واکنش عبدالکریم سروش به بمباران بیمارستان المعمدانی:

هیچ کلمه‌ی خوبی جز «قصابان غاصب» و «غاصبان قصاب» برای اینها نیافتم

دکتر عبدالکریم سروش در ششمین جلسه دروس وفاق علم و دین در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی گفت: ما آرام نشسته ایم و سخن می گوییم و مباحثه می کنیم در حالیکه در آنسوی جهان در غزه و فلسطین مردم حتی آب خوردن ندارند، امنیت ندارند، برق ندارند و فرزندانشان شیر و غذا ندارند.

هیچ کلمه‌ی خوبی جز «قصابان غاصب» و «غاصبان قصاب» برای اینها نیافتم

دکتر عبدالکریم سروش ادامه داد: از سوی دیگر باید به درگاه خدا شکر گزاری کنیم که از چنین نعمت هایی برخورداریم و از سوی دیگر آن قصابان غاصب را لعنت بفرستیم و بر ظالمان خشم بفرستیم که چنین موقعیت غیر انسانی را بر یک عده انسان بزرگوار مظلوم و ستم کشیده روا داشته اند. نظام ماکیاولیستی جهانی را نگاه می کنیم که چگونه یک دست شده اند، برای اینکه پشت ظالم بایستند و مظلوم‌را رها کرده اند.

وی تصریح کرد: اما در اینجا درس عدالت و حقوق بشر به مردم می دهند، ولی وقتی پای منافع پست پیش می آید، همه این درس ها فراموش می شود و خطابه ها به خفگی و خفقان می افتد و دهان ها بسته می شود و فقط ذهن های زیرک شیطانی شکوفا و فعال می شوند، برای اینکه به خیال و زبان خود بگویند اسرائیل حق دفاع مشروطه از خویشتن دارد و حقوق دیگر آدمیان را نادیده می گیرد.

وی بیان داشت: من هیچ کلمه‌ی خوبی جز “قصابان غاصب” و ““غاصبان قصاب”  برای این ها نیافتم تا حداقلی از حساسیت خود را نسبت به این حوادث تاریک و شیطانی بیان کنم. بر ماست به زبان و بیان و عمل و از طریق کارهای سیاسی و مالی از این مظلومان دفاع کنیم و حداقل وظیفه انسانی خود را نشان دهیم.ظلم همیشه در جهان بوده است همیشه هم کسانی بوده اند طرف ظالم و مظلوم ایستاده اند.  تاریخ و دین و تعهدات انسانی به ما می گوید در کدام سو بایستیم و طرفدار حق باشیم و شاکر نعمت های خدا باشیم و دیگران محروم را سهیم کنیم.

وی افزود: وقتی برخی مطالب را در دفاع از مظالم اسرائیل می خوانم، حقیقتا شرمنده و متأسف می شوم و بر فقدان وجدان جمعی بر پاره ای از این هم وطنان تاسف می خورم که چرا باید انسان به درجه ای برسد که از حیوانیت دفاع کند و جانب ستم دیدگان را نگیرد؟ حداقل اگر دفاع نمی کنند ساکت بنشینید و به ظاهر بی طرفی پیشه کنید. نه اینکه جانب آن قصابان و غارتگران را بگیرید و پروایی از پیامدهای سخن خود نداشته باشند. دعا می کنیم برای پیروزی ستم دیدگان برای رواج صلح و عدالت در این جهانِ بی اخلاقِ ماکیاولیسمی، دعا می کنیم برای اینکه خداوند دل ها را نرم کند و به سوی عدل و انصاف بروند و بتوانند قدری از این فاجعه ها جلوگیری شود.

استاد سروش پیشنهاد داد: حداقل کاری که مردم در اروپا و آمریکا می توانند انجام دهند، این است که در این تظاهرات شرکت کنند و صدای خود را بلند کنند و به حامیان غارتگران نشان دهند هنوز دل های پاک و وجدان های منصفی هست که از حق و حقیقت دفاع کند. بلکه آنها به خاطر حقوق بشر و عدالت و به خاطر قدرتی که در این طرف می بینند، قدری سر خضوع پایین بیاورند و قدری در اصلاح و تصحیح امور اهتمام بورزند.

منبع: آرمان ملی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • ناشناس
    3

    تو در امریکا چه غلطی میکنی
    زود برو کمک پدرانت در فلسطین

  • ترک
    4

    اگر دلسوزی کار نیک است پس چرا به مردم ایران دلسوزی نمی کنید وقتی که افغانیها را با عمد به ایران وارد می کنید شماها نمی دانید مردم قشر کارگر چطور امرار معاش می‌کنند این خیانت است به مردم ایران شماها فقط از فلسطین سو استفاده می کنید نه دلسوزی

  • ناشناس
    0

    اگر سیاستمداران وجدان داشت دیگه سیاستمدار نمی شد اگر عدالت وجود داشت دیگر هیچ کس به فکر دولت نمی شد

  • ناشناس
    0

    خخخخخخخ.بد جوری سوخته.

  • شهرام.ر
    3

    برای افراد حماس که زنها و بچه های اسراییلی را کشتند و...چه کلمه خوبی دارید ؟مجاهدین در راه خدا؟؟؟؟؟.حیوان ، حیوان است حالا تحت هر نامی

  • ناشناس
    0

    خوب فکر نکردی وگرنه میافتی .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها