همه آنچه در جلسه امروز رای اعتماد به وزرای پیشنهادی گذشت

۲ وزیر پیشنهادی روحانی از بهارستان رای اعتماد گرفتند / ترکیب پاستور مردانه ماند

جلسه امروز رای اعتماد به وزرای آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، صحنه وزن‌کشی سیاسی نمایندگان موافق و مخالف دولت شد. با این حال حسن روحانی در نطق خود، بحث بر سر مسائل دیپلماتیک را در اولویت قرار داد.

۲ وزیر پیشنهادی روحانی از بهارستان رای اعتماد گرفتند / ترکیب پاستور مردانه ماند

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه، 12 شهریورماه) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 8 و 13 دقیقه و با حضور دو سوم نمایندگان آغاز شد.

بررسی برنامه و صلاحیت محسن حاجی میرزایی و علی اصغر مونسان برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، صنایع و دستی و گردشگری و دادن رأی‌ اعتماد به ایشان، مهمترین دستور العمل جلسه امروز مجلس است.

حسن روحانی از اوایل جلسه وارد صحن مجلس شد. اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، رضا رحمانی وزیر صنعت،‌ محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور،‌ بیژن زنگنه وزیر نفت، جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، محمد اسلامی وزیر راه و جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور رئیس جمهور را همراهی کردند.

روحانی: اکنون دو سه تا کشورک در کنار آمریکا مانده اند
رئیس دولت دوازدهم پس از قرار قرآن و ترجمه اش پشت تریبون رفت تا از صلاحیت دو وزیر پیشنهادی خود دفاع کند اما همچون دفاع های پیشین خود، با توصیف شرایط کشور سخن خود را آغاز کرد. او گفت: فکر می کردند در برابر تحریم ها کشور حداکثر شش ماه تاب آوری داشته باشد و اگر به تاریخ کشورهای دیگر نگاه کنیم اینچنین تحریمی که از صادرات تا کشتیرانی و بیمه، نمی توانست شش ماه مقاومت کند. اینکه در طراحی آنها چنین بود که بعد از شش ماه یعنی در پایان سال میلادی گذشته از نظام و دولت و مجلس چیزی نمانده باشد، با محاسبات عادی، محاسبه غلطی نبود.

او ادامه داد: اکنون دو سه تا کشورک در کنار آمریکا مانده اند و ملت ایران خود را در کنار ملت های دنیا و حتی دولت های دنیا می بیند.

روحانی گفت: آنها می توانستند به تعهدات خود عمل کنند، و اگر عمل می کردند ما هم به تعهدات خود عمل می کردیم، متاسفانه بعد از تخلف آمریکا، اروپایی ها یا نتوانستند یا نخواستند به تعهدات خود عمل کنند یا هر دو و آنچه ما می فهمیم هر دوست.

رئیس جمهور اظهار کرد: تقریبا همه شاخص های اقتصادی نشان می دهد که وضع ملت ما در دو سه ماه اخیر بهتر شده است. ماه گذشته نسبت نقطه به نقطه تورم 8دهم درصد کاهش داشته است. این یک علامت مثبت است. وضع قیمت های ما از ثباتی در دو سه ماه گذشته برخوردار شده است. یعنی بازار سرمایه ما آرامش داشته است.

او که عمده سخنانش را به روابط خارجی و وضعیت اقتصادی اختصاص داد به آینده برجام و مذاکره با آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: اگر تا روز پنچشنبه به نتیجه نرسییم، مرحله سوم در کاهش تعهدات را اعلام می کنیم.

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: هیچ تصمیمی برای مذاکره با آمریکا نداشتیم و نخواهیم داشت. پیشنهاد از طرف خیلی ها بوده اما همیشه پاسخ ما منفی بوده و ما پاسخ دیگری ندادیم. اما آمریکا در 1+5 با ما حرف می زده و اگر آمریکا کل تحریم خود را بردارد و مهم نیست به برجام برگردد یا برنگردد، می توان در همین چارچوب با هم سخن بگوییم. برخی فکر می کنند مذاکره یعنی مذاکره دوجانبه اما حرف ما کاملا روشن است.

در پایان رئیس جمهور چند جمله ای از وزرای پیشنهادی خود سخن گفت.

مشروح سخنان رئیس جمهور اینجاست .

بررسی صلاحیت حاجی میرزایی

قاضی پور: نسبت به معیشب فرهنگیان ارزان فروشی کردیم
پس از سخنان رئیس جمهور، روند رای اعتماد رسمی تر شد. ابتدا صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش در دستور کار قرار گرفت و نادر قاضی پور نماینده جنجالی ارومیه اولین مخالف او پشت تریبون قرار گرفت. او معتقد است که رئیس جمهور دکان باز کرده و تنها جمع محدودی را داخل هیات دولت راه می دهد. او گفت که نسبت به معیشب فرهنگیان ارزان فروشی کردیم.

نگهبان سلامی: چرا کسی از بطن آموزش و پرورش انتخاب نشد؟

قاضی پور بخشی از زمان 10 دقیقه ای خود را به محمود نگهبان سلامی برای مخالفت داد. نماینده مردم خواف درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرسید که ایشان سالهاست در دولت بوده اند، در این مدت برای آموزش و پرورش چه کرده اند؟

نگهبان سلامی گفت: سوابق او تدریس در دانشگاه هاست و دو دهه از آموزش و پرورش دور بود و بنابراین نمی توانیم از ایشان توقع داشته باشیم دغدغه فرهنگیان را رفع کند. چرا کسی از بطن آموزش و پرورش انتخاب نشد؟

بنایی: کاش نمایندگان برنامه های ایشان را مطالعه می کردند!

حمید بنایی، نماینده بجستان و گناباد اولین موافق حاجی میرزایی بود که پشت تریبون رفت. او معتقد است که نمایندگان به کفایت برنامه های وزیر پیشنهادی را بررسی نکرده اند و در ابتدای سخنانش گفت: کاش نمایندگان برنامه های ایشان را مطالعه می کردند.

وی اظهار کرد: مگر نظام رتبه بندی از مطالبات ما نبود؟ ایشان در برنامه هایشان آورده اند. ما می خواهیم این وزارتخانه سیاسی نباشد. ساماندهی مدارس خارج از کشور را قبول کرده اند. ایشان فردی پاکدست و نجیب هستند و معتقدند جایگاه زنان باید حفظ شود.

ذوالقدر: وزیر زن که نشد، معاون وزیر را از زنان بگذارید

سیده فاطمه ذوالقدر نماینده تهران در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز گفت: آقای حاجی میرزایی نه قدرت طلب و نه جاه طلب است.

وی افزود: انتظارات ما برای تعیین وزیر زن محقق نشد اما انتظار داریم که آقای حاجی‌میرزایی در سطح معاون، از زنان هم استفاده کند.

سعیدی: اختیاراتتان کامل است؟

سعیدی نماینده تبریز اما در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای حاجی‌میرزایی آیا با اختیارات کامل به این وزارتخانه آمده اید؟ قبل از شما هم وزرا برنامه‌هایی را به مجلس دادند، اما این برنامه‌ها شروع نشد و در گام اول ماند.

وی افزود: نظام آموزشی ما از مدرک‌گرایی رنج می‌برد، برای حل این معضل برنامه شما چیست؟

وی یادآور شد: مشکلات زیادی در این وزارتخانه وجود دارد، شما باید در برنامه‌های خودتان به این مشکلات اشاره می‌کردید.

او خاطرنشان کرد: انگیزه فرهنگیان و معلمان پایین آمده و از نظر معیشت به شدت آسیب‌پذیر شدند، چه برنامه ای دارید که معلمان ما بعد از مدرسه سراغ شغل دوم نروند؟

کبیری: برنامه «حاجی‌میرزایی» آرمان‌گرایانه است نه واقعی

نماینده مردم خوی در مجلس دیکر مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود که گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم مخالف تدریس زبانهای قومی در مدارس و مناطق مخصوص اقوام و قومیت‌هاست.

سیدتقی کبیری افزود: متاسفانه رییس‌جمهور پیشنهاد وزارت ایشان را در دقیقه ۹۰ مطرح کرد تا مسئله کمبود زمان نیز حساسیت بیشتری پیدا کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: سوابق شما نشان می‌دهد که جنابعالی ۱۸ سال از بدنه وزارتخانه جدا بودید و قبل از آن نیز در نهضت سوادآموزی حضور داشتید و با وجود چندین میلیون بی‌سواد این نهضت، سوابق شما در این نهاد مشخص نیست. برنامه شما آرمانگرایانه است نه واقعی. سهم تولیدناخالص ملی در بخش آموزش و پرورش چهار درصد است، چه برنامه‌ای جز کلی‌گویی برای فرهنگیان و کارکنان این وزارتخانه دارید. برنامه‌ای برای نهضت سوادآموزی‌ها و حق‌التدریسی و پیمانکاران وجود ندارد. تکلیف شما با مدارس کانکسی و اجرای نظام رتبه‌بندی نیز در برنامه‌های ارائه شده چندان مشخص نیست.

وی ادامه داد: برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی برای تدریس زبان های قومی در مدارس مخصوص اقوام هیچ برنامه‌ای ارائه نکرده‌اید و به نظر می‌رسد شما هم با این مسئله مخالف هستید.

نماینده مردم خوی در مجلس از محسن حاجی‌میرزایی خواست تا برای مجلس مشخص کند که چه اندازه توان حمایت از فرهنگیان و به کرسی نشاندن خواسته‌ها و مطالبات کارکنان آموزش و پرورش را دارد.

منصوری: لزومی ندارد که یک فرد همه دروس تئوری را بخواند
نماینده مردم ساوه در مجلس موافق وزیر پیشنهادی بود. محمدرضا منصوری با بیان این که وزارت آمورش و پرورش نیاز به تغییرات اساسی و تطبیق با تکنولوژی روز دنیا را دارد، گفت: ما باید به سمتی پیش برویم که خروجی وزارت خانه‌ آموزش و پرورش فردی با مهارت باشد که بتواند کارآفرینی کرده و به جامعه خدمت کند.

وی تصریح کرد:‌ ایشان نگاه ویژه‌ای به دوره‌ی دبستان دارد. لزومی ندارد که یک فرد همه دروس تئوری را بخواند. بلکه باید هر فردی در درسی که تخصص دارد حرکت کرده تا پس از پایان دوره تحصیلی با دارا بودن مهارت کافی بتواند به جامعه خود خدمت کند. توجه ویژه ایشان به بحث آموزش مهارتی است که این می‌تواند نقطه عطفی در آموزش و پرورش ایجاد کند.

وی در ادامه تاکید کرد:‌ ما امروز با بیش از صد هزار نفر دکترای بیکار در کشور روبرو هستیم که به آموزش غلط بر می‌گردد. نگرش تخصصی ایشان می‌تواند گره خیلی از مشکلات را حل کند.

فرهنگی: اول انقلاب با حاجی میرزایی آشنا شدم

محمد حسین فرهنگی آخرین موافقی بود که در حمایت از وزرات حاجی بابایی سخن گفت. این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به سوابق مدیریتی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت که حاجی میرزایی بر اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به عنوان یکی از مطالبات نمایندگان تاکید دارد که این خود نقطه مثبتی در کارنامه‌اش محسوب می‌شود.

وی گفت: آشنایی بنده با آقای حاجی میرزایی به روزهای اول انقلاب بر می‌گردد که ایشان مسئولیت نهضت سواد آموزی و چند مسئولیت دیگر را در استان آذربایجان شرقی داشتند. شاهد تلاشهای ارزشمند ایشان در اعمال نظرات انقلابی و دینی در حوزه‌های کاری و مسئولیتی بوده ام.

مشروح سخنان موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اینجا در دسترس است.

حاجی میرزایی: مطالبات معلمان حق‌التدریسی و خرید خدمتی را محقق می‌کنم

در پایان این بخش نوبت به محسن حاجی میرزایی رسید. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با وعده شروع کرد و گفت: مطالبات معلمان حق‌التدریسی و خرید خدمتی را محقق می‌کند و آیین نامه قانون مصوبه مجلس برای استخدام در آموزش و پرورش را نیز تا پیش از پایان مهر در دولت تصویب و ابلاغ خواهد کرد.

وی افزود:‌ توسعه مدارس دولتی و افزایش کیفیت آن جزء برنامه‌های من است اگرچه من مخالفتی با مدارس غیر دولتی ندارم، اما وظیفه دارم کیفیت مدارس دولتی را ارتقاء دهم تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند. ما باید با جو جغرافیایی در آموزش و پرورش مقابله کنیم. در حال حاضر یک دانش آموز از یک طرف خیابان نمی‌تواند به مدرسه آن طرف خیابان برود زیرا ضوابط منطقه بندی این اجازه را نمی‌دهد. در حالی که من معتقدم والدین باید امکان انتخاب مدرسه فرزندانشان را داشته باشند.

حاجی میرزایی با بیان این که روشهای آموزشی نباید موجب اضطراب و تشویش خاطر دانش‌آموزان شود، خاطرنشان کرد:‌ اضطراب در مدرسه، علاقمندی به تحصیل و امکان بروز خلاقیت را کاهش می‌دهد لذا ما نیازمند محیطی آرام و امن برای معلم و دانش آموز هستیم. افزایش شادی و نشاط در مدرسه و آموزش مهارت‌ های زندگی و همچنین گسترش برنامه‌های پرورشی و تربیتی در صدر برنامه‌های من است و در این راستا از ظرفیت قانون پرورش فکری نیز استفاده خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه عدالت آموزشی خاطرنشان کرد:‌ همه نابرابری‌ها در سطوح قدرت و ثروت ریشه‌اش در نابرابری فذرصت‌های یادگیری است. در حالی که دسترسی به فرصت‌های برابر حق همه شهروندان است و ما باید برای آن تلاش کنیم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه تک تک دانش آموزان در مدارس دولتی حق دارند از سرانه سه و نیم میلیون تومانی استفاده کنند، اضافه کرد:‌ من با مشارکت اقتصاد دانان به مدل علمی برای فعال سازی تعاونی‌های معلمان در اداره مدارس رسیده‌ام که همگی متعهد به آموزش رایگان هستند و درآمد آنها هم از دولت است که این منجر به بهبود کیفیت آموزش می‌شود.

مشروح سخنان حاجی میرزایی اینجاست .

بررسی صلاحیت مونسان

پس از پایان سخنان حاجی میرزایی که 29 دقیقه به طول انجامید، نوبت به بررسی صلاحیت علی اصغری مونسان، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی رسید. جلال محمودزاده، مخالفت با این وزیر پیشنهادی را کلید زد.

محمودزاده: مونسان برخی آثار باستانی به مرغداری تبدیل کرد

جلال محمودزاده گفت: در زمان مدیریت مونسان برخی آثار باستانی به مرغداری تبدیل شدند. نماینده مردم مهاباد در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی بیان کرد: همگی از روند تخریب آثار تاریخی در جای جای کشور مطلعیم. موضوع دیگری که به تاسف این موضوع اضافه می کند کاهش گردشگران با توجه به ظرفیت بالا در این حوزه است. همه خوب می دانیم برخی کشورهای همسایه مانند ترکیه آثار تاریخی ما را به نام خود ثبت کرده‌اند.

نماینده مردم مهاباد عنوان کرد: آقای مونسان به دلیل ناکارآمدی محجموعه شما نه تنها گردشگران خارجی از ظرفیت‌های گردشگری کشور ما مطلع نیستند بلکه گردشگردان داخلی نیز از این موضوع بی اطلاع مانده اند.

محمودزاده تصریح کرد: بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ و مرکز پژوهش‌های مجلس در زمان مدیریت آقای مونسان مشکلات زیادی در این حوزه به چشم می‌خورد مانند عدم تناسب تشکیلات سازمانی و جذب متخصص، عدم تعیین تکلیف نیروهای قراردادی، بدترین رتبه ایران در میان مولفه‌های شاخص رقابت پذیری گردشگری در سال ۲۰۱۷، تخریب آثار تاریخی به بهانه‌های مختلف، تبدیل برخی آثار باستانی کشور به مرغداری و دامداری و قیرگونی سقف این آثار و همچنین افزایش سرقت آثار و عدم اقدام قاطع برای مجازات سارقین این حوزه.

خاتمی: 50 درصد انحراف از اسناد بالادستی میراث فرهنگی در زمان مونسان

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز مخالفت نامزد پیشنهادی تصدی وزارت میراث فرهنگی بود. مرتضی خاتمی گفت: رویکرد مسافرت به داخل با توجه به نوسانات ارزی و کاهش سفرهای خارجی، افزایش پیدا کرده است. صرف تکیه بر آمار مشکلی حل نمی‌شود. در آمار باید بگوییم چند درصد از اهداف ما پوشش داده شده است.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس با بیان اینکه «در زمینه تحقق اهداف بالادستی حرکت‌های موثری انجام نشده است» اظهار کرد: بر اساس سند مرکز پژوهش‌های مجلس، فقط 50 درصد جهت‌گیری این سازمان در راستای اهداف بالادستی بوده است.

خاتمی ضمن انتقاد از «استفاده نابجای وزیر از آمار» تاکید کرد: این آمارها نشان از عملکرد این سازمان نیست بلکه با توجه به نوسانات ارزی و کاهش سفرهای خارجی، رویکرد مسافرت به داخل افزایش پیدا کرده است. رشد آمار گردشگری از سیری طبیعی طول سالهای مختلف تبعیت نمی‌کند. ما در آمار باید بگوییم چند درصد از اهداف ما پوشش داده شده است. صرف تکیه بر آمار مشکلی حل نمی‌شود.

بت کلیا: 116 موافق و 14 مخالف مونسان برای سخنرانی ثبت نام کردند

نماینده آشوریان در مجلس موافق وزیر شدن مونسان است و فکر می کند اولین وزیر میراث و گردشگری در کشور، مونسان خواهد بود. دلیل هم دارد. یوناتن بت‌کلیا گفت: وقتی 116 موافق برای حمایت از برنامه‌های مونسان و 14 مخالف در انتقاد از وی ثبت نام کرده‌اند نشانه نگاه مثبت نمایندگان به مونسان در وزارت میراث فرهنگی است.

لاهوتی: سازمان میراث فقط۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشته، چه توقعی داشتید؟

نماینده مردم لنگرود موافق وزیر شدن مونسان است. مهرداد بائوج لاهوتی با تاکید بر این‌که سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این سال‌ها از همه امکانات برای رفع دغدغه‌ها و مشکلات استفاده کرده است، گفت: آقای مونسان تجربه، تعهد و تخصص لازم را دارد که ما به آن اعتماد کرده و شاهد توسعه و پیشرفت این بخش باشیم.

وی بیان کرد: ما در سال گذشته کل منابعی که به سازمان میراث فرهنگی تخصیص دادیم ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است و تازه نمی‌دانم که همه این مبلغ به طور کامل تخصیص داده شده یا نه، اما آقای مونسان هر آنچه از دستش برمی‌آمده با این منابع انجام داده است. از سوی دیگر ما حدود ۶۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشته‌ایم و جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار گرفته‌ایم.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز صنعت گردشگری رتبه سوم را در اقتصاد دنیا دارد. ما در گام اول این سازمان را به وزارتخانه تبدیل کردیم و حالا باید شرح وظایف برای این وزارتخانه را نیز تغییراتی دهیم. چه کسی با تجربه‌تر از آقای مونسان می‌تواند در این راه به ما کمک کنند؟

نوروزی: آیا قانون به کارگیری فرزندان ایثارگران به جای پدرشان اجرا می‌شود؟

نماینده مردم رباط کریم مخالف مونسان است. حسن نوروزی گفت: آقای مونسان توضیح دهد که چقدر تکالیف برنامه‌های بالادستی در خصوص میراث فرهنگی و گردشگری را اجرایی کرده است از جمله هیات امنایی شدن اماکن تاریخی و موزه‌ها؛ مستثنی بودن سند گردشگری از شمول نظام صنفی و ارائه پیوستهای تخصصی برای طرح‌های توسعه ملی، اما آیا این تکالیف اجرایی شده است؟ آیا از ظرفیت خیران در حوزه گردشگری بهره برده‌اید؟ و چه برنامه ریزی برای جذب توریست در حوزه درمانی و کشاورزی داشته‌اید؟

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس با طرح این سوال که چند نفر از ایثارگران در حوزه مدیران سازمان فعلی میراث فرهنگی به کار گرفته‌ شده‌اند یادآور شد: آیا ماده ۴۱ قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران مورد توجه قرار گرفته است؟ آیا قانون به کارگیری فرزندان ایثارگران به جای پدرشان اجرا می‌شود؟

سلحشوری: تعدادی از مدیران منصوب این حوزه تحت پیگرد قانونی هستند

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی گفت: متأسفانه آمارهای ارائه شده وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی بعضاً مخدوش و بدون پشتوانه هستند از این رو در جایی اشاره به ساماندهی بناهای تاریخی با 4 هزار پروژه شده اما در جایی دیگر به دو هزار پروژه اشاره شده است، در جایی دو هزار و 901 موافقت اصولی مطرح و در جای دیگر 3 هزار و 900 موافقت اصولی عنوان شده است.

پروانه سلحشوری تصریح کرد: در برنامه‌هایشان به ساخت هر چند روز یک بار موزه‌ها اشاره می‌کنند بدون آن که بحث استانداردسازی و اینکه آیا این موزه‌ها در کجا قرار دارند، اشاره ‌کنند. از طرف دیگر در صفحه 18 برنامه‌های ایشان اشاره به اقداماتی که می‌ خواهند انجام شود، صورت گرفته است و در متن بارها اعلام می‌کنند که این کارها در سال 2018 صورت می‌گیرد در حالی که ما در شرایط کنونی در سال 2019 قرار داریم؛ کاش ایشان یک بار برنامه‌های خود را مطالعه می کردند.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: این روزها بحث مبارزه با فساد جدی است اما تعدادی از مدیران منصوب این حوزه تحت پیگرد قانونی هستند، مدیران کل قزوین، مدیر کل اسبق تهران، مدیر کل سابق هرمزگان در دوران مدیریت آقای مونسان تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند، از طرف دیگر شفافیت رکنی است که با مبارزه با فساد معنا می‌یابد حال در سامانه ثبت شده دولت، سازمان برنامه و بودجه با حدود 507 گزارش در صدر است اما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فقط 7 مورد گزارش دارد.

وی ادامه داد: آقای مونسان در دو سال مسئولیت خود، شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را برگزار نکردند در حالی که این شورا می‌توانست کمک شایانی به این حوزه کند. با توجه به نقش اثرگذار مجلس و تعامل با مجلس، متأسفانه ایشان معاونت حقوقی و پارلمانی سازمان میراث فرهنگی را منحل کرده و در معاونت سرمایه‌گذاری ادغام کردند. آقای مونسان اشاره به تراز مثبت گردشگری می‌کند، منصفانه بگویم که این تراز مثبت به علت عملکرد ضعیف دولت در کنترل نرخ ارز بوده است. در شرایط کنونی ایران جزو ارزانترین مقاصد کشورها برای سفرهای گردشگری است و از طرفی هزینه‌ سفرهای خارجی به شدت افزایش یافته، حال آیا این مسائل جزو عملکرد آقای مونسان است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای می‌گوید که مدیرانش را از کیش نیاورده است، حال آیا آقای جانفشان مدیرکل فعلی استان تهران، آقای شقاقی مدیر کل حقوقی و املاک، آقای ابراهیمی مدیرکل حوزه ریاست و آقای محب‌خدایی مسئول قبلی حوزه گردشگری، آقای عادل مهدی‌نژاد مسئول قبلی روابط عمومی، مهدوی مدیر کل اسبق تهران از کیش نیامده بودند، متأسفانه رابطه آقای مونسان با بدنه سازمان هم خوب نیست و ایشان با منتقدان خود برخورد مناسبی نداشته‌اند. بعضی اساتید این حوزه رأی به ایشان را افتادن از چاله به چاه می‌دانند، متأسفانه بارها در برنامه پیشنهادی‌شان بر اهمیت آموزش و پژوهش گفته‌اند اما مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی را با بیش از 28 سال سابقه منحل کرده‌اند. از طرف دیگر طبقه‌بندی آثار میراثی صورت نگرفته است.

سالک: برنامه‌های مونسان ۵۶ درصد با اسناد بالادستی منطبق بوده است

نماینده مردم اصفهان ضمن دفاع از عملکرد دوساله مونسان در سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: برنامه‌های مونسان ۵۶ درصد با بیانات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی تطبیق داشته است.

احمد سالک اظهار کرد: باید توجه کنیم که فعالیت‌های مونسان از دو سال گذشته در این حوزه مطلوب بوده است. در این خصوص در قانون پنج ساله ششم توسعه به کاربرد اقتصادی و کاربرد فرهنگی میراث فرهنگی اشاره شده است که این موضوع در تمامی برنامه‌های آقای مونسان مورد توجه بوده است.

وی ادامه داد: در کنار توجه به فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی در این حوزه باید به آموزش گردشگران در درون این دو محور توجه کرد، چرا که ذهنیت گردشگران خارجی قبل از سفر به کشور ما به دلیل شیطنت‌های استکبار جهانی و فضاسازی‌ها ذهنیت خوبی نیست ولی هنگامی که از ایران دیدن می‌کنند خود سفیران جمهوری اسلامی و انقلاب در جهان می‌شوند و اینگونه می‌توانیم برنامه‌های انقلاب را در جهان گسترش دهیم.

سالک با بیان این‌که وزارتخانه میراث فرهنگی حافظ میراث کهن کشور و حافظ انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند باید در بخش اقتصادی بگوییم که درآمد گردشگری در کشور ما چند برابر درآمد حاصل از فروش نفت خام است. ۱۲۹ هزار و ۹۹ شغل در این حوزه ایجاد شد و بالغ بر ۶۱۳ میلیارد ارزآوری در این خصوص داشته‌ایم.

موسوی لارگانی: نگاه مونسان معطوف به بخش خصوصی است
نماینده مردم فلاورجان آخرین موافقی بود که پشت تریبون رفت و با بیان اینکه نگاه مونسان در توسعه میراث فرهنگی و گردشگری معطوف به بخش خصوصی بوده و این تنها راهکار توسعه گردشگری کشور است، گفت: حضور چند ساله مونسان در دولت و نزدیکی به رئیس جمهور می تواند در رشد و توسعه وزارتخانه بسیار موثر باشد.

سیدناصر موسوی لارگانی یادآور شد: سازمان جهانی گردشگری، ایران را جزو 10 کشور نخست جهان در زمینه داشتن جاذبه های گردشگری می داند و مطابق آمار بانک مرکزی، حدود 12 میلیارد دلار سهم گردشگران در ایران است که با افزایش 60 درصدی آن مواجه شدیم، هر چند انتظارات ظرفیت ها بسیار بیشتر است.

موسوی لارگانی ادامه داد: مونسان در امور گردشگری به برخی مسئولیت ها و شئونات اسلامی کاملاً واقف بود و به این شئونات توجه ویژه ای دارد؛ در سال گذشته 600 میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشتیم که نسبت به سال های گذشته رشد قابل توجهی داشته و بیش از 3600 میلیارد تومان صنایع دستی در داخل کشور رشد داشته و دلیل افزایش فروش این است که از سال 96 طرح تجاری سازی صنایع دستی به همت مونسان کلید خورد تا صنایع دستی کشور به صورت فله ای به فروش نرسد.

مشروح سخنان نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی گردشگری را می توانید اینجا بخوانید.

مونسان: صنعت گردشگری می‌تواند مشکل اشتغال را حل کند

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آخرین فردی بود که در جریان رای اعتماد امروز پشت تریبون رفت. او با تاکید بر این که تعامل مجلس و دولت بسیار راه گشا است گفت: صنعت گردشگری با اندک سرمایه گذاری می‌تواند بسیاری از مشکلات اشتغال را در کشور حل کند.

علی اصغر مونسان گفت: این وزارتخانه می‌تواند نقش مهمی در افزایش تولید ملی و اشتغال برای امروز و آینده فرزندانمان داشته باشد. در آینده‌ای نه چندان دور نرم‌افزارها صنایع را کنار می‌زنند و بسیاری از دارایی‌ها به نرم افزار تبدیل می‌شوند. امروز یکی از بزرگترین شرکت‌های سازنده هواپیما در دنیا بزرگترین شرکت دارنده هتل است که حتی یک هتل به نام خود ندارد.

مونسان با اشاره به نصب نرم افزارها در آینده دنیا گفت: در سال ۱۹۵۴ میلادی بیش از ۳۵ میلیون گردشگر در دنیا وجود داشت که امروز این میزان به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر رسیده است. پیش بینی می‌شود تا ۱۰۰ سال آینده به ۴/۷ میلیارد گردشگر برسد.

وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به برنامه‌هایش گفت : گردشگر جایگاه اقتصادی ویژه‌ای دارد به ازای ۵۰ میلیون تومان سرمایه گذاری یک شغل در عرصه‌ی گردشگری ایجاد می‌شود که این موضوع در عرصه‌ی صنعت ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری نیاز دارد. با توجه به این که یکی از موضوعات مهم امروز کشور ایجاد اشتغال است صنعت گردشگری می‌تواند با اندک سرمایه‌ای بسیاری از مشکلات اشتغال را حل کند.

وی در پایان گفت که تلاش می کند با حرکت جهادی برنامه‌های اعلام شده‌اش را اجرایی کند.

مشروح سخنان مونسان اینجاست .

مونسان و حاجی میرزایی وزیر شدند

سپس رای گیری با توزیع کاغذ انجام شد و گلدان ها آرای نمایندگان مجلس را جمع کردند. از فراکسیون مستقلین، بنایی و بابایی صالح، از فراکسیون ولایی، کوچکی نژاد و کیان پور و از فراکسیون امید، حمیده زرآبادی و قاسم میرزایی به پشت جایگاه هیات رئیسه رفتند تا آرا شمرده شود.

وکیلی زمانی که داشت اسامی نمایندگان فراکسیون ها برای شمارش آرا را اعلام می کرد، وقتی به نام حمیده زرآبادی، نماینده فراکسیون امید رسید، گفت: اگر چه رئیس جمهور وزیر زن انتخاب نکرد اما خوشبختانه فراکسیون امید یک زن را برای شمارش آرا را انتخاب کرده است! وکیلی خودش از اعضای فراکسیون امید است.

آرایی که در نهایت به نفع وزرای پیشنهادی روحانی تمام شد. 255 نماینده رای دادند و سهم حاجی میرزایی 200 و سهم مونسان 165 رای موافق بود. حاجی میرزایی 48 و مونسان 87 رای مخالف داشت و سبد آرای هر کدام هفت رای ممتنع را در خود جای داد.

منبع: خبرفوری

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • arman
    0

    بالاخره حاضر شدن از پشت مقام رهبری بیان بیرون . خیلییی زشته در این سمت باشی ولی تا از بخوان سوال جواب کنن سریف بری پشت یه مقام بالاتر قائم بشی .

  • علی
    0

    به علت بیکاری و کاهش درامدم با برادر بزرگترم رفتیم بیمه تامین اجتماعی تا از این به بعد مادرم تحت پوشش او باشد . اونا گفتن که بازرس میفرستیم اگه حقوق شما کم شده باشد تایید میکنیم بازرسی شد و قبول کردن دفترچه مادرم را گرفتن حالا میگن دوباره بازرسی کردیم چون وضع مالی برادرت خوب نیست مادرت نمی تونه از بیمه او دفترچه بگیره !!! خدا انشاا...لعنتتون کنه با مملکت و اداراتی که ساختین.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها