ذوق زنان زرندی درپخت نان سنتی استان؛

پخت کماج ۲۵ متری در زرند

عده‌ای از زنان مطهرآباد زرند در اقدامی تماشایی کماج (نان کپو) به طول ۲۵ متر پختند تا به جشنواره غذا‌های زرندی رونق ببخشند.

پخت کماج ۲۵ متری در زرند

محمد اسلامی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان زرند از برگزاری اولین جشنواره کماج زرندی با حضور بیش از ده هزار نفر از علاقمندان در روستای مطهرآباد شهرستان زرند خبر داد.

وی افزود: برای اولین بار در سطح کشور نان کماج به طول ۲۵ متر در روستای مطهرآباد شهرستان زرند تهیه شد و رکوردی خاص را درکشور ایجاد کرد.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را آشنایی بیشتر مردم با غذا‌های اصیل این شهرستان دانست و تصریح کرد:با افزایش غذا‌های فست فودی و غذا‌های غیر سنتی که سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد استفاده از این نوع غذا‌های اصیل ایرانی می‌تواند ضمن آشنایی مردم با این نوع غذا‌های محلی، جلوی بسیاری از بیماری‌ها را نیز بگیرد.

اسلامی گفت:یکی دیگر از اهداف این جشنواره پویایی روستا‌ها می‌باشد بصورتی که روستایی‌ها با حضور در این جشنواره‌ها محصولات خود را در قالب غذاها، محصولات روستایی و صنایع دستی عرضه و به نمایش می‌گذارند.

وی افزود:در کنار فضای شاد و مفرحی که برای مردم برگزار شده امیدواریم گام کوچک و موثری در راه تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری که همان بحث پویایی روستایی و اقتصاد مقاومتی است، برداریم.

نان کپو یا کماج یکی از نان های حجیم وسنتی استان کرمان است که از آرد، روغن ، ادویه های گرم مانند زیره ، رازیانه، سیاهدانه، گلرنگ و زردچوبه به همراه آب ونمک وبعضا ازخرما به عنوان مغزنان ، تهیه می شود این نان خوشمزه ونرم از قدیم در سفره کرمانی ها جایگاه خاصی داشته است وبه دلیل استفاده از خمیرترش سنتی مزه بسیارخوبی دارد نوع خوشمزه آن با آتش و در حرارت ملایم پخته می شود که طرفداران زیادی دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها