کشف آبراهه های جدید ۴۰۰ ساله در مسجد امام اصفهان

در طی کاوش های باستان شناسی ای که در مسجد امام اصفهان انجام شد، چندین آبراهه جدید که قدمت ۴۰۰ ساله دارند و در عمق چهارمتری سطح زمین هستند کشف شدند.

کشف آبراهه های جدید ۴۰۰ ساله در مسجد امام اصفهان

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری، در این باره گفته است که احتمالا تونل های بیشتری هم بتوان کشف کرد. کشف این تونل ها می تواند به جذب بیشتر گردشگر خارجی و بهبود صنعت گردشگری اصفهان کمک زیادی کند.

در کاوش های اخیری که در مسجد امام اصفهان انجام شده است، یک تونل ۱۲ متری در مسیر شرقی و غربی و یک تونل ۳۴ متری در مسیر شمالی جنوبی آبراهه کشف شده است. آقای فریدون اله یاری، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری در این باره گفته است بعد از پیدا شدن این دو تونل اصلی، چندین تونل کوچکتر دیگر هم بیرون افتاد، با گذشت این سال ها و بعد از این حجم کاوش ها، این تونل ها تازه کشف شده اند که نشان دهنده ی ظرافت و پیچیدگی ای است که در طراحی این تونل ها به کار رفته است.

مجموعه ی میدان امام در قلب شهر اصفهان قرار دارد که قدمت آن به دوران صفویه می رسد بنابراین بعید نیست که یک شبکه ی آبرسانی بزرگتر و پیچیده تری در زیر زمین وجود داشته باشد. مسجد امام یکی از اثرهای برجسته تاریخی ایران در میدان نقش جهان اصفهان است که در گذشته نام های دیگری مثل مسجد مهدی، مسجد جامع، مسجد سلطانی، مسجد شاهی و مسجد جامع کبیر عباسی داشته است اما امروزه به نام مسجد امام معروف است.

ظاهرا باستان شناسان بعد از ۶ ماه کاوش پی در پی موفق شده اند این تونل ها را در عمق ۴ متری زمین کشف کنند و بعد از این قصد دارند تا جدای از مرمت آبراهه های قدیمی، به کشف های جدید خود ادامه دهند. مسجد امام اصفهان، یکی از بزرگترین قطب های گردشگری در قلب این شهر است که هر ساله جدای از جذب گردشگرهای داخلی، توریست های زیادی را به خود جذب می کند که این توریست ها از همه جای دنیا و بیشتر از کشورهای قاره اروپا هستند. پیدا شدن این آبراهه ها و کشف های جدیدتر می تواند به جذابیت و نشان دادن عمق ظرافت بیشتر این مسجد کمک کند و از این طریق با جذب گردشگر بیشتر، به صنعت گردشگری اصفهان کمک کند.

این مسجد نشان دهنده ی معماری زیبای دوران صفویان و سبک معماری اسلامی است و به خاطر نمای زیبا و تزیینات حیرت آورش شهرت جهانی دارد.

1514

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها