حاشیه‌های جشنواره فیلم فجر یک روز پس از پایان

یک شبانه روز از پایان سی وششمین جشنواره فیلم فجر می‌گذرد و در این زمان کوتاه بازار حاشیه داغ بود.

حاشیه‌های جشنواره فیلم فجر یک روز پس از پایان

به گزارش خبر فوری ، حاشیه ساز ترین اتفاق دیشب سخنان جنجالی ابراهیم حاتمی‌کیا بود. او با وجود اینکه تاکید داشت وابسته به نظام است اما از تبعیض‌های صداوسیما شاکی بود . کارگردان به وقت شام گفت : من فیلمساز وابسته‌ام. من فیلمساز این نظامم. من ۳۰ سال است که روی این سن می‌آیم و می‌روم، بار اولم نیست...افرادی مانند رشیدپور واژه‌هایی در این باره می‌سازند که مطرح می‌شود. من اعتراض می‌کنم به صداوسیما و از شبکه سه شکایت به خدا می‌برم...حاج قاسم سلیمانی می‌گوید من برای «به وقت شام» گریه کردم اما اُف بر آن کسی که می‌گوید این فیلم کمدی است.

اعتراض از طرف هر کسی انتظار می‌رفت به جز حاتمی‌کیا؛ این اعتراض واکنش‌های متعددی نیز به همراه داشت. هم سیاسیون و هم هنرمندان خطاب به این کارگردان قدیمی دست به قلم شدند. هشتگ #با_افتخار_وابسته_نظامم راه افتاد و برخی از کاربران فضای مجازی برایش هورا کشیدند اما چهره‌های شناخته شده عموما از سخنان او شوک شدند. محمود صادقی رفتار حاتمی‌کیا را در لفافه با داعش مقایسه کرد و در توئیتی نوشت: ابراهیم عزیز! آن داعشی هم که تو در به وقت شام به تصویر کشیدی با استناد به آیات قرآن هیچ نقدی را برنمی‌تابد و هر اندیشه غیر خودی را شرک و سزاوار قتل و سرکوب می‌داند.

یا محمد مهاجری، از فعالان اصولگرا در یادداشتی نوشت: نه برادر ابراهیم! تو دیشب آنی نبودی که باید باشی. از این پس اگر خواستی لباس دفاع از نظام و انقلاب و نهاد مقدس سپاه و فخر ایران و اسلام حاج قاسم سلیمانی را بر تن کنی و حتی از موسسه سینمایی اوج دفاع کنی، لحنت را عوض کن! دفاع از واژه‌های مقدس، شیوه مقدس می‌خواهد. فریاد نمی‌خواهد؛ لحن بغض‌آلود نمی‌طلبد؛ قیافه خشن لازم ندارد؛ چشمان پر از نفرت برایش کارسازی نمی‌کند.

برخی نیز از رانت‌هایی گفتند که تا امروز نصیب این کارگردان برجسته شده است. از جمله بهنوش بختیاری در صفحه اینستاگرامش نوشت: فقط میخوام بگم آقای حاتمی‌کیای عزیز….همه ما به شهدا احترام میذاریم…….نه فقط شما…..حرف ما اینه…….شما که با وجود حمایت‌های معنوی و مادی فیلم می‌سازید و عقیدتون رو آزادانه میگید….اکران عالی میگیرید….سیمرغ رو به خاطرتون دوتا دوتا میکنن….کارگردان خوبیم هستید….هرسال هم که جایزه میگیرید…… شکایت به خدا میبرید………پس اون هنرمندی که به خاطر نیم خط انتقادش به وضعیت جامعه…(.در فضای مجازی.)…ممنوع الکار….ممنوع التصویر‌….ممنوع الروزی میشود….راه امرار معاشش رو میبندن…..و حتی بهش نمیگن که چه بلایی سرت اومده.. شکایت به کجا ببرد؟؟؟؟؟؟ انتقاد هنرمندان دیگر میشود توهین و تهمت و اپوزیسیون و انتقاد شما میشود حرف دل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ سیمرغ مبارکتان. جای ساعد سهیلی….جواد عزتی و مهتاب کرامتی و عوامل فیلم لاتاری سخت خالی بود. / پی نوشت:فیلم برگزیده ام در زندگی آژانس شیشه ایست…ولی واقعا نمیشد یه امشب رو انقدر بی جهت عصبانی نبود؟؟"

اما رئیس سازمان صداوسیما هنوز صدای اعتراض‌ها بلند نشده بود که واکنش نشان داد. علی عسگری برای جلب رضایت حاتمی‌کیا، هفت را توبیخ کرد . او گفت: در برنامه هفت اشتباه کردند و تذکر لازم در این خصوص داده شده است؛ در این زمینه حق با ابراهیم حاتمی‌کیاست.

یک جشنواره بدون زنان

حضور زنان و نحوه انعکاس آنها در جشنواره یکی دیگر از حاشیه‌ها بود. از همان روزهای اول صداوسیما گفت که اگر خانم‌های بازیگر پوشش مناسب داشته باشند اختتامیه پوشش زنده خواهد داشت اما از آنجا که نمی‌شد معیارهای بازیگران و تلویزیون را یکی کرد، صداوسیما دو ترفند به کار برد. اول اینکه اگر چه گفته شد اختتامیه به صورت زنده پخش می‌شود اما در عمل 10دقیقه تاخیر داشت. همین ترفند زمینه اجرای ترفند دوم را فراهم کرد. تصاویر به گونه ای بود که گویی کمتر زنی به برج میلاد رفته است. حتی هیات داوران نیز به تمامی مردانه نمایش داده شد در حالی که فرشته طائرپور نیز در جمع داوران بود. او با فاصله از سایر داوران ایستاد تا دوربین‌ها با مشکل کمتری مواجه شوند و اینگونه نمایانده شد که به علت سرماخوردگی دورتر ایستاده؛ موضوعی که طائرپور امروز آن را تکذیب کرد . دیده نشدن زنان در رسانه ملی واکنش‌هایی داشت، از جمله مهناز افشار توئیت کرد : «صدا و سیما امسال هم مثل همه این سال‌ها مراسم اختتامیه را جوری نشون داد که گویا تقریبا هیچ‌ زنی توی سالن نیست. نمیدونم این چه تصادفیه که خیابان انقلاب میرسه به خیابان آزادی. از ما که گذشت ولی بقیه زنان این مملکت رو اگر نشون هم نمیدن، لااقل ببینن.»

داروغه زاده، دبیر جشنواره در برنامه کافه تماشا درباره اینکه چرا در اختتامیه‌ها و افتتاحیه‌های جشنواره از مجری‌های خانم استفاده نمی‌شود هم گفت: تذکر خوبی بود، اگر سال دیگر باشم یادآوری شمارا جدی می‌گیرم.

مهدویان و حاشیه‌های لاتاری

لاتاری فیلمی‌است که گفته می‌شود اعتراض وزارت خارجه را به همراه داشته است. رضا رشیدپور در برنامه هفت به محمد حسین مهدویان، کارگردان این فیلم گفته که فیلمش نگاه فاشیستی دارد و جواب شنیده با این شیوه نگاه، شاهنامه نیز فاشیستی است. این سخن با واکنش‌های تندی مواجه شد، تا آنجا که هم همایون شجریان و هم جلال الدین کزازی از او انتقادهای تندی کرده و خواستار عذرخواهی او شدند.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها