آغاز لیگ‌های معتبر فوتبال اروپا/ آن چه باید بدانیم

لیگ‌های معتبر اروپایی با پایان تعطیلات تابستانی از این آخر هفته آغاز می‌شوند.

آغاز لیگ‌های معتبر فوتبال اروپا/ آن چه باید بدانیم

از همین حالا سوال‌های زیادی پیش روی هواداران فوتبال در سراسر جهان قرار دارد: کدام تیم تاج قهرمانی لالیگا را بر سر می‌گذارد؟ تیمی می‌تواند در بوندس‌لیگا ترمز بایرن مونیخ را بکشد؟ ناپولی می‌تواند از قهرمانی سری‌آ دفاع کند؟ کدام تیم می‌تواند خودش را به عنوان شگفتی‌ساز فصل مطرح کند؟

تلاش کرده ایم در آستانه آغاز این لیگ‌ها با کمک کارشناسان فوتبال در کشورهای مختلف پاسخی برای این سوال‌ها پیدا کنیم.

لیگ فوتبال هلند

2

تاریخ شروع: جمعه ۱۱ اوت (۲۰ مرداد)

فاینورد فصل گذشته با پیشی گرفتن از آیندهوون و پایان دادن به آرزوی آژاکس برای چهارمین قهرمانی متوالی، قهرمان هلند شد، اما آیا می‌تواند آن قهرمانی را بدل به آغاز یک دوران اقتدار کند؟

آیندهوون با عبور از مرحله انتخابی لیگ قهرمانان اروپا توانست به مردان آرنه اسلات در معتبرترین رقابت‌های باشگاهی دنیا ملحق شود، در حالی که آژاکس برای رسیدن به لیگ اروپا باید در بازی پلی‌آف شرکت کند.

فصل قبل هراکلس، آلملو، پی‌ئی‌سی زووله و آلمره سیتی به بالاترین سطح فوتبال هلند صعود کردند و خرونینگن، کامبور، اف‌سی اممن به دسته پایین سقوط کردند.

مایکل استاتام، خبرنگار فوتبال هلند

قهرمان: لیگ هلند امسال به لطف صعود شش پله‌ای این کشور در رده‌بندی اروپا، یک سهمیه بیشتر برای لیگ قهرمانان گرفت، به این ترتیب امسال رقابت نه فقط برای قهرمانی که برای رسیدن به نایب قهرمانی هم است (تیم دوم می‌تواند وارد مرحله گروهی لیگ قهرمانان شود و تیم سوم راهی مسابقات انتخابی خواهد شد.)

امسال هم شاهد رقابت سه قدرت سنتی هلند (آژاکس، آیندهوون و فاینورد) برای قهرمانی خواهیم بود در کنار تیم جوان آلکمار و تیم توئنته که اواخر فصل قبل عملکردی درخشان در خانه داشت.

آقای گل: مانفرد اوگالدی، مهاجم جوان کاستاریکایی، این تابستان با قراردادی دائمی به توئنته پیوست. او فصل پیش برای این تیم قرضی بازی می‌کرد و عملکردش بخصوص در اواخر فصل، خبر از قابلیت بالای او می‌داد. برایان بروبی از آژاکس و سانتیاگو خیمنس از فاینورد از دیگر بازیکنانی هستند که می‌توانند گزینه اصلی تیم‌هایشان در خط حمله باشند.

شگفتی‌ساز: ان‌ئی‌سی نایمخن با خریدهای جذابی که داشته و اضافه شدن آن‌ها به بازیکنان باتجربه‌ای مااند یسپر سیلسن و ساسه شون بخت کسب سهمیه اروپایی را هم دارد.

نگاه ویژه: یورل هاتو، انتظار دارم که این پسر ۱۷ ساله در پست دفاع وسط یا دفاع چپ بارها در ترکیب اصلی این فصل آژاکس قرار بگیرد. آلکمار هم الکساندر پنترا، مدافع ۲۱ ساله پرتغالی را از فامالیکاو به خدمت گرفت و او هم می‌تواند طی این فصل به نامی آشنا در فوتبال جهان بدل شود.

لالیگا، اسپانیا

3

تاریخ شروع: جمعه ۱۱ اوت (۲۰ مرداد)

بارسلونا با هدایت ژاوی، مدافع عنوان قهرمانی است اما این تیم کار سختی برای رقابت با رئال مادرید دارد که این فصل با جذب جوانانی مانند جود بلینگام و آردا گولر تقویت شده است. البته رئال این فصل جای خالی کاپیتانش کریم بنزما و مارکو آسنسیو را حس خواهد کرد. بنزما به الاتحاد رفت و آسنسیو راهی پاری‌سن‌ژرمن شد.

این فصل اتلتیکو مادرید و رئال سوسیه‌داد همراه بارسلونا و رئال مادرید در مرحله گروهی لیگ قهرمانان حاضرند.

بارسلونا همچنین به دلیل بازسازی ورزشگاه نوکمپ به ورزشگاه مونژویی اسباب‌کشی کرده است.

روریا بارلو، سردبیر فوتبال اسپانیا

قهرمان: نه رئال مادرید و نه بارسلونا قوی یا ضعیف نشده‌اند. بارسلونا احتمالا از عطش قهرمانی‌اش کاسته شده و با رفتن به ورزشگاه مونژویی، کار سخت‌تری در پیش دارد. در مورد رئال هم می‌توان گفت از دست دادن ۳۱ گل بهای کمی نیست، حتی اگر هافبکی مثل جود بلینگام را به تیم آورده باشید (البته نباید فراموش کرد که کیلیان امباپه هم به احتمال فراوان راهی این تیم خواهد شد.)

آقای گل: رابرت لواندوفسکی. ستاره لهستانی یک سر و گردن از سایر مهاجمان لالیگا بالاتر است. فصل قبل او چند ماهی افت کرد اما کماکان توانست ۲۳ گل بزند.

شگفتی‌ساز: ختافه. سه تیم ژیرونا، اوساسونا و رایو وایکانو را دیگر نمی‌توان شگفتی‌ساز نامید. ختافه با هدایت مربی باکیفیتی مانند خوزه بوردالاس می‌تواند در میانه‌های جدول قرار بگیرد و حتی به سهمیه اروپایی فکر کند.

خبر بد برای این تیم نبود انس اونال، مهاجم زهردارش تا ژانویه است، البته ختافه در فصل گذشته عمکردی کمتر از حد انتظار داشت در حالیکه تیم‌های بوردالاس همواره نمایشی فراتر از این داشته‌اند.

نگاه ویژه: ویکتور سیگانکف پس از شش ماه حضور به خوبی در ژیرونا جا افتاده است. او تا همین جا هم عملکردی تماشایی در این تیم کاتالان داشته است و ژیرونا این فصل می‌تواند حتی بیشتر هم از این مهاجم چپ پا سود ببرد.

لیگ یک فرانسه

4

تاریخ شروع: جمعه ۱۱ اوت (۲۰ مرداد)

لوئیس انریکه آخرین مربی‌ای است که قرار است پاری‌سن‌ژرمن را به یک افتخار اروپایی رهنمون کند. در لیگ فرانسه پاریس‌سن‌ژرمن به دنبال سومین قهرمانی پیاپی است. لانس همراه با این تیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان است در حالی که مارسی برای رسیدن به این مرحله باید در مسابقه انتخابی شرکت کند.

اوسر، آژاکسیو، تروآ و آنژه به دنبال کاهش تیم‌های لیگ یک از ۲۰ به ۱۸، به دسته پایین سقوط کردند، در حالیکه دو تیم لو هاور و متز به لیگ اول فوتبال فرانسه رسیده‌اند.

توماس بروگینی، خبرنگار فوتبال فرانسه

قهرمان: جواب من شما را غافلگیر نخواهد کرد. به رغم رفتن لیونل مسی و وضعیت کیلیان امباپه، هنوز هم دلیلی وجود ندارد که بتوان گفت پاری‌سن‌ژرمن قهرمان نخواهد شد. آن‌ها چند بازیکن جدید خریده‌اند و کماکان فاصله قابل توجهی با سایر تیم‌ها دارند. پروژه جدید آن‌ها به رهبری لوئیس انریکه می‌تواند خیلی جذاب باشد. احتمالا مدتی طول می‌کشد که آنان به ۱۰۰ درصد آمادگی برسند اما همین هم کافی است. البته که ماجرای لیگ قهرمانان به کل متفاوت است.

آقای گل: اگر امباپه بماند، که هنوز احتمالش وجود دارد، او بازهم بهترین گلزن فرانسه خواهد شد. در غیر این صورت الکساندر لاکازت (لیون) بخت بالایی دارد.

شگفتی‌ساز: استراسبورگ با هدایت پاتریک ویرا و توان مالی تازه‌اش می‌تواند شگفتی‌ساز باشد. ویرا فردی کاریزماتیک است که به اندازه کافی برای هدایت یک پروژه بلندپروازانه تجربه دارد. همچنین من اعتقاد زیادی به لوریان دارم، تیمی با یک سرمربی عالی (رژی لوبری) که خیلی خوب می‌داند چه می‌خواهد. آن‌ها بازیکنان خوبی خریده‌اند و معتقد به فوتبال هجومی هستند.

نگاه ویژه: لانس می‌تواند یک فصل خوب دیگر داشته باشد البته اگر بتواند خودش را با بازی در لیگ قهرمانان تطبیق دهد؛ این قضیه همواره می‌تواند کار دست تیم‌هایی بدهد که عادت به بازی در آن ندارند. پیشبینی عملکرد مارسی هم با توجه به حضور مربی جدیدشان (مارسلینیو) سخت است.

لیگ برتر پرتغال

5

تاریخ شروع: جمعه ۱۱ اوت (۲۰ مرداد)

بنفیکا که فصل قبل قهرمان پرتغال شد با جذب آنخل دی‌ماریا (که قبلا از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ برایشان بازی می‌کرد) خودش را تقویت کرده است. پورتو هم که با دو امتیاز اختلاف نایب قهرمان فصل قبل پرتغال شد، دیگر تیم حاضر در مرحله گروهی لیگ قهرمانان است. براگا اما برای رسیدن به این رقابت‌ها باید در مرحله انتخابی بازی کند.

مورینسه، فارنسه و استرلا دا آمادورا فصل گذشته به لیگ برتر پرتغال صعود کردند در حالی که ماریتیمو، پاکوس فریرا و سانتا کلارا راهی دسته پایین شدند.

دیوگو پومبو، سردبیر اکسپرسو

قهرمان: پاسخ این سوال آسان نیست اما با توجه به عمکرد پیش فصل و خریدهای تابستانی باشگاه‌های برتر، به نظر می‌رسد که وضع بنفیکا بهتر است. آن‌ها قوی‌ترین تیم را در زمین و روی نیمکت دارند و همان را هم با دی‌ماریا و اورکون کوکو تقویت کرده‌اند.

پورتو با هدایت سرژیو کنسیسائو نیازمند بازسازی (به خصوص در پست‌های دفاع چپ و راست) است. این تیم همواره در بازی‌های بزرگ به لطف تدابیر تاکتیکی هوشمندانه مربی‌اش برنده می‌شود، اما این مربی با کیفیت هم برای اجرای اندیشه‌هایش نیاز به ابزار دارد.

آقای گل: اگر اوضاع به همین منوال بماند گونسالو راموس. به این دلیل که شیوه بازی بنفیکا به گونه‌ای است که بیشترین موقعیت را برای نوک حمله‌اش خلق می‌کند. ویکتور گیوکرس، بازیکن مجارستانی جدید اسپورتینگ، هم احتمال دارد که فصل را با گل‌های فراوان تمام کند.

شگفتی‌ساز: شاید نتوان این را یک شگفتی کامل نامید اما به نظرم براگا به تلاش برای جا کردن خودش بین سه بزرگ فوتبال پرتغال ادامه خواهد داد. آن‌ها مربی و اکثر بازیکنان کلیدی فصل قبلشان را حفظ کرده‌اند و با خریدن ژوزه فونته، رونی لوپز و رودریگو سالازار در تابستان نشان داده‌اند که اسبشان را به خوبی برای این فصل زین کرده‌اند.

نگاه ویژه: دی‌ماریا به رغم سن و سالش یک بازیکن کامل (تکنیک، خلاقیت، تجربه در بازی‌های بزرگ و غیره) است که می‌تواند خودش را به عنوان بهترین بازیکن لیگ پرتغال مطرح کند.

بوندس‌لیگای آلمان

6

تاریخ شروع: جمعه ۱۸ اوت (۲۷ مرداد)

بایرن مونیخ فصل گذشته با قاپیدن جام از دستان دورتموند در روز آخر، برای یازدهمین سال متوالی قهرمان فوتبال آلمان شد. بایرن و دورتموند در کنار لایپزیگ و یونیون برلین در مرحله گروهی لیگ قهرمانان رقابت خواهند کرد.

در حالی که شالکه و هرتا برلین به دسته پایین سقوط کردند، دارمشتات و هیدنهایم این فصل رقابت در بالاترین سطح فوتبال آلمان را تجربه خواهند کرد.

کنستانتین اکنر، خبرنگار فوتبال آلمان

قهرمان: بایرن مونیخ کماکان شانس نخست قهرمانی است. این تیم چند بازیکن پرخرج خود، معروف‌تر از همه سادیو مانه، را ترخیص و بازیکنانی جدیدی مانند کیم مین جائه، مدافع کره‌ای را اضافه کرده است. اگر بایرن بتواند هری کین را هم بگیرد، دست‌نیافتنی‌تر از قبل هم خواهد شد.

آقای گل: اگر کین راهی آلمان شود، بهترین مهاجم بوندس‌لیگا خواهد بود. اما اگر این انتقال عملی نشود، آن گاه سباستین هالر، مهاجم دورتموند، بخت نخست بردن کفش طلاست.

شگفتی‌ساز: اشتوتگارت فصل قبل با پیروزی مقابل هامبورگ در پلی‌آف از سقوط گریخت اما این تیم جنوب آلمان، برای فصل جدید پتانسیل زیادی دارد. ضمن این که سباستین هوینس، که اواخر فصل گذشته به اشتوتگارت پیوست و مانع سقوط این تیم شد، این فصل فرصت مناسب برای عملی کردن ایده‌های تاکتیکی‌اش را دارد. اشتوتگارت تماشاگران زیادی را در این فصل غافلگیر خواهد کرد.

نگاه ویژه: ژاوی سیمونز. او به طور قرضی از پاری‌سن‌ژرمن به لایپزیگ پیوست تا جانشین دومینیک سوبوسالای شود. این هلندی ۲۰ ساله یکی از بهترین هافبک‌های نفوذی اروپاست که انرژی مضاعفی به خط میانی قدرتمند لایپزیگ می‌بخشد.

سری‌آ ایتالیا

7

تاریخ شروع: شنبه ۱۹ اوت (۲۸ مرداد)

با قهرمانی پس از ۳۰ سال، ناپولی با هدایت رودی گارسیا کار بسیار سختی برای دفاع از عنوانش دارد. یوونتوس هم که فصل گذشته به دلیل کسر امتیاز در رتبه هفتم قرار گرفت، تلاش خواهد کرد بار دیگر قهرمان سری‌آ شود.

لاتزیو و دو تیم شهر میلان به ناپولی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان ملحق شده‌اند، در حالی که کالیاری با هدایت کلودیو رانیری، فروسینونه و جنوا تیم‌هایی هستند که فصل قبل از دسته دوم به بالاترین سطح فوتبال ایتالیا صعود کرده‌اند.

اینتر میلان که لائوتارو مارتینز را در خط حمله‌اش داشت، حالا با اضافه شدن مارکوس تورام، احتمالا گل‌های بیشتری هم وارد دروازه حریفان خواهد کرد.

مینا رزوکی، کارشناس فوتبال ایتالیا

قهرمان: اینتر میلان. نایب قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان، در لیگ داخلی هم مدعی قهرمانی بود و این فصل نیز بخت نخست قهرمانی است. اینتر این فصل خط دفاع و میانی‌اش را بیش از پیش تقویت کرده و یک مهاجم تمام عیار را هم به خدمت گرفته است.

البته باید در نظر گرفت که خط حمله اینتر باید با جدایی ادین ژکو و روملو لوکاکو کنار بیاید، اما سیمونه اینزاگی قبلا نشان داده که توانایی زیادی برای تغییر تاکتیک تیمش و پیدا کردن بهترین شیوه برای پیروزی دارد.

در حالی که ناپولی سرمربی جدیدی آورده و میلان بازیکنانی زیادی جذب کرده است، این اینتر است که بیش از هر تیمی ثباتش را حفظ کرده و با ادامه پروژه‌اش، بخت نخست قهرمانی است.

آقای گل: ویکتور اوسیمن. در سالی که همه در به در دنبال یک مهاجم کامل می‌گردند، ناپولی می‌تواند روی یکی از بهترین شماره ۹های جهان حساب کند. ناپولی که هنوز طعم قهرمانی را زیر زبان دارد، خوش شانس بود که توانست چنین بازیکنی را در ترکیبش نگه دارد.

باهوش، تکنیکی و با ذهنیتی مختص بازیکنان نخبه، او فصل گذشته گلزن برتر لیگ ایتالیا شد و این فصل هم به نظر می‌رسد که دروازه حریفان را گل‌باران کند.

شگفتی‌ساز: آتالانتا. فروش راسموس هویلوند به منچستر یونایتد با قیمتی هنگفت، موجب شد آتالانتا پول کافی برای خریدن جان‌لوکا اسکاماکا و شارل دکتلاره را بدست آورد؛ دو بازیکنی که هنوز نتوانسته‌اند به طور کامل پتانسیل‌شان را نشان دهند. ضمن این که زیر نظر جان‌پیترو گاسپرینی، مربی‌ای که به آموزش فوتبال و بهبود عملکرد جوانان معروف است، آتالانتا می‌تواند تیم تماشایی این فصل باشد.

آریگو ساچی، چهره نامدار فوتبال ایتالیا، تنها کسی نیست که فکر می‌کند این تیم می‌تواند برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا و یا حتی دستاوردی فراتر از آن مبارزه کند.

نگاه ویژه: ساموئل چوکووئزه. میلان فصل نقل و انتقالات تابستانی شلوغی داشت. این تیم گرچه ساندرو تونالی، بازیکن محبوب تماشاگران، را فروخت اما تیمش را به خصوص در بخش تهاجمی تقویت کرد. در حالی که مهاجمان طراز اولی مثل کریستین پولیسیچ و یونس موسی در این مسابقات حاضر هستند، چوکووئزه بازیکنی است که می‌تواند تغییر ایجاد کند.

میلان مدتی است که از عدم توازن در خط حمله رنج می‌برد و اتکای این تیم به پتانسیل رافائل لیائو در جناح چپ بوده است اما با بازی چوکووئزه در سمت راست، این دو بازیکن انفجاری و با تحرک بالا می‌توانند تعادلی مطلوب در خط حمله‌ ایجاد کند.

چوکووئزه پس از تمرین زیر نظر مربیانی مانند اونای امری در ویارئال، به بازیکنی غیر قابل پیش‌بینی، سریع و بسیار مفید برای تیم چه با توپ و چه بدون توپ بدل شده است. با توانایی درخشش در بازی‌های بزرگ، او می‌تواند برجسته‌ترین چهره این میلان تقویت شده باشد.

 

منبع: بی بی سی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها