سازمان بازرسی کل کشور خبر داد:

صدور حکم بدوی انفصال دائم برای شهردار سابق منطقه یک تهران و معاون فعلی حناچی

رئیس سازمان بازرسی کشور گفت: به همکاران خود گفته ام تا موضوع حادثه اتوبوس حامل خبرنگاران را بررسی کنند.

صدور حکم بدوی انفصال دائم برای شهردار سابق منطقه یک تهران و معاون فعلی حناچی

حجت الاسلام حسن درویشیان در نشست خبری امروز خود ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: به ملت بزرگ ایران و مقام معظم رهبری تبریک عرض می‌کنم به واسطه برگزاری انتخابات باشکوهی که علی رغم تبلیغات سوء بیگانگان برگزار شد.

وی ادامه داد: مردم بار دیگر ثابت کردند که پای انقلاب هستند و به خدمت منتخب مردم هم تبریک می‌گویم.

درویشیان با اشاره به حوادث روز‌های گذشته گفت: حادثه جان باختن دو تن از خبرنگاران عزیز را تسلیت عرض میکنم و به همکاران خود گفته ایم تا این موضوع را پیگیری کنند همچنین حادثه جان باختن ۵ سرباز در اتوبوس هم دستور داده ایم تا ایمنی این اتوبوس‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: پرونده‌هایی در دادگستری‌ها تشکیل شده است.

وی با اشاره به ماموریت‌های سازمان بازرسی گفت: جهت گیری‌های کلان سازمان بازرسی حسب آنچه در سند تحول آمده مورد توجه قرار گرفته و نظارت‌های ماموریت محور جزو این برنامه‌ها است و مسئله محوری جزو برنامه‌های ما است.

درویشیان بیان کرد: ۵۰ درصد از برنامه‌های سال جاری مبتنی بر فهرست مسائل اصلی کشور است بحث مسکن، خودرو و نهاد‌های دامی از جمله این برنامه‌ها است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به شناسایی فساد بیان کرد: به سمت شناسایی بستر‌های فسادزا حرکت کرده ایم یکی از موضوعاتی که از چندسال اخیر دنبال کرده ایم این است که چه بستر‌هایی موجب فساد و رانت می‌شود.

وی بیان کرد: گاهی اوقات شناسایی این بستر‌ها به وضع قوانین احتیاج دارد مبارزه با بستر‌های فساد برعهده دستگاه‌های اجرایی است و اگر این بستر‌ها اصلاح نشود هر روز شاهد پرونده‌های متعدد خواهیم بود.

درویشیان با اشاره به آمار اقدامات سازمان بازرسی تصریح کرد: حدود ۲۵ درصد از برنامه‌های سازمان بازرسی پیرامون حمایت از تولید است و ۴ هزار و ۵۷۶ در سال گذشته انجام دادیم و در سه ماهه نخست امسال هزار و ۷۰۱ بازرسی انجام شده مجموع گزارش‌های سال گذشته ۷ هزار و ۵۷۳ و در سه ماهه امسال هزار و ۲۹۶ گزارش به ما واصل شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: حدود هزار گزارش سال گذشته مربوط به گزارش‌های اصلاحی بوده اند و بیشترین عدد را به خود اختصاص دادند تعقیب اداری کارکنان و مدیران در سال گذشته ۲ هزار و ۷۲۱ گزار شد. تعقیب کیفری هزار و ۴۳ گزارش، ابطال مصوبات خلاف قانون ۶۳ مورد بوده است و در سه ماهه امسال ۵۲۷ گزارش تخلف اداری، ۱۷۹ گزارش تعقیب کیفری و ۳ گزارش ابطال مصوبات خلاف قانون داشته ایم.

وی با اشاره به ترک فعل‌ها گفت: بیش از ۷۰ پرونده در این رابطه تشکیل شده است که در ارتباط با اراضی ملی، شهرداری‌ها بود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به موضوع جمعیت گفت: بحث غربالگری، سقط جنین یکی از موضوعات روز کشور است.

وی با اشاره به تولید مرغ لاین گفت: علی رغم اینکه فناوری این کار را داشته ایم، اما مورد غفلت قرار گرفته بود، اما اکنون در مدار تولید قرار گرفته است و اگر دولت حمایت جدی تری از این موضوع داشته باشد شاید بتوانیم در طی سال جاری به خودکفایی برسیم که موجب کاهش خروج ارز از کشور با میزان یک میلیارد دلار می شود.

درویشیان با اشاره به هشدار‌ها در حوزه کرونا گفت: بیش از صد هشدار از سمت سازمان بازرسی به رئیس جمهور، وزیر بهداشت و سایر بخش‌ها داده شده است و از ابتدای موضوع تولید واکسن همکاران ما در وزارت بهداشت مستقر شده اند.

درویشیان ادامه داد: تعیین تعرفه دندانپزشکی نیز با پیگیری‌های ما در حوزه بهداشت و درمان به تصویب رسید و ابلاغ شد و بسیاری کسانی که از وضعیت خوب مالی برخوردار نبودند تا قبل از این نمی‌توانستند از این درمان استفاده کنند.

وی بیان کرد: ما شاهد کاشت ۲۰ هزار درخت وخرید تضمینی گندم نیز هستیم در حوزه کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تا الان بیش از ۱۰۰ هشدار به رئیس‌جمهور و سازمان‌های مختلف داده شده است هم‌چنین در ارتباط با تولید واکسن همکاران ما در وزارت بهداشت مستقر هستند و پیگیری می‌کنند.

وی با اشاره به ترک فعل‌ها بیان کرد: در رابطه با ترک فعل مسئولان آب منطقه‌ای البرز و عدم صدور مجوز متخلفین به مراجع قضایی معرفی شدند، در حوزه خلع ید خاک جنگلی ارومیه پیگیری‌های خود را انجام دادیم، همچنین راجع به تغییر کاربری‌های زمین در استان بوشهر بیش از ۳۰۰ مورد تخریب شدند.

درویشیان ادامه داد: در حوزه ترک فعل مسکن وارد عمل شدیم و امیدواریم همکارانمان به زودی نتایج خود را ارائه کنند، زیرا در بافت فرسوده کوتاهی‌های صورت گرفته و طی سال‌های گذشته تنها ۸ درصد بافت فرسوده بازسازی شده است و هنوز بخشی از مسکن مهر باقی مانده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره سامانه گزارشگران فساد بیان کرد‌: ۴۴ پرونده در ارتباط با گزارشگران فساد تشکیل داده ایم و تعداد گزارش‌های ثبت شده با مشخصات ۲ هزار و ۱۱۲ گزارش است و ۴۲۵ مورد آن در دست بررسی است و مابقی رسیدگی شدند.

وی ادامه داد: می‌خواهیم کسانی که گزارشی در رابطه با تخلفات سوء جریان‌ها در سامانه‌ها اعلام می‌کنند مشخصات خود را درج کنند تا اگر ابهاماتی وجود داشت ما بتوانیم برای پیگیری بهتر و رسیدن به مستندات به این افراد دسترسی داشته باشیم.

درویشیان تصریح کرد: حدود ۴۴ هزار گزارش به صورت ناشناس واصل شده است که ۳۳ هزار مورد آن رسیدگی شده است و ۱۰ هزار مورد آن در دست بررسی است.

یکی‌از موضوعاتی که موجب قطعی برق شد این بود که سالانه ۵ هزار مگابایت باید به تولید برق اضافه شود، اما کمتر از ۵۰ درصد این موضوع رقم خورد و وزیر نیرو آنرا کمبود بودجه اعلام کرد

حدود 2 هزار مگابات برق برای تولید رمز ارزها استفاده می‌شود

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره قطعی‌های برق گفت: پس از ماموریت رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی این موضوع را بررسی کردیم و بازرسی فوق العاده‌ای با دادستانی کل کشور انجام دادیم و تیم مستقر در وزارت نیرو درحال بررسی موضوع هستند.

وی ادامه داد: یکی‌از موضوعاتی که موجب قطعی برق شد این بود که سالانه ۵ هزار مگابایت باید به تولید برق اضافه شود، اما کمتر از ۵۰ درصد این موضوع رقم خورد و وزیر نیرو آنرا کمبود بودجه اعلام کرد.کاهش بارندگی، گرمی هوا، تولید رمز ارز‌ها از علل این قطعی برقی هستند حدود ۲ هزار مگابات برق برای تولید رمز ارز‌ها استفاده می‌شود و حدود ۳۰۰ مگابات رمز ارز مجوز دارند و مابقی غیر مجاز هستند.

وی با اشاره به ترک فعل در حوزه فضای مجازی بیان کرد: ما شاهد بودیم که این فضای مجازی چه اثرات سویی داشت و یکی از برنامه‌های سازمان بازرسی پیگیری این حوزه است و از دستگاه‌های اجرایی موضوع را پیگیری می‌کنیم.

درویشیان در پاسخ به سوالی درباره برگ سبز خودرو و اختلافاتی که در این حوزه میان بخش‌های مختلف وجود دارد،گفت: این موضوع مورد اختلاف دیرینه سازمان ثبت و نیروی انتظامی است رای و بخشنامه‌ای توسط دیوان عدالت اداری و رئیس قوه قضائیه وقت صادر شد و اخیرا شکایتی از سازمان ثبت دریافت کردیم و درحال بررسی آن هستیم .

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: باتوجه به نظرات کارشناسی در این حوزه موضوع را بررسی می‌کنیم و نتیجه نهایی را بعد از بررسی‌های تکمیلی اعلام می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تامین کالا‌های اساسی و اقدامات سازمان بازرسی در این حوزه بیان کرد: معتقدیم ظرفیت تولیدی کشور در حوزه نهاد‌های دامی بسیار بیشتر است و البته توزیع این نهاد‌های دامی اهمیت بیشتری دارد، زیرا گله مندی بسیاری در این حوزه وجود دارد هشدار‌های متعددی در حوزه نهاد‌های دامی به مسئولان کشور داده ایم این موضوع اهمیت بسزایی دارد و آنرا با جدیت دنبال می‌کنیم.

دولتی‌ها نباید مردم را برای حضور در بورس ترغیب می‌کردند

درویشیان در پاسخ به سوالی درباره مشکلات حوزه بورس گفت: حسب وظیفه قانونی که داشته ایم هشدار‌های لازم را به مسئولان ذی ربط و وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس داده ایم و گفتیم دولتی‌ها نباید مردم را برای حضور در بورس ترغیب می‌کردند، زیرا مردم اعتماد کردند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: طرحی را مشخص کردیم و امیدواریم این طرح در دولت مردمی مورد توجه قرار گیرد در سال‌های گذشته تسهیلاتی به کارگزاری‌های بورسی دادند، اما این موضوع خلاف قانون بوده است.

وی ادامه داد: از ابتدا تذکر دادیم که شتاب بورس منطقی نیست و در ۸ ماه ۴۷۸ درصد رشد داشته است.

درویشیان در پاسخ به سوالی درباره اموال نامشروع مسئولان بیان کرد: طبق قانون موظف هستیم اگر به مواردی برخورد کردیم که اموال نامشروعی وجود دارد به آن رسیدگی کنیم و انجام این کار نیازمند بررسی دقیق است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره اخلال در برخی از شعب رسیدگی در حوزه‌های اخذ رأی بیان کرد: از همان ابتدا نظارت بر اینکه کاندیدا‌ها از امکانات دولتی استفاده نکنند انجام دادیم، اما نظارت بر اجرای انتخابات برعهده شورای نگهبان است، اما کاستی‌ها و نواقصی که در روز انتخابات وجود داشت توسط همکاران ما پیگیری شد و گزارشی در این زمینه آماده شده است آنرا به دادستانی کل کشور می‌دهیم.

وی با اشاره به پیش فروش خودرو گفت: موضوع خودرو ملی است و در مقاطع مختلف همکاران ما به این موضوع ورود پیدا کردند بررسی‌های ما حاکی از این بود که اطلاعات شورای رقابت درست نبوده است و همواره موضوع کیفیت مورد توجه ما بوده است.

درویشیان در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین وضعیت پرونده و حکم انفصال معاون شهردار تهران به دلیل ترک فعل او در حادثه کلینیک سینا اطهر گفت: بلافاصله بعد از آن حادثه بازرسی‌هایی را انجام دادیم هم شهرداری منطقه یک، و شهردار سابق منطقه یک و معاون خدمات شهری مجرم شناخته شدند و او به انفصال دائم محکوم شد، یک نفر کسری حقوق دریافت کرد البته آرا قابل تجدید نظر هستند و هنوز رای نهایی اعلام نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا شهردار سابق منطقه یک همان معاون فعلی شهردار تهران است یا خیر گفت: بله همان فرد است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره میزان ایمنی واکسن‌های داخلی اظهار کرد: واکسن موضوع پر اهمیتی است و همکاران ما بصورت کامل موضوع را رصد می‌کنند چه در رابطه با صدور مجوز‌های کمیته اخلاق و چه تست‌های بالینی، واکسن برکت بالای ۹۲-۹۳ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و مجوز لازم را هم از وزارت بهداشت دریافت کرده و ممکن است برخی عوارض را ایجاد کند، اما این‌که ثابت شود و پزشکی قانونی اعلام کند فوت در اثر واکسن بوده گزارشی نداشته ایم.

وی با اشاره به خصوصی سازی و واگذاری‌ها بیان کرد: نمونه‌هایی از این موارد در سراسر کشور وجود دارد و اعتقاد ما این است که مالکیت زمین باید در اختیار دولت باقی بماند، زیرا در این صورت فساد‌های موجود کاهش پیدا می‌کند.

درویشیان ادامه داد: معتقدیم که این واگذاری‌ها باید به تعاونی‌ها داده شود نسبت به حوزه تعاون و تعاونی‌ها حساسیت داریم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت‌: بررسی ایمنی راه‌ها از جمله اقداماتی است که سازمان بازرسی آن را دنبال می‌کند علل حوادث می‌تواند نا ایمن بودن جاده‌ها یا خودرو‌ها باشد و برخی دیگر هم رفتار مخاطره آمیز رانندگان است.

افزایش قیمت نان رخ نداده است

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش غیر قانونی قیمت نان گفت: مسئولان وزارت صمت گفتند که افزایش قیمت نان رخ نداده است البته اتحادیه نانوایان نسبت به قیمت نان اعتراض دارند، اما بصورت رسمی موضوعی اعلام نشده است.

درویشیان در پاسخ به سوالی درباره سایت‌های شرط بندی گفت: دادستانی کل کشور در این حوزه ورود پیدا کرده است و چندین هزار سایت بسته شده اند، اما بصورت قارچ گونه درحال گسترش هستند همکاران من درحال بررسی درگاه‌های بانکی این سایت‌ها هستند و اگر مشخص شود که قصوری رخ داده آن را پیگیری می‌کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • م
    0

    برای همتون همین حکمه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها