سینما حقیقت در ایستگاه پایانی

دبیر جشنواره «سینماحقیقت» گفت: بعضی مستندسازان محافظه کارند و ترجیح می‌دهند از حاشیه امنشان بیرون نیایند. سینمای مستند با جسارت معنا می‌گیرد.

سینما حقیقت در ایستگاه پایانی

آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی ومدیران و معاونان آغاز شد. 

محمد حمیدی مقدم، دبیر جشنواره «سینماحقیقت» گفت: ۵۷ مستند در بخش مسابقه، ۳۲ فیلم در بخش بین‌الملل، ۵ مستند خارجی در بخش نمایش‌های ویژه، ۱۲ مستند در جایزه شهید آوینی و  ۱۰ اثر خارج از مسابقه داشتیم. این‌ها همه حقیقتِ امسال نیست. حضور پرشور مستندسازان استانی، برگزاری نشست‌های صمیمانه و رو در روی مستندسازان با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی، برپایی کارگا‌ه‌های انتقال تجربه و همراهی سینماگران و کارشناسان داخلی و بین‌المللی با جشنواره نشان می‌دهد که پس از شانزده دوره پرفراز و نشیب نهالِ تنومندِ «سینماحقیقت»، بخش انکار نشدنی از سینمای مستند ایران است. ‫

حمیدی مقدم ادامه داد: پیش از شروع جشنواره گروهی از انکار حقیقت گفتند، اما حقیقت انکار شدنی نیست. «سینماحقیقت» تنها یک جشنواره نیست، محلی برای گفتگوست. فضایی برای تبادل نظر و شنیدن صدا‌های مختلف است. جهانی رنگارنگ و پرشور که از «زندگی و هنر» سخن می‌گوید. مگر می‌شود این دو را تحریم و انکار کرد؟

دبیر جشنواره «سینماحقیقت» افزود: سالن‌های مملو از تماشاگر و صف‌هایی که مقابل این سالن‌ها شکل گرفت، یکی از پرشورترین ادوار جشنواره را رقم زد. شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، فضایی برای دیده شدن جوانانی بود که در استان‌ها فیلم می‌سازند. آن‌ها که در ایام جشنواره میهمان ما بودند و حضورشان جلوه‌ای نو به جشنواره داد. ۲۸ مستندساز از ۱۶ استان در کنار جشنواره بودند و «ایران بزرگ» را به پردیس سینمایی ملت آوردند. 

وی ادامه داد: شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با شما به پایان راه رسید. ما این تصاویر و چهره‌ها این مستند‌های رنگارنگ را از یاد نخواهیم برد. مستند‌هایی که منتقد و صریح بودند، البته پیشنهاد هم داشتند. آثاری که از مشکلات سخن می‌گفتند، فیلم‌هایی درباره مردم ایران نسل تازه که شناختشان برای همه ما ضروری است، اقلیم ایران، آثاری سیاسی و مستند‌هایی شهری. مستند‌هایی که اگر نقد کردند و مطالبه‌گر بودند، امید را از یاد نبردند. 

حمیدی مقدم خطاب به برخی از مستندسازان تصریح کرد: به نظر می‌رسد بعضی مستندسازان محافظه کارند و ترجیح می‌دهند از حاشیه امنشان بیرون نیایند. سینمای مستند به باور همه ما با جسارت معنا می‌گیرد و بدون آن تهی و کمرنگ است. امید که مستندسازان جوان جسورانه پای به میدان بگذارند و از منظری تازه به دنیا نگاه کنند. ‫

در ادامه مراسم نوبت به اهدای جوایز برگزیدگان بخش بین‌الملل رسید. بهترین مستند کوتاه مسابقه بین‌الملل به صورت مشترک به «یک قایق روی دریا» به کارگردانی آرمان قلی‌پور و «کشیم عاشق» به کارگردانی امیر آقاعبداللهی اهدا شد.

جایزه بهترین مستند نیمه بلند هم به «نردبان ایوان» به کارگردانی نیکولای بم از روسیه تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیات داوران بخش بین‌الملل هم به مستند «مدار چهل و پنجم» به کارگردانی لارنس ابوحمدان از اردن اهدا شد.

جایزه بهترین مستند بلند به «سه‌نهزارم» به کارگردانی بهروز نورانی پور از ایران رسید. جایزه ویژه این بخش به «زندگی فولادی» به کارگردانی مانول باوئر از پرو اهدا شد. 

در این بخش لئونید ساوین از اعضای هیات داوران  گفت: این جشنواره جشنواره خوبی بود و فیلم‌های خوب زیادی دیدیم. ایونت‌های تخصصی زیادی هم داشت. این خیلی برای ما مهم است. چون روس‌ها در حملات غربی‌ها هستند. من فکر می‌کنم این جشنواره، جشنواره خوبی برای توسعه همکاری‌های فرهنگی است و امیدوارم ارتباطات خوبی در قالب آن شکل بگیرد.

در ادامه محسن یزدی مدیر شبکه مستند روی صحنه آمد و گفت: هر سال شبکه مستند جایزه‌ای به یکی از فیلم‌های بخش مسابقه «سینما حقیقت» می‌دهد. ما این جایزه را امسال به فیلم خیلی خوب و جذاب «برای پس از مرگم» به کارگردانی عبدالرضا نعمت‌اللهی اهدا می‌کنیم. 

اهدای جوایز بخش شهید آوینی 

اهدای جوایز مسابقه شهید آوینی، بخش بعدی این مراسم بود که در این بخش تندیس برنزی به صورت مشترک به مستند‌های «عملیات دماوند» به کارگردانی احسان مشکور و «در پس جنگ» به کارگردانی محمدحسین محمودیان اهدا شد. 

در ادامه دو فیلم برای دریافت تندیس نقره‌ای معرفی شدند؛ «پاییز پنجاه سالگی» به کارگردانی محسن اسلامی زاده و «قرار روز شانزدهم» به کارگردانی احسان اصغرزاده. 

اسلام‌زاده در این بخش گفت: با یاد حاج نادر و حاج قاسم و شهید جمالی. روز‌ها و سال سختی را داریم می‌گذرانیم و همه نگران فرزندان خود هستیم. دیدم سخنگوی دولت گفته‌اند مستندسازان می‌توانند چراغ راه مسئولان باشند، اما مستندسازان رابط بین مردم و مسئولان هستند. می‌دانم درباره حوادث اخیر یک سری کار در حال ساخت است، اما از وزیر ارشاد انتظار بیشتری داریم. پس جایگاه خود را تعریف کنید. باید بگویم بودجه مستند کم است و خیلی از بچه‌ها در اسنپ کار می‌کنند احوال آن‌ها را بپرسید. تندیس طلایی این بخش به مستند «سه‌نهزارم» بهروز نورانی‌پور رسید. 

اهدای جوایز بخش ملی

در ادامه مراسم نوبت به اهدای جوایز بخش ملی رسید که در این بخش با حضور هیأت داوران، جایزه بهترین نویسنده گفتار متن به محمد نصرت خوارزمی برای «پاییز پنجاه سالگی» اهدا شد. 

در ادامه جایزه بهترین موسیقی متن احسان عبدی پور برای «کوهستان بی صدا» تعلق گرفت.

جایزه بهترین صدا به محمد حسین ابراهیمی برای «خونه مامان شکوه» اهدا شد. وی حین دریافت این جایزه گفت: متاسفم که تدوین و کارگردانی این کار دیده نشد.

در بخش بعدی جایزه بهترین پژوهش به امید رحمتی نسب برای «پیله ابریشم» تعلق گرفت.

جایزه بهترین تصویربرداری هم به فرشاد افشین پور برای «دنیای وحشی زاگرس» رسید. 

در ادامه این بخش جایزه بهترین تدوین به آرش ضابطی اصل برای «کشیم عاشق» اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه هم به امیر آقا عبداللهی برای «کشیم عاشق» تعلق گرفت.

در بخش بعدی جایزه بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند به محمدرضا خوش فرمان برای «اسپانک» اهدا شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها