رضا مقصودی، فیلم‌نامه نویس:

سیگار کشیدن در تلویزیون آزاد شد/ اگر صدا و سیما خصوصی بود نظام نقدش می کرد

رسانه ملی، رسانه‌ای است که در کنار بعد سرگرم کنندگی یک رسالت مهم را به گردن دارد و آن فرهنگسازی است. آموزش مستقیم و غیر مستقیم اصول اخلاقی، کاهش خشونت، همدلی و ... از اصل‌های همان رسالت است که به نظر نباید نادیده گرفته شود ولی می‌شود.

سیگار کشیدن در تلویزیون آزاد شد/ اگر صدا و سیما خصوصی بود نظام نقدش می کرد

آنچه در سریال های تلویزیونی گفته می شود و رفتاری که نشان داده می شود می تواند الگو رفتاری از کودک تا مسن ترین افراد یک جامعه شود اما متاسفانه در بعضی از سریال های بعضا پر مخاطب تلویزیون آنهم در ساعت پخشی که همه سنین به تماشا می نشینند از الفاظ و گفتاری در دیالوگ ها و مونولوگ ها استفاده می شود که بیان افراد جامعه را می تواند از ادب دور کند .

به طور مثال بعضی جملات یا حرف هایی که بعضی مسئولان به هر دلیل در شرایطی به اشتباه بیان می کنند که حتی جامعه را جریحه دار می کند و حتی عصبانی در فضای گفتارها و کنایه گویی های سریال ها جای می گیرد یا رفتارها و گفتارهایی که از سوی افرادی در فضای مجازی شکل می گیرد که نادرست و دور از ادب است در دیالوگ های سریال ها جا خوش می کند که به نظر نه تنها به فرهنگسازی کمک نمی کند که تخریب کننده است .

رضا مقصودی، کارگردان و فیلم نامه نویس در خصوص تاثیر گذاری سریال های تلویزیونی و آنچه در آنها گفته یا نشان داده می شود بر فرهنگ و رفتار جامعه به خبرنگار فرهنگی رکنا گفت :یک سری مطالب برای یک مدت مُد می شود، حتی تلویزیون هم به آنها نپردازد برای مدتی در جامعه عمر دارند. بیشتر باید نگاهمان به این باشد که یک سری موضوع ها در کشور هست که در تلویزیون چیزی در این مورد نمی گویند و حتی به آن ها اشاره هم نمی کنند. البته من با لحن زشت ، بد و قبیح مخالفم ولی این مستلزم این است که یکی چوب به دست بگیرد که چه چیزی خوب است و چه چیزی بد! واین امر ساز و کار بزرگی میطلبد.هزاران نفر فیلم می سازند و فیلم نامه می نویسند ، کارگردانی می کنند،تولید می کنند، مراقبت می کنند، مگر می شود این انبوه مطلب را مواظبت کرد؟!

دردسر رسانه ملی

مقصودی تاکید کرد: با مطالب زشت مخالفم ولی یک چیزهایی وجود دارد که میزان قبیح بودن و زشت بودنش مشخص نیست ونادرست بودن یک چیزهایی در نگاه افراد متفاوت است و این موضوع آنقدر وسیع است که برای صداو سیما و تلویزیون دردسر شده است.

اشتباه رسانه ملی را نباید به گردن کل نظام انداخت

این فیلمنامه نویس در ادامه گفت:" صدا وسیما اگر در اختیار بخش خصوصی بود، خود نظام در جایگاه اپوزوسیون قرار می گرفت و آن را هم نقد می کرد. وقتی یک چیز نادرست از صدا و سیما پخش می شود ، همه به گردن کل نظام می اندازند، این کار غلط است. درکل دایره زشت و قبیح بودن آنقدر بزرگ است که همه چیز در آن جای گرفته است.

مقصودی در ادامه توضیح داد : تکه های طنزی که به صورت کنایه به یک مسئول زده می شود ، بیانش چه اشکالی دارد و فقط شوخی است و حتی نقد است ولی جلوی آن را نمی توان گرفت و اصلا این امرچه اشکالی دارد؟

سیگار کشیدن در سریال های تلویزیونی دیگر ممیزی نیست

مقصودی با اشاره به یک سریال جدید که به تازگی از رسانه ملی منتشر می شود گفت : در این سریال به صورت علنی شخصی در حال کشیدن سیگار است و این موضوع از یک جایی به بعد وارد فیلم های ما شده است و قبل از این هم همیشه گفته می شده که نباید کشیدن سیگار در رسانه ملی نمایش داده شود و حتی آدم بدهای داستان.بانشان دادن این صحنه ، سیگار کشیدن را ترویج و تبلیغ نمی کنیم، فقط درموردش صحبت می کنیم و آیا قبل از این که سیگار کشیدن در سریال های تلویزیونی ممنوع بوده و نمایش داده نمی شده آیا سیگار کشیدن به کل تبلیغ نشده است؟!

مقصودی در پایان به این موضوع اشاره کرد که در ساخت فیلم هایش یکسری مطالب کار می شود که ترس زیادی به چشم آمدن آن موضوع وجود دارد و این تصور وجود دارد که جنجال شود ولی اصلا کسی متوجه آن نمی شود یا مطلب طنزی منتشر می شود و مردم نمی خندند و در عوض به چیزهایی می خندند که اصلا طراحی نشده بود.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها