۹۰۰ اثر در جشنواره ایده‌ پردازی تولید محتوای رسانه‌ای بررسی شدند

دبیر بیستمین جشنواره کتاب و رسانه گفت: ۹۰۰ اثر به جشنواره ایده پردازی تولید محتوای رسانه ای رسید و برگزیدگان از میان آن ها انتخاب شدند.

۹۰۰ اثر در جشنواره ایده‌ پردازی تولید محتوای رسانه‌ای بررسی شدند

آئین اختتامیه نخستین «رویداد ایده‌پردازیِ تولید محتوای رسانه‌ای» در بیستمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه»، صبح امروز چهارشنبه ۲۵ آبان‌ همزمان با روز «کتاب، رسانه و زبان فارسی» با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و محمدحسین ظریفیان یگانه مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

یاسر احمدوند در این آئین، کتاب را مهمترین سرمایه فرهنگی کشور دانست و گفت: کتاب کار فرهنگی است؛ می‌دانیم چگونه این کالای فرهنگی را تولید کنیم و در طول تاریخ نیز این کار را انجام داده‌ایم. اکنون نیز بهترین کار فرهنگی تولید کتاب است و این موضوع امتیاز فرهنگی و وجه تمایز فرهنگی کشور ما نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر است.

وی افزود: از ۱۱۰ هزار عنوان کتابی که سال گذشته منتشر شده، حدود ۸۰ هزار عنوان آن چاپ اول بوده که حتماً تعداد خوبی از آن‌ها نیز آثار فاخر و قابل‌اعتنایی هستند. فارغ از مخاطب و حجم این آثار، برای تولیدشان تلاش زیادی شده و زمان خوبی نیز صرف شده است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تولیدکنندگان خوبی برای کتاب هستیم اما به این اندازه مصرف‌کنندگان خوبی نیستیم. خوب کتاب می‌نویسیم، اما خوب کتاب نمی‌خوانیم. کتاب خواندن مهارت است و نیاز به آموزش دارد. پیدا کردن کتاب هم امری مشکل محسوب می‌شود که نیازمند آموزش است.

همچنین خرید و دریافت کتاب مسئله‌ای حائز اهمیت است که ضرورت دارد مسیر و امکانات آن نشان داده شود. لازم است برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش شور و اشتیاق و برای بهتر و بیشتر کتاب خواندن، راه‌های خوبی را به مردم معرفی کرده و امکاناتی فراهم کنیم، چراکه مهم‌ترین دغدغه رویدادهای کتابخوانی همین مسئله است.

کتابخوانی در کشور ما نسبت به سایر کشورها قابل افتخار است، اما نسبت به جایگاه ارزشمندی که خواهیم داشت، فاصله زیادی وجود دارد. در این راه در کنار ضرورت کتاب‌خواندن مرم، نیازمند ایده جوانان برای ترویج فرهنگ کتابخوانی هستیم.

احمدوند در پایان سخنان خود گفت: حتماً سازمان صدا و سیما و بسترهای رسانه‌ای مختلف موجود در کشور پذیرای ایده‌های جذاب و خلاق افراد هستند و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همه تلاشمان تولیدات رسانه‌ای بر مبنای ایده‌های خلاقانه علاقه‌مندان است تا بتوانیم این ایده‌ها را به محصول تبدیل کنیم.

می‌توانیم از ایده‌های برتر در زمینه گسترش فرهنگ کتابخوانی استفاده کنیم

در بخش دیگری از این آئین، علی رمضانی با اشاره به این‌که جشنواره «کتاب و رسانه» به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاد، گفت: آنچه که باعث شد امسال در این جشنواره متفاوت‌تر فکر کنیم، حرفی است که در هفته کتاب سال گذشته در نشست با اصحاب رسانه مطرح کردم که اگر قرار باشد کتاب وارد زندگی مردم شود، رسانه بال پرواز کتاب به سمت ضروریات و احتیاجات روز مردم است. در واقع اگر رسانه به کمک بزرگترین صنعت فرهنگی کشور بیاید و این صنعت متوجه ظرفیت رسانه شود، می‌تواند گردش اقتصادی فعلی را چندین برابر کند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به آمار نشر کتاب در یک‌سال اخیر، افزود: باید تصویر ناقصی که از حوزه کتاب در افکار مردم جا افتاده را رفع کنیم، اگر نتوانیم حوزه رسانه را وارد صنعت کتاب کنیم، ترویج فرهنگ آشنایی با کتاب و کتابخوانی ممکن نیست و کاستی‌ها رفع نمی‌شود.

وی همچنین گفت: شاید بسیاری این سوال را مطرح کنند که چرا باید در صنعت کتاب ایده‌پردازی کرد. کتاب یک رسانه مکتوب است و برای اینکه جذابیت کتاب برای عموم مردم افزایش پیدا کند، نیازمند ایده هستیم. باید به مردم ایده بدهیم که از بین این تعداد کتاب کدام را بخوانند؟

علی رمضانی افزود: تلاش داریم تا اگر خواستیم در سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با مردم صبحت کنیم به آنها نگوییم که کتاب بخوانید، بلکه وارد گفت‌وگوهای عمیق‌تر و دقیق‌تری شویم.

دبیر سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در پایان گفت: در نخستین «رویداد ایده‌پردازیِ تولید محتوای رسانه‌ای» در بیستمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» تلاش‌های ارزنده‌ای برای تولید محتوای رسانه‌ای با محوریت کتاب انجام شده و می‌توانیم از ایده‌های برتر در زمینه گسترش فرهنگ کتابخوانی استفاده کنیم. در خانه کتاب و ادبیات ایران قصد داریم لشکر افرادی را که به کتاب و کتابخوانی علاقه دارند، افزایش دهیم.

۹۰۰ اثر در بخش ایده پردازی تولید محتوا در حوزه کتاب دریافت کردیم

در ادامه سیاوش صلواتیان؛ دبیر بیستمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» نیز با اشاره به این‌که بیستمین دوره جشنواره با تغییرات جدی همراه بود، گفت: بخش‌ها و جوایزی به جشنواره اضافه شده و محورهای آن توسعه یافته است. یکی از بخش‌های اضافه شده به جشنواره، بخش ایده‌پردازی تولید محتوا در حوزه کتاب است که نگاه گذشته‌محور و آینده‌نگر به جشنواره را با یکدیگر تلفیق کرده است. جشنواره کتاب و رسانه پس از این فقط از آثار رسانه‌ای تولید و منتشر شده تقدیر نخواهد کرد، بلکه ایده‌های تولید محتوا را نیز مدنظر قرار می‌دهد.

وی افزود: در بازه زمانی دو هفته‌ای فراخوان جشنواره، علاوه بر دریافت ۹۰۰ اثر، ۷۰ ایده هم دریافت کردیم که همه آن‌ها پالایش شدند. برخی از آثار ایده‌های جذاب و خلاقانه‌ای بودند، اما موضوع آن‌ها تولید محتوای رسانه‌ای نبود، بلکه صرفاً در حوزه کتاب بود.

دبیر بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه بیان کرد: پیش‌طرح‌های ارسال شده در حوزه رویدادهای کتاب و رسانه را پس از دریافت در جلسه هیأت انتخاب به بررسی گذاشتیم و از میان آن‌ها ۱۵ طرح را انتخاب کردیم. سطح تحصیلات ایده‌پردازان، ۵ درصد در مقطع کاردانی، ۲۹ درصد کارشناسی، ۴۱ درصد کارشناسی ارشد، ۱۷ درصد دکتری، ۴ درصد حوزوی و ۴ درصد متوسطه است.

رضا سربخش، مریم کشاورز و شهاب دارابیان به‌عنوان برگزیدگان نخستین «رویداد ایده‌پردازیِ تولید محتوای رسانه‌ای» در بیستمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» معرفی شدند. سایر ایده‌پردازان راه‌یافته به مرحله نهایی نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

منبع: مهر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها