ناگفته‌های چمران از انتخاب احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران

رئیس سابق شورای شهر تهران گفت: در سالی که احمدی نژاد را به عنوان شهردار انتخاب کردیم شوراها تجربه‌ای در انتخاب شهردار نداشتند.

ناگفته‌های چمران از انتخاب احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران

به گزارش خبر فوری به نقل از مشهدفوری، مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران با اشاره به انتخاب محمود احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران در دوره دوم شورای شهر تهران، اظهار کرد: در سالی که ایشان را به عنوان شهردار انتخاب کردیم شوراها تجربه‌ای در انتخاب شهردار نداشتند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه انتخابات شورای شهر در اسفندماه برگزار شد فعالیت شورایی را باید از 9 اردیبهشت‌ماه آغاز می‌کردیم به همین جهت از همان اسفندماه جلسات مختلف را در حوزه انتخاب شهردار حتی در ایام عید آغاز کردیم تا طبق معیارها بتوانیم شهردار را مشخص کنیم.

چمران با بیان اینکه ابتدا 70 نفر را به عنوان کاندیدا شهردار تهران انتخاب کردیم، افزود: تعدادی از این افراد را اعضای شورا و تعدادی را دیگران به ما معرفی کردند، از همه افراد رزومه گرفتیم البته تعدادی که تمایلی نداشتند انصراف دادند، در نهایت به 16 نفر، پنج نفر و سپس به 3 نفر که آقای احمدی‌نژاد هم جزء آن‌ها بود رسیدیم.

رئیس سابق شورای شهر تهران با اشاره به این مطلب که در آن زمان به علت اینکه اقای قالیباف فرمانده نیروی انتظامی کل کشور بود جزء گزینه‌های ما نبود، ابراز کرد: از بین سه گزینه نهایی آقای احمدی‌نژاد به اتفاق ارا به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

به گفته چمران کار، سلامت نفس، رسیدگی به کار مردم، آرامش و آلوده نشدن در فضای سیاسی و ... از جمله شرایط شوراها برای انتخاب شهردار بوده است، زیرا آلوده شدن به مسائل سیاسی آفت بزرگی برای شورا و شهرداری است.

وی با تاکید براینکه شورای اول تهران به دلیل سیاسی‌کاری شکست خورد، گفت: منحل شدن شورای اول ضربه بزرگی به شوراها زد، زیرا نگاه مردم به شوراها را عوض کرد.

رئیس سابق شورای شهر تهران عملکرد احمدی‌نژاد در زمان مدیریت شهری را بسیار خوب ارزیابی و اظهار کرد: البته شهرداری آن زمان با هم‌اکنون بسیار متفاوت بود، زیرا آن شهرداری بیش از پنج سالی حساب‌رسی نشده و نمی‌دانم در گذشته حساب رسی به چه صورتی بوده زیرا نتوانستیم نحوه حساب‌رسی را پیدا کنیم.

چمران خاطرنشان کرد: از سال 78 تا 82 شهرداری و شهرداری مناطق هر کدام آزادی کامل داشتند، به گونه‌ای که هر کدام دارای یک گاو صندوق بوده که برخی از چک‌های وصول نشده از سال‌های قبل باقی‌مانده بود و آن‌ها فراموش کرده بودند.

وی با اشاره به ساخت بزرگراه صدر و اتفاقاتی که در آن زمان رخ داد، ابراز کرد: برای ساخت بزرگراه صدر که سال 91 یا 92 آغاز کردیم به اجبار باید خانه‌هایی که در مسیر قرار داشت را بخریم که در این حین با خانه‌ای مواجه شدیم که تمام دهه‌های هفتاد و هشتاد در دست یک فردی که یک زمانی مسئولیتی در شهرداری داشته روبه شدیم، این خانه متعلق به شهرداری بود اما این فرد بدون پرداخت هیچ‌گونه وجهی در این مکان زندگی می‌کرد.

رئیس سابق شورای شهر تهران با اشاره به شرایط بهم ریخته آن زمان مدیریت شهری تهران، بیان کرد: زمانی که وارد شورای دوم شدیم، شورای قبلی منحل شده و نتوانسته بود که بودجه را ببندد، بودجه شورا را وزارت کشور و استاندار بسته بودند و وزیر کشور به عنوان قائم مقام شورا بودجه 700 میلیارد تومانی را تصویب کرده بود.

طبق گفته چمران در دوره دوم و سوم شورای شهر تهران سیستم مالی باید شفاف می‌شده است، به همین جهت در دوره سوم کاری که دولت شاید نتواند کاری انجام دهد و آن هم جدایی بودجه نقدی و غیر نقدی انجام گرفت، در واقع تحول و جهشی در سیستم مالی به وجود آمد.

وی با بیان اینکه طرح جامع شهر مشهد را انجام داده است، گفت: زمانی که آقای پیرنیا استاندار خراسان بودند بنده در تدوین طرح جامع مشهد حضور داشتم به همین جهت هر هفته به مشهد آمده و برای تدوین این طرح تمام جزئیات را محاسبه و می‌کشیدیم، حتی در این طرح حجم جوی‌های آب نیز محاسبه شد.

چمران یادآور شد: در سال 49 که سرباز صفر بودم به جنوب تبعید شدم، اما فرار کرده و در گروهی از دکتران و مهندسان در شهرداری تهران در طرح جامع این شهر کار می‌کردم اما یکی از دوستان که معاون شهردار بود و از تبعید بنده مطلع بود از ادامه همکاری من جلوگیری کرد سپس در دفتر مهندسان مشاور مشغول به کار شدم.

رئیس سابق شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه طرح جامع ضرورت برنامه و بودجه هر شهر است، گفت: با توجه به اینکه تهران از سال 49 تا سال 82 دارای طرح جامع نبود و تمام تصمیمات آنی گرفته می‌شد را سرو سامان دادیم که از آزادی عملی که در گذشته حاکم بوده جلوگیری و تمام امور طبق طرح جامع باشد.

وی تصریح کرد: توانستیم در عرض دو سال طرح جامع تهران را با 26 مهندس مشاور، شهرساز، ترافیک‌من، زمین‌شناس و یک مهندس مادر تهیه کرده و سپس طرح تفصیلی را ابلاغ کردیم که مهم ترین و بزرگترین کاری بود که برای شهر تهران انجام شد.

چمران با بیان اینکه طرح جامع و تفصیلی، تهران را از بی‌برنامگی و بی‌ضابطگی نجات داد، افزود: البته این طرح ایراداتی داشته اما از روندی که در گذشته وجود داشت خیلی بهتر شد.

رئیس سابق شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: طرح جامع و برخی مصوبات در شورای شهر تهران باعت شد آقای احمدی‌نژاد و شورا در بین مردم جا باز کند، در ابتدای آغاز فعالیت به دیدار مقام معظم رهبری و ایشان نیز توصیه‌هایی به ما کردند، پس از هشت ماه که دوباره به دیدار ایشان رفتیم فرمودند بوی خوش خدمت در شهر استشمام می‌شود که در دوره بعدی شعار انتخاباتی اقای احمدی‌نژاد شد.

چمران گفت: در دوره سوم شورا آقای احمدی‌نژاد لیستی ارائه کردند اما لیست ما رای آوردند، همچنین به دلیل کار خالصانه، صادقانه، پرکار و پر تلاش در انتخابات مجلس نیز لیست ما به نام آبادگران رای آورد.

وی به عواملی که باعث موفقیت احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران اشاره کرد و گفت: در گذشته هر چیزی که تقسیط می‌شد باید مانند بانک‌ها حداقل درصد روی آن کشیده می‌شد و ممکن بود برخی افراد بتوانند با هدایایی مدت آن را طولانی کنند، ما نیز به جای اینکه جلو آن را بگیریم همه همه تقسیط‌ها را دو ساله و برای ایثارگران سه ساله بدون بهره کردیم حتی افرادی که به صورت نقد پرداخت می‌کنند 20 درصد تخفیف به آنها تعلق می‌گیرد.

چمران تاکید کرد: تمام این سبب شد که آقای احمدی نژاد بتواند به عنوان یک شهردار موفق شناخته شود.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها