نادرشاه، مایه شرمساری یا غرور ابدی ایرانیان؟

یکی از فعالان رسانه‌ای و دست اندرکاران پروژه‌های تاریخ شفاهی از نادرشاه به عنوان مایه شرمساری ابدی ایرانیان یاد کرده و نوشته است که شاید ما هم باید مجسمه نادرشاه را در مشهد به دلیل جنایات نادرشاه در هند برداریم.

نادرشاه، مایه شرمساری یا غرور ابدی ایرانیان؟

یکی از فعالان رسانه ای و دست اندرکاران پروژه های تاریخ شفاهی در توییتی از نادرشاه افشار به عنوان مایه شرمساری ابدی ایرانیان یاد کرده و نوشته است که شاید ما هم به تقلید از غربی ها باید مجسمه نادرشاه را در مشهد به دلیل آن چه جنایات نادرشاه در هند خوانده است، برداریم.

به نظر می رسد این سخنان از سر عدم شناخت کافی نسبت به شخصیت نادرشاه و جایگاه تاریخی او در میان ایرانیان ابراز شده است چه آنکه نادرشاه افشار بی تردید یکی از بزرگترین فرمانروایان ایران پس از اسلام است. اهمیت نادر نه فقط در نبوغ نظامی بی نظیر او بلکه در ملکداری و مدیریت سیاسی اعجاب انگیز وی است که برای نخستین بار همه ایرانیان اعم از ترک و تاجیک و شیعه و سنی و ... را در مدیریت کشور به کار گرفت . تا جایی که فرمانده اصلی گارد وی ، یک افغان سنی به نام احمد خان ابدالی بود.

نادرشاه برای اولین بار اولویت ایران بر شاه، سلسله و قوم را مورد تاکید قرار دادو در منشور مغان صراحتا ایران و مردم ایران را مبنای سیاست و سلطنت قرار داد و مشروعیت خود را نیز بر اراده و خواست مردم ایران قرار داد ، سجع مهر نادر شاه به تنهایی گویای طرز فکر اوست :

نگین دولت و دین چو رفته بود از جا
به نام نادر ایران قرار داد خدا

نادرشاه در موارد زیادی کشتار کرد، اما نمی‌توان منکر نبوغ و میهن پرستی و مدیریت وی شد. بله صحیح است نادر قسی القلب و قاطع بود و در پایان عمر به انحراف رفت و جانشین خود را از بین برد، اما نباید با نگاه زمان پریشانه تاریخی به مساله نگاه کرد.

در زمان نادرشاه، ارزش‌های اخلاقی و حقوق بشری به شکل امروز نبوده و بیان مطلب در انتقاد حقوق بشری از نادر نشان دهنده نگاه به تاریخ از عینک امروز و عدم تعهد ملی و میهنی گوینده است. اهمیت نادر شاه به زمینی کردن سیاست و محور قرار دادن منافع ملی است در منشور مغان علت سلطنت خود را پایان دادن به جنگ‌های ایران با همسایگان و متوقف ساختن جان باختن ایرانیان می‌داند، از سویی دیگر میراث سیاسی و اجتماعی نادرشاه در منطقه ما دوام دار بوده است، چنانچه حضور یک قوم بزرگ به نام قزلباش در افغانستان یادگار عصر نادرشاه است. نادرشاه با تساهل و تسامح مذهبی و پایان دادن به سب آشکار خلفا، در عمل پایه گذار وحدت ملی ایران شد.

بعد دیگری از اهمیت نادرشاه، جایگاه نمادین تاریخی اوست، نادرشاه آخرین جهانگشای بزرگ ایران بلکه مشرق زمین است. ایرانی تقریبا پس از سقوط هخامنشیان جز برهه‌هایی کوتاه مانند سال‌هایی از پادشاهی خسرو پرویز، مدافع بوده و هوس جهانگشایی را از سر به در کرده بود. نادرشاه اما آخرین جهانگشای ایرانی بعد از سده‌ها بود، از همین رو، در ذهن تاریخی ایرانیان به عنوان آخرین فرمانروا پیروز و‌ نمونه‌ای از اراده ملی ایرانیان به یادگار مانده است.

حکایت زیبایی از جنگجویی رشید که نادر از وی می‌پرسد در عصر سقوط اصفهان تو کجا بودی و پاسخ وی که می‌گوید من بودم، تو نبودی، نشانه جایگاه نمادین نادر در ذهن ایرانی است، نمونه یک ایرانی که می‌تواند از فرو دست‌ترین مردمان ایران برخیزد، کشور را نجات دهد و دنیا را به تعظیم وا دارد.

این دیدگاه همیشه با ایران و ایرانی بوده است و در اسناد و خاطرات دوران قاجار بسیار مشهود و عیان است، ایرانی خسته و زخم خورده از تجاوز روس و استعمار انگلیس هرگاه که می‌خواست غرور خود را تجدید و در ذهن خود خداقوتی داده و کوششی برای برخاستن دوباره از چنگ استعمار نماید، از نادر یاد می‌کرد و نادر را شاهد می‌آورد که بله ایرانی می‌تواند بار دیگر برخیزد و جهان را مقهور نماید. نمونه این استناد به نادرشاه و دریغ خوردن از فقدان وی را می‌توان در اشعار ملک الشعرا بهار دید که در جایی می‌گوید:‌ ای دریغ آن تخت و آن دیهیم و آن فر و بهی‌ای دریغ آن عزم و آن تدبیر و آن فرماندهی‌ای دریغ آن کاردانی‌ای دریغ آن آگهی‌ای دریغ آن رادمردی وآن دلیری وآن مهی

کاش اکنون بودی وکردی ز. نو شاهنشهی

تا که گشتندی ز. نو شاهنشهان او را رهی

تیغ او دست طمع ببریدی از همسایگان

تا نبردندی چنین ایران او را رایگان

جدا از شخصیت تاریخی نادرشاه و جایگاه نمادین او در ذهنیت تاریخی ایرانیان به عنوان ناجی کشور، مجسمه نادرشاه در سر مزار وی در باغ نادری، نمونه یک شاهکار هنری است و آرزوی تخریب چنین مجسمه از ذهنیتی افراطی برمیاید و انشالله در مورد فعال رسانه‌ای ما صرفا سهو قلم باعث بیان چنین آرزویی شده باشد.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 218
  • هم وطن
    0

    این کسی که گفته مجسمه نادر خراب بشه ایرانی نیست و به اندازه اسب نادر ارزش نداره

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      حیف اسب نادر شاه کبیر..

  • علی
    0

    شما هم ضد ایرانی هستی مگر این تفصیر همراه با ان گفته نادر شاه می نوشتی گروهی مفت خور را سه بارباید اعدام کرد که خودت می دونی که کی دراین مملکت مفت خور..ناد رشاه مرد بود

    نظرات شما -
    • مهران
      0

      نادر شاه ۶۰ هزار نفر مفت خور را به زمین کشاورزی و کار اجباری فرستاد . روحش شاد

  • نادر
    0

    نادر قلی افشار ایرانی اصل جز افتخارات ایران است ...اگر بخواهیم جنایت حساب کنیم .در جنگ قادسیه چقدر ایرانی را عربها کشتند .چه وحشیانه با زن و بچه ایرا ن رفتار کردند

  • مجید
    7

    تمام سرداران نامی جهان یه مشت خونخوار بودند .این از عجایب جهان است که وقتی یه نفر را می کشی بهت می گن قاتل اما اگه هزاران نفر را بکشی .می شی فاتح وقهرمان وبرات یه مجسمه درست می کنند .برید مغولستان ببینید چه مجسمه بزرگی از چنگیز درست کردند .همیشه وقتی می خواهید چهره واقعی یه فاتح را بشناسید برید از ملت مغلوب بپرسید نه از ملت غالب .در ضمن برید کتابهای تاریخ رو خوب بخوانید .که نادر در اواخر عمر چطور شروع کرد به کشتار طوایف ایرانی وچرا

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      نادر شاه افشار اگه نبود الان به هندیا و عرب ها باید میگفتی خان عمو

    • Shadow
      0

      چقد دیس لایک بابت یه کامنت منطقی

    • سیدرسول موسوی
      0

      Shadowو مجید لایک چون هر کاری کردم مثبت اضافه نشد خون ریختن به بهانه ادب کردن ، دشمن را سر جایش نشاندن، یا 17 بار لشکر کشی برای .......؟؟؟؟؟

  • مجید
    0

    البته بعنوان یک ایرانی افتخار می کنم که نادر کشور را از هرج ومرج نجات داد ودشمنان ان را سرکوب کرد.برای همین من همیشه به دوستانم می گویم مردم زمان حال هر دولتی نمی توانند قضاوت صحیحی از زمان خودشان داشته باشند این ایندگان هستند که قضاوت می کنند .اگر ما در زمان نادر بودیم .۱از هر خانواده حداقل یکی کشته شده بود .یکی در حال جنگ بود انقدر مالیات جنگ را پرداخته بودیم که اه در بساط نداشتیم بخاطر جنگ های طولانی مدت دبگر کسی کشا ورزی نمی کرد همیشه مناطق سکونتمان در حال دست به دست شدن بودن .حتما خوانده اید در تاریخ که بیشتر جنگ های نادر در مقابل طوایف شورشی ایرانی بود این یعنی تعداد بیشماری ایرانی هم قربانی اتحاد ایران شده اند.قابل توجه کسانیکه ندانسته حرف می زنند هر شورشی در جامعه چه به حق وچه نابه حق در مقوله جلوگیری از از هم پاشیدن کشور محکوم به سرکوب است وایندگان به ان صحه می گذارن همینطور که ما به نادر افتخار می کنیم .

  • مجتبی
    0

    افرادی مثل نادرشاه افتخارماایرانیان هستن شاهان هخامنشی و.....به ایناافتخارکنیدنه مثل این بدبخت که می گه مایه شرمسارین

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      با نظر شما کاملا موافقم و افتخاراتی که در زمان نادر شاه کسب شده،مایه فخر و مباهات ایران و ایرانی می باشد.

    • نصیر
      1

      عزیز کشتن افتخار نیست چه ایرانی چه خارجی چه عرب و چه افغان انسان فرای و مرز و نژاد و رنگ هستش اینقدر به خطوط جغرافیایی تعصب نداشته باشیم

  • یه ایرانی
    0

    به جای اینکه در آرزوی تخریب مجسمه نادرشاه باشی که توی قلب همه ایرانیا جا داره و برای همیشه خودشو ماندگاری کرده،سعی کن اسم خودتو توی تاریخ جاودانه کنی که مطمئننا با این طرز فکرت هیچ چیزی نیستی و نخواهی شد.احمق.

  • م
    0

    این اقای شرمسار نگفت که چرا نادر به هندوستان لشکر کشید! فکر کنم از نوادگان ان شاهی بوده که دشمنان و دزد راهزنان ایران رو که فرار کرده بودند ( تتمه هوتکیان) بوده! بهش برخورده تازه نادر رحم کرده گفته کل جواهراتت رو میبرم و اجازه میدم پادشاهی کنی !!!

  • زاگرس انارانی
    0

    نادر نمونه غرور شجاعت غیرت ودلاوری ایرانیست ،اگر گفته می شود که در جنگها کشتار وجود دارد بله جزو الزامات هر جنگی کشتن است اصولا درجنگ به اصطلاح حلوا خیرات نمی کنند،مگر در جنگهای امروزی که کشور ماهم متاسفانه ،به علت تحمیل از سوی دشمنان همواره درگیر بوده وهست انسانها از هردو طرف کشته نمی شوند،پس باید بگیم چون خون انسانها ریحته می شود نجنگیم ،ایا به عاقبت نجنگیدن اندیشیدهایم؟البته مابه الزامات زمان نادر شاه وان زوایای ریزی که وی را وادار به جنگ ونبرد کرده شاید زیاد واقف نباشیم ولذامسلما اگر نبردهای نادر چه داخلی وچه خارجی نبود شاید ما ایران امروزی رابه ابن شکل نداشتیم پس ندانسته وازسر جهل ونادانی ویا تعصب کورروبی مورد قهرمانان بزرگ این مرزوبوم رامورد خدشه واهانت قرار ندهیم

  • کوهیار تاتی
    2

    براستی نادرسلطان مایه ننگ همیشگی ایران و ایرانی و تاریخ پارس است ... یک دزد و راهزن بی شرم که برای نخستین بار سربازان پارس را به یک چپاول و تاراج برون مرزی کشانید ... و آن هم تاراج یک مردم و سرزمین همسایه و آن هم همسایه ی آریایی! ... کسی هم نیست که او را در کشورمان دادگاهی کند ... و از مردم و تاریخ بزرگ ایران پاکستانی و هندوستان پوزش بخواهد! تنها یک مشت راهزن هوادار نادر سلطان هستند که بویی از آریایی بودن و بزرگواری نبرده اند! باید مجسمه نادر را از خراسان برداشت و در مرزهای آران بادکوبه گذاشت (نزدیکترین جا به مرزهای روسیه) ، همین. نادر یک لکه ننگ ما ایرانیان است.

    نظرات شما -
    • طاها
      0

      خیلی .... و متاسفانه مملکت نادر به دست امثال شما افراد نادان افتاده

    • مهدی
      0

      مایه ننگ پادشاهان هخامنشی هستن خفه شو نژاد پرست کثیف

    • سعید
      0

      عاقای عاریایی ، رفتی بیرون در رو ببند بو عاریایت داره اذیت میکنه، نژادپرستی تو مغز استخونت رسوخ کرده تقصیر خودت نیست عاریایی خون برتر

    • حسین هوشیار
      0

      معلومه که حالت خوش نیست. نادر شاه نمونه بارز یه وطن پریت و مردم دوست بود و برای کشورش هر کاری کرد

    • مهران مهری
      0

      اگر نادر نبود به طور یقین الان اسمت یا شنبه بود که از اسامی افغانستان است و یا خالد بن حمار

    • کاربر ناشناس
      2

      ایران قدرت شرق بود و هیچگاه در زمان هخامنشیان ،پارتیان و ساسانیان به دول شرق حمله ور نمیشد و از آنها حمایت میکرد . نادر شاه یک نظامی بود که با نوعی کودتا سلسله بزرگ صفویه را نابود کرد .و چون پایه سیاسی در سلسله ای که بوجود آورد نداشت ایران در آخر بدست قاجار افتاد. که یک فاجعه بود . ما باید از مردم بزرگ هندوستان عذرخواهی بکنیم چون تنها کشوری که پس از حمله تازیان به ایران پناهگاه ایرانیان بود و هنوز ایرانیان مهاجر در این کشور با آسودگی و آزادی زندگی میکنند. مرسی هندوستان

    • سعید فلاح
      0

      خیلی جاهل و احمقی....تو خر به دنیا اومدی و گوساله از دنیا خواهی رفت...

    • کورش ایرانی
      0

      آلبانی چه خبر ؟ آنجا هوا چطور است؟ راستی دوستان عرب شما یک دعوتنامه ای از تلاویب برایتان آورده اند .

    • ایرانی
      0

      آخه بیسواد اُمل تو که از هیچی خبر نداری، بیخودی تز نده...

    • پوروثوقی
      1

      کوهیار توتی نظرت راخواندیم تنها به این نکته رسیدیم که کمی به ایرانی وپارسی بودن و غرور ملی اهمیت بدهی بهتر ه

    • امیر
      0

      اولا تو اون زمان کشورگشاهی و جنگ یه چیز عادی بود پادشاهان کشورهای دیگ ام همینکارو میکردن بلکه بدتر از این دوما تو معلومه ایرانی نیستی این همه کینه یجاش مشکوکه

    • از قزوین
      0

      همین لایکای منفی واست بسه

    • وطنم...
      0

      تو از ایرانی بودن ونژاد پاک آریایی وانسانیت هیچ بویی نبردی، نادرشاه افتخار ایران

    • Mehdi
      0

      مایه ننگ ایران امثال تو هستند که اصلا ملیت و زادگاهت مشخص نیست.شاید هم از نسل پاک و آریای محمود افغانی.

    • یه وطن پرست
      0

      بزرگوارهرکس تو دوره خودش تصمیم میگیره یه چی به صلاح کشورشه اقای افشارهم تودوره خودش بهترین تصمیم روگرفت اینابدون الان سرت بالاس داره باشکم سیری نظرمیدی به لطف نیاکان ماست توهنوزادب نداری به کسی که این خاک این مهیناسربلندداشته میگی نادربه کسی که قرن هاازت بزرگتره بماند.اون تودوره خودش زمانی که دست درازی هابه خاک کشورزیادشده بود جونشاتوکف دستش گذاشت یه فردجنگجومردنبردبودبه خاطرخاکوناموس جنگیدبه کسی که اعتبارهویت داده به میهنت میگی مایه ننگ!وکسی که این مقاله نوشته سوالم اینه امام های مابخاطردین وازادی مردم ورهاشدنشون ازدست کافربرای حق خون ریختن نادروپادشاهان ماهم بخاطرمیهن بخاطرناموس بخاطرشرف وغیرت جنگیدن چطوربخودت اجازه دادی که باچنین مقاله ای توکشورجنجال به پاکنی خداکنه که منظوری ازحرفت نداشته باشی وگرنه مایه شرمساری خودت هستی که مجسمه شادوسداری خراب شه.

    • محمد
      0

      شما مثل اینکه حتی نگاهی هم به تاریخ ایران ننداختی،همین ادبیاتی که درمورد نادر شاه کبیر میگی همین نادر شاه بود که ایران رو از دست افغانها و روس ها و عثمانی ها نجات داد و یکپارچه کرد،اون بلایی هم که برسر هندی ها اورد بخاطر این بود که محمود افغان رو.که ایرانی ها رو کشت و کشتار و غارت کرده بود تحویل نادرشاه نداده بودن.اگر نادرشاه جانفشانی نمیکرد الان ایرانی وجود نداشت و به چندین کشور کوچک تبدیل شده بود.برو اول تاریخ رو بخون بعد بیا نظرت رو بگو.

    • بیکار
      0

      تو ایرانی نیستی اجنبی

    • احسان نادرنژاد
      0

      خدااااااااااااا اگه نادر نبود، ببخشید نادرشاه عزیز اگه نبود الان ایران اندازه قطر بود آخه چرا نمیفمن اینها چرااا!!!. وقتی ایران دوباره بهم ریخت اون سفیر نامرد ایران به پاشای عثمانی گفت بیاین الان بهترین زمان هستش که دوباره غرب ایران رو فتح کنید . میدونید چی جواب شنید؟ پاشای عثمانی گفت ما غلط میکنیم!!! فردا دوباره یکی مثل نادر شاه میاد و دودمان ما رو ایندفعه نابود میکنه. حالا قدرشو میفهمی بیشعور.

  • روح الله
    0

    با سلام و خسته نباشید واقعا جای تاسف داره که در صدر خبرهاتون جرم و جنایت رو قرار دادید، اینهمه توی مملکت ما سند سازی میشه، حداقل بخاطر اینکه فضا رو یه مقدار تلطیف کنید اخبار جرم و جنایت رو در صدر پربازدیدها نمی کذاشتید، قبول دارم دروغ از هر نوعش بد هست ولی در شرایط فعلی مملکت که مردم از هر راهی برای کلاه گذاشتن سر همدیگه استفاده میکنند لااقل این اخبار کشت و کشتار خانوادگی رو کمتر نشر بدبد لطفا

  • مجید معرفت
    0

    کاش تمام سردمداران مملکت عزیزمان مثل نادرشاه اولویت اولشان ایران باشد و بعد مسائل دیگر زیرا اگر ایرانی نباشد هیچ چیزی نخواهد ماند و بنظر من مجسمه شاهانی مثل نادر بایستی در شهرهای دیگر نیز وجود داشته باشد کما اینکه در شهر خودم تبریز مجسمه اش را برداشته اند

  • محســــــن
    0

    نادرشاه مایه غروروغیرت ایرانیان بود

  • رامین فدایی
    0

    به نظر من شما (خبرفوری)معلوم نیس کدوم طرفی هسی یکم از درد جامعه بگو جوونا نه هروز اخبار جعلی

  • محمد
    0

    ایران و ایرانی هیچوقت قدرثروتش رو ندونسته. ثروت همیشه پول نیست،ثروت ملی یعنی مشاهیر و افراد تاریخی که ماباید قدرشون رو بدونیم. شمامثل نظامی گنجوی که حالاترک ها صاحبش شدند،میخواید که نادرشاه روهم کشور دیگه ای صاحب شه؟ میدونین سه سال بعدازفتح هندازمردم مالیات نگرفت؟ آیااین کمک بزرگی به مردم نیست؟

  • ص ر
    0

    کاش ب جای اینکه مجسمه کسی رو تنبیه کنیم ک صد سال پیش چکار کرده ادمای الان ک تاثیر مستقیم رو زندگیمون دارن نقد کنیم .

  • فرید
    0

    هیچ کس در تاریخ سیاه یا سفید نیست. نادرشاه هم از این قاعده مستثنی نیست. از بین بردن اثر هنری یا تلاش برای زدودن فردی از تاریخ یک اشتباه و حرکتی غیر فرهنگیست. ای کاش روزی به آنجا برسیم که بتوانیم تاریخ را با همه خوبی ها و بدی هایش ببینیم، فارغ از قضاوت‌های احساسی جو زده صفر و صدی

  • شاپور بیانلو
    0

    نادر از نوادر تاریخ و در زمان خود حافظ مملکت و افتخار ایران و ایرانیست و عملکردش با فتحعلی شاه قاجار و شاه سلطان حسین بی لیاقت، محمدرضا پهلوی و حسن روحانی و کل اخلاس طلبان زمین تا آسمون فرق داشت.

  • علی
    0

    نادر شاه افتخار ماست کثافت ایران دو ازاد کرد بیشعور

  • صادق امیری
    0

    هیچ انسانی به طور مطلق خوب یا بد نیست و مجموعه ای از کار های مثبت و منفی توی کارنامه زندگی داره.نادر شاه هم درسته قتل های فراوانی داشته اما اون مجسمه در مشهد به خاطر دفاع از ایران در مقابل افغان ها و ترک های عثمانی بود

  • احسان
    1

    کارهای خوب نادرشاه، توجیهی برای کارهای بدش نمیشه چنگیز هم برای مردم خودش ادم خوبی بوده(و بعضیا دوستش دارن) اما برای ما یک جانی وحشی هست

  • جاوید شاه
    0

    نادر شاه و کوروش و رضا شاه از افتخارات ایران هستند اگر از لحاظ برده داری بوده که در زمان پیامبر و امامان هم برده داری رواج بوده که قنبر یکی از همون برده ها بوده امثال این آقا افراطی دردشون چیز دیگه هس

  • صادق
    0

    مایه شرمساری ما ایرانیان ، همین مسئولان فعلی هستند ولاغیر...

  • آزاد
    0

    سلام حالا همه مسائل درست شده فقط مونده مجسمه نادر شاه؟ چهار تا مجسمه را توی آمریکا آوردن پایین ما هم باید اینجا شبیه سازی کنیم؟ الان کسانی که در کشور در جایگاه مسئولیت هستن ولی مثل یه مجسمه بی خاصیت هستن برا مردم مهمتر از بحث مجسمه نادر شاه هست الان روحانی که مثل یه مجسمه هست در مقابل مشکلات مردم خطرناکتر و بدتره یا مجسمه نادر شاه؟ فکر نان کنید که خربزه آب هست

  • محمد
    0

    شایدشماتحت تأثیرفیلمایی که مثل فیلم۳۰۰قهرمانان ایرانی رو خونخوار جلوه میدن باشید که اینطوری راجع به نادرشاه نظرمیدین

  • حسین
    0

    آدمی که این حرف رو زده دنبال ارتقا خودش هست و اضافه حقوق

  • محمد
    0

    ویران کردن معابد توسط مادها سوزاندن شهرها توسط کوروش جنایت نامه داریوش ..... قتل عام ارامنه توسط ساسانیان .... کشتار لرها و بلوچها و ترکها و کردها توسط پهلوی ها ....

  • مورچه خورت
    0

    اگر امروز با این وسعت ایران داریم بخاطر تلاش نادرشاه بوده او مرزهای ایران را تثبیت و ایران را از لوث غارتگران اجنبیها نجات داد و اگر در اواخر عمر خود طمعکار به تاج و تخت نمیشد و حرکات غیر انسانی انجام نمیداد امروز باید از او همواره تجلیل میکردیم ولی نباید بقیه اقدماتش را نکوهش کرد بلکه باید به آن افتخار کرد، کسی حق تعرض به ارمگاه این دلاور ندارد او مایه اقتدار ما بوده ، چرا باید به حرف چند تا نادون بر ضد نادر خبر تولید کنید، درود بر نادر شاه افشار

  • سهیل
    1

    واقعیت تاریخ همینه که نادر شاه هم برای بسط قدرت خودش و حکومتش از هیچ کاری حتی اگر جنایت و کشت و کشتار بود دریغ نمی کرد اگر باور نمی کنید کافیه فقط یکی دو کتاب از زمان این پادشاه رو بخونید که در هند و در شوشتر ایران چه جنایت هایی رو مرتکب شد

  • ترابی
    0

    تاریخ را خوب بخوان اگر ایرانی هستی(که بعیدمیدانم ایرانی باشی!)

  • ایلیا
    0

    این آدم احمق که فرق بین سرمایه‌های تاریخی ایران و ایرانی رو با چند برده دار خارجی نمی‌فهمه ، بیشعوری بیش نیست

  • مهدی
    0

    با سلام و خسته نباشید بزرگوار شما که تبر بر ریشه فرهنگ این کشور زده اید،مجسمه نادر شاه کبیر هم به زیر بکشید تا دلتون خنک شود!!!!واقعا متاسفم با این افکار پلید و شیطانیتان.ایران هر چه دارد از رشادتهای این پادشاهان کبیر بوده است.

  • نصیر
    0

    کشتار کشتاره دیگه مال ما بکشه مایه فخر و نبوغ و وطن پرستی و ... هست برا دیگران مایه شرمساری و ضد انسانیت دقیقا به این میگن نژاد پرستی هیچکس حق کشتن کسه دیگه ایی رو نداره چه نادر باشه چه مغول چه ایرانی باشه چه آمریکایی متاسفم برتون

    نظرات شما -
    • سیدرسول موسوی
      1

      هزاران لایک--باجمعیتی روبرو هستیم که متن شما را قبول ندارند از مجسمه بهرام گور خبر داری آقامحمدخان 20000جفت چشم تو کرمان دراورد...... .

  • حبیب
    0

    اونی که میگه مجسمه نادرشاه بزرگ شاه شاه شاهان رابایدبه پایین کشیدناموس نداره اصلا هیچی نداره چون وقتی خواری نادررابخواهی یعنی خواری تمام ایران رامیخواهی ای وطن فروش اجنبی خدا لعنتت بکنه شرم برتووامثال توبادای بی وطن ای بی ناموس

  • روح اله گرامی
    0

    اون فعال رسانه ای ...وه خورد با ۷ جد و آبادش جهت اطلاع اون احمق وطن فروش باید بگم نادرشاه تنهاترین شاه ایرانی بود که به صورت دموکراتیک و به انتخاب بزرگان کشور انتخاب بود و علیرغم اینکه حاکم باهوش و با سیاست و کیاستی بود تمایلی به حکومت نداشت

  • حمید
    0

    امیدوارم همیشه مردم دنیادرصلح وارامش باشندماکه دران زمان نبودیم ونمی توانیم درست قضاوت کنیم ممکن است هرکسی اشتباه کندنادرهم همینطوربرایشان ارزوی مغفرت کنیم وایرادهای اواخرعمرش راهم به حساب مشکلات روحی که برابش پیش امده بودبگذاریم

  • مهدی
    0

    وقتی مسلمانها به ایران حمله کردن چی؟ خونی ریخته نشد؟کسی کشته نشد؟ همه بدن فقط شما خوبید از مسلمان دروغگو تر ریکارتر دزدتر شیادتر وجود ندارد

  • یاشار
    0

    درود بر نادر شاه ...

  • نادی
    0

    در تاریخ نوشته شده بخاطر حملات متعدد افغان ها به ایران پنج مرتبه به هندوستان تدکر داده شده اما انها توجهی نکردند. نادر شاه افشار بعدا به هند حمله کرده و کلا دست اجانب را از ایران زمین‌کوتاه کرده و برای استقلال و تمامیت ارضی کشورش جنگیده ، واگرنه نه برده داری کرده و نه برده کشی کرده و نه نژاد پرست بوده ، نادر میهن پرست بزرگی بوده، این آقا خلط مبحث کرده . نادر شاه مایه افتخار ایران و هر ایرانیه.

  • سارا
    0

    تاریخ ونشانه هایش را باید باتمام خوبی وبدی هایش حفظ کنیم.حتی درامریکا هم نابودی مجسمه افراد برده دار اشتباه هست.حفظ این آثارویادبودها دلیلی بر رد وقبول آنها نیست.درضمن قضاوت در تاریخ امری نسبی وبسیار پیچیده می باشد.

  • هیما
    0

    این فعال رسانه ای باید بدونه که اگر نادرشاه نبود کشور ایرانی هم نبود ودرواقع یک کشور بنام افغانستان بزرگ درجهان بود...قطعا این فرد ایرانی نیست .....ما به فاتحان کشورمون افتخارمیکنیم ...

  • محمد رضا
    0

    درود بر نادر شاه کبیر

  • مهرادا افشار
    0

    سلام و درود به این کارسناس محترم بفرمایید چناچه نادرشاه افسار نبود احتمالا الان نام کشور ما له جای ایران نامش افغانستان بود و درضمن قسمت اعظم پشتوانه پول ایران بواسطه قناعمی می باشد که این پادشاه بزرگ برای ایرانیان به ارمغان اورده است واگر بنا باشد که به دلیل جنایات پادشاهان در ادوار گذشته پاشاهی مورد عتاب و نکوهش قرار بگیرد سرزمین از دوران خلیفه دوم به بعد مورد هجوم و دست اندازی از اقوام عرب گرفته تا عثمانی و افغان و مغول و کشورهای استثماری دیگر یا نظام و پبشینه تمام فرمانروایان بوده وقتی به ظفر و پبروزی می رسیدند از ان بلاد قنبمت به ارمغان می اوردند

  • ابراهبم
    1

    سلام این کشتار اگه توسط یک مسلمان افراطی انجام میشد قابل دفاع و باید تندیس او را در همه جا نصب کرد ولی افسوس که نادر مسلمان رادیکال نبوده

  • امیر
    0

    نمیخواد به فکر مجسمه نادر باشی جای کسی رو تنگ نکرده تو به فکر مردم باش از گرسنگی نمیرن

  • تورک
    0

    نادر شاه افشار شاه بزرگ حکومت تورک ها

  • موسوی
    0

    غلط بیجا کرده هرکی این حرف رو زده الان تو مغولستان مجسمه چنگیز مغول رو ساختن وکلی بهش احترام میزارن مگه همین چنگیز خان نصف ملت ایران رو نکشت وشهرهای ایران رو خراب نکرد وتو شهر جو وگندم کاشت .مگه این همه ناموس ایرانی رو به بردکی نبرد .مگه نصف دنیارو بازور شمشیر نگرفت مگه همه کتابخانه های مارو اتیش نزد وهمه دانشمندان اون زمان رو قتل عام نکرد .پس چرا الان تو کشورش مورد ستایش قرار میگیره . نادر شاه جز مفاخر وسرداران جنگی تاریخ ایران زمین حساب میشه اکه همین نادر شاه نبود هندیها همه مردم ایران رو قتل عام میکردن مثل چنگیز مغول .پس لطفا دیکه از این افاضات نکن دوست من .

  • اشرف السادات موسوی فخرزاده
    0

    با سلام.نادر شاه نماد یک انسان بزرگ و با درایت است زمانی که افغانها به ایران حمله کردند و ایران رو به تصاحب خود در آورده بودند به مردم حتی گندم هم نمی دادند و در مقابل یک کاسه گندم دختر اون خانواده را با خود می بردنداین نادر شاه بود که دستور داد به هر داروغه محل که تا صبح من بیدار میشوم هر محل باید از لوس وجود سربازان افغان پاک شده باشد و سر آنها را در میدان شهر بریزید و همینطور هم شد و افغانها از ترس فرار کردند و آنهایی که ماندند کشته شدند در زمان نادر شاه بزرگ کشور ایران پهناورترین در خاور میانه بود او مردی شجاع و سربازی فداکار بود کاش تاریخ اصیل ایران را در کتاب درسی نوجوانان می گنجاندید تا نا دانسته سخنی به گزاف گفته نمیشد. روح نادر شاه همیشه شاد باد.

  • احمد
    0

    به هر حرف چرت و پرتی که نباید جواب داد بالاخره اینم یه جوری مریضه خدا شفا بده.

  • پاسارگاد
    0

    چجوری الان ج ا ایران میره سوریه و عراق آدم میکشه و میگه بخاطر حفظ امنیت مردم مرزهای مادرسوریه و عراق است اما نادرشاه بزرگ ومحبوب را نقد منفی میکنن نادر در 500سال اخیر محبوب ترین پادشاه ورهبر ایران بوده است

  • محمدرضا
    0

    این بنده ی خدا محقق تاریخ شفاهیه؟؟ یکم تاریخ بخونه بد نیست

  • رضا
    0

    سلام نادر افشار اصالتا ترک نژاد و مغول بود و اشتراکات زبانی و فرهنگی ای با ما مردم خراسان و پارس زبان نداشت. جای تعجب و تاسف در این هست که چرا به جای ترغیب آحاد جامعه به انسان دوستی و محبت با همه اقوام و ملل، تمام رسانه های موجود با هر عنوان در ایران، به طور سازمان یافته و با استفاده از مستندهای ساختگی و بی اساس، سعی بر ایجاد حس تفاوت و برتری و خاص بودن ایران و ایرانی ها و تاریخ ایران و مدهب شیعه ایرانی با شیعه غیر ایرانی و... با دیگران دارند. در دراز مدت ضربات مهلکی از این ذهنیت های بی اساس و اعتقادها و اعتماد به نفس های کاذب خواهید خورد. مصلحت اندیشی، عامل انحطاط و سقوط هر دستگاهی میشه که برای موجه دونستن خودش از هیچ دروغ و تحریف و بزرگنمائی و نادیده گرفتن و... دریغ نمیکنه. نادر افشار قطعا کمی از هیتلر و صدام از نظر مشروع دونستن جنایت و کشتار مردم و دیگران برای رسیدن به خواسته ها و جاه طلبی هاش نداره. کار رسانه ای شما، منطبق بر عدم مطالعه و سطحی بودن آگاهی اکثریت مردم ایران نسبت به انگاره های مختلفی مثل تاریخ هست که باعث میشه این مردم که در سبک زندگی شون مطالعه و تفکر عمیق و شناخت مبتنی بر واقعیت زیاد ملموس نیست، دچار یک حالت روحیِ اجتماعی و یک توهم و خودبزرگی بینی تاریخی بشن و این دورِ باطل تا مواجهه با حقایقی مثل اینکه این مردم هم مثل همه ملل و اقوام نوع بشر یک گذشته و تاریخ دارن که نه خاص و منحصربفرد بوده و هست، ادامه پیدا میکنه. فلسفه نازیسم در اینکه هرچه دروغ و تحریف بزرگتر باشه عامه مردم راحتتر و عمیق تر باورش میکنن، در این سالها و با توسعه ارتباطات اجتماعی در بستر اینترنت در بین مردم ایران، توسط تمامی رسانه ها با جدیت در حال پیگیریه. ذهنیتی که رسانه ها از تاریخ و گذشته ها در بین مردم ایران ایجاد کردن، وقتی با مستندات و روایات و مطالعات مرتبط،مقایسه میشه بی اساس بودنش به وضوح قابل رویت هست.

  • علیرضا
    0

    با عرض سلام خدمت همه عزیزان. مثل اینکه ایشون بویی از تاریخ نبرده. پسر خوب نادرشاه افشار بزرگترین و برترین پادشاه ایرانی بعد از اسلام بوده و وقتی به هند لشکرکشی می کنه به محمدشاه پادشاه هند میگه که فقط جواهرات خزانه رو با خودم می بدم و اجازه میدم به فرمانروایی خودت ادامه بدی. این یکی از نقاط عطف و ترحم این پادشاه بزرگه. آقای بی خبر و غافل از همه جا کمی تاریخ بخون اگه حوصله شو نداری یه سفر برو به اصفهان و چهلستون رو از نزدیک ببین تا متوجه بشی و از خواب غفلت بیدار بشی.

  • یه نفری
    0

    اولا نادرشاه به خاطر تعقیب شورشی های افغان زمان صفوی به هند لشکر کشی کرد دوم مغول هایی الان اینکارو با نماد های چنگیز یا اروپایی ها با اسکندر می کنن کارهایی که نادرشاه کرد یک صدم کار های اون ها نیست حتی اگه نادرشاه نبود الان نصف ایران به عنوان یه جمهوری توسط روسیه جدا شده بود نصف دیگش هم مستعمره عثمانی بود نادرشاه بود که اونهارو از ایران بیرون کرد وگرنه ایران دیگه اینقد کشور وسیعی نبود

  • کوروش
    0

    کم کم همه اسطوره ها و تاریخ ایرانو حذف کنیدو بی فرهنگی و عرب زدگی رو رواج بدبد لعنت دو جهان به شما ک ایرانو رو به نابودی میبرید ننگ ما شمایید نه تاریخ پرغرورما

  • نیما کریمی
    0

    مجسمه حسن روحانی هم بسازید البته با کلیدش خودش نماد عتیقه دوران محصوب میشه

  • دوستان
    0

    قضاوت در مورد نادر و اقدامات او نیاز به مطالعه بی طرفانه و بدون پیش داوری دارد ، نادر زمانی به داد ایران رسید که ایران در بدترین و ذلیلانه ترین دوران خود بود ، شاه و شاهزاده های بی مقدار و کذایی صفویی عرضه دفاع از ایران را نداشتند ، و محمود افغان شپشو و پسر عموی کثیف و دژخیمش اشرف افغان بر مقدرات ملت ستمدیده ایران خدایی می کردند ! از طرفی عثمانی تا زنجان و همدان و کرمانشاه را منصرف شده بود ، و ازبکان بجان و مال و ناموس بخشی از مردم ایران در خطه خراسان مسلط بودند ، نادر که خود در نو جوانی همراه مادرش اسیر ازبک های خون‌ریز غارتگر شده بود ، پس از راهایی اولین اقدامات خود را در جلوگیری از تجاوز ازبکان انجام داد و آنها را بخوبی سر کوب و دست تجاوزگر آنها را از سر مردم مظلوم شمال خراسان کوتاه کرد ، سپس با استقامت و شهامت و شجاعت بی نطیری و تلاش شبانه روزی و جنگ های زیاد دست افاغنه وحشی بی تمدن را از ایران کوتاه کرد ، اما حکومت دهلی به فراریان غارتگران افغان پناه میداد ، در نظر داشته باشید آنزمان ایران و هند همرز بودند و پاکستانی وجود نداشته است ، حتی برخی از شهرهای فعلی افغانستان جز خاک هند بود ، نادر چندین سفیر برای مذاکره و جلوگیری از اقدامات دولت هند اعزام کرد ولی سفیر نادر را کشتند ، سرانجام نادر به هند حمله و با شجاعتی بی نظیر هند را شکست داد و دهلی را تصرف کرد ، نادر دستور داده بود کسی مزاحم مردم نشود ولی مردم به تحریک چند اوباش بر سر سپاهیان نادر ریختند و قتل عام کردند و نادر ناچار به مقابله شد ، اگر تو بودی چکار میکردی ؟! حتما مثل شاه حسین بی عرضه می موندی تا سپاهیان کشته شوند و خود نیز اسیر و ذلیل میشدی ؟! ایران امروز مدیون نادر است ، البته در بخش پیش فراموش کردم به تصرف شمال ایران توسط روسیه اشاره کنم ، شمال را هم روسیه تصاحب کرده بود ، تو می تونستی عثمانی ،روسیه تزاری، افغان شپشو و ازبک دزد غارتگر را ادب میکردی

  • ایران زمین
    0

    نادرشاه افتخار ایرانه ما باید اعرابی رو ک به ایران حمله کردند و قتل و غارت و همه نوع تجاوز رو انجام دادن نابود کنیم اما متاسفانه مردم ما ذهنشون از دروغ پر شده و این اعراب جنایتکار رو مثل قدیس میپرستند درحالی ک بزرگ ترین جنایت ها رو علیه مردم ایران انجام دادن

  • دلاوری
    0

    نادر افتخار هر ایرانی بوده و خواهد بود. الحق همچون اسمش در این سرزمین کم داشتیم. نادر جز نوادری از برگ قطور ایران بوده و خواهد بود. آن هایس که فکر پایین آوردن مجسمه نادر هستند بهتر هست تاریخ این سرزمین را با چشم باز بخوانند.

  • اسی
    0

    انگار پونصد سال دیگه یکی بیاد بگه ایرانی ها عراقی ها رو کشتند و جنایت کردند. خب جنگ بوده و نادر پیروز شده دیگه. حالا شد خونریز؟ اگر پیروز نشی خب مغلوب میشی و دشمن بهت تجاوز می‌کنه. نکنه نویسنده دوست داره به خودش و خونوادش تجاوز بشه؟؟؟

  • احمد
    0

    من به عنوان یک ایرانی به تاریخ تا حدودی آشنا هستم هروقت نام نادر شاه ، شاه عباس، کریم خان زند وامسال این سلاطین میاد همیشه احساس غرور می کنم وآرزو دارم روحشان همیشه شاد باشه وبر عکس هروقت قاجارها یاد میکنم یاد وطن فروشی حرم سرا وخیانت می افتم واز خدا برای آنها درخواست عذاب می کنم که سرزمین ایران راخار وکوچک کردن واونهایی که نادر را خون خوار می دانند بهتر است کمی تاریخ بخوانند نادر کسی بود که افغانهای یاغی ایران را فتح کرده بودن وتا اصفهان پیش رفته بودن وقتل غارت جنایت وتجاور کرده بودن سرکوب کرد وایران را از وجود آنها پاکسازی کرد و چرا نادر به هندرا فتح کرد به خاطر این بودحدود 200 نفر ازاین یاغی ها به هند پناهنده شده بودند وپا دشاه هند علارقم درخواست چند باره نادر شاه از تحویل آنها ممانعت می کرد واین شد که نادر هند را فتح کرد.بهتراست کمی تاریخ بخوانیم و ادای روشن فکرها در نیاریم.

  • اسد
    0

    کاش نادر هم عرب بود تا اینطوری دربارش حرف نمیزدن. هنگامی که برخواستم از ایران ویرانه ای ساخته بودند و از مردم کشورم بردگانی زبون ، سپاه من نشان بزرگی و رشادت ایرانیان در طول تاریخ بوده است سپاهی که تنها به دنبال حفظ کشور و امنیت آن است .

  • افشین
    0

    چون غربیهای به قول شما متمدن فهمیدند چه کلاهی سرشون رفته به ما ربطی نداره .خوابش را ببینید که مردم ما دنبال رو آنها باشند .مگر شما غرب زده ها و بدون ریشه ها

  • امیر
    0

    چرت گفته ساقیش بد بوده‌

  • گمنام
    0

    نادرشاه پادشاهی مقتدرومخالف مفت خوری وخرافه پرستی بودیه عده سبک مغز بیسواد میان نظر بیخود میدن لطفا قبل از نظردادن یه کم مطالعه بکنید

  • کورش ایرانی
    0

    قصد این افراد عادی سازی رفتار و یا تطحیر نژادپرستان است . ودر این راه از سر نادر ویا هر ایرانی و شرقی دیگری هم نمی گذرند . باید دید این افراد بطور کل نژاد پرستی غربی ها را قبول دارند ؟

  • رضا
    0

    به نویسنده قلم به مزدش پیشنهاد میدم دیگه ننویسه حتی برا پول، مردک بی سواد

  • روژان
    0

    جنایات واقعی را شما حرام خوارها کرده اید هیچ خری هم نیست جواب گو باشد روز بروز وقیح تر میشوید

  • سعید
    0

    نمیدونم کدوم فعال رسانه ای نوشته این مطلب..فقط میدونم خیلی جو گیر شدی ...این مملکت به امثال نادرشاه خیلی احتیاج داره ..شک دارم اصلا تاریخ به درستی خونده باشی

  • شهره
    0

    ایشان اصلا تاریخ خوانده اند متاسفم بابت قضاوتشان

  • فیروز
    0

    سلام به تمام ایرانیان عزیز و کوشا و دوست داشتنی ای اراجیف که بعضی از آدمها بخصوص مدعیان روشنفکری همه ازیک جا سرچشمه میگیرد آنهم از شکست خورده و کینه هایی که ازاین شکستها دارند ما به تمام اجدادمان از زمان تشکیل کشور ایران بجز پادشاهانی که ازایران نتوانستند مراقبت کنند درخشیدند مثل قرارداد ترکمنچای نبخشیدن بحرین افتخار میکنیم در راس آنها کوروش و داریوش و نادر شاه وغیره تا الان بخصوص این چندسال که با داشتن هزاران مشکل یک وجب از کشور ندادیم و حفظ کردیم و پس به اراجیف این چنانی اهمیت نمی دهیم خداکند شر این جور آدمهای بیفکر وطن فروش به خودشان برگردد

  • سروش
    0

    کل هیکل دهباشی رو به یک تار موی نادرشاه می فروشم

  • ایرانی
    0

    ایشون از بیسوادی این نظریه رو دادند... باز خوبه که نادر شاه و پادشاهانی مثل ایشون ، همه برای ایران عزت و سربلندی داشته اند و نام ایران با افتخار سر زبان‌ها بود ، ولی الان چی... کشورمون پر شده از افغانی و عرب ، بطوری که انگار ما رفتيم تو کشور اونا زندگی میکنیم. سرمایه های ملی هم که یا دارند اختلاس و دزدیده میشه یا در سرزمین‌های از ما بهتران خرج میشه... کمی هم فکر و تامل در تاریخ و زندگینامه گذشتگان بد نیست.

  • سید مهدی
    0

    شما برو در سفارت انگلیس گل بگیر که حدود ۱۰ میلیون ایرانی در جنگ جهانی کشت . نه نادرشاه که جزیی از افتخارات ایران است . این شخص یک خائن وطن فروش است

  • احسان
    0

    اونی ک گفته نادرشاه مایه شرم ساریه خیلی غلط اضافه کرده تو جنگ قرار نیس طرف و ماچ کنی اون احمقی ک گفته نادر مایه شرم ساریه باید بدونه پشتوانه پولمون همون جواهریه ک نادر آورد .نادرشاه بعد از کوروش کبیر بزرگ مرد تاریخ ایران است و خواهد بود

  • احمد
    0

    نادرشاه افشارمایه غرور ماایرانیان است بایدگردن نفری رازد که بدی نادرشاه راخواسته باشه.!!!.؟؟؟

  • ایرانی
    0

    این فعال رسانه نیست . او یک جاسوس مخوف است ، یک غربگرای وطن فروش که ظاهرا به خاطر گرین کارت داره دم تکون میده پارس میکونه

  • محمد شیرازی
    0

    داداش آریایی قربونت برو تاریخ بخوان همین نادر شاه افشار افغانها که هفت سال بر ایران حکومت می کردند را از ایران اخراج کرد

  • مرضیه
    0

    به نظرم عقل اسب نادر شاه از عقل شما مسئولین بیشتر بوده.اون با صاحبش دل به دریا زد و رفت کشور گشایی کرد و به مساحت ایران اضافه کرد.خودتون بگید شما چه کار مثبتی تو زندگیتون کردید که به عنوان مفاخر ایران شناخته بشید؟؟؟

  • احمد سجادی
    0

    مگر عربها کم در مملکت ما جنایت کردند ولی الان ما روی سرمون میذاریمشون.

  • دوست
    0

    نادر شاه اسطوره ای است بزرگ حرف چند فرد ناآگاه به تاریخ ارزش بازتاب خبری حتی نداشت متاسفانه این تخریب ریشه در افکار قومیت گرای وارداتی خارج از کشور دارد چرا داخل به آن دامن می زند باید پرسید و مراقب بود در زمین دشمنان وجودی ایران زمین بازی نکرد

  • احمد
    0

    نادر شاه از تمام حکومت های دوران های ایران افتخارات بیشتری دارد و مایه سربلندی ایرانیان است و حکومت های غیر از افشار باعث ننگ ایران هستند

  • امیر
    0

    شیر که بمیره روباه با فلان جای شیر بازی می‌کنه حکایت دشمنان نادر شاه کبیر است هر چی دوست دارید بنویسید وجدان درد نمی‌گیرید نادر شاه واقعا شاه بود و مقتدر افتخار ایرانی

  • A
    0

    اول هویت خوده اقا رو مشخص کنید کسی که این حرفو زده ایرانی نیست شک نکنید

  • امیر امیری
    0

    نادر یکی از افتخارات ایران زمین است همچون کوروش کبیر که دست اجنبی ها رو از سر مردمش کوتاه کرد. درود بر سردارانی همچون کوروش ،نادر ،وقاسم سلیمانی

  • ملت
    0

    ضمن تشکر از بیان مطالب گفته شده بالا بنظر من همین مطالب مطرح شده بهترین پاسخ آن فعال مثلا رسانه ای است باید حب و بغض را از واقعیت ها جدا کنیم متاسفانه در این چندین ساله خیلی ها بخاطر تعصبات کورکورانه و ناشی از همین حب و بغض و به اصطلاح جوگیر شدن راه به اشتباه رفتن و باز متاسفانه همین دسته افراد منشا بسیاری از مشکلات اجتماعی و سیاسی هم شده اند .

  • Dariush8008
    0

    بهش بگید اون اعرابی رو که به ایران حمله کردن به دستور فلان..... فرمانده دریای خون راه انداختن اونا رو هم پایین بکشید ما راضیییم...یه کم وطن پرست باشیم لطفاً

  • بابک پارسا
    0

    باتشکر از مواردی که بیان فرمودید باید به وقایعی که باعث حمله نادر به هند شد نیز اشاره نمود وآن همانا انتقام جنایات بیشماری بود که افاغنه در ایران انجام دادند. نادر که با نبوغ بی بدیل خود ایران از هم پاشیده را محددا متحد نمود در پی یافتن عوامل این جنایات از پادشاه گورکانی هند تقاضای اعاده آن جانیان را نمود که متاسفانه پادشاه هند استنکاف ورزید. که این امر باتوجه به روابط بسیار عالی صفویان با گوکانیان بسیار عجیب بود.

  • محمد چگینی
    0

    نویسنده عزیز این مطلب انگار تاریخ نخوندن و از سر تعصب فقط خواستن چیزی بگن ،افغانستان و مردم آن بخشی از ایران بودند و نادر آنجا را به خاک و خون کشید ، حمله به هندوستان دقیقا نقشه انگلیس بود که با سو استفاده از نادر و قوای جنگی آن هند را تضعیف کرده و بعد از آن خود بتوانند هند را مستعمره کنند ،حتی غنائمی هم که از هند به ایران آمد هنوز بر روی تاج ملکه منحوس انگلستان صغیر است ، جنگ و خونریزی های نادر هیچ خدمتی به ایران و اسلام نکرد فقط باعث کشتار مسلمانان افغانستان و هندوستان شد و زمینه استعمار هند بدست انگلیس ، هر وقت خواستید مطلبی بنویسید فقط فکر تخریب نباشید اول کمی مطالعه کنید ، اگر دم از دموکراسی در حکومت نادر میزنید بعد از او نیز خاندان زندیه ب حکومت رسیدند ک شخص کریم خان بسیار انسان شریف و حکومتی قدرتمند داشت، حکومت نادر را نمیشود با مسائلی ک شما گفتید تطهیر کرد

  • مصطفی
    0

    اونی که گفته مایه شرمساری ایرانیان است باید دار بزنید الان پشتوانه پول ملی ما چیه

  • بهمن
    0

    پس از آزادسازی اصفهان به دست نادرشاه، نیروهای اشرف افغان به سمت شرق فرار کردند.

  • Mehdi
    0

    واقعا نمیدونم چی مصرف کرده تو اون لحظه .این اشخاص رو باید هر چه سریعتر به روانشناس معرفی کرد.کسی که فرق برده داری و نابودی انسانها رو در غرب با فردی که ایران رو از دست محمود افغان نجات داد و کشور ایران رو قدرتمند کرد نمیداند مشکل داره .آخه یه زحمت به خودش نداده بره در مورد نادر شاه مطالعه بکنه.روز و شب از دست سلسله قاجاریه شاکی هستیم که بخاطر بی لیاقتی بهترین قسمتهای سرزمینمون را دو دستی تقدیم روسیه کردند .در حالی که در زمان نادر شاه افشار نه روسیه و نه عثمانی جرات جسارت به کشورمون را نداشتن.

  • فریبا احمدی
    0

    نادرشاه مرد بزرگی بود و هر کسی که به ایران خدمت ‌کرده حقش همینه که بگن شرمساریم برو تاریخ بخون و از زمان قاجار شرمسار باش نه از بزرگ‌مرد تاریخ ایران نادر شاه که کارهای بزرگی برای ایران کرد

  • سعید
    0

    بی سوادی و خودبینی بلای جان بشریت است این بنده خدا هم که درمورد نادرشاه اظهار نظر کرده نادان و کودن است

  • یه ایرانی
    0

    واقعا وجود همچین افراد خائنی باعث تاسف هستش نادرشاه باعث افتخار همه ایرانیان است

  • رضا بابایی
    0

    واقعا تمیدونم الان چرا این بحث نادر شاه رو اوردید؟ جنگ هندوستان چه ربطی به نژادپرستی داشت؟ چطور اونموقع که نادر شاه مملکت رو از دست افغانها نجات داد رو حماسه ملی نمیگید؟ مگر شاه سلطان حسین نمیگفت مارا به سپاهیان احتیاج نیست تا لشگر دعا رو که جمعی از روحانسون زمان بودن نداشت پس چی شد؟ چطور زمان جنگ تحمیلی دفاع از میهن بود ولی جنگ نادر شاه و یعقوب لیث صفاری نه؟؟؟ اینوع از مطالب فقط از یکجا نشر میشه جاییکه مخالف با گذشته پرافتخار ایران و ایرانی هستند.....زنده باد کوروش کبیر زنده باد نادر شاه افشار زنده باد یعقوب لیث صفاری و زنده باد ایران و ایرانی....❤

  • مریم
    0

    بیخود کرده ،نادر شاه افتخار ایران و ایرانیه! نادر مملکت رو از دست اجنبی نجات داد و هند هم مقصر بود که دشمن ایران رو پناه داد

  • داریوش
    0

    باسلام همین رو کم داریم که هویت تاریخی رو هم نابود کنیم هرکسی حق نداره در مورد تاریخ ایران حرف بزنه . و ایران بدون تاریخش ایران نیست این فعال رسانه ای بهتر هست در حوضه خرید و فروش ضایعات اهن و پلاستیک کار کنه. نه رسانه ‌

  • م.ح
    0

    ما همیشه بلدیم از الیت سیاسی و نظامی و کلا هر ادمی که برا این مرزو بوم زحمت کشیده ایراد بگیریم الکی پوز روشنفکری که اره مثلا ماهم یه چیزی بلدیم دریغ از یه جو آگاهی سیاسی و تاریخی همون اقای فعال رسانه ای مطمنا سواد تاریخی نداره این حرفو زده.....اقای مثلا روشنفکر یادت باشه نادرشاه امام معصوم نبوده انسان بوده انسانم تو زندگیش خطا داره اما این باعث نمیشه خدمات ارزندشو نادیده بگیری ...وقتی حکومت دوره نادری رو میخونی حس افتخار و قدرتمندی بهت دست میده نادرشاه تنها شاه ایرانی بوده که تو هیچ جنگی شکست نخورد مث ناپلئون....به نظر من عزت و قدرت دوره نادری میتونه الگو ما تو همه دوره ها باشه...چرا دوست دارید همیشه تو سری خور باشیم.... واقعا جای تأسف داره این جور اظهار فضل نمودن

  • پوریا
    0

    من هم موافقم ... نادر تازمانیکه بیگانگان رو از کشور بیرون کرد و ایران رو دوباره یکپارچه کرد محترم بود ...اما تجاوزش به هند به بهانه افغانهای فراری توام با جنایت بود و لازمه مجسمش پایین بیاد ... بجاش مجسمه آریوبرزن یا سورنا رو بگذارند

  • بهروز
    0

    باز یک از مادر قهر کرده‌ای یک چِرتی گفت و خواست سریع اسمش تو فضای مجازی بپیچه ...شما چرا به این چرندیات پر و بال میدید...این هر کی هست خیلی دلش میخواد ایران هم مثل آمریکا بهم بریزه و گفته اولش از بحث مجسمه شروع کنیم...واقعا متاسفم..دقت کنید ببینید از اقوام خلخالی نیستن ایشون؟؟

  • ایرانی مسلمان
    0

    سلام نادرشاه به علت پناه دادن اشرف افغان ودارودسته مجهول ان توسط هندوستانی ها به انجا حمله کرد. جنایت اشرف افغان دراصفهان رابخوانید.

  • علی
    0

    ای شخص که در مورد نادر شاه نظر داده حتی لیاقت نظر دادن در مورد اراجیفش ،ندارد ل

  • فرزاد
    0

    قلب تاریخ توسط بیگانه پرستان و دشمنان ایران و ایرانی تازه گی ندارد. نادرشاه افشار زمانی از جان و ناموس ایرانیان دفاع کرد که افغان‌ها از شرق و امپراطوری عثمانی از غرب و اعراب از جنوب و دیگر اقوام کوچک و بزرگ امپراطوری بزرگ ایران را که به علت ضعف و بی عرضه گی شاه سلطان و روحانیت درباری صفوی که در حال پختن آش نذری برای دفع شر بودند را دست داده بودند. نادرشاه با غرور ملی و شهامت و شجاعت وصف ناپذیر افغان‌ها، اعراب، عثمانی ها و دیگر اقوام کوچک را به جای خود نشاند و مطیع خود نمود و به پادشاه هند پیام فرستاد که فرماندهان و سران افغان را که به هندوستان پناهنده شده بودند را به ایران تحویل دهند در غیر این صورت به هندوستان حمله خواهد کرد. حمله نادر به هندوستان بلحاظ تاکتیکی و استراتژی جنگی در ارتش‌های بزرگ جهان آموزش داده می‌شود و از افتخارات نظامی ایران می باشد. نادر با کمترین تلفات هندوستان را تصرف کرد و موقعیت استراتژیک امپراطوری ایران را به لحاظ نظامی، سیاسی و اقتصادی به دوران با شکوه خود بازگرداند. بعضی از مورخان غرضورز کمونیست تلفات هندوها در جنگ را بر نادر سردار شکست ناپذیر ایران خرده گرفته و تقبیح می‌کنند. کدام جنگ بدون خونریزی را سراغ دارید!! دفاع از سرزمین و کشتن دشمنان ایران و ایرانی غرور ملی است نه خونریزی! دوران افکار کمونیستی و بیگانه پرستی سالهاست که گذشته! ایرانی باش و ایرانی بیاندیش.

  • مری
    0

    اینطورباشه خاوریهاهم... و.. و... و. که بیشترجنایت کردند بازاون میهن پرست بودند ایناکه ایرانوبه یغما بردند واقعا دلمون لک زده برای افتخار وغرور ایرانی قرنهاست احساس سرخوردگی وناامیدی داریم بااین حکومتهای فاسد

  • هادی
    0

    نقل قول رو داشته باشید ((در توییتی از نادرشاه افشار به عنوان مایه شرمساری ابدی ایرانیان یاد کرده و نوشته است که شاید ما هم به تقلید از غربی ها باید مجسمه نادرشاه را در مشهد به دلیل آن چه جنایات نادرشاه در هند خوانده است، برداریم)) این یارو فقط دنبال یه بهونه بوده که از غربی ها تقلید کنه و همچین آدم مفلوک و غربزده ای معلومه که حرفاش پشیزی ارزش نداره

  • Hami
    0

    ما الان اکبر شاه طبری داریم نادر رو ولش کن. اون دیگه رفته.

  • ناشناس
    0

    نادر شاه در تاریخ ایران یک مرد تمام عیار بود.شخصی بود که جواب دزدان وپناه دهنده های آنان رو همانطور که لایقشون بود داد.نه شخصی مثل قاضی القضات ایران که از مفسدان رشوه می گیره ورو کارشون سرپوش میذاره

  • فریدون جم
    0

    باسلام فکرکنم این فردچاپلوس و شرمساراایرانی نیست چون نادرافغانی هارابرایران تسلط یافته بودند قلع وقمع کرد نادراوج غروروحماسه ملی ماایرانیان است نادرباجسارت وهوش بالای جنگی افغانها عثمانی ها پرتغالی ها وهندیها راشکست وایران ایران شد حال این شخص دنبال منافع خودشه شایدمیگه مجسمه او راقراربدهند

  • محمد
    0

    اولا نادر شاه نژادپرست نبود که بخوان مجسمه او را نابود کنند . این که اینگونه مثلا روشنفکر ها که همیشه میخوان از غرب کپی کنن حال ادم رو بهم میزنه . اونجا بر ضد نژادپرستی و تبعیز نژادی قیام کردن و مجسمه اونها رو میشکنن و کاری به بقیه شاهان و گذشتگان و مشاهیر ندارن . دوما روشنمغز های ما میخواهند ابرو ارباب را حفظ کنند و در ایران هم اشوبی درست کنند تا بگویند این اعتراضات چیز خاصی نیست و یک شور مردمی است که در جهان راه افتاده. نه اینکه امریکایی ها از ظلم و نژاد پرستی دولتشون به ستوه اومدن

  • هارون
    0

    ایکاش یک نادر شاه دیگه تو این مملکت پیدا میشد غرور و افتخار رو به این کشور برمیگردوند

  • ایران
    0

    شما عرزشی های تندرو که عادت دارین کل تاریخ ایران رو ویران کنید؛برای شماها هیچی غیر از جیبها و دهان گشادتون ارزش نداره. توام یکی مث خلخالی که میخواست تخت جمشید رو باخاک یکسان کنه. شایدم خراسان واقعا قصد خودمختاری داره که اینجوری برا همه خط و نشان میکشید!!! دست بردارید از این تحجر خسته شدیم بخدا

  • امین س
    0

    تجاوز کنی بهتره تا بهت تجاوز کنن

  • احد
    0

    یهودیان مخفی نفوذ خود را تدریجا در رسانه های خبری هم خوب باز کرده اند. نادرشاه....احیا کننده یهودیان پس از خشایار شاه

  • علی رضایی
    0

    در گزشته برای بیشتر کردن وسعت سرزمینشون میجنگیدن و طبیعیه تو هر جنگ کشته هایی داشته باشند اگر ان کارشان جنایت است پس کار الان امریکا و اسراعیل چیست جنایت نیست؟ مایه شرم ساری نیست؟

  • جمشید توکلی
    0

    نادر شاه شاه نام دار تاریخ ایران رابا برده داران آمریکا مقایسه نکنید نادر توانست قلمرو ایران کهن را ازدست اجنویان در بیاورد .اما قاجار ان را نیل داد.نادر در ردیف کوروش داریوش شاه عباس امیر کبیر و در دوران معاصر محمد رضا شاه و محمود احمدی نژاد برابری میکند.

  • مریم
    0

    ننگ و مایه ی شرمساری مسیولین دزد و اختلاسگر هستند که با مهمور کردن پیشانی و به اسم دین ابروی اسلام و ما ایرانیها رو در جهان بردن

  • مصطفی ازمشهد
    0

    مابه عنوان ایرانی بایدبه مردان افتخارآفرین مملکت مان افتخارکنیم مردانی همچون نادر؛ امیرکبیر؛ عباس میرزا و....

  • صداقت
    0

    نادر شاه نمونه غیرت ایرانی بود.هتدی ها که مستعمره انگلیس بودند.چه ظلم هایی برایرانیان کردند.چرا کسی جنایت سربازان هندی درایران را محکوم نمی کند.بعضی هر جا ایرانیان درخشیده اند.چشم دیدن ندارند.آیا شاه عباس صفوی وتنگستانی ها کارشان کمتر از امروز بود.وکیل والرعایا آن زمان عملی بوده نه مثل فقط شعار می دهند.بیشتر پادشاهان ایران وطن پرست ومایه افتخار بوده اند.فقط دوران قاجار وپهلوی بود که شاهان درعیش ونوش بودند وبه وطن خیانت جبران ناپدیر کردند

  • سردار
    0

    من اصلا این شخصی که این نظر رو داده لایق جواب دادن نمیدونم اما در کل به همه میگم این ادم چی میدونه از تاریخ چی میدونه از اون دوره یه دوتا کتاب خونده فکر کرده همه چی رو میدونه واقعا متاسفم برا این ملت که جز تخریب تاریخ و کشور کاری نمیکنن دیگه همین مونده کلا بگین ایران 50 ساله تشکیل شده قبلش همه دشمن و خونخوار و بد و دزد و فقط همین ماها درستیم در حالیکه همون نادرشاه و همه شاهان ایرانس اندازه یه مسئول این دولت چیزی نبردن

  • علیرضاقاسمی
    0

    سلام ایشون چه فکری کرده که همچین حرفی روزده یااصلاارتاریخ چیزی نمیدونه یااینکه اصلا باایران مشکل داره نادرشاه یکی ازبهترین فرماندهان بنام ایران وجهان میباشد

  • مرتصی
    0

    این فردی که نادر شاه مایه شرمساری میداند خودش وامثال اینها مایه شرمساری مملکت هستند

  • محمود
    0

    نادر شاه جز مفاخر ایران هست.همان طور که کوروش و داریوش وسایر بزرگان این مملکت جز مفاخر ما هستند.آگه مجسمه نادر توی هندوستان بود .هندی ها میتونستن ادعا کنند .ولی ما به عنوان یک ایرانی.چرا باید خودسوزی کنیم.آگه تاریخ را خونده باشیم ودرک درستی از موقعیت زمانی و مکانی نادر شاه داشتیم.متوجه میشیم. که توی اون برهه خاص چه خدمتی به ایران کرده

  • صدافت
    0

    ادامه دین با این همه آگاهی که پیش آمده ایا الان کشتار زیاد است یا زمان نادر،چرا حقوق بشر کوروش که مبنای حقوق بشر کل جهان گردید کسی ازش دفاع نمی کند.بعضی ها هر کجا به ایران ظلم شده رادوست دارندچون خود در ربشه ایرانی نبستند ایران ازان جهت اصالت دارد که پادشاهان قدرتمندی هم چون نادر داشته است دوم آیا کشورهاتا کنون اندازه هخامنشیان به بشریت خدمت کرده اند

  • پوریا جمشیدی
    0

    درود و سلام بر نادر شاه افشار بزرگ مرد ایرانی

  • منصور کارگر
    0

    یاد بگیران مسولان مملکت از حاکمانی مثل نادرشاه دیگه بجای رسیدیم افغانستانم ما را تهدید میکنه در دنیای امروز که جز زور نمیفهمن باید مثل نادر شاه بود

  • مرتضی
    0

    این کسی ک گفته مجسمه نادر را تخریب کنن احتمالا از نوادگان عمر بن خطاب هست که ایران فتح کرد ،یا شاید مجسمه سلاطین عثمانی را بجاش بزاریم ،ننگ بر این شخص و امثالش

  • جبار
    0

    چرا هر وقت توی ممالک غربی اتفاق جدیدی میافته یه عده به عمد یا غیر عمد از سر آگاهی یا ناآگاهی شروع به تخریب تاریخ ایران میکنن اگر قراره کسی از گذشته کشور و حاکمانش شرمسار باشه مردم اروپا هستن که اجداد و حاکمانشون حداقل توی چهار یا پنج قرن اخیر دمار از روزگار مردم ممالک آسیایی و آفریقایی و قاره جدید در آوردند و عین خیالشون نیست . هموطن بهتره سرت رو بالا بگیری و به تاریخ و فرهنگ کشورت افتخار کنی که اگر افرادی مثل نادر وجود نداشتن شاید الان کشوری به نام ایران وجود نداشت .

  • ایرانی اصل
    0

    سلام روز بخیر.اگه نادرشاه که دراین دنیا دیگه نیست مایه ی شرمساری کسی است بیاد وسط میدون و کسانی که باعث بدبختی مردم شده از بین ببر نه اینکه کسی که دستش از دنیا کوتاه شده و یادی هم از سرمایه بزرگمان کوه نور ودریایی نور بکند خواهش میکنم قاشق های خودتان راکنار بگذارید وگذشته را هم نزنید خیلی ناراحتی بیا جلو برای مردم مملکتت یه فکر درست بکن.

  • محسن
    0

    نکنه فکر کرده خودشو باباش مایه افتخار ایرانن کل دنیا هنوز ایرانو با کوروش و نادرشاه میشناسن هرجای دنیا اسم نادرشاه بیاد اسم ایران میاد تو ذهنشون

  • صمد
    0

    واقعا"شخصی که این حرف رو زده خودش وهمفکرانش احمق ومایه شرمساری این کشور میباشند

  • رضا
    0

    سلام اگر کسی نادرشاه رو بخواد تخریب کنه پس سردار سلیمانیم قبول نداره وهمتراز ایشون میدونه چرا که سلیمانیم از کشور دفاع میکرد وخیلی از داعشیا رو کشت چرا چون وطن پرست بود

  • یک ایرانی
    0

    هر پادشاهی برای گسترش قلمرو و حفظ آن مجبور میشود تن به هر کاری بدهد به نظر این عزیز که معتقد هستند نادر شاه جنایت کرده آیا الان این کارها انجام نمیشه نادر شاه یکی از پادشاهان قدرتمند ایران عزیزمان هست بهتر به ایشان افتخار کرد از کره ای ها یاد بگیرید ببینید چگونه به پادشاهان و تاریخشون افتخار میکنن به این آقا هم بگید بلد نیستی نظر ند

  • افشار
    0

    درود بر نادر که وقتی پسرش گفت ژن من با بقیه فرق میکنه ، بچه خودش و جانشینش رو کور کرد تا دیگه از این غلطها نکنه. ای کاش مسئولان ما هم مثل نادر بودند

  • عباسی2
    0

    همیشه مردان قدرتمنددرتاریخ ماندگارمیمانندوباعث افتخارهیچوقت یه آدم قرطی وکاخ نشین نمیتونه ماندگارباشه کسی که حتی قدرتشم ازپدربه ارث برده مثل نصف پهلوی یااین ربع پهلوی که امیدواره چیزی بهش برسه دوستان جای خوبیه که حرف مردای بزرگ اومده یادی ازسرداربزرگمون بکنیم که غرورهرایرانی کسی که همه ایران براغیرتووطن پرستیومظلومیتش اشک ریختن کسی که هردشمنیوتوخونه خودش درگیرمیکردکسی به گفته خیلی ازدشمناش قویترین فرمانده بود به یادش هرکی تعصبشو داره یه صلوات بفرسته به یادسرداسلیمانی

  • مهسا
    0

    خیلی حرف چرت و مزخرفی گفته اونفعال رسانه ای بی عقل ،همه مشاهیر و بزرگان مارو کشورای دیگه صاحب شدن و باهاش پز میدن پول در میارن این عقب مونده ذهنی هم میخواد مجسمه نادر شاه بزرگ رو خودش برداره،راست گفتن تا ابله در در جهان است .....

  • مجتبی
    0

    درود بر نادر شاه افشار دلیر مرد آزربایجان معروف به ناپلئون شرق مردی با نبوغ و ذکاوتی مثال زدنی سرداری به نمایندگی از 40 میلیون ترک ایران کنونی با قدمتی 7000 ساله وارث سلسله های اورارتوییان سومریان ماننایان لولوبیان سکاییان و غیره... کتیبه بزرگ به زبان ترکی آذربایجانی هنوز در جاده قوچان موجود هست.. اگر تحریف کنندگان و وارثین محمود افغان بگذارند

    نظرات شما -
    • اسی
      1

      ترکها عزیزند،همانقدرهم افغانها. همه انسانیم،انسانم آرزوست.

  • اسی
    1

    لئوپلد دوم هم که در بلژیک امپراطور بود نیتش پیشرفت بلژیک بود،کشتار و جنایاتش تو آفریقا برای حفظ و اعطلای بلژیک بود. هدف،وسیله رو توجیه نمیکنه. چه بسیار وقایع تاریخی که از دید خود تحریف کردیم.

  • شهرام
    0

    این عرب زاده ها نمیدونن دیگه به چه روشی علیه ایران و ایرانی اقدام کنند. اینها ایرانی نیستند . زوار زادگانی هستند که پدرشون معلوم نیست . نادرشاه جزو افتخارات ما بوده و هست و خواهد بود به کوری چشم بی وطنان کثیف خائن. امثال علم الهدی ها که حتی نقاشی های فردوسی براش آزار دهنده ست و میسوزونه ش که دستور پاک کردن داده یا روز کوروش که دربهای پاسارگاد رو‌میبندن و سپاه مانور برگزار می‌کنه . یک کلام سپاه نیروی انتظامی و بسیج و جمهوری اسلامی از ما نیستند و ما از این دژخیمان و اهرمن ها بیزاریم

  • غلامعلی
    0

    حالا یه ادم مافنگی یه غلطی کرد ازین شکر خورا تو این مملکت زیاد داریم هرکی صبح از خواب بلند میشه برا خود شیرینی ی شکری میخوره دلیل نمیشه بیایید گنده ش کنید اینجا براش نظر سنجی راه بندازید

  • مهند
    0

    هر حزب ياهر شخص كه مبدأ تفكراتش نژاد پرستانه ياقوميتي يابه اصطلاح امروزي ناسيوناليسم باشه اينها باعث شرمساري مملكت هستن هركي هم كه ميخواد باشه چه خوش گفت سعدي بني ادم اعضاي يكديگرند /ودر افرينش زيك گوهرند

  • جعفر
    0

    اگه گیر من افتاد این تا نشونش بدم که اجنبی تو اصلا حق نداری اسم نادرشاه هم به زبون بیاری افغانی

    نظرات شما -
    • اسی
      0

      وااای تا کی "افغانی" فحشه، شما رویِ نژادپرستی رو سفید کردید. آدما رو از کردارشون قضاوت کنیم نه نژاد. چه افغانهای شریفی که تو این مملکت زندگی میکنن. اینکه چند صد سال قبل بین ما چه اتفاقی افتاده،تقصیر آدمهای امروز نیست.

  • مرتضی
    0

    اگ یک بار دیگ این اجنبیا چنین سخنای بگن پیداش میکنیم میفرستیم جای همون اجنبیای انگلیسیشون...

  • reza
    0

    فقط یه مطالعه از جنایات اعراب در برابر پارسها مطالعه میکرد بعد میومد حرف گنده تر از دهنش میزد که به این افراد میگن اجنبی در واقع

  • .......
    0

    تنها شرمساری تاریخ ایران کبیر فقط و فقط جمهوری اسلامی است.

  • کبیر
    0

    درود بر نادر شاه و ننگ بر شاهان قاجاری و ننگ بر حاکمان عرب فعلی

    نظرات شما -
    • شهروندایرانی
      0

      احسنت برشما.انشاءالله ریشه ی ظلم وظالم بخشکدازقدیم گفتن کافرعادل بهترازمسلمان ظالمه که حاکمان امروزی باشند.چون کافرکفرش براخودشه عدلش برای بقیه امااینامسلمونی روبه زورازمامیخوان ظلمشون هم برای ما

  • سعید از مشهد
    0

    تمام آنچه در باب مباهات نادر گفته شد بیشترش در مورد چنگیز خان مغول صادق است. ما نوک پیکان را به نفع خود عوض می کنیم . چنگیز و شاهان مغول هم در مملکت داری، کشور گشایی ، فنون نظامی، غرور نژاد زرد و استفاده از عالمان دینی در دربار و آزادی ادیان و حتی پذیرش دین اسلام سرآمد بودند و بسیاری از میراث فرهنگی و سبک های معماری که ما به آن می بالیم باقیمانده آثار عهد مغول در ایران فعلی است .

  • بنده ی خدا
    0

    درود بر سردار بزرگ ایران زمین نادر شاه افشار باید گفت مایه ی شرمساری و عقب ماندگی کشور و اینکه همه میخوان به این کشور زور بگن تو و امثال تواند خداوند هدایتت کند

  • اریو
    0

    روح نادرشاه شاد وطن پرست وبزرگمردی ک ایران رو از زوال نجات دادو همه مسببان بدبختی و پس رفت ایران و حامیانشون،رو ب سزای اعمالش رسوند و با مفتخوری،وخرافه پرستی در کشور بشدت مبارزه کردمطمعنا اشتباهاتی هم داشت ولی خدماتش بایران درطول تاریخ بی نظیربودواما مخالفان ومنتقدان نادرشاه یعده بی وطن و اجنبی زاده بی اقل ونسب ک ب ظاهر ایرانی هستن ک نقدشون نسبت باون از جنس عقده و کینه هست و نه منطق

  • محمد
    0

    نادرشاه یکی شجاع ترین ودلاورترین مرد ایرانی وباعث افتخار ملت ایران در طول تاریخ است خاک بر سر حسین دهباشی و آدمهای بی وطنی چون او

  • امید امید
    0

    نادر شاه هر کاری کرد کارش درست بوده اونی که این حرف رو زده بهتره مغزشو یه لیف بکشه

  • ...
    0

    عزیزان اون فعال رسانه ای غلط کرده .والسلام دیگه نیاز به این همه توضیح نبود ک

  • محمد داوودی
    0

    تو غلط می کنی از این گونه سخن ها می گویی. مایه افتخار ایران نادر شاه است و مایه ی ننگ ابدی ایران قاجار که مملکت را به فنا داد و پای اجنبی را به این کشور باز کرد.

  • امید
    0

    سلام عرض ادب نادر شاه افتخار ایران و ایرانیه اون تاریخ نگار شفاهی هر کی هس اول بره بخونه تاریخو ببینه نادر شاه برا ایران چ افتخاری کسب کرده بعدا بیاد برا خودش بلغور کنه یکی از افتخارش اینه ک به سفیر روس دستور داد یا از سرزمین من بیرون بیرین یا یجارو وردارم خودم جاروتون کنم کاش الان هم کسی مثل یکی مثل نادر شاه الان برای ما حکمرانی میکرد بعدا میدیدین ایران رو ب اون کسی ک همچین حرفی رو زده بگین برو گم شو نمک نشناس

  • نریمان
    0

    الان نیاز مبرم به مردی چون نادرشاه داریم تا مملکت را ازاین عربزادهای اجنبی نجات دهد درود بر مردانی چون نادر و رضا شاه بزرگ

  • طاها
    0

    سلام به نظر من باتوجه به اینکه الان بر حسب اسناد تاریخی مشخص شده نادر شاه روی خوش به روحانیت نشان نداده و از نظر او روحانی فردی مفتخور وسربار جامعه هست الان یه عده جیره هور دارند با نادر شاه مخالفت می کنند وگرنه کی هست که شک داشته باشه نادر شاه نابغه جنگی و اخرین فرمانروای مقتدر ایران بوده است

  • حيف نون
    0

    نژاد پرستي از قديم الايام تو دل انسانهاي سود جو هست باين راه ميتونن سر يه عده اي طفلك كلاه بزارن وراهي خيابون وجنگل وكوه كنن كه به اهدافشون برسن مقصد عرش حكم هست نه زبان كهن فلاني ونه لهجه ديرينه فلاني مهم تر هرچيز انسان بودن

  • جواد امری
    0

    این فعال رسانه ای میبایست از حمله اعراب به ایرانیان و به اسارت بردن زنان بعنوان کنیز انتقاد میکردند نه از نادر شاه که فخر ایران و ایرانیان هست

  • احمد
    0

    نادر به خاطر گستاخی و بی ادبی حاکم هند که از تحویل افرادی خائن و مزدور و جانی به هند رفته بودند لشگر کشی کرد و حاکم هند خودش گفته بود اگه میتونی بیا ببرشون.

  • محمد
    0

    آخه آدم نادان این حرفه تو زدی اگه هند به ایران حمله می کرد و ایران به خاک خون می کشید باز هم این غلط می کرد تو که نه تاریخ خوندی نه حالیته تاریخ چیه غلط می کنی نظر بدی در ضمن اگه نادر شاه نبود با توجه وضعیت اون زمان الان پسوند شناسنامه تو امثال تو الان هندی بود

  • غ
    0

    یک سیاست مداراولویتش باید نجات کشورومردم خودباشد وملتش رابه بیگانه مانندبعضی ازمسئولین نفروشد

  • مرتضی جوادی
    0

    سلام، شادی روح شهریار ایران زمین نادر بزرگ صلوات

  • محمد
    0

    واقعا جای تاسف هست که انتقادی کورکورانه از غرب در کشیدن مجسمه کنیم به جای این حرفای مسخره چشمتان را به مفسدان اقتصادی بدوزید آنهارامایوس بکشید

  • علی
    0

    پدرسوخته نفوذی و کور وکر........ماراچه فرض کردی

  • اصغر
    0

    با سلام ، آن شخصی که نوشته اند نادر مغول بود و ربطی به ما مردم خراسان ندارد ،! باید اصالت نادر را مطالعه کند ، اجداد نادر از ترک های مسلمان ترکستان بودند که بخاطر مسلمان شدن توسط بی دین ها ( کفار) مورد آزار و اذیت بودند ، در نتیجه به ایران مهاجرت کرده و سرانجام در آذربایجانی شرقی اردبیل ساکن شدند قرنها بعد شاه اسماعیل آنها را به شمال خراسان کوچ داد و شاید چیزی در حدود دویست سیصد سال بعد نادر در یکی از این خانواده ها متولد شد ، در نتیجه نادر را باید ایرانی و اهل خراسان بدونیم شما افتخار کن که نادر اهل خراسان است نه برائت کنی نادر از جان و مال و ناموس پدران شما بدرستی و جانانه دفاع کرد ، این جای تشکر و قدردانی دارد نه برائت ، نادر در تثبیت سرزمین امروز ایران نقش اساسی و واقعی داشته اند ، فداکاریهای نادر بر هیچ با انصافی پوشیده نیست ، هیچ شاهی در حد نادر جانثاری برای حفط ایران نکرده است ، خب در اواخر به دلایلی دچار سختگیری شد و بدفرجام گردید ، در قضیه هند هم او کاملا هوشمندانه و درست عمل کرد ولی هندیها در حق سپاهیان نامردی کردند و تلفاتی دادند حال شما که می خوای نادر را بخاطر مردم هندمجازات کنی ، ابتدا آنهایی که میلیون ها ایرانی را بی رحمانه قتل عام کردند مجازات کن ، نادر خودش تسلیم میشود ، اول مطالعه کن بعد نظر بده ، اسکندر ، مغول ، تیمور ، و خیلی های دیگه بسیار از این مردم مظلوم کشتند ، غیرتت برای مجازات آنها بکار بگیر . که

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      با سلام . ایشان درست فرمودند ، مغول یا مغ ایل از نسل همان مغان دوره هخامنشیان هستند که اروپاییان به دروغ آنها را به مغول های کشور منگولیا نسبت دادند ، همین طور اسکندر . بد نیست تاریخ را کامل و از نو مطالعه بفرمایید ، سری هم به شاهنامه بزنید ، آنجا که می‌فرماید اسکندر برادر دارا (داریوش) بوده. متاسفانه با جعل تاریخ ما ایرانیان را شکست خورده در ادوار مختلف نشان دادند .

  • جهانشاه هداوند
    0

    هر پادشاهی در دوران فرمانروایی خود هم افتخار داشته و هم کارهای ناپسند.اما تاریخ نشان میدهد که بطور کلی آن پادشاه چه بوده. نادر نیز کارهای ناپسند داشته،ولی در مقایسه با افتخاراتش (البته برای ملت بزرگ ایران) بسیار ناچیز هستند. ضمنا در آن روزگار اگر ضعیف بودی، قطعا مورد هجوم قرار می گرفتی. به نظر اینجانب نادر نیز مانند کوروش، خشایار، کریم خان، لطفعلی خان ،رضا شاه و محمدرضا شاه و حتی از یک سری دیدگاهها آقا محمد خان قاجار جزو افتخارات ایران زمین هستند. آنهایی که نادر را مایه شرمساری میدانند، کسانی هستند که همه جنایات اعراب را نادیده میگیرند و هیچگونه حسی نسبت به وطن ندارند. در واقع زمان حمله دشمن همین افراد خیانت میکردند.

    نظرات شما -
    • ماد
      0

      محمدرضا شاه و رضاخان؟!! جوک میگی ؟! حداقل اسمشون و دوشطر پایینتر از شاهان سرسلسله بنویس تفاوت زمین تا اسمانه!

  • امیر
    0

    اسم و آوازه ایران مرهون نادر شاه کبیر کریم خان و پادشاهان میهن و مردم پرست هستن و در زمان انها هیچ مفسدی حق و جرات دست درازی به مال مردم نداشت این افکار که نادر مایه شرمساری است .....خوری بیش نیست درود و رحمت بر نادر و لعنت بر مفسدین خائن به ملت مملکت و مردم

  • آرش
    0

    زنده باد نادر شاه ،شاه شاهان ،قهرمان ایران زمین ،با تمام وجود نادر شاه را دوست داریم و تا اخر عمر بهش افتخار میکنیم

  • علی
    0

    ذکاوت و هوش یکی مثل نادر شاه و رضاخان در همین نکته باید دانست ک قبل از هر چیز تاثیر گذاران فکری و متنفذان عقیدتی و آزاداندیشان و عوام تابع و بدون فکر رو شناسایی کرد و هر کسی رو بر مسندش نشاند . به روحانیت متظاهر به اندازه ی خودش و آنچه بود بها داد . اندیشمند ودانشمند واقعی رو بلند کرد . و از مشورت هر گروه علمی و عقیدتی خود را بی نصیب نکرد و ذکاوت ایشان بیشتر درشناخت افراد چاپلوس و فرصت طلب از افراد دلسوز میهن پرست و امثالهم عجیب بوده ک توانست مدیریت داخلی و خارجی رو فعال به نتیجه برسونه . او ساخته شده بود برای مدیریت کشور و قطع ید بیگانه . خدا رحمت کنه شهید سلیمانیرو . و از حمایت مستقیم ذات اقدس اله برخوردار بودند چون شبهاشون بدون نجوا و درخواست کمک از اله نبوده

  • لیلا
    0

    خدا همه ی مارو به راه راست هدایت کنه نمیدونم چی به سر ما مردم اومده که اینطور فکر میکنیم و مانند پدر رومیناها و ریحانه ها عمل، کاش به خودمون بیایم ،به کجا داریم میریم ؟افسوس!

  • رضا
    0

    غلط میکنید مجسمه نادر رابرندارید

  • مهدی نصرالهی
    0

    درود خدا بر نادرشاه مایه افتخار ایران سرزمین ابا اجدادیم تخت نادر شاه و تاج والماس پشتوانه پول ایران ✊

  • majid
    0

    آقای دهباشی دوست دارد در این روزها در صدر خبرها باشد. چه دلیلی دارد به این موضوعات بپردازد، یا شاید می خواهد بگوید تاریخدان حرفه ای است.

  • مصطفی
    0

    با سلام باتوجه به افراطی بودن بعضی از محقق و روزنامه نگارها برای برداشتن مجسمه نادرشاه بزرگ باید بگم که کارشون غلطه ،نادرشاه به دلیل اینکه محمود افغان تعدادی از ایرانیهارو کشت به هند فرار کرد و پادشاه هند محمود افغان رو تحویل نادر نداد و باعث شد تا نادر به هند لشگر کشی کنه و اون فاجعه براشون بوجود بیاد این قدرت ایرانی رو نشون‌میده همونطور که جهت انتقام سردار سلیمانی امریکارو مورد هدف قرار دادیم یاعلی

  • ابوالفضل
    0

    یکی از فعالان رسانه ای و دست اندرکاران پروژه های تاریخ شفاهی غلط کرده است نظر داده که مجسمه نادرشاه را بردارند. بعضی موجودات کوچک با نظر دادن درباره انسان های بزرگ سعی در مطرح کردن نام خودشان را دارند.

  • محمد
    0

    خیلی بهتر میشه اگر ما بجای خرده گیری بع مفاخرمون بریم و نگاهی به کتاب هایی مثل دوقرن سکوت نوشته آقای زرینکوب رو بخونیم تا متوجه بشیم که ملت هایی که مارو چپاول کردن و به خاک و خون کشیدن در حال حاضر چقدر ماداریم ازشون حمایت میکنیم

  • احمد
    0

    به اون فعال رسانه ای بگید یکم بره تاریخ بخون بعد نظر بده

  • یک ایرانی
    0

    سلام بر ایران سلام بر نادرشاه بزرگ.باید دهن اون مردک رو که به اسطوره های ما توهین میکنن را دوخت.

  • سردار دلها
    0

    نادرشاه افشار بهترین شاه پس از اسلام است . حتی یکی از مریدان وشیعه امام رضا بود که یکی از دلایل حمله به هندوستان شیعه کردن آن کشور بو . خداوند رحمتش کند

  • اسی
    0

    کی به کی میگه مایه شرمساری

  • Hojjat- irani
    0

    من که به شخصه از اینکه نادر شاه ایران بوده خیلی خوشحالم و یک مشهدی هستم اجازه تخریب مجسمشم نمیدم

  • محمد
    0

    سلام بر عزیزان هموطن .زیاد نگران نباشید مطئنم ایشان از نوادگان محمود ویا اشرف افغان هستند که چنین عقده ای دارند والا...

  • محسن ح
    0

    این آقا فکر کنم سوادش در حد نهضت باشه . ایشون یه لطفی بکنن به وضعیت ایران بعد از حمله سپاه اسلام و اون کارهایی که تا قرنها بر سر ما ایرانیها به اسم اسلام اوردن نگاهی بیندازند و از شرمساری ابدی بعد صحبت به میان بیاورند

  • رضا از طلاب
    0

    یک عده بی سواد عوام دیدن مردم آمریکا نمادهای ظلم وبرده داری را میکشند پایین اینجاریش بزی غربزده هم امدن یک چرتی گفتن .نادر قلی افشار نماد اقتدار و عظمت ایرانی است دوپادشاه ایرانی به سر پنجه تدبیر وقبضه شمشیر هندوستان را فتح کردن سلطان محمود غزنوی ونادر شاه افشار یکی در غزنه خراسان یکی در توس خراسان

  • احمدی
    0

    آنکس که این را خواسته، حتما و حتما کودن تاریخی بوده و اطلاعی از تاریخ نداشته او نمی‌دانسته که علت حمله به هندوستان چه بوده، نادر چند بار نامه نوشته و جنایتکاران پناه برده به هند را خواسته است، او نمی‌دانسته که شاه هند، سر سفیران نادر به کاخ هند را بریده و جنایت را او شروع کرده او، زمان نادر را با چشم، امروز می‌نگرند، و این حماقت است که ندانی هر زمانی را باید در آنزمان نقد کرد نه 500سال بعد

  • حسن
    0

    نادر شاه افتخار ایران هست هر جا رفته لازم بوده بعضی موقعها جنگ اجتناب ناپذیر هست و داخل هند جتپنایتی نکرده وقتی نادر آتش بس اعلام میکنه و باهم توافق میکنند آتش بس در دهلی توسط شورشیان نقض میشه و تعدادی سربازان نادر کشته میشن که باعث جنگ شهری میشه و رفتار نادر با هندیها بسیار خوب بوده و هر چیز وارونه ای توسط هندیها نوشته شده جنایت قلمداد شده تحت تاثیر مستعمره بودن انگلیسها بوده برای اینکه سرپوش بر جنایات خودشون بذارن والان این رو توسط امثال نویسندگان چنین متنهایی دارن به ایرانیها دیکته میکنن که باعث بشه ما به زبان خودمان هم بنویسیم و به عنوان مدرک قلمداد بشه و این سدی باشه برای اختلاف بین هند و ایران و دلخوری مردم دو کشور نادر هرجا رفته از ظلمی که به ناحق به ملت ایران روا داشته شده صحبت کرده و تنبیه متجاوز و نگزاشتن هیچ راه فراری برای جنایتکاران صحبت کرده و اینکه دیگر نخواهد گذاشت چنین جنایاتی رخ دهد حتی به قیمت اشغال سرزمینی که به جنایتکاران پناه داده

  • ه ی
    0

    اگر مردی از این سر زمین پا به عرصه وجود گذاشته برای این خاک جانفشانی کرده حرم سرا و کاخ و ثروت هدفش نبوده بدون دلیل و اطلاع از تاریخ قضاوت نکنید





اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها