۲۱ سال پیش در چنین روزی؛

بغداد سقوط کرد؛ فروپاشی حکومت صدام

صفحه نخست دو روزنامه اطلاعات و آفتاب یزد را مشاهده میکنید که خبر سقوط رژیم بعثی عراق در آن به تیتر یکشان تبدیل شده است.

بغداد سقوط کرد؛ فروپاشی حکومت صدام

گزارش این خبر دسته اول را به نقل از روزنامه آفتاب یزد ۲۱ سال قبل در در چنین روزی با هم مرور می‌کنیم.

IMG_20220410_072559_773

دیروز ۹ آوریل ۲۰۰۳ برابر با بیستم فروردین ۸۲ مجسمه صدام حسین در میدان مرکزی بغداد (الفرودس) به زیر کشیده شد. شبکه‌های مختلف خبری شب گذشته بطور زنده نحوه به زیر کشیدن مجسمه بسیار بزرگ رهبر عراق را پخش کردند‌. این اقدام در حالی صورت گرفت که نیروهای آمریکایی در بیستمین روز حمله به عراق به راحتی و صرفا با مقاومت‌های بسیار پراکنده مرکز شهر بغداد و وزارتخانه های مهم این کشور را به تصرف خود درآوردند‌. 

براساس تصاویر پخش شده توسط شبکه الجزیره تعدادی از مردم عراق (حدودا کمتر از هزار نفر) با هجوم به مجسمه صدام ابتدا قصد تخریب آن را داشتند سپس عده‌ای از آنان به بالای مجسمه رفته و برگردن او طناب انداختند. پس از آن یک زره پوش آمریکایی به مرکز میدان رفت و دو نظامی آمریکایی با وسیله‌ای شبیه جرثقیل که متصل به تانک بود به گردن مجسمه صدام زنجیر انداختند. یکی از سربازان آمریکایی برای لحظاتی صورت صدام را با پرچم آمریکا پوشاند و سپس همین کار را با پرچم عراق انجام داد. البته پرچم مذکور متعلق به دوره قبل از جنگ خلیج فارس(۱۹۹۱) بود و تفاوت آن با پرچم کنونی عراق این بود که عبارت الله اکبر در آن وجود نداشت. لحظاتی بعد زره پوش آمریکایی با یک حرکت نمایشی و آرام بتدریج مجسمه را پایین کشید. این مجسمه برخلاف ظاهر آن که بسیار محکم  نشان می‌داد توخالی بود‌. پس از آن که مجسمه صدام نقش بر زمین شد عراقی‌های حاضر با لگدمال کردن آن به رقص و پایکوبی پرداختند و به دنبال آن مجسمه مذکور با طنابی که به یک اتومبیل وصل شده بود در خیابان‌های بغداد کشیده شد و برخی از مردم به آن حمله می‌کردند. 

IMG_20220410_072603_755

تا لحظه تنظیم خبر، هیچگونه اطلاعاتی در مورد سرنوشت صدام منتشر نشده، برخی منابع از پناهنده شدن وی و خانواده‌اش به سفارت روسیه در بغداد خبر دادند اما این سفارت خبر مذکور را تکذیب کرد. 

آمریکایی‌ها دو روز پیش با حمله به ساختمانی که گفته می شد صدام و پسرانش در آن تشکیل جلسه داده بودند اعلام کردند که سه روز پس از حمله پاسخ این سوال را که آیا وی کشته شده است یا خیر، خواهند داد.

همزمان‌ با خارج شدن کنترل بغداد از دست بعثی‌ها، بسیاری از مردم عراق به خیابان‌ها ریخته و به پایکوبی پرداختند. البته تعدادی از مردم به غارت وسایل و اثاثیه ساختمان‌های دولتی دست زدند. 

PhotoCollage_1649559489407

شبکه (کرد تی وی) با پخش تصاویری از بغداد تصاویری را پخش کرد که مردم شهر ضمن پاره کردن عکس‌ها و تصاویر صدام در سطح شهر، در میان هلهله خود از نیروهای آمریکایی استقبال می‌کردند. مقامات آمریکایی و انگلیسی نیز با ظاهر شدن در صفحه‌های تلویزیون در حالی که لبخند بر چهره داشتند اعلام کردند که هنوز جنگ تمام نشده است. جورج بوش و دیک چنی معاون رئیس جمهور آمریکا از جمله این مقامات بودند. 

با سقوط حکومت بعثی صدام، پس از حدود سه دهه، هزاران نفر از مردم شهرهای اربیل، دهوک و زاخو واقع در کردستان عراق به خیابان‌های این شهرها ریخته و با پخش شیرینی و موسیقی و رقص محلی جشن گرفتند.  

 

منبع: دیده‌بان ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    روزهای سیاهتر شروع شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها