کاشت مرکبات برای مناطق شمالی مناسب نیست

عضو هیات علمی گروه علوم باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: با وجود اینکه زادگاه دوم مرکبات، مناطق شمالی کشور است، اما به دلیل اینکه در سالهای اخیر شرایط آب و هوایی این مناطق تغییر کرده است لذا کاشت مرکبات برای مناطق شمالی مناسب نیست.

کاشت مرکبات برای مناطق شمالی مناسب نیست

دکتر خدایار همتی اظهار کرد: آنچه که برای درختان آسیب دیده از سرمای آذر ماه سال گذشته باید انجام دهیم این است که شاخه های خشکیده را قطع کرده و در صورت وارد شدن آسیب جدی به تنه، درخت را از زمین خارج کنیم.

رئیس دانشکده تولیدات گیاهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با بیان اینکه باید مرحله به مرحله شاخه های سرمازده را قطع کنیم، افزود: باغداران باید از سرشاخه های درخت شروع به قطع کردن شاخه های خشک کنند و زمانی که به شاخه های قطور رسیدند در صورتی که پوست محکم به شاخه چسبیده و یا رنگ آن سبز است، آن شاخه زنده است، در غیر اینصورت آن شاخه آسیب دیده و باید از شاخه اصلی جدا شود.

وی با اشاره به اینکه پوست هایی که آسیب دیده اند به آسانی از شاخه جدا می شوند، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی آب و هوایی به دلیل اینکه جوانه ها در صورت زنده بودن وارد مرحله رویشی و زایشی شده اند، به راحتی می توان شاخه زنده و غیر زنده را تشخیص داد. اگر محل آسیب دیده تا پایه(زیر محل پیوند) ادامه یابد، سبب حذف رقم اصلی درخت (پرتقال یا نارنگی) می شود و باید از تنه جوشهای رشد کرده به عنوان پایه استفاده کرد. در صورت سالم بود پایه، با قطع بخش آسیب دیده، رشد بالای محل پیوند صورت می گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان همچنین گفت: در صورتی که گیاه تا محل طوقه (محل اتصال گیاه با خاک) آسیب دیده و علائم خشک شدن را داشته باشد، باید درخت را از ریشه کند و آن را جایگزین کرد.

همتی با اشاره به اقدام برخی از کشاورزان در جایگزینی باغات مرکبات خود به باغات گلابی و سیب، گفت: برای این منطقه سیب و گلابی مناسب نیست مگر آنکه از اقلام زودرس این میوه ها استفاده شود.

عضو هیات علمی گروه علوم باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در پایان پیشنهاد کرد، دانشگاه و سازمان جهاد کشاورزی استان یک دوره آموزش ضمن خدمت را در خصوص محصولات باغی جهت ارتقاء سطح علمی کارشناسان جهاد کشاورزی برگزار کنند تا به دنبال آن توسط این کارشناسان سطح علمی تولید کنندگان محصولات باغی در استان افزایش یابد.

اوایل آذر ماه سال گذشته شاهد سرما و یخبندان در همه شهرهای استان گلستان بودیم به طوریکه برخی از نقاط دمای 13 درجه زیر صفر را تجربه کردند. این سرمای شدید خسارات بسیاری به بخش کشاورزی استان و مخصوصا باغات مرکبات وارد کرده است.

منبع: ایسنا

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها