۵۰ درصد فروش بلیت تئاتر فجر سهم مخاطبان و مابقی برای اهالی رسانه

مدیر هماهنگی سامانه فروش بلیت جشنواره تئاتر فجر با اشاره به محدودیت کرونایی ۳۰ درصدی سالن‌ها در پذیرش مخاطبان گفت: از مجموع ۲ هزار و ۲۹۰ بلیت فروخته شده هزار و ۱۰۸ بلیت برای اصحاب رسانه و هزار و ۱۸۲ بلیت برای مخاطبان جشنواره بوده که سهم هر یک ۵۰ درصد از کل موجودی بلیت این دوره است.

۵۰ درصد فروش بلیت تئاتر فجر سهم مخاطبان و مابقی برای اهالی رسانه

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چه آن دورانی که آثار حاضر در آن مشخص‌کننده سهم اجراهای یک‌سال پیش روی سالن‌های نمایشی کشور بودند و چه مطابق ادوار اخیر برآیند و بسامدی از بهترین و موفق‌ترین آثار اجراشده طی یک‌سال نمایشی است که بار دیگر زیر چتر واحدی به نام جشنواره این‌بار در قامت رقابت با یکدیگر در بخش‌های مختلف برمی‌آیند همواره از یک آسیب مشترک یعنی کمبود زیرساخت‌ها و سالن‌های نمایشی و به تبع آن میزبانی محدود از خیل تماشاگران مشتاقان و دوستداران هنر تئاتر متضرر بود

موقعیت متفاوت جشنواره‌های ۳۹ و ۴۰ تئاتر فجر در میزبانی از مخاطبان

سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر در سال ۱۳۹۹ به سبب شیوع ویروس کرونا؛ بخش آثار صحنه‌ای آن از طریق فضای مجازی به مخاطبان ارائه شد و به‌هیچ‌وجه پذیرای مخاطبان تئاتر در سالن‌های نمایشی نبود.

همچنین چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز به‌سبب شیوع موج ششم ویروس کرونا موسوم به اُمیکرون بنا به دستور دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها موظف به بهره‌بردن و میزبانی ۳۰ درصدی از ظرفیت صددرصدی سالن‌ها شد.

این دو؛ مهمترین وجه جشنواره‌های ۳۹ و ۴۰ تئاتر فجر در حیث میزبانی از مخاطبان و علاقه‌مندان آثار نمایش صحنه‌ای نسبت به ۳۸ دوره پیشین آن بود.

۵۰ درصد فروش بلیت تئاتر فجر سهم مخاطبان و مابقی برای اهالی رسانه

تعداد بلیت فروخته شده؛ اصلی‌ترین پرسش از جشنواره تئاتر در میزبانی از مخاطبان

فارغ از دو دوره اخیر که شیوه و شکل ارائه آثار نمایشی در بخش صحنه‌ای که در این جشنواره‌ها با فراز و فرودهایی مواجه بوده‌است؛ همواره یکی از اصلی‌ترین پرسش‌های برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به تعداد بلیت‌های فروخته‌شده و سهم اندک مخاطبان از دیدن آثار نمایشی مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور بازمی‌گشت

عبور از آسیب صدور بی رویه کارت‌های مهمان

شاید مهم‌ترین آسیب در ادوار پیشین جشنواره -جز دو دوره اخیر- متوجه این نکته بود که مسئولان برگزاری این رویداد با صدور بی‌رویه کارت میهمان، سهم مهمی از صندلی‌های تماشاخانه‌های محدودِ میزبان آثار جشنواره تئاتر فجر را از مخاطبان دریغ می‌کردند و آنها را در قالب کارت میهمان به افرادی ارائه می‌دادند که اغلب نیز دیده می‌شد با وجود داشتن آن کارت (VIP) از صندلی و فضای سالن نمایشی استفاده نمی‌کردند.

در این ‌میان حق تماشاگران و دوستدارانی بود که به‌سبب محدودیت ظرفیت سالن‌های نمایشی پایمال می‌شد و دست آنها از دیدن نمایش‌ها کوتاه می‌ماند.

اما با برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی‌بر استفاده از ظرفیت ۳۰ درصدی سالن‌های نمایشی به‌سبب شیوع ویروس کرونا از ابتدا مشخص بود که کارت میهمان صادر نخواهد نشد و رسانه‌ها و خبرنگاران حوزه تئاتر نیز برخلاف ادوار پیشین به سبب محدودیت اعلام شده در پذیرش مخاطبان در سالن‌های نمایشی با محدودیت صدور کارت مواجه هستند.

حال با این رویکرد به سراغ حسن جودکی مدیر هماهنگی سامانه فروش بلیت چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رفتیم تا درباره میزان بلیت‌های فروخته‌شده جشنواره چهلم تئاتر فجر و سهم مخاطبان و اهالی رسانه از زبان او بشنویم.

۵۰ درصد فروش بلیت تئاتر فجر سهم مخاطبان و مابقی برای اهالی رسانه

هزار و ۱۰۸ بلیت سهم اصحاب رسانه و هزار و ۱۸۲ بلیت سهم مخاطبان

حسن جودکی درباره تعداد بلیت صادر و ارائه شده به مخاطبان، هنرمندان، منتقدان و اصحاب رسانه برای حضور در سالن‌های میزبان بخش صحنه‌ای جشنواره گفت: بعد از محدودیت کرونایی در نظر گرفته شده و تصمیم برای استفاده از ظرفیت ۳۰ درصدی سالن‌ها، کل ظرفیت فروش بلیت سالن‌ها بر مبنای ۳۰ درصد نهایی و قطعی شد.

بر این اساس در مجموع  هزار و ۱۰۸ بلیت برای اصحاب رسانه و هزار و ۱۸۲ بلیت برای مخاطبان و مهمانان جشنواره صادر و ارائه شده است. در مجموعه تعداد بلیت‌های ارائه شده جشنواره چهلم 2 هزار و ۲۹۰ بلیت بوده که سهم ۵۰ درصدی از این میزان بلیت سهم مخاطبان و نیمی دیگر سهم اهالی رسانه و میهمانان جشنواره بوده است

مدیر هماهنگی سامانه فروش بلیت چهلمین جشنواره تئاتر فجر همچنین درباره این دلیل که چرا برخی سالن‌ها بیش از ۳۰ درصد ظرفیت عنوان شده پذیرای متقاضیان دیدن آثار نمایشی بودند تصریح کرد: برخی گروه‌های نمایشی مدعوینی داشته و دارند که بدون بلیت و خارج از ظرفیت در نظر گرفته شده‌اند و همکاران سالن‌ها مانع حضور این افراد در سالن شدند که البته ناراحتی برخی از گروه‌ها را نیز با خود به همراه داشت.

جودکی یادآور شد: اما باید به این مهم توجه شود که ما موظف هستیم طبق دستورالعمل تعیین شده از ۳۰ درصد سالن استفاده کنیم و به همین سبب در فروش بلیت به دو گروه اهالی رسانه و مخاطبان سهم مساوی و برابر را در نظر گرفتیم.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه برای نخستین بار در طول حیاتش افتتاحیه خود را روز ۱۵ بهمن ماه در یزد پشت سر گذاشت. جشنواره چهلم با میزبانی از ۱۰۹ گروه نمایشی از سراسر کشور و هفت کشور مهمان (تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه جشنواره) تا ۲۶ بهمن ماه در ۱۰ بخش (۶ بخش اجرایی و چهار بخش نمایشگاهی و اسنادی) برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها