گفت و گو با کارگردانی که در 5 روز فیلم سینمایی ساخت: اکران هنر و تجربه برایم وسوسه برانگیز نیست

مسعود حاتمی، کارگردان فیلم «موریانه»گغت: بازخورد کلی فیلم خیلی خوب بود و این بیش از انتظار من بود.

گفت و گو با کارگردانی که در 5 روز فیلم سینمایی ساخت: اکران هنر و تجربه برایم وسوسه برانگیز نیست

بداهه بودن دیالوگ‌ها، ساخت فیلم در 5 روز، اینها ویژگی‌های فیلم «موریانه» ساخته مسعود حاتمی است، فیلمی که در آن مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها ایفای نقش می‌کنند. این فیلم نخستین بار سه اکران در بخش بازار جشنواره جهانی فجر داشت.

مسعود حاتمی، کارگردان فیلم سینمایی موریانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینما سرناخبر گفت: ما کار را به صورت بداهه پیش بردیم، بداهه پردازی در تئاتر معنا دارد اما در سینما راستش برای خودمان هم تعجب آور بود.

وی گفت: چند المان در کنار هم باعث شد تا به سراغ چنین فرمی برای ساخت فیلم بروم، در دنیای امروز فیلمسازی که جذب سرمایه گذار کار سختی است اینکه بخواهید از فرمی هم استفاده کنید که برگشت سرمایه در آن تضمین زیادی ندارد، من باید فیلم ارزانی می‌ساختم، که طول روزهای فیلمبرداری آن کم باشد، از طرف دیگر این بداهه بودن همیشه برای خودم هم سوال بود. اینکه روابط انسانی کاراکترها شبیه دنیای واقعی از آب دربیاید اما شبیه مستند هم نباشد انگار که خودم فیلمنامه آن را نوشته باشم.

حاتمی در ادامه عنوان کرد: بنابراین ما یک خط داستانی نصف صفحه‌ای را نوشتیم و گفتیم که قرار است قصه زن و شوهری را روایت کنیم که قرار است سفر بروند، بعد با هرکدام به صورت مجزا، بکگراند زندگیشان را تعریف کردیم، از کودکی تا بزرگسالی ولی درباره خود فیلم اما صحبت نکردیم، به آنها گفتیم که کارگردان هیچ کاره است و قرار است فقط دنبال شما بیاید، به آنها گفتیم، هر طور که دوست دارید براساس کاراکترهایی که برایتان تعریف شده زندگی کنید.

این کارگردان جوان توضیح داد: بر این اساس ما کارمان را شروع کردیم، حدود 4 روز قسمت جاده‌ای را فیلمبرداری کردیم، چهار روز سخت که کارمان از پنج صبح آغاز می شد، بیشتر پلان‌هایی که در فیلم می بینید هم فقط یک برداشت دارد، خب این ریسک بالایی داشت که اصلا فیلم خوب از کار دربیاید یا نه.

حاتمی درخصوص جذب سرمایه گذار برای این فیلم عنوان کرد: من خودم سرمایه گذار فیلم بودم.

مسعود حاتمی درخصوص فرم این فیلم عنوان کرد: این بداهه سازی فیلم، فرمی بود که هیچکس پیشتر آن را تجربه نکرده بودم و برای من اتفاق تازه ای بود و شکل آزمون و خطا داشت.

کارگردان فیلم موریانه درباره ممیزی‌های احتمالی درباره فیلم گفت: فیلم ما پروانه نمایش را گرفته است اما خب فضاهایی در فیلم وجود دارد که آنها حساسیت‌هایی برای دبیر جشنواره به وجود آورده بود.

مسعود حاتمی همچنین درباره استقبال‌هایی که از فیلم شده است گفت: بازخورد کلی فیلم خیلی خوب بود و این بیش از انتظار من بود.

او درباره فرم بعدی فیلمی که قرار است بسازد گفت: این نوع فیلمسازی من را راضی کرد و برایم هیجان انگیز بود و پر بود از تجربه، این نوع فیلم به اندازه سه فیلم سینمایی برایم درس داشت. این نوع فیلمسازی بسیار سخت و پیجچیده بود، اما در عین حال پیچیده بود، دوست دارم که با این فرم بسازم اما دوست دارم بازخوردها ببینم و بعد تصمیم بگیرم که فیلم بعدیم با این فرم باشد یا نه. دوست دارم بیشتر به دیگران تجربه ساخت این نوع فیلم را منتقل کنم.

حاتمی درباره اکران احتمالی فیلمش در گروه هنر و تجربه گفت: اگر معیارهای هنر و تجربه را در نظر بگیریم، خب فیلم من سلبریتی ندارد، فیلم جزو سینمای بدنه نیست اما اکران هنر و تجربه برای خود من بسیار وسوسه برانگیز نیست چون سانسهای کم دارد اما خب اکران بدنه هم احتمالا به فیلم لطمه بزند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها