امیر قطر بدون سخنرانی، نشست صلح قاهره درباره غزه را ترک کرد

امروز شنبه «اجلاس صلح قاهره 2023» در قاهره پایتخت مصر، با هدف بررسی وضعیت کنونی غزه و تلاش برای توقف عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه برگزار شد.

امیر قطر بدون سخنرانی، نشست صلح قاهره درباره غزه را ترک کرد

در این اجلاس تحولات و آینده مسئله فلسطین و روند متزلزل نزدیک به 9 سال صلح مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در آن شرکت کنندگان بر ضرورت حل مسئله فلسطین و رد تمامی تلاش های اسرائیل برای آوارگی اجباری ساکنان نوار غزه تاکید کردند.

«شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح» ولیعهد کویت، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، «شارل میشل» رئیس شورای اروپایی، «عبدالفتاح السیسی» و «سیریل رامافوسا» روسای جمهور مصر و آفریقای جنوبی، «عبدالله دوم‌» شاه اردن و «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در این کنفرانس، سخنرانی و بر رفع محاصره غزه و توقف کشتار غیر نظامیان تاکید کردند.

امیر قطر بدون سخنرانی در «نشست صلح» مصر را ترک کرد

شفقنا- امیر قطر، امروز(شنبه) پس از شرکت در نشست صلح قاهره در خصوص تحولات نوار غزه بدون سخنرانی در این نشست مصر را ترک کرد.

به گزارش شفقنا، العربی الجدید نوشت: «امیر قطر پیشتر برای شرکت در این نشست با همراهی “محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی” و هیئتی رسمی وارد قاهره شد.»

دبیر کل اتحادیه عرب: اسرائیل به فلسطینی ها به عنوان مشکل امنیتی نگاه می کند

دبیر کل اتحادیه عرب در نشست امروز صلح قاهره عنوان کرد: «عملیات انتقام جویانه اسرائیل هرگز ثبات را به ارمغان نخواهد آورد و ما را به طوفان های بیشتری از خشونت و خونریزی وارد خواهد کرد.»

احمد ابوالغیط در سخنرانی خود در این نشست، با اعلام همبستگی با فلسطینی ها و درخواست برای اعمال فوری آتش بس اظهار کرد: «هرگونه خشونت علیه غیرنظامیان را کاملا رد می کنم. کشتار غیرنظامیان به عنوان وسیله ای برای تحقق هدف سیاسی والایی مانند استقلال قابل قبول نیست.»

وی گفت: «تشدید تنش کنونی نتیجه امروز نیست، اما دلایل اصلی خود را دارد‌. همه از انکار حقوق فلسطینی ها و در نظرگرفتن آنها به عنوان یک مشکل امنیتی آگاه هستند.»

ابوالغیط بیان کرد: «رژیم اشغالگر یک نظام آپارتاید ایجاد کرده و هر روز از طریق شهرک سازی و غصب اراضی فلسطینی، راه حل دو دولتی را محو می کند. همه اینها منجر به ناامیدی از هرگونه چشم انداز سیاسی شده و هم اکنون به نقطه ای که اکنون در آن ایستاده ایم، رسیدیم.»

پادشاه اردن: ارزش زندگی فلسطینی‌ها کمتر از اسرائیلی‌ها نیست/ما خواهان صلح و امنیت برای هر دو طرف هستیم

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن طی سخنانی در نشست قاهره برای صلح گفت: باید برای متوقف ساختن این فاجعه انسانی که منطقه ما را به سمت پرتگاه سوق می‌دهد، تلاش کنیم.

به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، پادشاه اردن با بیانکه اقدامات خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان در غزه، کرانه باختری و اسرائیل موجب خشم ما می‌شود، گفت: آنچه در نوار غزه از هدف‌گیری غیرنظامیان و محروم ساختن آنها از نیازهای اساسی در جریان است، جنایت جنگی به شمار می رود.

ملک عبدالله با بیان اینکه سهل‌انگاری جامعه جهانی در قبال رخدادهای غزه، فاجعه‌ای برای همه ما خواهد بود، گفت: ما خواهان آتش‌بس در غزه و رساندن کمک‌های انسان، سوخت و دارو به این منطقه هستیم.

وی با بیان اینکه این منازعه دو هفته پیش آغاز نشده و در صورت تداوم اقدامات کنونی، ادامه پیدا خواهد کرد، گفت:ارزش زندگی فلسطینیان کمتر از زندگی اسرائیلی‌ها نیست.

ملک عبدالله با بیان اینکه پیام ما به اسرائیلی‌ها این است که ما خواهان صلح و امنیت برای شما و فلسطینی‌ها هستیم، گفت: سیاست افراطی رهبران اسرائیلی به جای صلح برپایه امنیت بنا نهاده شده است و این، راهکار دو کشوری را ناممکن می سازد.

رئیس جمهور مصر: کوچ اجباری فلسطینیان را حذف نهایی قضیه آنها می دانیم

رئیس جمهور مصر گفت: بار دیگر مخالفت خود را با کوچ اجباری فلسطینی ها اعلام و آن را حذف نهایی قضیه فلسطینی ها می دانیم.

به گزارش شفقنا، الجزیره نوشت: عبدالفتاح السیسی امروز(شنبه) گفت: هدف قرار دادن و یا کشتن و ارعاب غیرنظامیان را به وضوح محکوم می کنیم.

او افزود: اشتباه می کند کسی که فکر می کند مردم مقاوم فلسطین به ترک سرزمین خود حتی اگر تحت اشغال باشند، تمایل دارند.

رئیس جمهور مصر خاطرنشان کرد: بار دیگر مخالفت خود را با کوچ اجباری فلسطینی ها اعلام و ان را حذف نهایی قضیه شان می دانیم.

وزیر امور خارجه عربستان: در کنار مردم فلسطین می ایستیم

وزیر امور خارجه عربستان در سخنرانی خود در افتتاحیه نشست صلح قاهره بر اقدام فوری برای توقف تنش نظامی در غزه تأکید کرد.

به گزارش شفقنا، الخلیج آنلاین نوشت: «فیصل بن فرحان با درخواست برای بازکردن فوری گذرگاه های امن بشردوستانه، افزود: «عربستان در کنار ملت فلسطین برای احقاق حقوق خود می ایستد.»

وی با محکوم کردن قاطعانه نقض قوانین بشردوستانه از جامعه بین الملل خواست، اسرائیل را ملزم به رعایت قوانین بین المللی کند.»

امارات: برای توقف فوری آتش بس در حال تلاشیم

رئیس امارات تأکید کرد کشورش برای یافتن چشم اندازی در جهت صلحی فراگیر در تلاش است.

به گزارش شفقنا، الخلیج آنلاین نوشت: رئیس امارات پس از شرکت در نشست صلح قاهره در توئیتی نوشت: «در سایه شرایط دشواری که منطقه از سر می گذراند در نشست شرکت کردم. امارات با کشورهای برادر و دوست خود برای توقف فوری آتش بس همکاری می کند.»

محمد بن زاید افزود: «کشورش همچنین برای حفاظت از غیرنظامیان، تضمین گذرگاه های بشردوستانه امن برای حمایت از نوار غزه، جلوگیری از گسترش درگیری ها که ثبات و امنیت منطقه را تهدید می کند و یافتن چشم اندازی برای صلحی فراگیر در تلاش است.»

پادشاه بحرین: بدون تأمین حقوق ملت فلسطین، خاورمیانه ثبات نخواهد داشت

پادشاه بحرین در نشست صلح قاهره بر مخالفت قاطعانه خود با آوارگی مردم فلسطین از سرزمین خود و اجدادشان تأکید کرد.

به گزارش شفقنا، الخلیج آنلاین نوشت: «حمد بن عیسی آل خلیفه در سخنرانی خود با درخواست برای آزادی تمام اسرا و کمک رسانی عنوان کرد: «بدون راه حل دو دولتی، ثباتی در خاورمیانه وجود ندارد. راه حل دو دولتی تضمین واقعی برای همزیستی میان دو ملت فلسطین و اسرائیل است.»

وی با بیان اینکه بدون تأمین حقوق ملت فلسطین، خاورمیانه ثبات نخواهد داشت، افزود: «تحولات غزه، نیاز فوری برای مهار این بحران خطرناک را تأیید می کند.»

محمود عباس: کوچ نخواهیم کرد و در سرزمین خود خواهیم ماند

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که تاکید داریم صلح با اجرای راه حل دو کشوری و پایان دادن به اشغالگری و حل موضوع پناهندگان محقق می شود.

به گزارش «الجزیره» محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز شنبه در سخنرانی خود در اجلاس صلح قاهره گفت: حملات اسرائیل تمام گروه های فلسطینی از کودکان و سالمندان را هدف قرار می دهد.

وی افزود: رژیم اشغالگر هزاران غیرنظامی، بیمارستان ها، مدارس و پناهگاه ها را هدف قرار می دهد.

عباس ادامه داد: نسبت به هرگونه عملیات کوچاندن اجباری فلسطنیان هشدار می دهیم و آن را نمی پذیریم و چالش ها هرچه باشد، در سرزمین خود پایدار می مانیم.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار داشت: از روز نخست خواهان توقف فوری تجاوزات بودیم. دولت اشغالگر اسرائیل صدای ما برای آتش بس را نشنید.

وی همچنین تصریح کرد: بار دیگر بر محکومیت کشتار غیرنظامیان از دو طرف تاکید می کنیم.

عباس گفت: چرخه خشونت به علت نبود عدالت و نادیده گرفته شدن حقوق فلسطینیان، هر از گاهی از سرگرفته می شود.

وی در ادامه افزود: شورای امنیت باید به مسئولیت خود در حمایت از مردم فلسطین عمل کند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بیان داشت: کوچ نخواهیم کرد و در سرزمین خود خواهیم ماند. تاکید داریم که صلح با اجرای راه حل دو کشوری و پایان دادن به اشغالگری و حل موضوع پناهندگان محقق می شود.

وزیر امور خارجه ترکیه: هرگز اجازه نخواهیم داد رنج فلسطینیان ادامه یابد

وزیر امور خارجه ترکیه در نشست صلح قاهره که امروز برگزار شد، گفت: «اگر حملات اسرائیل ادامه یابد، از طریق تنش در منطقه صلح و ثبات بین المللی را تهدید خواهد کرد.»

آناتولی نوشت: «هاکان فیدان در سخنرانی خود در این نشست بیان کرد: «هرگز اجازه نخواهیم داد رنج فلسطینیان ادامه یابد.»

وی عنوان کرد: «باید سازوکار تضمین کننده جدیدی تعیین و فعال سازی شود، به طوری که اقداماتی که طرفین برای صلح عادلانه ارائه خواهند کرد، تضمین گردد.»

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • عباس
    1

    مگه ایران کشور مسلمان نیست چرا خبری از ایران نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها