نویسنده و تحلیلگر مصری مسائل غرب آسیا:

آمریکا به این جمع‌بندی رسیده که باید علیه اسرائیل دست به کار شود

باید از خود بپرسیم که چه شده که پس از سال‌ها جنایات یگان‌های ارتش اسرائیل، واشینگتن به این جمع‌بندی رسیده که باید در برهه زمانی کنونی علیه آن‌ها دست به اقدام و تحریم بزند؟ آیا پیشتر از ماهیت جنایات صهیونیست‌ها و یگان‌های نظامی این رژیم آگاهی نداشت؟ به نظر می‌رسد که ما با یک اقدام هدفمند رو به رو هستیم.

آمریکا به این جمع‌بندی رسیده که باید علیه اسرائیل دست به کار شود

در روزهای گذشته با وقوع شمار قابل توجهی از تحولات و انتشار اخبار گوناگون با محوریت رویدادهای فلسطین و حمایت‌های بین‌المللی از آن در برابر جنایات رژیم اشغالگر قدس رو به رو بوده‌ایم. به طور خاص، سرخط خبرها به اعتراضات گسترده دانشجویان دانشگاه‌های اقصی نقاط آمریکا در حمایت از مردم فلسطین و محکوم‌سازی همدستی دولت آمریکا با صهیونیست‌ها در ارتکاب به جنایت علیه ملت فلسطین اختصاص داشته است.

در عین حال، اخباری دال بر تحریم برخی یگان‌های ارتش اسائیل از سوی دولت آمریکا به دلیل آنچه نقض فاحش حقوق بشر توسط آن‌ها اعلام شده نیز منتشر شده است. البته که روند اعتراضات در عمق اراضی اشغالی علیه دولت نتانیاهو نیز اوج گیری قابل توجهی داشته است. با این همه، در این فضا هنوز سوال‌های مهم و محوری با مرکزیت جنگ غزه و سناریوهای مختلف مطرح در قالب آن با تاکید بر نوعِ کنشگری‌های آتی اسرائیل مطرح است.

از این رو، در گفتگو با «خلیفه عبدالله الفایجی» نویسنده مصری و تحلیلگر مسائل غرب آسیا، به واکاوی چند پرسش مهم در این رابطه پرداختیم.

برخی ناظران و تحلیلگران در روزهای اخیر به این موضوع اشاره داشته‌اند که اعتراضات دانشجویی جاری در آمریکا می‌توانند تا حد زیادی گزاره حمله به شهر رفح را منتفی کند. تا چه حد با این نظر موافقید؟

باید توجه داشت که اعتراضات گسترده دانشجویان و اساتید آمریکایی علیه رژیم اسرائیل و البته همراهی کاخ سفید با این رژیم در اعمال جنایت علیه مردم فلسطین، یک رویداد حقیقتا تکان دهنده است. رویدادی که به معنای واقعی کلمه نظام حکمرانی در آمریکا را نیز شوکه کرد. این رویداد به قدری مهم بوده که شاهد بوده‌ایم موجی از اعتراضات مشابه را در دیگر کشورهای غربی نظیر فرانسه و ایتالیا نیز به راه انداخته است.

از این منظر، قطعا این رویداد می‌تواند بر هرگونه تصمیم و اقدامات رژیم اسرائیل در جریان جنگ غزه اثرگذار باشد. با این حال، در کنار اعتراضات دانشجویی در آمریکا و برخی کشورهای غربی، به تازگی شاهد طرح گمانه‌زنی‌های مختلف در مورد صدور احتمالی حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل از سوی دیوان بین المللی دادگستری نیز بوده‌ایم. رویدادی که به نظر می‌رسد در صورت تحقق می‌تواند چالش‌های کاملا جدی را هم برای رژیم اسرائیل و هم دستورکارهای آن در قالب جنگ غزه ایجاد کند.

فراموش نکنیم که فشارها علیه نتانیاهو در عمق اراضی اشغالی همچنان ادامه دارند. مجموعه این شرایط، می‌توانند در تصمیم گیری‌های آتی صهیونیست‌ها با محویت حمله به شهر رفح اثرگذار باشند. رویدادی که اگر قرار باشد در عرصه میدانی حادث شود، می‌تواند رژیم اسرئیل را وارد فضای تازه‌ای از فشار و مخاطرات کند.

به تازگی شاهد بودیم که گردان‌های قسام در یک عملیات کمین، موفق شدند تلفات قابل توجهی را به نظامیان اسرائیلی وارد کنند. در حقیقت اینطور به نظر می‌رسد که نیروهای فلسطینی هنوز بخش قابل ملاحظه‌ای از توان عملیاتی خود را زنده و فعال نگه داشته‌اند. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟

باید توجه داشته باشیم که اگر این توان از بین رفته بود، مدت‌ها قبل اسرائیل توانسته بود به اهداف تعریف شده از سوی خود در قالب جنگ غزه دست یابد. اینکه صهیونیست‌ها نتوانسته‌اند اهدافشان را محقق کنند، به این معناست که در عرصه میدانی و عملیاتی با چالش و موانع جدی رو به رو هستند.

به تازگی برخی منابع خبری در آمریکا این گزارش را دادند که هنوز بخش‌های قابل توجهی از شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس فعال و در کنترل این جنبش است. البته که تحلیل‌های محافل اطلاعاتی و نظامی اسرائیلی نیز همین است که شکست حماس به این زودی‌ها و آسانی محقق نمی‌شود. از این رو، اسرائیل بهتر از همه می‌داند که در نوار غزه با یک دشمنِ دست و پا بسته طرف نیست. اساسا به همین دلیل است که احتیاط می‌کند و سعی دارد تا جای ممکن تلفات خود را در جنگ با حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی کاهش دهد.

در روزهای گذشته در چندین نوبت شاهد بوده‌ایم که شهر و شهرک‌های مجاور با نوار غزه هدف حملات موشکی و خمپاره‌ای قرار گرفته‌اند. بدون تردید این حملات حامل پالس‌های معناداری به رژیم اسرائیل هستند. حماس نیز با این حملات نشان می‌دهد که همچنان قدرتمند و پایدار است و می‌تواند به جنگ با اشغالگران اسرائیلی ادامه دهد.

به تازگی شاهد بوده‌ایم که دولت آمریکا برخی یگان‌های ارتش اسرائیل را به دلیل نقض فاحش حقوق بشر تحریم کرده است. دیدگاه شما در مورد این اقدام چیست؟

به نظر می‌رسد به قدری جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه عمیق و فجیع بوده و البته که هزینه‌های همراهی با آن‌ها برای دولت آمریکا افزایش یافته که اساسا کاخ سفید راه و مسیر دیگری را پیش پای خود ندیده تا از این رهگذر اعلام کند که چندان هم با رژیم اسرائیل در جریان جنگ غزه همراهی نمی‌کند.

در حقیقت، نظام حکمرانی در آمریکا به این جمع‌بندی رسیده که همراهی بی‌چون و چرای آن با اسرائیل، یک شکست راهبردی را برای آن در عرصه بین المللی رقم می‌زند و البته که تاکنون اعتبار ادعایی آمریکایی در محیط بین المللی به دلیل جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه و همدستی واشینگتن با این موضوع به شدت آسیب دیده است.

از این رو، باید از خود بپرسیم که چه شده که پس از سال‌ها جنایات یگان‌هایی نظیر آنچه دولت آمریکا اخیرا آن‌ها را تحریم کرده، واشینگتن به این جمع‌بندی رسیده که باید در برهه زمانی کنونی علیه آن‌ها دست به اقدام بزند؟ آیا پیشتر از ماهیت جنایات صهیونیست‌ها و یگان‌های نظامی این کشور آگاهی نداشت؟ به نظر می‌رسد که ما با یک اقدام هدفمند رو به رو هستیم. البته که این اقدام نشان می‌دهد تا چه اندازه فشارها علیه تل آویو و واشینگتن در بحبوحه جنگ غزه افزایش یافته است

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • عباس
    0

    ظالمین به دست خودشان از بین خواهند رفت

  • ناشناس
    0

    اختمالا راه قدسم امریکا براتون باز کند مثل راه کربلا

  • رابی
    0

    تحلیل آب دوغ خیاری.
    دلبندم خود آمریکا را نیز سرمایه داران یهودی اداره می کنند.و آمریکا هیچ وقت منافع اسرائیل را به خطر نخواهد انداخت.آمریکا فقط با این شرموطه بازی ها می خواهد چهره ای حقوق بشری از خودش به نمایش بگذارد.در ظاهر مثلا بگوید که ما مخالف جنایات قسمتی از نیروهای اسرائیلی هستیم اما در باطن میلیارد ها دلار پول و تسلیحات به همون نیروها کمک می کند و برای پیروزی ارتش اسراییل علیه حماس با آنها همکاری امنیتی و اطلاعاتی قوی دارد.
    عربها اگر تحلیگر و سیاست مدار خوب داشتند که گاو شیرده آمریکایی ها نمی شدند.

  • شاپور
    0

    حداقل اجازه بدید امریکا اسرائیل رو با خاک یکسان کنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها