گلایه‌های خانواده ضیاءالدین دری از تلویزیون/ هنوز از «کلاه پهلوی» طلب داریم!

ضیاءالدین دری کارگردان فقید سریال«کلاه پهلوی» برای این که سریال به پخش برسد و زحمات صدها جوان خوش ذوق نادیده گرفته نشود؛ ۴۰۰ دقیقه از سریال را درآورد، اتفاقی که اگر نمی‌افتاد سرنوشت این سریال به محاق توقیف می‌رفت.

گلایه‌های خانواده ضیاءالدین دری از تلویزیون/ هنوز از «کلاه پهلوی» طلب داریم!

نوید دری فرزند سید ضیاءالدین دری پیرامون دستمزد به تعویق افتاده پدرش از این سریال گفت:

دستمزد ضیاءالدین دری در زمان ضرغامی طبق مفاد معین شده پرداخت می شد اما بعد از دوران مدیریت ایشان پرداختی ها به مشکل خورد و پس ازهشت سال و سال ها پیگیری ضیاالدین دری در زمان حیات،اکنون ۱۰% از مبلغ کل دستمزد ایشان باقی مانده است و تکلیف آن مشخص نیست.

سیدضیاءالدین دری برای ساخت«کلاه پهلوی» سختی های بیشماری را متحمل شد؛بر سر آن سریال بیماری ضعف ایمنی گرفت که ناشی از فشارها و اضطراب های پیرامون آن پروژه بود.

۴۰۰ دقیقه از سریال کلاه پهلوی حذف شد!

ضیاءالدین دری برای این که سریال به پخش برسد و زحمات صدها جوان خوش ذوق نادیده گرفته نشود؛۴۰۰ دقیقه از سریال را درآورد،اتفاقی که اگر نمی افتاد سرنوشت «کلاه پهلوی»امروز چیزی شبیه برخی فیلم ها و سریال های تاریخی بود و به محاق توقیف می رفت.

تمام افرادی که در«کلاه پهلوی» بودند اکنون در سینما جایگاهی دارند از جوانان آن سریال همچون امیرعلی دانایی،بهاره کیان افشار،امیرحسین آرمان تا طراحان صحنه و لباس،تدوین و… ضیا الدین دری در مواردی برای آن ها کوتاه آمد.

فرزندان ایشان هم به دلیل این که نام دری پشت اسم آن ها بود نتوانستند در این سینما فعالیت کند؛من ۱۵ سال قبل دوره حرفه ای دیدم و سال ها تجربه حرفه ای دارم اما نمی توانم در این حوزه فعالیت کنم؛خدا رو شکر که این توانایی را دارم که از راه های دیگری ارتزاق کنم

ضیاءالدین دری برای این اثر با تهمت ها و افتراهای فراوانی مواجه شد؛به او انگ سفارشی بودن زدند و گفتند تبلیغ حجاب اجباری می کند؛«کلاه پهلوی»و همه فیلمنامه های مکتوب پدر،ارزش تاریخی دارند؛عده ای آشکارا می گفتند اجازه نمی دهیم «کلاه پهلوی»،«کیف انگلیسی» دیگری شود. اما پدر در نهایت دیدگاه خود را حفظ کرد.

سکانس‌هایی از شخصیت میرزا رضا حذف شد

سکانس هایی از شخصیت میرزا رضا حذف شد که به درستی منش مردان ایرانی را در آن زمان به تصویر می کشید؛ مشخصاً سکانس درخشانی از این سریال حذف شد که میرزا رضا پوششی شبیه به مانتو برای دخترش طراحی می کند (که چادر نبود) تا دخترش به راحتی به مدرسه برود؛در واقع به نوعی به حکومت رکب می زند.

حتی پس از اتمام پخش «کلاه پهلوی»از این پروژه تقدیر نشد با این که در آن سال ها از تمام سریال های الف ویژه چون «مختارنامه»، «در چشم باد» و امثال هم تقدیر شد؛ در ده سال اخیر نیز از هر سریال ضعیف و کم مخاطبی درسازمان تقدیر می شود.

ضیاءالدین دری تا آخرین روزهای حیاتش مشغول نگارش فیلمنامه سریال «سنجرخان» روی تخت بیمارستان بود. در واقع بنا بود «سنجرخان» جبران مافاتی بر اتفاقات «کلاه پهلوی»باشد.

من هم در زمینه نگارش و هم در زمینه تحقیقات این اثر کنار پدر بودم اما اکنون سریال در حال پیش تولید است و آقای لطیفی قرار است فیلمنامه پدر را کار کنند و تنها در جلسه ای از ما به عنوان گروه نویسنده تقدیر شد و گفتند برویم خانه هایمان؛در واقع ما توسط تیم سازنده از پروژه کنار گذاشته شدیم.

منبع: صبح سینما

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها