کارگردان نمایش های دفاع مقدس:

آثار جنگی ستوده شده در تئاتر، حاصل اعتماد به هنرمند است

نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر که در کارنامه اش آثار ژانر دفاع مقدس دارد، گفت: آثار موفق ژانر جنگ در جهان حاصل اعتماد به هنرمندان بوده است که توانستند نگاه ستایشگر مخاطب را به خود جلب کنند.

آثار جنگی ستوده شده در تئاتر، حاصل اعتماد به هنرمند است

«ایوب آقاخانی» به آثار خود در ژانر دفاع مقدس که مورد توجه مسئولان و مخاطبان قرار گرفته است اشاره و تصریح کرد: تاکنون طعم تلخی از این عرصه بر کام من ننشسته است اما به طور کلی پرداختن به این مضمون گرفتاری ها و سختی های پیش بینی نشده ی بسیاری دارد.
وی افزود: ارگان های مختلف در آغاز کار تولید یک نمایش به هنرمند اعلام همدلی و همکاری می کنند اما به طور قطع به غیر از مرکز هنرهای نمایشی هر نهاد دیگری تولیدات این آثار را به خطا می برند و حتی آثار افراد مناسب با دغدغه منطقی را به بیراهه می کشانند.
وی با بیان این که در شرایط اقتصادی کنونی هنرمندان چاره ای جز جلب حمایت نهادها ندارند تاکید کرد: در این روزها به سختی می توان یک تئاتر کم هزینه را نیز مدیریت کرد به همین دلیل هنرمندان به اجبار به سراغ نهادهای حمایتی می روند.
کارگردان نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» با بیان اینکه مسئولان تئاتر قول همکاری می دهند اما در زمان عمل قصد اعمال نظر خود را بر تولید اثر یک هنرمند دارند خاطرنشان کرد: قصد تولید اثری را با یک نهاد داشتم که یک سوم هزینه های نمایش را برعهده گرفته بود اما در خواست تغییر سیاهه ای با 14 بند را برای این کمک تعیین کرد.
وی افزود: این درحالی است که همان نمایش را بدون هیچ تغییری با کمک محدود مرکز هنرهای نمایشی به صحنه بردم و ستایش همگان را بر انگیخت اما اگر تغییرات را اعمال می کردم اثر من نیز تبدیل به یکی از نمایش های پرشمار بدون مخاطب تبدیل می شد و باید اتهام سفارشی کار کردن را نیز می پذیرفتم.
این کارگردان ادامه داد: به این دلیل که تولید اثر دفاع مقدس خود را از شعار زدگی نجات دهم جسورانه درخواست تغییر را قبول نکردم تا با اعمال سلیقه تکراری موجبات تولید یک اثر کم کیفیت را فراهم نکنم.
نویسنده نمایشنامه «اروند خون» بزرگترین مشکل تولیدات نازل تئاتری در ژانر دفاع مقدس برخوردهای سلیقه ای است تاکید کرد: تفکر مسئولان با سلیقه هایی عجین شده است که الگوی آن از آثار شکست خورده پیشین پیروی می کند و تغییر ندادن این سلیقه ها نشان می دهد که تا ابد هیچ تغییری در تولیدات نخواهیم داشت.
وی با بیان این که هنرمند درخواستی جز اجرای دغدغه خود ندارد اظهار داشت: تنها راه عبور از این شرایط مقاومت در مقابل درخواست سلیقه ای نهادها و ارگان های حمایتی تئاتر دفاع مقدس است تا هنرمند بتواند اثری فاخر در این شرایط تولید کند.
وی با یادآوری این که کمک اقتصادی از سوی کارشناسان نابلد با رفتار سلیقه ای که مسئول تئاتر شده اند تولید آثار دفاع مقدس را به بیراهه می برد، تصریح کرد: با اعتماد به هنرمندان آثار بهتری تولید می شود؛ هیچ اثری بدون لمس جسارت نه تنها دیده نشده است بلکه قابل ستایش هم در تاریخ جنگ نبوده اند.
وی افزود: آثار ستایش شده عرصه جنگ در جهان تنها شامل تولیداتی با اعتماد به هنرمندان بوده است.
آقاخانی تاکید کرد: سوتفاهمی عمقی و جدی برای آثار وابسته به این مضمون وجود دارد که تا رفع نشود هیچ سرنوشت روشن و خوبی برای عرصه تئاتر دفاع مقدس پیش بینی نمی کنم.
وی با بیان این که یک اثر فاخر در تئاتر دفاع مقدس قائم و قائل بر مقاومت هنرمند و اصرار در مقابل سلیقه ها است خاطرنشان کرد: تنها در صورت دوری از شعارزدگی است که اثری قابل دفاع تولید می شود در غیر این صورت شاهد آثاری بی کیفیت و شعارزده هستیم که مخاطب را از عرصه تئاتر دفاع مقدس دور و دلزده می کند.

منبع: ایرنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها