خیز کرملین برای تصفیه ارتش/ قربانی تازه پوتین؛ کرملین چه خوابی برای شاهین‌ها دیده است؟

چرا پوتین که در میدان نبرد دستاورد‌هایی کسب کرده، ناگهان می‌خواهد ساختار نظامی اش را با پاکسازی عناصر نامناسب یا غیر وفادار مختل کند؟

خیز کرملین برای تصفیه ارتش/ قربانی تازه پوتین؛ کرملین چه خوابی برای شاهین‌ها دیده است؟

تحقیقات در مورد تیمور ایوانف، معاون وزیر دفاع روسیه، در یک نگاه، به سان یک پرونده باز و بسته به نظر می‌رسد. هفته‌ای که گذشت، مردی که همکارانش از او تحت عنوان «سلطان رشوه» یاد می‌کردند، به اتهام «رشوه خواری کلان» به ویژه دریافت «رشوه به عنوان بخشی از یک گروه سازماندهی شده در حین انجام کارهای قراردادی و فرعی برای وزارت دفاع» دستگیر شد. اگر ایوانف مجرم شناخته شود، با ۱۵ سال زندان مواجه خواهد شد.

قربانی تازه کرملین

ظاهراً این اتهام برای ایوانف غافلگیرکننده بود، اما با توجه به شواهدی که علیه او وجود داشت، شاید نباید چنین می‌کرد. به نوشته آنهرد، این چهره در سال ۲۰۱۹ توسط فوربس به عنوان ثروتمندترین فرد یونیفرم‌پوش روسیه معرفی شد، «زندگی پر زرق و برق» او موضوع تحقیق کامل تیم الکسی ناوالنی در سال ۲۰۲۲ بود، تیمی که ادعا داشت مسئولیت ایوانف برای پروژه‌های زیرساختی نظامی به او اجازه می‌دهد از هزینه بازسازی‌ها سود ببرد.

این در حالی است که نگاهی به رسانه‌های اجتماعی اشتیاق همسرش را به خرید بوتیک، سفر به اروپا و - تا حدودی عجیب - تاج و تخت نشان می‌دهد. با فرض اینکه حتی سازمان مسئول فعالیت‌های ضد اطلاعاتی، در جذب اطلاعات آنچنان کند نیست، این سوال باقی می‌ماند که چرا مقامات اکنون تحقیقاتی را درباره ایوانف کلید زدند، همانی که مدت‌ها به ثروتمند بودن شهرت داشت.

پاسخ ممکن است به ارتباط عمیقش با وزیر دفاع روسیه سرگئی شویگو مربوط باشد. ایوانف که یکی از متحدان نزدیک و مورد اعتماد شویگو است، بیش از ۱۰ سال با او در آژانس‌های مختلف کار کرده است. ماهیت عمومی دستگیری ایوانف - بازداشت در محل کارش، پرونده تحت پوشش رسانه‌های دولتی، تصاویر پخش شده از دادگاه - همه نشان می‌دهد که سقوط او هشداری برای دیگران است.

تاس به طور خاص اشاره کرد که «شویگو در مورد وضعیت به روز شده است.» علاوه بر این گمانه زنی ها، رسانه‌های مستقل روسیه به نقل از منابع نهادهای اطلاعاتی روسیه می‌گویند که دلیل واقعی دستگیری ایوانف رشوه نیست، بلکه خیانت دولتی بوده است. در حالی که ماهیت دقیق چنین خیانت ناشناخته است و کرملین این ادعاها را رد کرد، جالب است بدانید که ایوانف در مذاکرات با پسر رئیس واگنر، برای کنترل واگنر بر منابع طبیعی شرکت داشته است.

خیز کرملین برای تصفیه با ارتش

این منابع همچنین ادعا کردند که ایوانف فقط به لطف حمایت مستمر رئیسش زودتر از این بازداشت نشد، بازداشت او نشانه احتمالی کاهش نفوذ شویگو است. منابع دفاعی روسیه به فوربس گفتند که این دستگیری ممکن است زمینه ساز برکناری افراد بیشتری نزدیک به شویگو و خروج نهایی وزیر دفاع را هموار کند. ماه گذشته، ولادیمیر پوتین به سازمان اطلاعاتی روسیه - که ایوانوف را دستگیر کرد - دستور داد تا فساد در تدارکات دفاعی دولتی را ریشه کن کند، گزاره‌ای که پوششی آسان برای پاکسازی است. اینها تنها سرنخ‌هایی نیستند که نشان می‌دهد شویگو ممکن است تحت فشار باشد.

اظهارات اخیر او، پس از تصویب کمک‌های نظامی ایالات متحده به کیف، مبنی بر اینکه روسیه «شدت حملات را افزایش خواهد داد» و «به انجام وظایف محوله تا زمان تحقق اهداف عملیات ویژه ادامه می‌دهد» از جهاتی قابل تامل است. این عبارات، نه یک سرباز متعهد، بلکه نشان از مردی دارد که برای نشان دادن پیشرفت‌ها در جبهه جنگ تحت فشار قرار گرفته است.

با این حال، چرا پوتین - که در میدان نبرد دستاوردهایی کسب می‌کند - ناگهان می‌خواهد ساختار نظامی‌اش را با پاکسازی عناصر نامناسب یا غیر وفادار مختل کند؟ گفته می‌شود، رئیس‌جمهور ممکن است در تلاش برای بهینه‌سازی ارتش خود در آماده‌سازی برای حمله تابستانی مورد انتظار باشد یا به این دلیل که از چشم‌انداز کمک‌های جدید ایالات متحده به اوکراین ناراحت است. هر چه در پس این درگیری‌های کرملین نهفته است، پرونده ایوانف بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که در ابتدا به نظر می‌رسد.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها