برخی دانشمندان معتقدند که نسل بشر تا پایان سال ۲۰۲۵ نابود خواهد شد

با توجه به تحقیقات اخیر دانشمندان درباره هوش مصنوعی و آینده آن، ممکن است نسل بشر به کل از روی زمین نابود شود.

جف نزبیت، مدیر سابق امور حقوقی بنیاد ملی علوم و نویسنده بیش از ۲۴ جلد کتاب، آخرین ایده ها و دستاوردها را در زمینه قابلیت های هوش مصنوعی بررسی کرده است.

او اعتقاد دارد که باتوجه به رشد فزاینده هوش مصنوعی، نژاد بشر می تواند تا سال 2050 از بین برود.

نزبیت توضیح می دهد که ممکن است تا چند سال دیگر ابر رایانه ای اختراع شود به نام ASI، یا هوش مصنوعی برتر که فراتر از هوش انسان عمل می کند و می تواند بهتر و پیشرفته تر از انسان بیاموزد و با تطابق با شرایط به تکامل رسیده و همه مشکلات را حل کند.
در مقابل تئوری نزبیت یک نظریه و دیدگاه رقیب هم وجود دارد. این نظریه را ری کورزویل ارائه می دهد و به نسبت تئوری نزبیت خوشبینانه تر است. ری کورزویل معتقد است که ما نباید از پیشرفت هوش مصنوعی به هراس بیفتیم. آنچه خطرناک است و بشر را تهدید می کند خطرات قدیمی تر و فوری تر نظیر بیوتروریسم یا جنگ هسته ای است.

در واقع، کورزویل معتقد است که توانایی های ذهنی بشر توسط هوش مصنوعی تقویت شده است. و او اشاره می کند که میزان جهانی خشونت، جنگ و قتل به طور چشمگیری کاهش یافته است و همه اینها حاصل هوش مصنوعی و تاثیرش بر استدلال و تفکر ما است. او همچنین استدلال می کند که هوش مصنوعی به پیدا کردن درمان های مربوط به بیماری های صعب العلاج کمک کرده است و منابع انرژی تجدیدپذیر را توسعه داده است.

کورزویل معتقد است که احتمالا سطح هوش مصنوعی در سال 2029 به سطح انسانی می رسد و ما تا آن زمان فقط باید "استانداردهای اخلاقی" این پدیده را تدوین کنیم.

از طرف دیگر، رولو کارپنتر، خالق نرم افزار Cleverbot ( که هوشی نزدیک به سطح انسانی دارد ) معتقد است که ما انسانها تا چند دهه آینده همچنان بر رباتها و هوش مصنوعی تسلط خواهیم داشت و از قدرت این تکنولوژی برای حل مشکلاتمان استفاده خواهیم کرد اما بعد از آن را نمی توان قضاوت کرد.
کارپنتر در رابطه با پیشرفت فرا انسانی هوش مصنوعی چنین‌می گوید: "ما نمی توانیم کاملا بدانیم که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر یک ماشین باهوش تر از ما انسانها باشد، بنابراین نمی توانیم به درستی حدس بزنیم که آیا تا ابد از جانب رباتها و هوش مصنوعی فراتر از خودمان حمایت خواهیم شد یا نه، توسط هوشهای مصنوعی فرا انسانی کنار گذاشته می شویم و یا احتمالا توسط آن نابود می شویم".

الون ماسک، کارآفرین میلیاردر و پیشگام در زمینه پول دیجیتال و خودروهای الکتریکی، طی مصاحبه ای گفت که ما با هوش مصنوعی در واقع به نوعی ارواح را احضار می کنیم.
ماسك در سخنراني اش در ماساچوست اظهار داشت: "اگر من مجبور بودم حدس بزنم که چه چیزی بزرگترین تهدید بشر است، احتمالا این [هوش مصنوعی] را انتخاب می کردم. بنابراین ما باید بسیار مراقب باشیم. با هوش مصنوعی ما شیاطین و ارواح را احضار میکنیم. در داستانهای مربوط به ارواح و اجنه هم ابتدا شخص احضار کننده روح یا جن فکر می کند که می تواند شیطان را کنترل کند. اما کم کم متوجه می شود که شیطان قدرتمند تر بوده و قابل کنترل نیست."

ماسک و پروفسور استیفن هاوکینگ فقید طی یک نامه سرگشاده در سال 2015 بر این ایده تاکید کردند که هوش مصنوعی می تواند به طور خودکار و غیر قابل کنترلی منجر به توسعه سلاح های کشتار جمعی شود که همین امر باعث جنگ یا انقلاب می گردد. سلاح های حاصل از هوش مصنوعی برای انجام وظایفی مانند ترور، ایجاد اغتشاش و انتخاب قومی خاصی ایده آل هستند.
شروع یک رقابت و جنگ سرد تسلیحاتی مبتنی بر هوش مصنوعی یک ایده بسیار بد است تا جایی که شاید کنترل آنها به طور کامل از دست ما بیرون بیاید.
هاوکینگ، که خودش هم برای برقراری ارتباط از فن آوری که به نوعی هوش مصنوعی است استفاده می کند، بیانیه زیر را برای بی بی سی نگاشت: "توسعه کامل هوش مصنوعی می تواند پایانی بر نژاد بشر باشد." او همچنین خطرات احتمالی ASI را در نظر می گیرد و توضیح می دهد که هوش مصنوعی فرا انسانی می تواند خود را از بین ببرد و خود را مجددا طراحی کند. انسانها که با تکامل بیولوژیکی آهسته محدود شده اند، نمی توانند از این جهت با رباتها و هوشهای مصنوعیشان رقابت کنند و قطعا در این نبرد شکست خواهند خورد.
شاید افراد بالا در مورد آینده هوش مصنوعی نظرات مختلف داشته باشند اما همه آنها در مورد یک چیز موافق هستند. احتمالا در 30 سال آینده، یک ابر رایانه تولید خواهد شد و بر مغز انسان تسلط خواهد یافت و به سوپر هوش یا ASI تکامل می یابد. تیم اوربن نویسنده و وبلاگ نویس در مورد آینده هوش مصنوعی چنین می گوید: "مثل بسیاری از دانشمندان من اذعان می کنم که ASI توانایی منقرض کردن نسل انسان ها را دارد، اما نباید نادیده گرفت که با کمک گرفتن از ASI می توان به عنوان یک کل به جاودانگی برسیم."

منبع: ایندیپندنت

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • بهنام طیبی
    0

    تا وقتی که انسان به این نتیجه نرسه که خودآگاهی و هوشیاری و ذهن چیه هوش مصنوعی هیچگاه به پای انسان نخواهد رسید سال ۲۰۵۰ هم مانند ۲۰۱۲ هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و این سخنان فقط و فقط فرضیه است خودآگاهی یا تعریف قدیمی روح چیزی نیست که علم بتونه تعریفی واحدی ازش داشته باشه پس هوش مصنوعی فقط جنبه سخت افزاری خواهد داشت ولی انسان نتیجه تکامل هزاران یا میلیون ها سال که با ژن و مغز و غیره ترکیبات عالی شده انسان خلاصه اینکه خیلی از پیش بینی ها کاملا غلط و اشتباه هستند با تشکر

  • بهنام طیبی
    0

    در ضمن به این نکته هم اشاره کنم این انسان که داره طبیعت و وجود خودشو نابود میکنه ن چیز دیگه ای هوش مصنوعی ساخته دست بشر اگه واقعا میدونن خطرناک پس چرا باید ساخته بشه و اگر هم مفید خواهد بود در درمان بیماری پس نابودی ۲۰۵۰ و این داستان ها چیه در کل برخی از دانشمندان پیچیدگی های علمی و ساختار انسان انگار در نظر نمیگیرن هوش مصنوعی که خودآگاهی نخواهد داشته چه خطری میتونه داشته باشه.شاید در عرصه اقتصادی و نظامی خطرناک باشه این قابل قبول ولی از انسان آگاه تر نخواهد شد آگاهی و خودآگاهی مختص تکامل و ن چیز دیگه ای از جمله چهار تا ۰ و ۱ سخت افزاری باسپاس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها