اتهام زنی دوباره گروه هفت علیه ایران با ادعای ارسال موشک به روسیه

اعضای گروه ۷ در بیانیه‌ای به تکرار روایت غیرمنسجم خود درباره قصد ایران برای ارسال موشک‌های بالیستیک به روسیه پرداخته و تهدید کرده‌اند: در صورت انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه، بلافاصله تدابیر جدیدی را علیه ایران اعمال خواهیم کرد.

اتهام زنی دوباره گروه هفت علیه ایران با ادعای ارسال موشک به روسیه

متحدان گروه ۷ شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا در این بیانیه تصریح کرده‌اند چنانچه ایران اقدام به ارسال موشک‌های بالیستیک به روسیه کند با تحریم‌های جدید مواجه خواهد شد. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولت جو بایدن نوشت: «امروز پیام ما این است که چنانچه ایران اقدام به ارسال موشک‌های بالیستیک برای ایران کند پاسخ جامعه بین‌المللی فوری و سخت خواهد بود.»

جمهوری اسلامی ایران و روسیه، هر دو، بارها ادعاهای کشورهای غربی درباره قصد تهران برای فروش سلاح‌هایی به مسکو جهت استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب کرده‌اند.

طرح این ادعاها علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای غربی از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، علی‌رغم هشدارهای روسیه طرف‌های اصلی تأمین‌کننده سلاح برای اوکراین بوده و همواره بر آتش این جنگ دمیده‌اند. یک مقام دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا امروز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تصریح کرد که واشنگتن قادر به تأیید اینکه ایران اقدام به ارسال موشک برای روسیه کرده است نیست. این مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نام او نشده گفت با آنکه ایالات متحده قادر به تأیید انتقال موشک‌های ایران به روسیه نبوده است اما تهران به صورت مشخص در تلاش است مذاکرات با مسکو را در این زمینه پیش ببرد. محدودیت‌های موشکی در نظر گرفته شده در قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برای صادرات موشک، پهپاد و دیگر فناوری‌های ایران از ماه اکتبر منقضی شده است.

با وجود این، آمریکا و اتحادیه اروپا با نقض تعهدات خود ذیل این قطعنامه اعلام کرده‌اند که تحریم‌های خود در این زمینه‌ها علیه ایران را رفع نخواهند کرد. خبرگزاری رویترز نوشته واشنگتن از یک سال پیش درباره شراکت‌های نظامی بین ایران و روسیه نگران و در وضعیت هشدار قرار داده است. موضع‌گیری کنونی مقام‌های آمریکایی و دیگر کشورهای غربی با روایت‌های پیشین آنها در خصوص تمسخر دستاوردهای نظامی ایران متناقض است. به عنوان مثال، برایان هوک، نماینده پیشین دولت آمریکا در امور ایران مدعی شده بود ایران دستاوردهای خود در زمینه موشکی را فوتوشاپ می‌کند.

هر چند که جمهوری اسلامی ایران همواره ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده اما نگرانی مکرر مقام‌های آمریکایی از احتمال ارسال موشک‌های ایران به دومین قدرت نظامی جهان (روسیه) گویای واقعیت‌های زیادی است.

 
منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    اتهام نیست واقعیت هست.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      ارسال کردیم . خوب کردیم . تا چشتون‌ درآد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها