مسئولیت مدیریت بحران حوادث جوی برعهده سازمان هواشناسی نیست

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: مسئولیت مدیریت بحران حوادث جوی با دستگاه‌ها و سازمان مدیریت بحران کشور است.

مسئولیت مدیریت بحران حوادث جوی برعهده سازمان هواشناسی نیست

سحر تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در دومین نشست کرسی آزاد آندیشی رسانه، مدیریت بحران سیل که امروز (چهارشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: در اثر هواشناسی پدیده‌ها و مخاطراتی داریم که مقیاس‌های مکانی و زمانی آن‌ها با هم متفاوت است، بنابراین تنوع رخ داد وضعیت هوا نیز متفاوت خواهد بود.

وی افزود: آن چیزی که مهم است این است که بتوانیم وضعیت‌ها را دیده‌بانی کنیم، یعنی شبکه‌ای بتواند این پدیده‌ها را حتی پارامتری نیز دیده بانی کند نداریم که در دنیا نیز وجود ندارد.

تاج بخش گفت:امروز دنیا به دنبال پیش بینی احتمالات است و زمانبندی پیش‌بینی‌ها نیز بر همین اساس متفاوت است.

وی بیان کرد: هر چه از زمان رخدادها دورتر می‌شویم، احتمال خطا نیز بیشتر می‌شود و هر چه نزدیک تر می‌شویم احتمال خطای کمتر می شود.در دنیا مخاطراتی مانند سیل از دو هفته قبل پیش بینی می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: مخاطرات در کشور ما تا سه روز اول پیش بینی می‌شود و اما در سال های اخیر اغلب حوادث تا ۴۸ ساعت قبل از حادثه پیش بینی و اخطاریه مربوط به آن ها صادر می شود.

وی افزود: بودجه سازمان‌های هواشناسی در کشور‌ها متفاوت است به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا برای یک سال ۴ هزار میلیون دلار اعتبار اختصاص داده می شود که این اعتبار با بودجه ایران قابل مقایسه نیست، یعنی در ایران بودجه هواشناسی کمتر از یک صدم بودجه کشور‌های اروپایی است.

تاج بخش گفت: اولین سیلاب در 26 تا 29 اسفند ماه در استان‌های گلستان و مازندران اتفاق افتاد که اطلاعیه و اخطاریه سازمان هواشناسی در روز 24 اسفند ماه اعلام شده بود.

وی ادامه داد: پیش بینی‌های هواشناسی برای دو روز اول اعلام شده بود و برای سامانه دوم که ۳ تا ۶ فروردین ماه اتفاق افتاد سازمان هواشناسی از ۲۹ اسفندماه اطلاعیه‌ها و اخطارهای لازم را صادر کرده بود.

رئیس سازمان هواشناسایی کشور تصریح کرد: سیلاب سوم در تاریخ دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه اتفاق افتاد که سازمان هواشناسی از هشتم فروردین ماه اطلاعیه های مربوط به آن را ارسال کرده بود.

وی افزود: تاکنون سازمان هواشناسی از لحاظ صدور اخطاریه و اطلاعیه‌ها مشکلی نداشته است، لذا در شرایط عادی نمی‌توانیم اطلاعیه و اخطاریه اعلام کنیم.

تاج بخش اظهار کرد: وظیفه سازمان هواشناسی پیش بینی است، اما مسئولیت مدیریت بحران حوادث جوی با دستگاه‌ها و سازمان مدیریت بحران کشور است.

وی افزود: سازمان هواشناسی حدود ۵هزار میلیارد تومان اعتبار برای پیش بینی مخاطرات در نظر گرفته است.

تاج بخش تصریح کرد: پیش بینی های اعلامی ما توسط صدا و سیما ۲۴ ساعته است و هفته آینده سیلابی نیست، لذا بارش ها در فصل بهار به صورت رگباری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها