به بهانه تفسیر عدد 8 در کنار نام مسی در یک رونمایی

مارادونا هم می‌توانست به اندازۀ مسی توپ طلا ببرد؟

عدد 8 در کنار نام مسی در یک رونمایی، بسیاری را به این نتیجه رسانده که او به هشتمین توپ طلا هم می رسد. این یادداشت اما درباره مسی نیست. بررسی این نکته است که اگر در دوران مارادونا نیز توپ طلا را به بازیکنان غیراروپایی هم می‌دادند، آیا او می‌توانست مثل مسی هفت یا هشت توپ طلا ببرد؟

مارادونا هم می‌توانست به اندازۀ مسی توپ طلا ببرد؟

قرار گرفتن عدد 8 در کنار نام لیونل مسی در مراسم رونمایی از گوشی همراه آیفون 15، که دیروز (چهارشنبه) توسط کمپانی اپل برگزار شد، بسیاری را به این نتیجه رسانده که مسی به زودی به هشتمین توپ طلا هم دست خواهد یافت.

جایزه توپ طلا قبلا در پایان یک "سال تقویمی" اهدا می‌شد. مثلا وقتی مارکو فان‌باستن سومین توپ طلایش را برد، عملکرد او از آغاز ژانویۀ 1989 تا پایان دسامبر 1989 مد نظر فرانس فوتبال بود. اما از سال گذشته این جایزه را در پایان یک "سال فوتبالی" اهدا می‌کنند.

سال فوتبالی تقریبا از شهریور هر سال آغاز می‌شود تا اوایل خرداد سال بعد. هر دو سال (فوتبالی و تقویمی) تقریبا یک بازۀ زمانی 9 تا 10 ماهه را شامل می‌شوند؛ با این تفاوت که قبلا آن ده ماه در یک سال میلادی قرار داشت و در دو فصل/سال فوتبالی، ولی الان ده ماه مد نظر در یک فصل/سال فوتبالی و در دو سال میلادی قرار دارد.

کریم بنزما سال گذشته در مهر ماه جایزۀ توپ طلا را دریافت کرد و امسال نیز این جایزه در مهر ماه، ناظر بر عملکرد فوتبالیست‌ها از شهریور 1401 تا خرداد 1402 اهدا می‌شود. بنابراین جام جهانی 2022 نیز که در آبان و آذر 1401 برگزار شد، در بازۀ زمانی توپ طلای 2023 قرار می‌گیرد.

احتساب جام جهانی، هیچ عجیب نیست که توپ طلای 2023 به لیونل مسی برسد. و اصلا اگر کس دیگری برندۀ توپ طلا شود، حتی امباپه یا هالند، کمی عجیب است؛ زیرا در یک سال فوتبالی گذشته، مسی به عنوان کاپیتان تیم ملی آرژانتین این تیم را برای سومین بار قهرمان جهان کرده و به عنوان بهترین بازیکن جام جهانی هم انتخاب شده و اکثر مردم جهان هم از موفقیت او در جام جهانی شاد شدند.

عدد 8 در کنار نام مسی در مراسم اپل

آیا مارادونا هم می‌توانست به اندازۀ مسی توپ طلا ببرد؟

در چنین شرایطی بعید است فرانس فوتبال توپ طلای 2023 را با تکیه بر دلایل شاذ فنی، به بازیکنی جز مسی اهدا کند. مسی حتی وقتی در جام جهانی ناکام بود، توپ طلا را از چنگ قهرمانان جام جهانی درمی‌آورد (اینیستا و ژاوی در سال 2020)؛ الان که جام جهانی را برده و در سال فوتبالی مد نظر فرانس فوتبال هم عالی بوده، بعید است که دستش به توپ طلا نرسد.

با این حال این یادداشت دربارۀ موضوع دیگری است! و آن اینکه اگر در دورانی که مارادونا در میادین فوتبال می‌درخشید، توپ طلا را به بازیکنان غیراروپایی هم می‌دادند، آیا مارادونا می‌توانست مثل مسی هفت یا هشت توپ طلا ببرد و یا دست کم رکورد کرایف و پلاتینی را بشکند و بیش از سه توپ طلا کسب کند؟

با اینکه مارادونا احتمالا بزرگترین ژنرال تاریخ فوتبال بوده، به نظر می‌رسد پاسخ سوال فوق منفی باشد. چند دلیل در تایید این مدعا می‌توان اقامه کرد.

اول اینکه مارادونا تا سن 22 سالگی در باشگاه‌های آرژانتین بازی می‌کرد. او تا 21 سالگی در آرژانتیوس جونیورز توپ می‌زد، سپس یکسال برای بوکاجونیوز بازی کرد. در هر دو باشگاه هم عملکردش خوب بود ولی هنوز حتی بهترین بازیکن آمریکای جنوبی هم نبود. زیکو در آن دوران قطعا بهترین بازیکن آمریکای جنوبی بود.

توپ طلا از 1995 به بازیکنان غیراروپایی شاغل در باشگاه‌هایی اروپایی نیز اهدا شد ولی مارادونا تا 1982 اساسا در باشگاه‌های اروپایی توپ نمی‌زد. او از 1982 به بارسلونا پیوست ولی در بارسلونا عملکردش چنان نبود که در پایان سال بتواند برندۀ توپ طلا شود.

خطای مشهور مارادونا در جام جهانی 1982 در بازی با برزیل، که منجر به اخراجش شد

آیا مارادونا هم می‌توانست به اندازۀ مسی توپ طلا ببرد؟

در واقع از آغاز سال 1980 تا پایان سال 1985، که مارادونا در سه باشگاه آرژانتینوس جونیورز، بوکاجونیورز و بارسلونا بازی می‌کرد، او یا در یک باشگاه طراز اول جهانی بازی نمی‌کرد (مثل آرژانتینوس جونیورز) و یا اینکه درخشان‌ترین بازیکن سال نبود (مثل دوران حضورش در بارسلونا).

حتی اگر توپ طلای فرانس فوتبال به یک بازیکن غیراروپایی شاغل در یک باشگاه غیراروپایی اهدا می‌شد، مارادونا با عملکرد عصبی‌اش در جام جهانی 1982، که منجر به اخراجش در دیدار مهم آرژانتین و برزیل شد، نمی‌توانست توپ طلا را پائولو روسی که آقای گل جام جهانی شد و ایتالیا را به قهرمانی آن جام رساند، برباید.

پائولو روسی، فینال جام جهانی 1982

آیا مارادونا هم می‌توانست به اندازۀ مسی توپ طلا ببرد؟

در سال‌های 1980 و 1981 نیز قاعدتا رومنیگۀ درخشان (که طی این دو سال برندۀ توپ طلا شد) در باشگاه برجستۀ بایرن مونیخ بیش از مارادونا در باشگاه نه چندان معتبر آرژانتیوس جونیورز به چشم خبرنگارانی که با رأی‌شان برندۀ توپ طلا را انتخاب می‌کردند، می‌آمد.

کارل هاینس رومنیگه، بایرن مونیخ

آیا مارادونا هم می‌توانست به اندازۀ مسی توپ طلا ببرد؟

در دو سالی که مارادونا برای بارسا بازی می‌کرد  (1982 تا 1984)، بازیکنان متعددی از او بهتر بودند که در میشل پلاتینی در رأس آن‌ها بود. پلاتینی در 1984 با درخشش استثنایی‌اش (9 گل در 5 بازی) فرانسه را قهرمان جام ملت‌های اروپا کرد ولی مارادونا، دقیقا یک ماه قبل از قهرمانی فرانسه در اروپا، در فینال جام حذفی اسپانیا، نه تنها نتوانست تیمش را قهرمان کوپا دل ری کند، بلکه درگیر کتک‌کاری جانانه‌ای با بازیکنان اتلتیکو بیلبائو شد و همین واقعه، مدیران بارسا را به این نتیجه رساند که بهتر است به حضور مارادونا در تیمشان پایان دهند. این شد که مارادونا را به ناپل فروختند.

کتک‌کاری مارادونا در فینال کوپا دل ری، 1984

آیا مارادونا هم می‌توانست به اندازۀ مسی توپ طلا ببرد؟

در نیمۀ اول دهۀ 1980، میشل پلاتینی بهترین بازیکن جهان بود و مارادونا هنوز به بلوغ نرسیده بود؛ اگرچه در کنار زیکو و رومنیگه و برند شوستر و یکی دو نفر دیگر، جزو بهترین‌ها بود. مثلا در سال 1985 یوونتوس با پلاتینی قهرمان اروپا شد ولی ناپل با مارادونا به در رتبۀ سوم سری آ قرار گرفت. همچنین پلاتینی آقای گل سری آ شد.

دربارۀ درخشش پلاتینی در نیمۀ اول دهۀ 1980، باید گفت که او در سال‌های 1983، 1984 و 1985 آقای گل لیگ فوتبال ایتالیا شد و تنها بازیکن غیرایتالیایی است که سه بار آقای گل این مسابقات شده است. درخشش چشمگیر او در یوونتوس، موجب شد در همین سه سال پیاپی، توپ طلا هم نصیب او شود.

گل پیروزی‌بخش پلاتینی در برابر پرتغال در دقیقۀ 119 در نیمه‌نهایی جام ملت‌های اروپا، 1984

آیا مارادونا هم می‌توانست به اندازۀ مسی توپ طلا ببرد؟

در این سه سال، مارادونا هنوز مارادونا نشده بود. بعدا هم که مارادونا شد، فقط یکبار در 1988 آقای گل سری آ شد. البته این ملاکی برای نفی برتری مارادونا نیست؛ ولی با در نظر گرفتن جمیع مولفه‌ها، پلاتینی در نیمۀ اول دهۀ 1980، در اوج پختگی، بهتر از مارادونای جوان بود.

اما دلیل دومِ ناممکن بودن کسب هفت یا هشت توپ طلا از سوی مارادونا، حضور او در ناپل و سویل (سویا) بود. مارادونا از 24 سالگی تا 32 سالگی، هفت سال برای ناپل بازی کرد و یک سال هم برای سویل.

او در سویل، به رغم اعتیاد و چاقی و سایر مشکلاتش، خوب بود. در 26 بازی 15 گل زد. ولی این موفقیت برای کسب توپ طلای سال 1993 کافی نبود. در 1993 توپ طلا نصیب روبرتو باجو شد که در سال‌های اوج فوتبالش بود و در یوونتوس زمین و زمان را به هم می‌دوخت.

در 1992 هم مارکو فان باستن علیرغم هفت هفته غیبت در آغاز لیگ ایتالیا به علت آسیب‌دیدگی، به قدری درخشان بود که نهایتا آقای گل سری آ شد. بنابراین مارادونا با یک نیم‌فصل حضور در سویل، در نیمۀ دوم سال 1992، نمی‌توانست توپ طلای 1992 را از چنگ فان‌باستن بیرون آورد. نیم‌فصل قبلش هم که به دلیل دوپینگ محروم بود.

مارادونا در 1993 به نیولز اولد بویز، یک باشگاه نه چندان معتبر آرژانتینی، پیوست و طی یکسال برای این تیم فقط 5 بازی کرد و 4 گل هم زد. در 1994 هم که به دلیل دوپینگ از جام جهانی اخراج شد و یکسال را بدون باشگاه سپری کرد.

از 1995 تا 1997 هم دوباره به بوکاجونیورز پیوست و در 30 بازی طی دو فصل، 7 گل برای این تیم به ثمر رساند. طبیعتا او طی این دو سال، که 35 تا 37 ساله بود، آن هم در دورانی که دیگر دوران اوجش نبود، شانس چندانی برای بردن توپ طلا نداشت. حتی اگر توپ طلا را به بازیکنی در یک باشگاه غیراروپایی می‌دادند (که چنین امکانی هم وجود نداشت).

در واقع پس از اتمام حضور مارادونا در ناپل، دیگر هیچ تیم درجه‌اولی در فوتبال اروپا حاضر نبود بابت خرید مارادونا پولی بپردازد؛ چراکه همه می‌دانستند او درست و حسابی تمرین نمی‌کند و به کوکائین اعتیاد دارد و هر آن ممکن است تست دوپینگش مثبت شود.

بنابراین مارادونا در دهۀ 1990 شانسی برای کسب توپ طلا نداشت. در نیمۀ اول دهۀ 1980 هم، چنانکه گفتیم، دوران سروری‌اش در جهان فوتبال هنوز فرا نرسیده بود.

بنابراین، اگر توپ طلا را به بازیکنان غیراروپایی هم می‌دادند، مارادونا پنج سال شانس قابل توجهی برای کسب توپ طلا داشت. از 1986 تا 1990.

مارادونا و گولیت

آیا مارادونا هم می‌توانست به اندازۀ مسی توپ طلا ببرد؟

او در 1986 قطعا برندۀ توپ طلا می‌شد. در 1987 هم اگرچه رودگولیت بسیار خوب بود، ولی احتمالا مارادونا برندۀ توپ طلا می‌شد چراکه ناپل را با درخشش خودش قهرمان سری آ کرده بود. در 1988 شانس مارادونا کمتر از سال قبل بود زیرا ناپل قهرمان ایتالیا نشد ولی فان‌باستن با آن گل‌های استثنایی‌اش هلند را قهرمان جام ملت‌های اروپا کرد و خودش هم آقای گل یورو 88 شد. البته مارادونا هم آقای گل سری آ شده بود. با اینکه هر طور حساب کنیم، شانس فان‌باستن بیشتر به نظر می‌رسد؛ چونکه او قطعا درخشان‌ترین بازیکن قارۀ اروپا در 1988 بود.

فان‌باستن ، ستارۀ شگفت‌انگیز جام ملت‌های اروپا، 1988

آیا مارادونا هم می‌توانست به اندازۀ مسی توپ طلا ببرد؟

بنابراین دو سال دیگر برای مارادونا باقی می‌ماند: 1989 و 1990. در 1990 مارادونا ناپل را قهرمان ایتالیا کرد، ماتیوس آلمان را قهرمان جهان. در جام جهانی نیز ماتیوس به مراتب بهتر از مارادونا بود. همچنین شیلاچی ایتالیایی هم، که آقای گل جام جهانی و بهترین بازیکن جام شد، در جام جهنی 1990 درخشان‌تر از مارادونا بود. اما شیلاچی در طول آن سال (یعنی فراتر از جام جهانی) در حد مارادونا و ماتیوس نبود. بنابراین توپ طلای 1990 را باید همچنان به کاپیتان درخشان تیم قهرمان جهان، یعنی لوتار ماتیوس، اختصاص دهیم. حتی فان‌باستن که آقای گل سری آ شده بود و با میلان برای دومین سال متوالی قهرمان اروپا شد، نتوانست توپ طلا را از چنگ ماتیوس خارج کند.

ماتیوس و مارادونا، فینال 1990

آیا مارادونا هم می‌توانست به اندازۀ مسی توپ طلا ببرد؟

در 1989 هم شانس فان‌باستن بیشتر از مارادونا بود چراکه هم آقای گل لیگ ایتالیا شد، هم با میلان قهرمان اروپا شد، هم در فینال دو گل از چهار گل زیبای میلان را به ثمر رساند. حتی ماتیوس هم که اینترمیلان را قهرمان سری آ کرده بود، نتوانست توپ طلا را از چنگ فان‌باستن خارج کند.

بنابراین اگر در آن دوران فرانس فوتبال به بازیکنان غیراروپایی هم توپ طلا را اهدا می‌کرد، مارادونا فقط می‌توانست در سال‌های 1986 و 1987 برندۀ توپ طلا شود. در بهترین حالت، شاید او می‌توانست یکی از توپ‌های طلای پلاتینی (1985) یا فان‌باستن (1988) را هم نصیب خودش کند. این احتمال در سال 1989 بیشتر می‌توانست باشد زیرا مارادونا در 1989 ناپل را، با درخشش در فینال، قهرمان جام یوفا کرد و پاس گل استثنایی‌اش در آن فینال، با ضربۀ سر، مقابل اشتوتگارت، یکی از خاص‌ترین پاس‌های گل در تاریخ فوتبال است.

مارادونا، فینال جام یوفا، 1989

آیا مارادونا هم می‌توانست به اندازۀ مسی توپ طلا ببرد؟

دلیل سوم ناکامی مارادونا در کسب توپ‌های طلای متعدد، در صورت امکان قانونی اعطای این جایزه به او، اعتیاد و عیاشی مارادونا بود که عملا او را از حضور در سطح اول فوتبال دنیا در دهۀ 1990 محروم کرد.

مارادونا در پایان جام جهانی 1990 فقط سی سال داشت. او اگر معتاد نشده بود و درست تمرین می‌کرد و رژیم غذایی مناسبی در پیش می‌گرفت و از پس چاقی‌اش برمی‌آمد، می‌توانست تا جام جهانی 1998 بازی کند؛ چراکه با همۀ افتضاحاتی که بار آورده بود، عملا تا 1997 فوتبال بازی می‌کرد و ضمنا عشق وافرش به فوتبال او را در میادین برتر جهانی نگه می‌داشت.

اما مارادونا موفقیت را به لذت فروخت. او اسیر "لذت" شد و نتوانست خودش را حفظ کند. مسی در 35 سالگی فاتح جام جهانی شد و در 36 سالگی در آستانۀ کسب توپ طلا است؛ چراکه خودش را حفظ کرده است و در گرداب اعتیاد و زنبارگی و شکم‌پرستی غرق نشده.

مارادونا در اوج چاقی در دوران فوتبالش، در سویل (سویا)، 1982

آیا مارادونا هم می‌توانست به اندازۀ مسی توپ طلا ببرد؟

حضور مستمر در بالاترین سطح دنیای فوتبال، مهمترین امتیاز مسی نسبت به مارادونا است و دقیقا به همین دلیل می‌توان مسی را در تاریخ فوتبال، بازیکنی بهتر از مارادونا دانست. اگر به نقطۀ اوج این دو ستارۀ آرژانتینی نگاه کنیم، احتمالا مسی هیچ وقت به درخشش و قدرت مارادونای 1986 نبوده.

ولی به قول خورخه والدانو، یار نزدیک مارادونا در جام جهانی  1986: «مارادونا گاهی مارادونا بود ولی مسی همیشه مارادونا است.»

آیا مارادونا هم می‌توانست به اندازۀ مسی توپ طلا ببرد؟

این برتری محصول "تربیت" و "زندگی سالم" بوده. اگر دیه‌گو هم مثل مسی خوب بار آمده بود و سالم می‌زیست، داستان او داستان دیگری می‌شد.

مارادونا خودش به نتایج زیانبار این نقاط ضعفش واقف بود و به همین دلیل در فیلم امیر کوستوریتسا، هنگامی که راجع به اعتیادش حرف می‌زد، دربارۀ خودش گفت: «فکرشو بکن؛ ما چه بازیکنی را از دست دادیم...»

آیا مارادونا هم می‌توانست به اندازۀ مسی توپ طلا ببرد؟

با این حال مارادونا یک توپ طلا بدست آورد. در سال 1995 مجلۀ فرانس فوتبال به پاس قدردانی از خدمات او به دنیای فوتبال، یک توپ طلای افتخاری به مارادونا اهدا کرد که دیه‌گوی کبیر را بسیار خوشحال کرد؛ اگرچه در شادی‌اش غمی نهفته بود که دلایل زیادی داشت؛ دلایلی که همه کم و بیش از آن‌ها باخبر بودند.

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    مارادونا خیلی زود نبوغش فروکش کرد

  • وحید
    0

    هیچکس دیگه مارادونا نمیشه فرقش با این فوتبالیستهای الان این بود که میتونست یک تنه تیمش رو قهرمان می کرد چه باشگاهی چه ملی

  • ناشناس
    0

    قبل از هر چیز باید گفت: بدون شک، تا کنون بازیکنی مثل مارادونا در تاریخ فوتبال جهان دیده نشده و هیچوقت نیز بازیکنی شبیه و یا نزدیک به این اعجوبه و اسطوره بی بدیل و جادوگر فرا زمینی در فوتبال جهان دیده نخواهد شد. مارادونا متر و معیار فوتبال است.
    مارادونا نیاز به توپ طلا نداشت که معیار سنجش و ارزش گذاری بازیکن تعداد توپ طلای دریافتی باشد. مارادونا خود طلای ناب و 24 عیار فوتبال جهان بوده و هست و خواهد بود.
    علیرغم آنکه حوادث و عوامل متعدد فوتبالی و غیر فوتبالی از جمله: دیدگاههای سیاسی حساسیت برانگیز، مافیا، رییس برزیلی و همیشگی فیفا؛ ژئو هاوه لانژ، خطاهای مکرر بازیکنان در داخل زمین فوتبال و عدم سختگیری داوران، اشتباهات فردی از جمله: درگیری با کوکایین و عوامل متعدد دیگر دست به دست هم دادند تا سهم مارادونای بزرگ فقط یک جام جهانی 1986 باشد در حالی که در 1982 اخراج شد، 1990 داور فینال با آن پنالتی مشکوک به روی آندریاس برمه آلمانی جام را از چنگ لشگر یک نفره آرژانتین درآورد و در حیرت و حسرت و در برابر دیدگان اشک بار مارادونا، ماتیوس آلمانی جام را بالای سر برد. در جام جهانی 1994 در حالی که حرکات و گل های مارادونا حکایت از بازگشت عالی اسطوره 34 ساله آرژانتین و جهان داشت، باز هم هاوه لانز و مافیا با انگ دوپینک او را از جام اخراج کردند و 15 ماه هم وی را محروم نمودند و آرژانتین در غیاب کاپیتان ارزشمند خود وداعی تلخ با جام 94 داشت. مارادونا می توانست آن جام را بالای سر ببرد و حتی امکان بازی در جام 1998 را نیز داشت اما کسی که در زمین فوتبال هیچ کس حریفش نمی شد؛ حریف مافیا و هاوه لانژ نشد و نهایتا کمی زود جهان فوتبال از بازی این ستاره بی همتا محروم شد.
    مسی بازیکن بزرگی است و از بزرگترین بازیکنان تاریخ جهان است اما حتی او را هم با مارادونا مقایسه می کنند. اگر از زاویه ای غیر از زاویه نگرش نویسنده متن، به این دو بازیکن بزرگ نگاه کنیم؛ خواهیم دید که هیچ کس مارادونا نمی شود.
    بالاترین سطح فوتبال جهان جام جهانی است، مارادونا چهار دوره شرکت کرده و علیرغم مشکلات و عوامل ریز و درشت و متعدد، یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی برای آرژانتین به ارمغان آورده است. مسی تا کنون 5 دوره شرکت کرده و فقط یک قهرمانی در آخرین حضور و آن هم با حرف و حدیث فراوان و بر خلاف مارادونا با حمایت همه جانبه فیفا بدست آورده است.
    مارادونا فقط در یک بازی و یک جام، نبرد نه فقط فوتبالی بلکه سیاسی و حیثیتی بزرگ انگلیس را به نفع آرژانتین برنده و پیروز شد.گل دست خدا و بهترین گل تاریخ جام جهانی و گل قرن بیستم را به نام خود ثبت نموده است و بهترین بازیکن زمین و جام نیز شد. اما مسی با بازی های نه چندان درخشان -اما تاثیر گذار- فقط برنده یک جام شده و بهترین بازیکن جام نیز گردید و از افتخار دیگری مشابه دیگر افتخارات مارادونا کسب نکرد.
    مارادونا تیم ناپل ایتالیا را از دسته پایین به سری آ ایتالیا آورد و آن را قهرمان ایتالیا کرد و سالها با این تیم افتخار کسب کرد و خود آقای گل و ارزشمند ترین بازیکن این تیم و سری آ بوده است. او اسطوره تیم، باشگاه و شهر ناپل است و نماد فوتبال این شهر می باشد و ورزشگاه اصلی این شهر به نام مارادونای بزرگ نامگذاری شده است.
    ولی عمده موفقیت های مسی باشگاهی است، آن هم در کنار بهترین بازیکنان جهان و در بهترین باشگاههای اروپا و جهان، عمر بازی او در باشگاههای اروپا سپری شده و توپ طلا نیز معمولا به بازیکنان شاغل در اروپا داده می شود.
    اگر به مارادونا توپ طلا داده نشده، علت آن عمدتا عوامل غیر فوتبالی و یا دلایل ذکر شده بوده است. ضمن اینکه فیلم بازی های مارادونا را با مسی می شود مقایسه کرد و قضاوت نمود.
    کلام آخر اینکه: مسی بازیکن بزرگی است. اما با توپ طلا بی توپ طلا؛ طلای ناب و اسطوره همیشگی تاریخ فوتبال جهان کسی غیر از مارادونای بزرگ نیست!

  • سید علیرضا
    0

    توپ طلا اصلا حق مسی نیس
    خودتون میگید یک سال فوتبالی
    جام جهانی فقط تو یماه برگزار شده بخاطر یکماه تود طلا گرفتن عادلانه نیس
    در اونطرف هالند چهار جام برده تو دو حام آقای گل بهترین بازیکن تورنمنت شده و خیلی عجیبه که اینطور از این شیطان صهیونیستی تمجید میکنی اصلا حق مسی نیس از هفتا گل چهار تا پنالتی بوده اونم همش تو فینال یگلش اشتباه بوده تو قانون فیفا باید مردود میشد کرواسی بخاطر آرژانتین خواست حذف بشه بازی با هلند و کرواسی و عربستان پنالتی ها کاملا ناحق بود ی جو کثیفی راه اندختتند که حتما باید آرژانتین قهرمان بشه پس الکی نیا حرفهای بیخود زن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها