آژیر قرمز برای انقراض میش مرغ به صدا درآمد

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کشور تنها 30 تا 40 گونه میش مرغ وجود دارد که جمعیت این گونه حتی از جمعیت یوزپلنگ‌ها کمتر است.

آژیر قرمز برای انقراض میش مرغ به صدا درآمد

حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در در رابطه با انتقال برخیگونه‌های در حال انقراض به بخشی از اراضی دریاچه ارومیه اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای بیش از 100 هزار هکتار از اراضی دریاچه ارومیه که دیگر امکان آبگیری آن‌ها وجود ندارد، در شرایط کنونی برنامه‌ای تدوین کرده است.

وی افزود: بر اساس این برنامه، می‌توان از اراضی مناطق خشک شده دریاچه ارومیه با فنس کشی و قطع راه‌های ارتباطی که احتمال تخریب آن وجود دارد، حفاظت کرد.

ظهرابی گفت: همچنین برای احیا و افزایش جمعیت گونه‌های در معرض خطر انقراض نیز می‌توان از اراضی دریاچه ارومیه استفاده کرد.

وی همچنین از تدوین برنامه‌ای برای احیای گونه میش مرغ در منطقه خبر داد و افزود: برای احیا و تکثیر گونه در معرض خطر انقراض میش مرغ که بومی منطقه است و همچنین برای افزایش طبیعت گردی متکی بر تماشای مناظر و حیات وحش در خطر انقراض که با مشارکت جوامع بومی و محلی و روستاییان منطقه صورت خواهد گرفت، برنامه ای تدوین شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای انتقال یوزپلنگ ایرانی به عنوان یک گونه در معرض خطر انقراض به اراضی دریاچه ارومیه برنامه خاصی نداریم، تصریح کرد:‌ به احتمال زیاد ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیا و تکثیر این گونه در این منطقه نیز برنامه‌ای خواهد داشت.

وی افزود: در جزایر دریاچه ارومیه گونه‌های بومی از جمله قوچ، میش و گوزن زرد هستند که احتمال به خطر افتادن نسل آن‌ها وجود دارد، به همین منظور برای بهبود وضعیت زیستگاه، جمعیت و کنترل جمعیت گونه‌های مهاجم مانند شغال که خطری جدی برای حیات وحش محسوب می‌شود و همچنین تعدیل جمعیت گونه قوچ و میش و حفاظت از گونه میش مرغ در این منطقه برنامه‌هایی را خواهیم داشت.

ظهرابی با اشاره به احیای گونه میش مرغ در اراضی دریاچه ارومیه گفت: در گذشته جمعیت این گونه فراوان بود که متاسفانه به دلیل فعالیت‌های انسانی این جمعیت رو به کاهش رفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بر اساس سرشماری جمعیت میش مرغ در کشور حدود 30 تا 40 قطعه است و این آمار نشانگر آن است که این گونه در ایران در معرض خطر انقراض قرار دارد و حتی می‌توان گفت که جمعیت میش مرغ از جمعیت یوزپلنگ نیز کمتر است که این موضوع جای نگرانی دارد.

منبع: خبرنگاران جوان

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها