ابراز نگرانی از ورود پرندگان مهاجر به استان کرمان و بروز آنفلوانزای پرندگان

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: پرندگان مهاجر نقش مهمی در انتقال این بیماری دارند و از آنجا که استان کرمان جزو 18 استان کشور است که دارای پرندگان مهاجر آبزی است، احتمال آلودگی از طریق این پرندگان وحشی وجود دارد.

ابراز نگرانی از ورود پرندگان مهاجر به استان کرمان و بروز آنفلوانزای پرندگان

دکتر"حسین رشیدی" در نشست قرارگاه پدافند زیستی استان با محوریت پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: استان کرمان از سه سال قبل جزو استان‌های پاک در بحث آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بوده است.

وی با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از جنبه های مختلف اقتصادی دارای اهمیت ویژه است، افزود: این بیماری از این جهت که قابلیت انتقال به انسان را دارد از لحاظ بهداشت عمومی نیز دارای اهمیت است که در صورت بروز، در عملیات برخورد با این بیماری همه دستگاه های مرتبط باید تعامل داشته باشند.

رشیدی با بیان اینکه یکی از نگرانی های اداره کل دامپزشکی درخصوص این بیماری، پرندگان مهاجر است، تصریح کرد: پرندگان مهاجر نقش مهمی در انتقال این بیماری دارند و از آنجا که استان کرمان جزو 18 استان کشور است که دارای پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی با درصد قابل توجه از تنوع این پرندگان است، احتمال آلودگی بالقوه استان از طریق این پرندگان وحشی وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: در این رابطه همکاری محیط زیست با دامپزشکی درخصوص رصد و پایش تالاب ها، آبگیرها و سدها در پیشگیری از ورود این بیماری به استان موثر بوده است.

وی در این رابطه افزود: بیش از 40 تالاب طبیعی و انسان ساخت شامل سد و بندها در استان وجود دارد که در زمستان ها محل استراحت موقت پرندگان مهاجر آبزی است که از مهم ترین آنها می توان به سد بافت، سد تنگوئیه سیرجان، و نساء بم اشاره کرد.

وی افزود: این بیماری در صنعت طیور یک بیماری مهلک است زیرا درمان نداشته و واگیری بالا و تلفات زیاد دارد و خسارت های زیادی به صنعت طیور کشور( گوشت مرغ و تخم مرغ) وارد می کند بخصوص در شرایط حاضر که از لحاظ تامین نهاده محدودیت داریم.

رشیدی این بیماری را بسیار واگیر و حاد معرفی و عنوان کرد: ویروس آنفلوانزای پرندگان تمایل به سیستم های تنفسی، گوارشی و عصبی در گونه های مختلف پرندگان بومی و وحشی را دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد: نگرانی که درمورد این بیماری در دامپزشکی و در سازمان های مرتبط با سلامت انسان و دام وجود دارد، ایجاد یک بیماری نوپدید در طیور است زیرا توانایی ایجاد بیماری و مرگ و میر در پرندگان و انسان ها را دارد.

وی در این رابطه افزود: ویروس آنفلوانزای فصلی قدرت انتقال بالا و ویروس آنفلوانزای پرندگان قدرت کشندگی بالا دارد و اگر سویه جدیدی در اثر کنار هم قرار گرفتن این دو ویروس در اثر بازآرایی ژنی به وجود آید می تواند بسیار خطرناک بوده و پاندمی ایجاد کند.

وی تصریح کرد: در صورت بروز این بیماری در کشورهای مختلف این بیماری سبب قطع تجارت پرندگان، تهدید امنیت غذایی کشورهای دارای منابع کم و هزینه های زیاد مرتبط با اقدامات کنترلی آن می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در بیان مهمترین خصوصیات اپیدمیولوژیکی آنفلوانزای پرندگان گفت: تعدد سویه های ویروس، وجود پرندگان وحشی به عنوان مخازن این ویروس، توانایی ذاتی ویروس در تبدیل شدن به سویه هایی با بیماریزایی بالا (به دلیل امکان بازآرایی ژنی در زمان انتقال به سایر گونه ها)، تظاهرات بالینی متعدد ابتلا به این بیماری در پرندگان و قابل تفکیک نبودن با برخی از بیماری های طیور از جمله مهم ترین ویژگی های اپیدمیولوژیکی آنفلوانزای پرندگان است.

وی اعلام کرد: کرمان از جمله استان هایی است که سرمایه گذاری قابل توجهی در صنعت طیور انجام شده و دارای چرخه کامل پرورش طیور در استان هستیم( مرغ اجداد، مادرگوشتی، نیمچه گوشتی و تخمگذار تجاری) ضمن اینکه واحد های پرورش سایر ماکیان از جمله بوقلمون، شترمرغ و ... را دراستان داریم.

رشیدی از ایجاد پست های قرنطینه در ورودی های استان با همکاری نیروی انتظامی خبر داد و گفت: مراقبت و پایش بیماری در آزمایشگاه مرجع اعمال قرنطینه و کنترل تردد طیور زنده و فراورده های مرتبط در مبادی ورودی استان از جمله نقاط قوت صنعت طیور استان است.

وی در پایان با بیان اینکه این اداره کل آمادگی مبارزه با این بیماری را دارد، اظهار کرد: پیش بینی های لازم در خصوص امکانات موردنیاز در صورت بروز آنفلوانزای پرندگان در استان شده که البته برای پیشگیری از بروز این بیماری علاوه بر کمک دستگاه های دیگر، ترمیم اعتبارات دامپزشکی نیز مورد نیاز است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها