دست‌خط آیت‌الله کاشانی خطاب به ملت ایران بابت ملی شدن نفت

آیت الله کاشانی بعد از تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت نامه ای به نمایندگان مجلس و مردم نوشت که در این گزارش به متن آن اشاره می‌شود.

دست‌خط آیت‌الله کاشانی خطاب به ملت ایران بابت ملی شدن نفت

متن دست‌خط آیت‌الله کاشانی به مناسبت تصویب قانون ملی شدن نفت ایران در مجلس شورای ملی در روز ۲۴ اسفند ۱۳۲۹ بدین شرح است:

بهترین تحیت صادقانه و ادعیه خالصانه خود را خدمت برادران عزیزم تقدیم می‌دارم و یادآور می‌شوم که خدای بزرگ عالمیان بار دیگر روح امیدواری را در کالبد خسته ایرانیان دمید و همان‌طوری که در کلام مجید خود وعده حفظ و صیانت قرآن و نصرت را فرموده به حمدالله موفقیت عظیمی را در تاریخ ۲۴ اسفند ماه ۱۳۲۹ نصیب ملت ایران فرمود و از این [ناخوانا] آسمانی و عنایت سبحانی که شامل حال ملت شریف ایران گردیده و [ناخوانا] روزی است که این ملت طوق رحیّت را در گردن خود، باز و استقلال حقیقی را اخذ کرده باید همه خوشنود و شاکر باشیم و من در سهم خود از نمایندگان مجلس شورای ملی علی‌الخصوص پیش‌قدمان آن و جبهه ملی و عموم روزنامه‌نگارانی که در این مبارزه حیاتی حقا سهمی بسزا دارند و همچنین جمعیت‌های دینی ملی و عموم برادران عزیزم بی‌نهایت متشکرم.

اینک به برادران عزیز خاطرنشان می‌کنم که خدای عالمیان همیشه حافظ و نگهبان قرآن کریم و ملت‌های قرآنی می‌باشد و اکنون که این موفقیت بزرگ را که در بزرگ‌ترین نشان [ناخوانا] در تاریخ ملت کهن‌سال ایران به یادگار ثبت و ضبط خواهد نمود بر تمام ملت مسلمان ایران لازم است که به شکرانه این موهبت عظمی با [ناخوانا] و خاطری آزاد این روز بزرگ را جشن ملی دانسته و خرسندی خود را به جهانیان اعلام دارند خدا هم مرا تایید و نصرت عنایت فرماید که به سهم عالیه و به خوبی بتوانیم امور دین و دنیای این ملت و مملکت را اصلاح نماییم. و من‌الله التوفقی. سیا ابوالقاسم کاشانی.

منبع: خواندنیها، سال یازدهم، شماره شصتم، سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۲۹.

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ب ب
    0

    اسناد منتشر شده از وزارت خارجه امریکا که پس از ده ها از طبقه بندی خارج شده نشان داد ایت ا... کاشانی با امریکا بر علیه مصدق همکاری داشته اقایان جابگو باشید

  • محمد
    0

    در تاریخ همیشه مردان واقعی و تاریخساز کم و تنها بوده اند. مردم و رهبران ظاهریشان هر وقت با این مردان تاریخساز همراه بوده اند پیشرفت کرده اند و هر وقت از آنها جدا شده اند خیانت و ضرر کرده اند. ناصرالدین شاه تا زمانی که با امیرکبیر بود به ملتش خدمت می کرد و زمانی که مغرور شد و فرمان قتل امیرکبیر را داد، خیانت کرد. آقای کاشانی تا زمانی که با مصدق بود داشت به مردم خدمت می کرد و زمانی که فریب انگلیسیها را خورد و با آنها بر ضد مصدق کودتا کرد، مرتکب خیانت شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها