نشست خبری صالحی امیری و رحیمی با خبرنگاران عازم قونیه؛

مشکل جودو برای قونیه حل شده اما برای سایر مسابقات خیر/ کاروان قونیه همراه امنیتی ندارد، فقط حراست

رئیس کمیته ملی المیپک گفت: امروز در بهترین شرایط روابط همکاری شورای روابط آسیا و کمیته بین المللی المپیک هستیم. تنش های ما تقریبا به صفر رسیده و با حل مشکل جودو کاملا به صفر می رسد.

مشکل جودو برای قونیه حل شده اما برای سایر مسابقات خیر/ کاروان قونیه همراه امنیتی ندارد، فقط حراست

به گزارش خبر فوری، طی یک نشست خبری، سید رضا صالحی امیری گزارشی از سفر خود و وزیر ورزش به لوزان سوییس و دیدار با توماس باخ، رئیس کنونی کمیته بین‌المللی المپیک ارائه داد و در ادامه اصغر رحیمی گزارشی از سفر خود به نشست سرپرستان بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی در قونیه مطرح کرد. آنها در نهایت به سوالات خبرنگاران حاضر در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک پاسخ گفتند.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: استراتژی ما از روز اول توسعه دیپلماسی ورزشی بود و در این راستا دو هدف داشتیم یکی گسترش تعاملات برای کسب فرصت های جدید و دیگری کاهش و رفع تهدیدات ورزش ایران.

صالحی امیری توضیح داد: دیپلماسی ورزشی ناظر بر روابط ملت هاست و در مقابل دیپلماسی سیاسی قرار می گیرد که اصل آن بر رقابت است. منهای نتایج بازی‌ها در قونیه حضور فعال تیم‌های 57 کشور در کنار یکدیگر می‌تواند به همبستگی بیشتر کشورهای اسلامی کند و این دیپلماسی ورزشی است. در 4 سال گذشته در راستای دیپلماسی ورزشی 200 نشست و سفر انجام شد.

وی گفت: دیدار با آقای توماس باخ اولین دیدار رسمی ما بعد از کرونا بود که در لوزان انجام شد. انتظارات و توقعات دو طرف در جلسات کارشناسی مطرح شد، سپس دیداری با آقای باخ انجام شد، در آن جلسه که بسیار سازنده و مثبت بود، او حمایت خود را از ورزش قهرمانی در ایران ابراز کرد. در برابر من و آقای سجادی گزارشی از روند عملکرد ما در توکیو و بعد از آن را ارائه کردیم و سپس انتظارات خود را گفتیم. انتظار ما از IOC کاهش فشار بر برخی فدراسیون های ایران به ویژه جودوست.

صالحی امیری ادامه داد: بعد از آن با فدراسیون های بین المللی دوچرخه سواری و ژیمناستیک داشتیم که نتیجه روشنی داشت و و تعیین تکلیف از سرپرستی به ریاست و برگزاری انتخابات مورد توجه قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه ورزش قهرمانی الزاما باید روابط خود را با فدراسیون های جهانی تقویت کنیم، تصریح کرد: ساعی جلسه خوبی با رئیس فدراسیون جهانی در کره جنوبی داشت. شرایط خوبی در تکواندو ایجاد شده و رئیس جهانی از این انتخاب اظهار رضایت و خشنودی کرد. امروز در بهترین شرایط روابط همکاری شورای روابط آسیا و کمیته بین المللی المپیک هستیم. تنش های ما تقریبا به صفر رسیده و با حل مشکل جودو کاملا به صفر می رسد.

وی بیان کرد: 50درصد بودجه فدراسیون ها را در سه ماهه اول سال تخصیص دادیم. حدود 15 میلیارد تومان کمک ارزی و ریالی برای حضور در رقابت ها پرداخت کردیم. بلافاصله بعد از برگشت کاروان ما از قونیه، اردوهای آمادگی هانگژو برگزار خواهد شد.

فیفا سازمان مستقل است و پول فوتبال باید مستقیما از فیفا پیگیری شود

صالحی‌ امیری در خصوص اینکه در دیدار باخ آیا در مورد درآمدهای ورزش از جمله فوتبال صحبت شد، افزود: در مورد فوتبال مذاکره نداشتیم. فیفا سازمان مستقل است و پول فوتبال باید مستقیما از فیفا پیگیری شود. در مورد کمک به کمیته ملی المپیک گفت‌وگوهای سازنده‌ای انجام شد و آنچه برای تهیه بلیط و اعزام‌ انجام می‌شد بخشی از آن با کمک مالی IOC در حساب ایران انجام می‌شود و از آن محل برای اعزام‌ها استفاده می‌شود ولی محدود و مدیریت شده است.

 اعتراض به IOC برای ویزای آمریکایی

رئیس کمیته ملی المپیک در مورد صادر نشدن ویزای ورزشکاران کشورمان از سوی آمریکایی‌ها گفت: اینکار نشان از رفتار سیاسی آمریکایی‌ها است و در چند روز آینده اعتراض خودمان را به صورت کتبی به کمیته بین المللی المپیک اعلام می‌کنیم. البته بخشی دیگر از دلیل صادر نشدن ویزا، بر اساس اطلاعاتی که داریم، در اثر ناهماهنگی‌ها است.

صالحی ‌امیری در خصوص شرایط انتخابات سوارکاری نیز گفت: در روند تشکیل و برگزاری و اعلام نتیجه و تنظیم صورت جلسه  انتخابات مداخله نداشته و نداریم. به عنوان کمیته نظارت بر انتخابات فدراسیون‌ها حضور داریم و موظف به ارائه گزارش به کمیته بین المللی المپیک هستیم و به طور طبیعی دبیرکل یا نواب رئیس کمیته در انتخابات فدراسیون‌ها هستند. چون لغو رویداد مربوط به سوارکاری کتبا و شفاها به کمیته ملی المپیک اعلام نشده بود طاهریان در انتخابات سوارکاری شرکت کرد. در فرایند قبل، حین و بعد از انتخابات سوارکاری ورود نداشتیم. این سوال باید از وزارت ورزش و معاونت قهرمانی پرسیده شود.

چهارشنبه بیانیه آغاز فرایند انتخابات را منتشر می‌کنیم

صالحی امیری در مورد بلاتکلیفی فدراسیون‌های المپیکی برای انتخابات کمیته ملی المپیک گفت: چهارشنبه هفته جاری بیانیه آغاز فرایند انتخابات را منتشر می‌کنیم. 15 روز بعد ثبت نام آغاز می‌شود و فرایند بررسی صلاحیت‌ها را انجام می‌دهیم و سایر اقدامات و براساس آیین نامه انتخابات انجام می‌شود. حتما 6 شهریور در این سالن انتخابات را برگزار می‌کنیم. انتظار ما از وزارت ورزش این است در برگزاری انتخابات فدراسیون‌های بلاتکلیف سرعت عمل بیشتری خرج دهد.

محور ورزش ایران وزیر ورزش است

صالحی‌امیری درخصوص ارتباطش با وزیر ورزش، تصریح کرد: سیاست امروز ما در مورد تعامل با وزارت ورزش همان سیاست روز اول ما است. من همواره تعامل و همدلی با وزارت ورزش خواهم داشت و باور دارم محور ورزش ایران وزیر ورزش است و همه باید کمک کنند ورزش ایران بدرخشد. هر نوع شکاف و اختلاف و تفرقه میان ارکان ورزش را خلاف منطق ورزش و مصلحت ملی می‌دانم. اگر به فکر توسعه و درخشش ورزش قهرمانی هستیم راه آن در مسیر همدلی و انسجام در همه ارکان ورزش یعنی وزارت ورزش، کمیته، فدراسیون‌ها و رسانه است. باور دارم ورزش ما با وفاق می‌تواند پرچم ایران را به اهتزاز در آورد.

رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص انتخاب خبرگان ورزشی گفت: خبرگان ورزشی دو‌ نفر از میان بانوان، یک نفر از آموزش و پرورش و‌ دو نفر خبره المپیکی خواهند بود. طبق اساسنامه جدید، تصریح شده برای انتخاب خبره باید آیین نامه‌ای که به تصویب هیئت اجرایی برسد تدوین و تصویب شود. پیش نویس آیین نامه تهیه و در چند جلسه بحث و تصویب شد. تعریف کارشناسان خبره در اساسنامه و آیین نامه نیز مشخص است.

وی افزود: مسیر ورود هیچکس برای ورود در کمیته بسته نشده اما تعداد محدود و تنها 5 نفر است که در سه بخش توزیع شده است. نکته سوم اینکه رئیس باید افراد را در هیئت اجرایی معرفی کند و به تصویب برسد. حتما افرادی را معرفی می‌کنم که صاحب صلاحیت باشند شما هم حتما معرفی ما را تائید خواهید کرد. منش مدیریتی من در مدت گذشته نشان می‌دهد که تحت تاثیر مداخله خارجی قرار نمی‌گیریم. هیچ کسی برای کمیته تصمیم نمی‌گیرد و فقط رئیس کمیته و هیئت اجرایی در چارچوب تصمیم می‌گیرند. طی روزهای آینده جلسه هیئت اجرایی را برگزار کرده و پس از آن اسامی خبرگان را اعلام می‌کنم. تاکید می‌کنم در مورد خبرگان ورزشی دچار گمانه زنی نشوید.

جودو در همه مجامع می‌تواند شرکت کند 

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به سوالی درخصوص حضور جودو در مجمع کمیته و حضور فدراسیون‌هایی که رئیس ندارند، تصریح کرد: از نظر ما جودو در همه مجامع می‌تواند شرکت کند چون در دادگاه CAS به این موضوع اشاره نشده است. در خصوص فدراسیون‌ها نیز رئیس و یا عضو هیئت رئیسه منتخب مجمع می‌تواند در مجمع کمیته شرکت کند. فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند، نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند. در همین سفر هم پرسیدم و گفتند روسایی که رای مجمع را دارند یا عضو هیئت رئیسه‌ای که منتخب مجمع باشد می‌تواند در انتخابات کمیته باشند اما باید از این مدت شش ماه گذشته باشد.

باید حمایت حداکثری از تیم ملی فوتبال داشته باشیم

صالحی امیری در مورد جلسه با امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه و مسئولان فدراسیون فوتبال گفت: این جلسه پیرو دستور آقای مخبر معاون اول رئیس جمهوری بود. همه ارگان‌های مسئول و مربوط دعوت شدند و قرار شد برای حضور عزتمندانه در جام جهانی، حمایت حداکثری از تیم ملی فوتبال داشته باشیم.

هیچ نیروهای امنیتی کاروان ایران ایران در قونیه را همراهی نمی کند 

سرپرست کاروان ایران در بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی در قونیه در این نشست در پاسخ به سوال خبر فوری اظهار کرد: هیچ نیروهای نظامی یا امنیتی کاروان ایران ایران در قونیه را همراهی نمی کند، تنها آقای فرخی، مدیرکل حراست کمیته المپیک، کاروان را همراهی می کنند. ایشان البته تنها کارشان حراست نیست و کارهای دیگری هم می کنند 

او با تاکید بر اینکه نماینده های مجلس به قونیه نمی آیند، گفت:  بعضی آدم ها به هزینه خودشان می آیند و به ما ارتباطی ندارند اما رسانه ها روی او مانور می دهد. به عنوان مثال کمیته ملی المپیک هیچونه توری در قونیه برگزار نمی کند.

اصغر فرخی، مدیرکل حراست کمیته ملی المپیک نیز در همین راستا گفت: برای کنترل این حجم جمعیت و ایجاد نظم و امنیت، کشور میزبان (ترکیه) برنامه های خاص خود را دارد و طبیعی است که نمی تواند این کار تخصصی را به صورت عمومی برگزار کند.

او ادامه داد: هر کشوری برای تسهیل این ارتباطات، نماینده ای دارد که کارهای امنیتی و پلیس را انجام می دهد. کار ما هماهنگی است و اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتند، اقدام می کند.

کمیته برگزاری مسابقات کشورهای اسلامی حرفه‌ای نیست

سرپرست کاروان ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی در این نشست گفت: ما با کمیته برگزاری در ارتباط هستیم که متاسفانه حرفه ای نیستند حتی چند بار ارتباط مان را قطع کردیم و دوباره برقرار شده است.

اصغر رحیمی گفت: ابتدا issf  اعلام کرد که جودو نمی‌تواند شرکت کند‌ آنها می گفتند از ویزر و فدراسیون جهانی استعلام بگیرید. ما نگران از دست رفتن زمان بودیم‌. نماینده فدراسیون جهانی اعلام کرد جودو می‌تواند حاضر شوید ولی issf  قبول نکرد و نماینده جهانی خودش استعلام کرد و نامه حضور جودو در بازی‌های کشورهای اسلامی در سربرگ رسمی صادر شد. نامه بسیار قوی بود. اتفاق بسیار خوشحال کننده ای بود، البته مذاکرات انجام شده در لوزان هم در تصمیم آنها نقش داشت.

رحیمی ادامه داد: هندبال چالش بعدی ما بود، هندبال بانوان ایران حذف شده بود‌ در حالی که چند کشور با رنک پایین تر از ما در مسابقات بودند.آنها هم باید رضایت ما را جلب می کردند و هم با کشور دیگری مذاکره می کردند. با افغانستان مذاکره کردند قبول نکرد، بنگلادش قبول کرد و کناره گیری کرد و به این ترتیب ایران در جمع  تیم‌های این مسابقات قرار گرفت.

وی گفت: موضوع دیگر مربوط به سهمیه کادر فنی بود که در این مسابقات 25 درصد در نظر گرفته شده بود. یعنی مثلا برای کشتی که 10 نفره است حداکثر دو کادر فنی که شدنی نبود.

ترکیه شرایط را طوری چیده که قهرمان شود/ ایران دوم تا چهارم می شود

رحیمی تصریح کرد: همواره در این بازی‌ها کشور میزبان قهرمان است اما نه به این قیمت که بیایند کشورهای رقیب را رصد کنند. دقیقا ماده‌ها و رشته‌هایی که ما قوی بودیم را حذف کردند. در پارا در دوومیدانی شانس زیادی داشتیم ولی در مواد تغییرات ایجاد کردند و رشته‌هایی مثل واشی را اضافه کردند که ما حتی نام آنها را نشنیدیم‌.

او ادامه داد: به گونه‌ای پیش می روند که با اختلاف زیاد مدال‌ها را کسب کنند. ما سومین کاروان بزرگ این مسابقات با 294 ورزشکار هستیم. ما هم کاروان خود را تقویت کردیم و امیدوارم جایگاه خوبی کسب کنیم. پیش بینی می کنیم ترکیه اول است و جایگاه دوم تا چهارم بین ایران، ازبکستان و آذربایجان خواهد بود. در خیلی از رشته‌ها سطح این بازی‌ها با حضور ترکیه و آذربایجان  از آسیا بالاتر خواهد بود.

رحیمی افزود: امروز یک ماه قبل از افتتاح بازی‌ها کاروان ما از همه نظر و موضوعات آماده اعزام است. بلیت تهیه شده، تجهیزات فراهم است و ارز مورد نظر تهیه شده است. اینکه گفتم امکان تغییر اسامی ورزشکاران ممکن نیست بدین معنا است که می‌توانیم در حد یکی دو تغییر بدهیم ولی صورت جلسه امضا شده و ما در همه بخش‌ها با میزبان چالش داشتیم و تغییر در لیست‌ها نشدنی است. فدراسیونی که درخواست تغییر داشته باشد ما کارهای آن را انجام می‌دهیم و ایمیل می‌زنیم اما اینکه انجام شود یا نه را نمی‌دانم‌.

وی تصریح کرد: کاروان ایران در 12 گروه پروازی به بازی‌ها اعزام می‌شود و گروه‌ها از ایران راهی آنکارا می‌شوند و سپس با اتوبوس به قونیه می‌روند. از نظر کسب مدال، فدراسیون‌ها تلاش می‌کنند و امیدوارم مدال‌های خوبی بگیریم و مثل همیشه سربلند باشیم‌.

نام کاروان: پیامبر اعظم/ شعار کاروان: ایران سرفراز

رحیمی گفت: نام کاروان به نام «پیامبر اعظم» به منظور تقویت وحدت اسلام نامگذاری شد. شعار کاروان «ایران سرفراز» است. در بحث فرهنگی مکان خاصی را در نظر گرفتیم و برنامه‌های خوبی توسط دکتر میر در نظر گرفته شده است.

سرپرست کاروان کشورمان درباره تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم افتتاحیه، تاکید کرد: برای رژه افتتاحیه 2-3 روز قبل جلسه می‌گذارند و سهمیه می‌دهند‌ تا این لحظه چیزی نگفته‌اند و اگر اجازه دهند با تعداد کامل در افتتاحیه شرکت می‌کنیم. لباس را هم از مدت‌ها قبل بررسی کردیم، تولیدکنندگانی آمدند، مناقصه برگزار شد و به جمع‌بندی هم رسیدیم و قرار شد لباس متناسب و منطقی توسط تولیدی یکی از قهرمان های بزرگ ما تهیه شد. 

مشکل جودو برای قونیه حل شده اما برای سایر مسابقات خیر

وی در مورد این سوال که با نامه فدراسیون جهانی، جودو می‌تواند در مسابقات دیگری هم حضور داشته باشد، گفت: حل شدن مشکل جودو مشخصا در مورد بازی‌های کشورهای اسلامی بود و پاسخ ویزر و فدراسیون جهانی در مورد همین مسابقات است‌. اینکه در مورد سایر مسابقات مشکل جودو حل شده باشد اینگونه نیست‌.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    این کارها باعث جدایی ملت ها می شود،ورزش را نباید دینی و مذهبی کرد،حتما باید فردا بازی های کشورهای مسیحی،بودایی،هندو و ... هم برگزار گردد.مذهب و سیاست نبایستی در ورزش دخالت کنند و باعث جدایی ملت ها شوند،که متاسفانه کشورهای اسلامی همیشه پیشتاز این جدایی هستند مثل کنفراس اسلامی که هیچ خاصیتی هم ندارد ولی باعث منزوی شدن بیش از پیش مسلمانان می شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها