مراسم تشییع پیکر مدیا کاشیگر برگزار شد

مراسم تشییع پیکر مدیا کاشیگر، مترجم و نویسنده معروف امروز تشییع شد.

مراسم تشییع پیکر مدیا کاشیگر برگزار شد

به گزارش خبر فوری و به نقل از ایلنا، مراسم تشییع پیکر مدیا کاشیگر در تالار وحدت با سخنرانی غلامحسین سالمی آغاز شد. این مترجم گفت: مدیا کاشیگر قد مردانگی را به خاطر درهم و دینار خم نکرد که اگر خم می‌کرد امروز پنجاه عنوان استاد و لقب دیگر به دنبال خود یدک می‌کشید. مدیا واقعا بزرگ بود، صمیمی بود، نجیب بود و با دلی به وسعت دریا. هرگز از هیچ‌کس هیچ دلخوری نداشت و هر لحظه سعی می‌کرد با همه رو راست باشد و بود. مدیا با همه رو راست بود و بر آیینه دلش زنگاری از بدی نقش نبست.

او افزود: مدیا در ۶۱ سالگی ما را به حال خودمان‌‌ رها کرد. اگر او بود، به او می‌گفتم رفیق رسمش نبود. مدیا رسمش نبود که بگذاری و بروی. در مرگ او؛ فقط بهت و شگفت‌زدگی و دریغ و درد برای همه مانده است.

این مترجم با اشاره به آثار مدیا کاشیگر یادآور شد: حدود ۲۰۰ اثر شامل ترجمه، مقاله و شعر از او منتشر شده است. دغدغه مدیا آن بود که کار را شسته و رفته ارایه دهد و هیچ‌گاه کار بساز و بفروش در کار فرهنگی نکرد و سعی کرد کار مهندسی شده تحویل دهد. او مایا کوفسکی را شسته و رفته به ما معرفی کرد، آن هم در شرایطی که خیلی‌ها شلوغ کاری می‌کردند.

کاوه میرعباسی (مترجم) با اشاره به همکلاسی بودن خود با مدیا کاشیگر گفت: کلاس هفتم دبیرستان با مدیا همکلاس بودیم. رفاقت ما هم از سال 50 و همین دوره دبیرستان شروع شد که علایق مشترک ما را به هم نزدیک کرد. علایقی که از مدیا چهره‌ای فرهنگی ساخت که با وجود داشتن دیپلم ریاضی تحصیل در رشته معماری را رها کرده و به عرصه ادبیات روی آورد تا منشا اثر شود.

میرعباسی سپس با اشاره به آثار ترجمه مدیا کاشیگر اظهار داشت: مدیا در مقام مترجم یکی از بهترین‌ها بود. همیشه شنیدیم که می‌گویند مترجم خوب باید به هر دو زبان مبدا و مقصد مسلط باشد اما این شرط لازم کافی نیست و مترجم برای آنکه بهترین شود باید دانش عمومی گستره‌ای نیز داشته باشد و با اطلاعات مختلف روز آشنا باشد. مدیا جدا از تسلط به دو زبان فارسی و فرانسه دانش عمومی گسترده‌ای نیز داشت چون بسیار مطالعه می‌کرد و ادبیات، تاریخ و سینما را به خوبی می‌شناخت.

میرعباسی گریزی نیز به چهره فرهنگی مدیا کاشیگر زد و یادآور شد: مدیا یک چهره فرهنگی نیز بود. در جایزه روزی روزگاری و قبل از آن یلدا فعال بود و توانست مفهوم جایزه ادبی را ارتقا ببخشد. افتخار می‌کنم که در جایزه روزی روزگاری در کنار او حضور داشتم که در نوع خودش جایزه بدیع و استثنایی بود. او معتقد بود جوایز ادبی جدا از کیفیت اثر باید مقبولیت عام نیز داشته باشد و سعی کند مردم را با مطالعه آشتی دهد و این یکی از هدف‌های اصلی جایزه روزی روزگاری بود که آثار برگزیده علاوه بر کیفیت مقبولیت عام هم داشته باشد.

او تاکید کرد:‌ مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای کاشیگر نیز بسیار ارزنده و آموزنده بود. به یاد ندارم که از او برای یک نشست و میزگرد دعوت شود و دست رد بزند. در زمینه‌های متعددی مثل ادبیات مهاجرت، ادبیات عامه پسند و ... در کنار او نشست برگزار کردیم. فعالیت‌های فرهنگی مدیا حقیقتا بدون چشمداشت مالی بود.

دوست قدیمی مدیا کاشیگر درباره جنبه‌های شخصیتی او نیز گفت: مدیا مردمدار بود و دوستان زیادی داشت دوستانی از نسل‌های مختلف و سن‌های مختلف در عین حال که خودش بود می‌توانست با آدم‌هایی با خصوصیت اخلاقی مختلف در سن‌های مختلف گفت‌وگو کند و ارتباط داشته باشد و از ویژگی خود برای فرهنگ نیز خدمت گرفت تا رابط میان نسل‌های مختلف ادب و فرهنگ باشد. هیچ انسانی را ندیدم که به اندازه مدیا بی‌توقع باشد از هیچکس توقع به‌جا هم نداشت و اگر هم از کسی دلخوری پیش آمد سعی می‌کرد حالات روحی شخص را درک کرده تا رفتار او را توجیه کند و رنجش برطرف شود. در طیبعت مدیا رنجش جایی نداشت و زندگی را در صلح می‌خواست.

بابک احمدی نیز از خاطرات خود با مدیا کاشیگر گفت و بیان کرد: از 43 سال پیش به واسطه خواندن شعرهای فارسی و فرانسوی دوستی ما آغاز شد. مدیا یکی از شریف‌ترین، داناترین و از بهترین روشنفکران ادیبان معاصر بود که حقیقتا دیگر تکرار نمی‌شود.

مانی کاشیگر فرزند مدیا کاشیگر نیز گفت: حقیقتا نه در جایگاه سخنرانی هستم و نه شرایط روحی مناسب برای این کار را دارم. تنها می‌خواهم از تمام دوستانی که برای خداحافظی با پدر آمدند، تشکر کنم و کسانی که هم نیامدند باز هم برای ما عزیز هستند. امروز فهمیدم آنچه که از پدرم می‌شناختم خیلی محدود بود و شخصیت بزرگتری از آنچه که در ذهن من حک شده دارد.

سپس حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی بر پیکر مدیا کاشیگر نماز خواند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها