نشست بی‌رمق فیلم «سارا و آیدا» و اعتراض عجیب پگاه آهنگرانی

نشست بی‌رمق فیلم «سارا و آیدا» و اعتراض عجیب پگاه آهنگرانی

بی‌رمقی فیلم «سارا و آیدا» کار مازیار میری به نشست پرسش و پاسخ آن نیز سرایت کرد و این جلسه در مدت زمانی کوتاه و با کمترین حجم سوالات خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست پرسش و پاسخ «سارا و آيدا» ساخته مازیار میری با حضور عوامل این فیلم در سالن سعدى برج ميلاد برگزار شد.

در این نشست، مازيار ميرى (تهيه كننده و كارگردان)، مصطفى زمانى، غزل شاكرى، پگاه آهنگراني و شيرين يزدان بخش (بازيگران)، همايون اسعديان (مجرى طرح)، امير عربى (فيلمنامه نويس)، احمد مرادپور (تدوينگر)، شيوا رشيديان (طراح صحنه و لباس) حضور داشتند.

مازیار میری در ابتدای این جلسه و پیرو صحبت‌های چندی پیش عباس جدیدی درباره هنرمندان گفت: «امروز قبل از اینکه بخواهم برای نمایش فیلم به برج میلاد بیایم از مدیر تولید فیلمم درخواست کردم تا یک بز شاخدار گیر بیاورد. هر چه گشتیم گفتند اعضای شورای شهر آنقدر فعال شدند که دیگر شاخی وجود ندارد. واقعیت اینکه ما می‌خواستیم کمپین بز شاخدار را راه بیاندازیم، نکته مهم دیگری هم می‌خواهم بگویم درباره تصویری است که از روز اول جشنواره در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛ تصویری از بهزاد فراهانی که پشت در بسته ایستاده بود و مسئولان او را به داخل سالن راه نداده بودند و گفته بودند شما را نمی‌شناسیم. من تا امروز دلم نمی‌خواست به کاخ جشنواره بیایم زیرا همه ما بهزاد فراهانی و خانواده هنرمندش را می‌شناسیم. حالا اگر مسئولان جدید اینجا او را نمی‌شناسند اتفاق عجیبی نیست.»

نکته جالب در این نشست، سکوت بیشتر خبرنگاران بود، پس از تاکید چند باره گبرلو، مجری نشست بر سوال پرسیدن خبرنگاران و سکوت جلسه، پگاه آهنگرانی بازیگر نقش آیدا در این فیلم با اعتراض به خبرنگاران گفت که واقعا چرا سوال نمی‌پرسید و من اگر به جای شما بودم کلی سوال از آقای میری داشتم که این صحبت آهنگرانی نیز با واکنش اصحاب رسانه مواجه شد.

یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه نیز پس از صحبت های آهنگرانی گفت این فیلم چندین قدم از آثار مازیار میری عقب‌تر است و شاید چون نتوانسته توجه مخاطبان را جلب کند، کسی هم سوالی نمی‌پرسد. هرچند در ادامه مباحثی بین خبرنگاران و سازندگان این اثر سینمایی شکل گرفت، اما هیچ‌کدام باعث نشد یخ این جلسه آب شود.

در ادامه، مازيار ميري در پاسخ به انتقادي مبنى بر درنيامدن شخصيت‌هاي مرد قصه، گفت: «من كسانی را كه فكر می‌كردم برای شخصيت‌ها بهترين گزينه هستند، انتخاب كردم. با توجه به اينكه بار اصلى فيلم به عهده خانم‌ها بود، كار بازيگران مرد بسيار سخت می‌شد. آقاى چنگيزيان كاراكتری سخت و به شدت منطقی را در اين فيلم داشت كه به نظر من توانست آن نقش را در بياورد.»

او در پاسخ به انتقادی دیگر درباره پایان بندی فیلم نیز اظهار داشت: «ما دو پايان برای فيلم، فيلمبرداری كرديم. یکی اینکه سارا پای كاری كه انجام داده بيايستد و دیگری اینکه امضا کند و همه چیز بر گردن آیدا بیفتد. به اين دليل كه علاقه‌مندم بايد پای كارهايی كه می‌كنيم بایستيم، اين پايان را برای فيلم انتخاب كردم. ما الان در زمانه‌ای هستیم که برخی مسئولان کشور ما پای مسائل نمی‌مانند و هیچ چیز را به گردن نمی‌گیرند. به همین دلیل گروه فیلم‌سازی ما نتیجه گرفت که انتهای فیلم را با اعتراف سارا به پایان برساند تا امیدی در مردم ما ایجاد شود.»

میری همچنین افزود: «شايد واقعيت جامعه ما چيز ديگری باشد، اما ما به اين نتيجه رسيديم كه می‌توان نقطه اميدی را إيجاد كرد و به اين دليل اين پايان را بهتر دانستيم. البته شرايط جامعه ما جدا از فيلمسازان ما نيست. بی اخلاقی در جامعه نهادينه شده است. سينمای ايران تلاش می‌كند شرايط را تغيير دهد و در ميان همه اين بی‌اخلاقی‌ها، اميدی را به جامعه تزريق كند.»

در ادامه این نشست، همايون اسعديان در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره فيلم، گفت: «ساخت فيلم مثل پرتاب نيزه می‌ماند كه ما نمي‌دانيم نيزه كجا پايين می‌آيد. باور من بر اين است كه ما فيلم آبرومندی ساختيم. به ما گفته شد پايان داستان را عوض كنيم كه خوشايند باشد اما ما اين كار را نكرديم. در جامعه‌ای كه همه چيز سير نزولی دارد و به اندازه كافی نا اميدي وجود دارد، اجازه دهيد كه ما در سينما نااميدى را رشد ندهيم. هر فيلمی در زمان خودش معنی مي دهد و اين فيلم هم متعلق به امروز است، ما نمی گوییم ده سال دیگر متوجه فیلم ما خواهید شد. من فيلمم را می‌سازم و شما انتقادتان را بكنيد.»

اميرعربى، فيلمنامه نويس «سارا و آيدا» هم در انتقاد به اينكه حادثه درون فيلم برآمده از قصه نيست و تحميل شده است، گفت: «فيلمنامه نويس ها و درام نويس ها از اينكه حادثه را در گره گشايي بياورند، منع شده‌اند. مهم شكل ورود به حادثه و خروجش است. در فيلمى كه زيرمتن جبر و اختيار دارد، گنجاندن چنين حادثه‌ای ايرادي ندارد.»

عربی درباره شخصيت پردازی‌هاي فيلم نیز تصریح کرد: «تعريف من از شخصيت پردازي درست، اين است كه نقاط منفی شخصيت در خدمت درام داستان باشد. ما دنبال حرف بزرگ زدن نبوديم، می خواستيم يك داستان كلاسيك داستان گو را روايت كنيم كه البته نوشتن روی كاغد چيز قابل پيش بيني نيست.»

در ادامه، غزل شاكری نيز درباره نقشش در فيلم و حادثه فيلم توضیح داد: «سارا بر اساس مشكلات ديگرى، وارد ماجراهايی می‌شود. ويژگی اين داستان برای ما همان حادثه‌ای بود كه منجر به مرگ دوستش شد و يك اشتباه باعث اتفاقات زيادى شد.»

در پایان این جلسه، مصطفی زمانى نيز درباره نقش سعيد و منفی بودنش گفت: «رابطه آيدا و سعيد كاملا سطحی است و در فيلم اين رابطه سطحی كاملا مشخص است. آقاي ميزی تنها از من می‌خواست كه خودم باشم.»

منبع: خبرآنلاین

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها