آیین باستانی ایرانیان

رصد خریدوفروش مواد محترقه در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا گلستان نیز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال برخی از سایت‌ها، صفحات، کانال ها و گروه ها در شبکه‌های اجتماعی در زمینه خریدوفروش، آموزش تهیه و ساخت مواد محترقه دست‌ساز و مواد اشتعال‌زا فعالیت می‌کنند که این اقدامات غیرقانونی توسط پلیس فتا رصد و با گردانندگان آنها برابر قانون برخورد خواهد شد.

سرهنگ ابراهیم پرسا بیان کرد: فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی زیر ذره بین پلیس فتا هستند و ما مصمم هستیم با کسانی که زمینه‌ساز ناامنی روانی در جامعه هستند و هنجارشکنانی که زمینه‌ساز اخلال در آسایش عمومی می‌شوند، برابر قوانین جاری کشور قاطعانه برخورد کنیم تا انشاالله شاهد حوادث دردناک و غیرقابل جبران نباشیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر خطرات مواد محترقه و آتش‌زا که عواقب جبران ناپذیری دارد، سودجویان سایبری در این ایام، با راه‌اندازی صفحات مجازی با عنوان فروش مواد محترقه، از شهروندان و غالبا کودکان و نوجوانان کلاهبرداری می‌کنند، به این صورت که یا با تبلیغ فروش این مواد با قیمت نازل، بیعانه دریافت می‌کنند و دیگر پاسخگوی خریدار نیستند و یا آنها را به سمت و سوی صفحات و درگاه‌های جعلی می‌کشانند که نهایتا با سرقت اطلاعات بانکی، موجودی حساب آنها را برداشت می‌کنند.

هرگونه بی‌توجهی و سهل‌انگاری در مراسم این شب می‌تواند زیان‌های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را برای هر یک از ما به دنبال داشته باشد. امید است امسال نیز با کمترین حادثه تلخ و ناگواری این شب را پشت سر بگذاریم.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها