لطفا به انقراض این مدیران دامن بزنید

پس از شیر و ببر ایرانی باید انقراض گونه هایی دیگر مانند یوزپلنگ،کاراکال و گور ایرانی را نیز در آینده ای نزدیک ثبت کرد،زیرا درخوشبینانه ترین حالت حدود 10درصد از جمعیت حیات‌وحش کشور در مناطق حفاظت شده باقیمانده است.

لطفا به انقراض این مدیران دامن بزنید

پس از شیر و ببر ایرانی باید انقراض گونه هایی دیگر مانند یوزپلنگ،کاراکال و گور ایرانی را نیز در آینده ای نزدیک ثبت کرد،زیرا درخوشبینانه ترین حالت حدود 10درصد از جمعیت حیات‌وحش کشور در مناطق حفاظت شده باقیمانده است.

طغیان آفت و بیماری در جنگل های کشور نیز خیال فروکش ندارد و یکی پس از دیگری گونه های بومی کشور را به خاطره بدل می کند،برای نمونه آفت شب پره شمشاد که در یک سال گذشته به جان جنگل‌های شمال افتاده، حدود 40هزار هکتار از شمشاد ها را از بین برده است به همین خاطر انقراض شمشادها را نیز باید نزدیک دانست؛این ها حقیقت‌های تلخی است که امروز در روزجهانی تنوع زیستی باید بیش از گذشته مورد توجه مردم و مسئولان قرار بگیرد.

مدت‌هاست عملکرد برخی مسئولان در چنین مناسبت‌هایی به سخنرانی و هشدار محدود شده و به نظر می رسد آنها فراموش کرده اند، شرایط نامناسب تنوع زیستی نیاز به اجرایی کردن راهکار نیز دارد.

انقراض با نام گونه های جانوری و گیاهی کشورمان گره خورده است،اما بجای اینکه مسئولان راهکار مناسبی را برای مقابله با آن انتخاب کنند،مدام از تلاش برای تهیه طرح‌های نجاتی دم می زنند که در آن راهکارهای لازم برای حفظ محیط زست کشور گنجانده شده ،اما این راهکارها کشف تازه ای نیستند و باید گفت برخی از آنها سال‌هاست که در سازمان های مسئول بایگانی شده و خاک می خورند.

بایگانی شدن چنین طرح‌هایی را باید در عملکرد نامناسب برخی مدیران جستجو کرد،زیرا خیلی از آنها تا کنون زیستگاه‌های کشور را از نزدیک ندیده اند و از پشت میزشان برای حفظ تنوع زیستی کشور نسخه می‌پیچند.در کنار این باید از سلیقه ای عمل کردن برخی مدیران ارشد نیز یاد کرد که از مدیریت همین را می دانند که به محض شروع به کارباید مدیران زیردست شان را تغییر دهند.

بی توجهی به حفظ تنوع زیستی سبب شده بسیاری از اکوسیستم های کشور با بحران رو به رو شوند،برای نمونه بخش های زیادی از زیستگاه های کشور اکنون از حیات وحش خالی شده است ،چراکه توسعه ناپایدار کمر به نابودی محیط زیست کشور بسته و کم نیستند مدیران ناآگاهی که به آتش توسعه ناپایدار می‌دمند.

برای حفظ محیط زیست کشور باید شرایط را برای حضور مدیران باتجربه و متخصص مهیا کرد،چون تا زمانی که مدیران بجای تخصص براساس موهبت انتخاب شوند نمی‌توان انتظار داشت،تغییر مثبتی در محیط زیست کشور اتفاق بیفتد،برای نمونه خیلی از مدیران حتی در سازمان جنگل‌ها و حفاظت محیط زیست راضی به قلع و قمع درختان می‌شوند با این توجیه که تخریب جنگل با درختکاری جبران می‌شود به همین خاطر باید از رئیس جمهور خواست شروع به کار دولت دوازدهم را با تغییر برخی مدیران همراه کند،چون چاره مقابله با انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی چیزی نیست جز انقراض مدیران موهبتی.

مهدی آیینی

منبع: خبرفوری

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها