آیا خداوند انسان را با اموال و فرزندان امتحان می‌کند؟

یک استاد حوزه گفت: براساس آیه ۲۸ سوره انفال تمام نعمت‌ها وسیله امتحان الهی است؛ حتی آن‌هایی که ما گمان نمی‌کنیم مثل اموال و فرزندان. در بین موارد ابتلاء، اموال و اولاد جزو امتحانات سخت و پیچیده است و کسی که در آن سربلند بیرون بیاید به اجر عظیم و بهشت می‌رسد.

آیا خداوند انسان را با اموال و فرزندان امتحان می‌کند؟

حجت‌الاسلام منصوریان دامغانی در تفسیر آیه ۲۸ سوره مبارکه انفال «واعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَأَوْلَادُکُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ» اظهار کرد: خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید «و بدانید اموال و اولاد شما وسیله آزمایش است و پاداش عظیم (برای آنها که‌ از عهده امتحان برآیند) نزد خدا است».

وی با اشاره به اینکه چند نکته‌ در این آیه وجود دارد ادامه داد: نکته اول اینکه خیلی از موارد است که ما گمان می‌کنیم اینها امتحان الهی نیست مثل اموال و اولاد، انسان مومن به دنبال رزق حلال است یا با ثمره ازدواج دارای فرزند می‌شود و هیچ خطایی در این‌ مسیر وجود ندارد اما خداوند با هر دو این موارد یعنی اموال و فرزند انسان مومن را امتحان می‌کند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: براساس این آیه شریفه تمام نعمت‌ها وسیله امتحان الهی است؛ حتی آن‌هایی که ما گمان نمی‌کنیم مثل اموال و فرزندان. پس انسان باید این‌ موارد را بفهمد تا دچار خسران نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی با اشاره به نکته دوم یادآور شد: در بین موارد ابتلاء، اموال و اولاد در آیه شریفه مورد تاکید قرار گرفته است آن هم به نحو فتنه؛ یعنی امتحان سخت و پیچیده.

وی افزود: نکته سومی که از این آیه استنباط می‌شود این است که زندگی انسان در یک دوگانه قرار دارد؛ یک طرف اجر عظیم و بهشت و طرف دیگر اموال و اولاد مورد آزمایش، که اگر مورد دلبستگی انسان قرار گیرد از اجر عظیم باز می‌ماند.

به گفته این استاد حوزه انسان‌هایی که به مراتب عالیه رسیدند چه از علما، صدیقین و شهدا در این دوگانه دل از اموال و اولاد کندند تا به اجر عظیم رسیدند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • متفاوت
    0

    امتحان الهی درسیطره عشق است و یعنی هرکسی تنها مکافات و پاداش تفکر، حرف و عمل خود را پس میدهد و می‌گیرد تا راستگو ازدروغگو جدا وحق آشکار وانجام شود و این در گذر همه اعصار مستمر است و اصل ونسب و همسر واولاد و.... همه واژه های ابزاری است.

  • ناشناس
    1

    جمع کنید این حرفها را برای شیره مالیدن
    سر مردم

  • رابی
    0

    من نمی دانم چرا خدا فقط مسئولین نظام را با اموال فروان و فرزندان ناصالح امتحان می کند.
    خدایا یک نظری هم به ما بیفکن.چه می شود ما را هم امتحان کنی🤣😁😂

  • ناشناس
    0

    چرا انقدر در مورد خدا منفی فکر می کنید؟!!!! که طرف از بچه اش برای چیز دیگری بگذرد؟!!!! خوب امتحان می تونه این باشه که چقدر به بچه ات محبت می کنی و درست تربیتش می کنی و از چیزهای دیگر برای خانواده ات می گذری

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      منظور ازامتحان درقلمروحق است که آیا بخاطر بهترین کسی راکه دوستش داری حق وسخن حق را پایمال میکنی یانه،هرچند که اولاد هم بیشترین حق را به گردن پدر ومادر دارد.یابه عبارتی همان اولاد شما رادر شرایطی قرارمی هند که باید بتوانی به تشخیص وانتخاب درست برسی چون بعدا یا درپایان هرکاری وروزی که مجبور میشوی بپاخیزی وقیام کنی وخلاصه درقیامت همان‌ها هم درقلمرو حق مجبور می‌شوند به شما پشت کنند و درواقع کاری برای شما ازدستشان برنمی اید ومیگویند مگر خدا به شما عقل نداده بود. زندگی هرشخص درگرو انتخاب‌های تعاملی خود اوست. خوشبختی وتوقع مانند دوکفه ترازوست که کم و زیاد هرکدام به همان میزان روی همدیگر تاثیر گذارند.

  • ناشناس
    0

    خدایامنو با ثروت فراوان امتحان کن

  • ناشناس
    0

    بله خدا فقط با اموال فراوان مسولین را امتحان میکند و بافقر وبدبختی مردم عادی را حتی موقع جنگ فرزندهیچکدام هز سران ما افتخار شهید شدن نصیبشان نشد. واقعا هنوز کسی هست نفهم مونده باشه

  • س
    0

    وقتش رسیده برای زندگی بهتر بریم افغانستان طالبانی. اینجا داره بدتر از اونجا میشه. یا اینکه تو کوهها غار بکنید که غارنشین بشیم با این افکار شما

  • ب ناشناس
    0

    یک روز سه برادرباهفت عددگردورفتندنزدیک پیرداناگفتند گردوهاارث پدرمون هست بین ماایناروتقسیم کن پیردانا گفت خدایی تقسیم کنم گفتند بله خدایی تقسیم بندی کن.پیرداناشش گردو دادی یکی ازوراث ویک گردوباقی مانده راپرت کردکمی دورتروب آن دوگفت بروی هرکدام زورش بیشتر بودگردو رابردار.این حکایت ثروت ملی ودلارهای نفتی ۴۴ساله است اصلش مال شماست فرعش مردم راب جان یکدیگر انداختید

  • چرندیات
    0

    خدا ما رو افرید و پرت کرد رو کره زمین تا زاد و ولد کنیم و بزنیم تو سر همدیگه و اگر ادمای درستی باشیم بعنوان پاداش میریم یه کره یهتر(بهشت)اگر عوضی باشیم میریم یه کره بسیار بد آب و هوا (جهنم)
    یه موش آزمایشگاهی بدبختیم هممون و باید مثل ادم زندگی کنیم وگرنه بدتر از ایران (جهنم)نصیبمون میشه

  • ابرمرد
    0

    نه بابا . یعنی خدا آدمی رو که خودش خلق کرده نمیشناسه باید امتحانش کنه ؟؟یعنی امتحان خدا فقط برای مردم ایران هست . سربه سر مردم بدبخت نزارین . بزارین بیچاره های ایرانی تو دردشون بسوزن و بسازن تا بمیرن تموم بشه بره

  • 🐜
    0

    ابراهیم ادهم سلطانی بلخ وهمسر باردارش وفرزندش رابخاطرامرخداجان رهاکرد و درکنار رودفرات حصیربافی می‌کردومخارج کودکان یتیم را باحصیربافی تأمین می‌کرد برعلیه هوای نفس جهادکرد آیابادزدی های ۹۲۰۰۰میلیاردی دروغگویی اختلاس ب مال واموال رسیدن وفرزندش باپول های کیف بزرگ کرده وخون ملت را سفره خانواده گذاشتن لطف خداجان است یا پاداش شیطان صفتی آن اشخاص میباشد فرزند نیکو باپول دزدی ودروغگویی نصیب کسی نمیشه پراید ۶۰۰میلیونی خواست خدا جان است؟اجاره مسکن نجومی خواست خداست کاربدنکن تابدنبینی مش کاظم

  • ناشناس
    0

    نه بیشتر با مسولیت امتحان میکند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها