نحوه بازنگری در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان

قاضی‌زاده‌هاشمی: اجرای قانون دقیق‌تر و صریح‌تر ادامه می‌یابد

قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: این قانون را جزو افتخارات می‌دانیم چراکه خلا آن احساس می‌شد بنابراین اجرای آن با در نظر گرفتن شاخص‌های صریح‌تر و دقیق‌تر و متقن ادامه پیدا می‌کند.

قاضی‌زاده‌هاشمی: اجرای قانون دقیق‌تر و صریح‌تر ادامه می‌یابد

سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی عضو فراکسیون جوانان مجلس و از طراحان قانون منع به کارگیری بازنشستگان درباره مباحث مطرح شده درباره این قانون با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: ابتدا جا دارد به صورت ویژه از مقام معظم رهبری به دلیل حمایتشان از قانون منع به کارگیری بازنشستگان تشکر کنیم. ایشان از اینکه حلقه بسته مدیریتی کشور باز شود و نسل جوان وارد حلقه مدیریتی شوند، به طور کلی از اجرای این قانون حمایت کردند.

او ادامه داد: ما بر اجرای دقیق این قانون تاکید داریم و البته معتقد هستیم که شاید در قانونی که نگاشته شده بود منافذی برای دور زدن قانون آن هم برای افرادی که به دنبال روزنه‌ای بودند باز باشد. ما در متن اولیه قانون عبارت «اجازات خاص رهبری» را گنجانده بودیم که با نظر رهبر معظم انقلاب از طریق شورای نگهبان عبارت «اجازات خاص» حذف شد.لذا این نشانگر ان است که حتی عبارت اجازات خاص در این قانون مد نظر ایشان نبود.

او افزود: در حال حاضر در فراکسیون جوانان کارگروه ویژه‌ای با همکاری مرکز پژوهش‌ها تشکیل شده است تا اگر نکات اصلاحی درباره موضوعات ویژه‌ای وجود دارد، با در نظر گرفتن شاخص‌های صریح و دقیق و متقن این اصلاحات پیش‌بینی شود که البته این مسئله نیاز به شور و مشورت و کار مطلعاتی دارد.

قاضی‌زاده گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در این قانون برخی از شرکت‌ها و موسسات مختلف که وابسته به دستگاه‌های اجرایی بودند یا موضوعات شمول نداشتند را اضافه کردیم؛ بنابراین دایره شمول قانون بازنشستگان را قوی‌تر خواهیم کرد و قطعا بر اجرای دقیق آن هم تاکید می‌کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه قانون فعلی در ۵۰ الی ۶۰ درصد موضوعات اجرا شده و یا در حال اجرا است گفت: جلسات نهادهای نظارتی درمورد افراد و اسامی تحت شمول نیز در حال بررسی موضوع است.

او ادامه داد: برخی از افراد تلاش کردند برای برخی مصادیق اخذ مجوز کنند. در واقع آنها در طول روند بیش از یک سال بررسی این قانون هیچ دغدغه‌ای را با مجلس شورای اسلامی مطرح نکردند و اصولا هیچ شاخص دقیقی را به ما ارائه نکردند و بعضا افرادی که پیگیری‌هایی را انجام دادند شاخص‌های مشخصی نداشته‌اند. به هر حال این قانون یک قانون یک‌شبه نبوده است بلکه چندین جلسه در کمیسیون اجتماعی، صحن مجلس و... بحث شده بود که این دسته از افراد هیچ مراجعه‌ای به مجلس نداشتند.

قاضی‌زاده گفت: این نکته را بگویم ما این قانون را جزو افتخارات می‌دانیم چراکه این قانون جزو قوانینی بوده است که پیش از این در قوانین ما وجود نداشت و خلا آن احساس می‌شد لذا این قانون از قوانین مترقی و رو به جلو محسوب می‌شود که موجب شده است بارقه امیدی در میان جوانان شکل بگیرد. همانطور که در نظرسنجی‌هایی که شکل گرفت به ویژه در برنامه «حالا خورشید» صدا و سیما بیش از نهصدهزار نفر از یک میلیون نفری که در نظرخواهی شرکت کرده بودند به اجرای این قانون رای دادند. پس این موضوع یک مطالبه عمومی نسبت به نمایندگان مجلس ایجاد کرد و آنها نیز این مطالبه را نه در این چند ماه اخیر بلکه از روز اول مجلس دهم به دلیل رکود و رخوتی که بازنشستگان در سیستم اداری کشور ایجاد کرده بودند و به دنبال ایجاد تحول برای نگاه به آینده بودند، پیگیری کردند.

او گفت: در اثر پیگیری نمایندگان برای اجرای این قانون یک موج گسترده‌ای از امید اجتماعی را در کشور ایجاد شد و این حس امید به آینده حتما زنده خواهد ماند و قطعا نکات مطرح شده را نیز در کارگروه ویژه ای که میان مرکز پژوهش‌ها و فراکسیون جوانان شکل گرفته، مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ البته با توجه به شاخص‌های کاملا ویژه که باید حتما بر آن یک کار مطالعاتی دقیق انجام شود.

این نماینده مجلس درباره روال اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: پس از اقدامات مطالعاتی و کارشناسی، ضمن آنکه طرح فعلی به قوت خود اجرا خواهد شد، اصلاحات در قالب طرح جداگانه‌ای در مجلس بررسی می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها