معرفی، نقد و بررسی فیلم هفت

سینمایی هفت، یک فیلم تریلر تاریک، وحشتناک، هولناک و هوشمند است که ممکن است برای بسیاری از مردم بیش از حد آزاردهنده باشد، البته تصور می کنم، اگرچه اگر تحمل تماشای آن را داشته باشید، فیلمی با درجه برتر را خواهید دید.

معرفی، نقد و بررسی فیلم هفت

داستان به دو افسر پلیس مربوط می شود؛ یکی آماده بازنشستگی است و دیگری تازه‌کار؛ تلاش آنها برای دستگیری یک قاتل سریالی منحرف را شاهد خواهیم بود که از هفت گناه بزرگ به عنوان سناریوی خود استفاده می کند.

معرفی، نقد و بررسی فیلم هفت Seven

معرفی فیلم Seven

فیلم هفت محصول سال ۱۹۹۵ ، یک فیلم تریلر روانشناختی آمریکایی است به کارگردانی دیوید فینچر، که عناصری از ژانرهای جنایی و وحشت را در هم آمیخته‌است. ستاره‌های این فیلم برد پیت و مورگان فریمن هستند و آنها را بازیگرانی همچون گوئینت پالترو، رونالد لی ارمی، جان کریستوفر مک‌گینلی، و بازیگر مشهوری دیگر تشکیل می‌دهند. کارگردانی فیلم را دیوید فینچر بر اساس فیلم‌نامه‌ای از اندرو کوین واکر انجام داده‌است. این فیلم در روز ۲۲ سپتامبر سال ۱۹۹۵ در ایالات متحده آمریکا منتشر شد. فیلم هفت با فروش ۳۲۷ میلیون دلاری خود در گیشه‌های بین‌المللی به موفقیت تجاری دست یافت و نقدهای مثبتی دریافت کرد.

دانلود فیلم

جرقه اولیه فیلم‌نامه این فیلم، از مدت زمانی می‌آید که اندرو کوین واکر در شهر نیویورک سپری کرد تا این که به عنوان فیلم‌نامه‌نویس آن را به رشته تحریر درآورد. «من از زمانی که در نیویورک می‌گذراندم دل خوشی نداشتم؛ اما حقیقت این است که اگر من در آن‌جا زندگی نمی‌کردم احتمالاً فیلم‌نامه هفت را هم نمی‌نوشتم.» او ویلیام هرت (بازیگر) را در نقش سامرست تصور کرده بود و نام شخصیت آن را هم از نویسنده مورد علاقه‌اش دبلیو. سامرست موام وام گرفت.

معرفی، نقد و بررسی فیلم هفت Seven

درآمدی بر داستان فیلم هفت

با شروع فیلم، با سامرست (مورگان فریمن)، یک پلیس کهنه کار و دقیق آشنا می شویم که یک زندگی مجردی را در واحدی مبله می گذراند. سپس با میلز (برد پیت)، یک پلیس جوان هیجانی که در واقع خواسته بوده به منطقه سامرست منتقل شود، آشنا می شویم. این دو مرد به تحقیق درباره یک قتل بسیار وحشتناک می پردازند که در آن مردی چاق دست و پا بسته مجبور شده خودش را تا سر حد مرگ بخورد.

فیلم اکشن

گناه آن مرد شکم پرستی بوده و به زودی سامرست و میلز خود را در حال تحقیق در مورد قتل هایی می بینند که به همان اندازه مبتکرانه انجام شده و شامل گناهان حرص، تنبلی، شهوت و سایر گناهان بزرگ است. در هر مورد، روش قتل متناسب با گناه و منزجر کننده است (یکی از قربانیان مجبور می شود یک پوند از گوشت خود را قطع کند، دیگری را به مدت یک سال به تخت می بندند، سومی که بیش از حد به زیبایی خود افتخار می کند، از شکل ظاهری خوبش در می آید و به او انتخابی با مضمون دریافت تماس برای کمک یا خوردن قرص خواب ارائه می شود). سامرست نتیجه می گیرد که قاتل، “جان دو” از جنایات خود برای موعظه کردن استفاده می کند.

در این جنگل تاریک و وحشتناک، سامرست و میلز با وضعیت هشداری رو به رشد گام بر می دارند. سامرست ‌به این نتیجه می رسد که قاتل از کتاب های معروف به عنوان الهام بخش جنایات خود استفاده می کند و از آثار ‌دانته، میلتون و چاسر سرنخ می گیرد. میلز خود را درگیر جزئیات نمی کند. وقفه در پرونده با تصور ناگهانی ‌سامرست مبنی بر اینکه قاتل ممکن است یک کارت کتابخانه داشته باشد به وجود می آید. اما اجساد با جزئیات ‌روی هم انباشته می شوند، همان طور که من در فیلم های تجاری دیده ام، این فیلم از آن نظر آزاردهنده است. ‌تنها بارقه های زندگی و امید از ترِیسی (گوئینت پالترو)، همسر میلز می آید‎.‎

معرفی، نقد و بررسی فیلم هفت Seven

نقد و بررسی فیلم Seven

عناصر ظاهری فیلم هفت برای تأثیرگذاری آن نقشی حیاتی دارد. این یک فیلم بسیار تاریک است، تاریکی ای که غالبا فقط توسط چراغ قوه کارآگاهان کمی روشن می شود. حتی زمانی که همه چراغ ها در آپارتمان قربانیان روشن می شوند، فقط کورسویی از نور را با خود می آورند.

اگرچه داستان در اکنون اتفاق می افتد، اما طراحی صحنه دهه 1940 را نشان می دهد. گری ویسنر، کارگردان هنری، به دنبال رنگ های سیاه و قهوه ای تیره، سایه های عمیق، نورهای زرد تیره و کلی اساسیه با رنگ تیره گشته تا صحنه آرایی کند؛ باران هم که مدام می‌بارد.

سینمایی Seven فیلمی با ژانرها و سبک های متنوع است. این مطالب به خودی خود می توانست به طرق مختلف مورد بررسی قرار گیرد، اما کارگردان، دیوید فینچر، فضایی هیجان انگیز را دنبال می کند و نویسنده، اندرو کوین واکر، دیالوگی هایی می نوشته که به ویژه راست کار مورگان فریمن است، یعنی آگاه و شاعرانه. (فریمن در فیلم می گوید: «هرکس زمان قابل توجهی را با من سپری کند، مرا ناخوشایند می بیند.) و در نهایت مشخص می شود که خطبه قاتل مستقیماً برای دو پلیس موعظه می شود و برای درک آن، ممکن است مجبور شوند جان و روح خود را به خطر بیندازند.

معرفی، نقد و بررسی فیلم هفت Seven

کلام آخر

فیلم Seven در جزییات ساختش بی نظیر است. نیم ساعت قاتل را روی صفحه نمایش می آورد و به او نقش گویندگی می دهد و به جای اینکه صرفاً شکاری در معرض تعقیب و گریز باشد، او به عنوان یک ضدقهرمان پیچیده اما واضح ظاهر می شود که نقشه ای وحشتناک برای پایان دادن به موعظات خود طراحی کرده است. (بازیگر نقش قاتل در تبلیغات یا تیتراژ ابتدایی نامش مشخص نشده است و بنابراین هویت او را به عنوان یکی دیگر از سورپرایزهای فیلم می گذارم و فیلم را اسپویل نمی کنم.) Seven در جزئیاتش به خوبی ساخته شده است و در نحوه ارائه آن سازش ناپذیر است.

جزئیات نگران کننده جنایات مطمئناً برای کودکان و نوجوانان یا افراد حساس مناسب نیست. این فیلم همانطور که خوب است، با پیدا نکردن راه درست برای پایان کمی از عظمتش را از دست می دهد. همه قطعات در جای خود قرار دارند، همه شخصیت ها در موقعیت خود قرار دارند، اما فکر می کنم نحوه پایان داستان خیلی ساده است. شاید اکثریت مردم از آن راضی شوند اما پایان فوق‌العاده‌ای برای این متن فوق‌العاده نیست.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Seven با زیرنویس فارسی به سایت انیمه لیست، مرجع دانلود سریال، فیلم و انیمه مراجعه کرده و از تماشای این فیلم شاهکار لذت ببرند.

منبع: وقت صبح
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها