عکس‌های مسافر گرجی؛ از ماهیگیران تفلیس تا مارگیرهای تهران/ تصاویر

دیمیتری یرماکوف عکاس خستگی‌ناپذیر اهل گرجستان بود که مجموعۀ عکس‌هایش تصویری درخشان و ماندگار از سرزمین‌ها و فرهنگ‌های مختلف دنیا در پایان قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم ارائه می‌دهند.

عکس‌های مسافر گرجی؛ از ماهیگیران تفلیس تا مارگیرهای تهران/ تصاویر

فعالیت حرفه‌ای دیمیتری ایوانوویچ یرماکوف به عنوان عکاس در دهه ۱۸۶۰ در تفلیس آغاز شد. او در دهه ۱۸۶۰ صاحب یک عکاسخانه بود. این عکاسخانه بسیار محبوب بود و همه اهالی تفلیس مشتاق بودند تا در آنجا پرتره‌های شخصی و عکس‌های خانوادگی بگیرند. او در سال ۱۸۷۰ یک استودیوی دیگر در تفلیس و یک استودیوی دیگر در کیسلوودسک برای فصل تعطیلات افتتاح کرد.

  یرماکوف که یک مسافر خستگی‌ناپذیر بود، عکاسی از مناظر و به تصویر کشیدن صحنه‌های روزمره را مهم‌ترین چالش زندگی خود می‌دانست. او کارگاه سیار خود را به‌روزرسانی کرد و بهبود بخشید، دوربینش را قابل حمل کرد و به فراگیری زبان‌ها پرداخت (تا اوایل ۱۹۰۰ یرماکوف ۱۰ زبان و گویش را می‌دانست).

dmitriy-ermakov-fotografia-11_3

ماهیگیران گرجی

او در سال ۱۸۷۹ سفری طولانی به ایران عهد قاجار انجام داد. در طی این سفر، یرماکوف عکس‌های مردم‌شناختی زیادی گرفت و عنوان «عکاس اعلیحضرت، شاه ایران» را دریافت کرد. او همچنین به عنوان عکاس به همراه نیروهای روس به جبهه قفقاز جنگ روسیه و عثمانی (۱۸۷۷-۱۸۷۸) اعزام شد. عکس‌های این دوره وقایع جنگ را به تصویر می‌کشند.
در دوره ۱۸۷۰ تا ۱۹۱۵، دیمیتری ایوانوویچ برای مدت طولانی در ایران، ترکیه، کریمه و منطقه ماوراء خزر زندگی و کار کرد. کارت‌پستال‌هایی که او با عنوان «عکس‌های تفلیس اثر یرماکوف» تهیه می‌کرد بسیار محبوب بودند.

dmitriy-ermakov-fotografia-vert1_37

دختران چچنی

دهه‌های ۱۸۸۰ تا ۱۹۰۰ به دوره‌ی پرکارترین فعالیت عکاسی یرماکوف تبدیل شد. ظهور تجهیزات جدید مانند «دوربین صحرایی» و جعبه‌ی بزرگ استروسکوپی، فرصت‌های جدیدی را برای او فراهم کرد. بدین ترتیب، یرماکوف در حین سفر از مکان‌های دیدنی قسطنطنیه، آتن و بیت‌المقدس نیز عکس گرفت.

در سال ۱۸۹۶، یرماکوف مجموعه‌ای شامل ۲۵۵۵۶ نگاتیو داشت که گزیده‌ای واقعی از زندگی روزمره، فرهنگ، باورها و آداب و رسوم ملل و ملیت‌های مختلف بود. تقریباً تا آخرین روزهای زندگی‌اش، یرماکوف به کار مورد علاقه خود مشغول بود.

dmitriy-ermakov-fotografia-vert1_19

مارگیرها و درویش‌ها در تهران

یرماکوف جوایزی را از انجمن عکاسی فرانسه (۱۸۷۴)، نمایشگاه انسان‌شناسی مسکو (۱۸۷۸) و همچنین از انجمن‌های عکاسان ایرانی، ترک و ایتالیایی دریافت کرد.

dmitriy-ermakov-fotografia-vert_7 (1)

درویش‌ها در تهران

dmitriy-ermakov-fotografia-vert1_17

یک درویش در تهران

dmitriy-ermakov-fotografia-vert1_35

مغازه فروش ماهی تفلیس

dmitriy-ermakov-fotografia-vert1_34

مغازه‌ای در تفلیس

dmitriy-ermakov-fotografia-vert1_24

دختران قفقازی

dmitriy-ermakov-fotografia-vert1_21

dmitriy-ermakov-fotografia-vert1_4

دختر اشراف زاده با لباس تاتاری

dmitriy-ermakov-fotografia-vert_18

فروشگاه ظروف سفالی و فلزی در قفقاز

dmitriy-ermakov-fotografia-vert_19

نانوایی در تفلیس

منبع: فرادید
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها