خداداد عزیزی:

خصوصی سازی در فوتبال حرفه‌ای استان، زاییده فکر عده‌ای شهرت طلب‌ است

خصوصی سازی در فوتبال حرفه‌ای استان، زاییده فکر عده‌ای شهرت طلب‌ است

غزال تیزپای فوتبال استان، این روزها حسابی گرفتار مشغله های سرمربیگری اش در تیم "سیاه جامگان "است ولی با این وجود، دعوت"خراسان رضوی" را برای یک گفتگوی "اختصاصی" درباره فوتبال استان و وضعیت تیمش و... رد نمی کند . همگان "خداداد عزیزی" را پس از گل جاودانه اش به استرالیا، به "صراحت لهجه "در بیان نقطه نظراتش می شناسند وهمین نکته بارز نیز در پاسخ های او به سوالات ما وجود داشت.گلچین اظهارات جالب "خداداد عزیزی"را از همین جا دنبال کنید...

"خصوصی سازی" در فوتبال حرفه ای استان ما، محکوم به شکست است

جریان"خصوصی سازی" در فوتبال"حرفه ای" استان، زاییده افکار عده‌ای "شهرت طلب" بود که باعث شد ریشه فوتبال حرفه ای در استان سوزانده شود.
وقتی در ورزش استان خراسان رضوی، به هر دلیلی نمی توانید سرمایه گذار عمده را در این بخش برای حمایت وارد کنید،نتیجه اش حضور تیم هایی از این بخش است که بضاعت کافی و مستمر برای تیمداری در لیگ برترکشور ندارند و وضعیت امروز"پدیده"و"سیاه جامگان"در لیگ هم همین موضوع را اثبات می کند.

زمانی 2تیم قدرتمند به نام‌های"ابومسلم"و"پیام" قابل عرضه در فوتبال کشور داشتیم که آبروی فوتبال استان در لیگ های کشوری بودند،اما روزگار هر 2تیم با خصوصی سازی، نابود شد و من به عنوان بازیکن تیمی مثل"ابومسلم"،شهادت می دهم پررونق ترین روزگار این تیم،زمانی بود که تحت حمایت نیروی انتظامی استان قرار داشت. درباره "پیام مشهد"نیز دوران حمایت اداره کل مخابرات استان از این تیم،بسیار خوب بود و بدترین روزگار ابومسلم و پیام هم از زمانی آغاز شد که نهادهای دولتی به بهانه خصوصی سازی، حمایتشان را دریغ کردند و به تدریج این 2باشگاه با بدهی فراوان همین فعالان بخش خصوصی،"منحل" شد و این عاقبتی است که مسئولان وقت رقم زدند.

بازگشت به تیمداری دولتی، راز بقای فوتبال استان

حالا که شرایط فوتبال و ورزش حرفه ای استانمان،این وضعیت ناخوشایند و ناپایدار است چه اشکالی دارد برای بقا در مهم ترین ویترین های ورزش حرفه ای کشور،کاری انجام بدهیم که قبل از این، انجام می دادیم و در حال حاضر نیز در بسیاری از استانها انجام می شود تیمداری دولتی یا مجبور کردن برخی بخش های دولتی به سرمایه گذاری در ورزش حرفه ای.
به نظر من یکی از این راه ها؛ فروش یا واگذاری اداره تیم های لیگ برتری کشوری در استان به نهادهای قدرتمند دولتی چون شهرداری مشهد و دیگر شهرداری هاست و... تا تیم ها ازاین آینده نامعلوم رهایی یابند و بتوانند کار دراز مدت انجام دهند.

واقعا تا کی می توان در این شرایط اقتصادی ناپایدار، دلخوش به حمایتهای شخصی و خصوصی افرادی مثل عباسی و باشگاه هایی مثل"پدیده" و...بود؟
عاقبت"برادران شفیع زاده" در باشگاه"استقلال اهواز"،"حسین هدایتی" در باشگاه"استیل آذین تهران"یا "بابک زنجانی" در باشگاه "راه آهن سورینت" در فوتبال ایران

چه شد که همچنان منتظر "معجزه بخش خصوصی" در تیمداری حرفه ای ورزش استان مانده ایم؟

استدلالات «غیرکارشناسی» شورای شهرمشهد برای فرار از کمک مالی و تیمداری

اغلب حرف های مخالفان با کمک مالی کلان یا تیمداری حرفه ای در جلسه شورای شهر،"غیر کارشناسی"بود. نمونه آن، اینکه آقایی فرموده بود در صورتی به تیم های استانی کمک حرفه ای می کنیم که تیم،کاملا بومی باشد.

این سخن، نشان می دهد که این دوست عزیز اصلا در فضای "ورزش حرفه ای"مطالعه نداشته و گرنه خوب می دانست که چنین حرفی از پایه، غلط است و مثلا قرار نیست اغلب بازیکنان تیم"منچستر" اهل و ساکن این شهر باشند و یا اینکه در تیم های لیگ برتری خودمان نیز آیا بازیکنان تیم های مختلف، بومی منطقه هستند؟قطعا چنین نیست.
شهری مثل تبریز25تیم لیگ برتری در رشته های مختلف دارد که هزینه این تیم ها بالغ بر حدود30 میلیارد تومان است و ترکیب بسیاری از تیمها نیز غیر بومی است.

آیا "شهرداری تبریز" به این بهانه از تیمداری فرار می کند؟
اصلا و ابدا. من خودم زمانی سرمربی تیم فوتبال"شهرداری تبریز" در لیگ دسته اول کشور بودم و همین الان هم این شهرداری در لیگ های مختلف کشور،تیمداری می کند.

من خودم شاهد بودم که هنگام اغلب بازی های ما(تیم شهرداری تبریز)مسئولان شهر و استان در ورزشگاه حاضر می شدند. به هنگام یک مسابقه مهم نگاهی به جایگاه مسئولان انداختم. 3تا4نماینده مجلس،شخص شهردار تبریز ،بیشتر معاونان وهمچنین اعضای شورای شهر تبریز و مدیران بخش های صنعتی خصوصی و دولتی و... را دیدم، یک لحظه از این "حمیت استانی" برای یک تیم ورزشی شگفت زده شدم و لذت بردم. حتی به یاد دارم که شهردار در سخنانی گفت: "شما آبروی آذربایجان و تبریز هستید..."نگرش آنها به ورزش حرفه ای شهر و استانشان این است و ماجرا در اغلب استان های دیگر هم همین است و البته افکار منسوخ شده برخی مسئولان ما هم همین بهانه هایی است که کاملا غیر کارشناسی است، چه می شود کرد؟

ظاهرا برخی دوستان سرشان را زیر برف کرده اندکه صورت مسئله را پاک کنند و گرنه قطعا درآمد شهرداری تبریز به مراتب کمتر از شهرداری مشهد است. اصلا دوستان شهرداری به شکل"قرض الحسنه ای" کمک کنند و مطمئن باشند جای دوری نمی رود...

سیاه جامگان 6سهمیه برای اضافه کردن بازیکنان جدید در نیم فصل داشتیم که 3 سهمیه را با بازیکنان خراسانی جدید(علیرضا جلیلی، سالار افراسیابی و حسین کیانی)پر کردیم و 3جای خالی دیگر داریم که حتما باید یک"دفاع وسط"خوب برای تیم بگیریم.
بسیاری از بازیکنان ما در نیم فصل اول در حد لیگ برتر نبودند و به جز 13بازیکن، درباره بقیه باید تجدیدنظر شود.

دربازی با نفت تهران، استقلال خوزستان، نفت آبادان وپیکان از بازی تیممان راضی بودم.
علت اینکه پشتوانه برای تیم های بزرگسال استان کم داریم این است که به فوتبال پایه، کم توجهی کرده‌ایم و حتی باشگاه خودمان هم تیم در رده سنی پایه ندارد.

مسئولان استان(استاندار،شهردار ،مدیر کل ورزش ونمایندگان مجلس و...) حداقل برای احوال پرسی،سراغی از ما بگیرند.
در همین استان شرکت های اقتصادی سراغ دارم که درصدی از بودجه شان را برای کمک به ورزش تیم های خارج از استان صرف می کنند!
همه بازیکنان 20 تا30 درصد قراردادشان را گرفته اند، اما متاسفانه کادر فنی هنوز پول نگرفته و حتی آقایان دهقانی و شفیعی، مطالبات 2سال قبل خودشان را هنوز دریافت نکرده اند.

موضوع جادو را که سال 90مطرح کردم، واقعیتی در فوتبال ماست اما خود من هیچ اعتقادی به این مسائل و خرافات ندارم واین مسائل، تمرینات علمی را زیر سوال می برد.

از "موسی ترائوره" بازیکن خارجی راضی هستم، اما وضعیت دیگر بازیکن خارجی مان مشخص نیست. از رسانه های استان انتظار داریم بیشتر از اینها از نمایندگان فوتبال استان بگویند و بنویسند.

منبع: اخبار خراسان

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها