سیا: کودتای 28 مرداد غیردموکراتیک بود

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای اولین‌ بار به نقش این سازمان در حمایت از اقدام غیردموکراتیک برای برکناری محمد مصدق در کودتای 28 مرداد، اعتراف کرد.

سیا: کودتای 28 مرداد غیردموکراتیک بود

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» در بیانیه‌ای در پاسخ به سؤالات خبرگزاری آسوشیتدپرس برای اولین بار اعتراف کرد که کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ که تحت حمایت سیا انجام گرفت و به سرنگونی «محمد مصدق» نخست‌وزیر ایران و تثبیت حاکمیت «محمد رضا پهلوی» شاه ایران منجر شد، غیردموکراتیک بوده است.

در این گزارش آمده است، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در حال حاضر رسماً، کودتای ۱۹۵۳ (۲۸ مرداد ۱۳۳۲) را غیردموکراتیک توصیف کرده است.

بر اساس این گزارش، پیش از این دیگر مقام‌های آمریکایی اظهارنظرات مشابهی را در گذشته مطرح کرده‌اند اما اعتراف سیا در یک پادکست درباره تاریخچه این سازمان، در حالی است که بسیاری از تاریخچه رسمی سیا از این کودتا ۷۰ سال پس از گذشت این رویداد، همچنان محرمانه است.

این گزارش سپس با اشاره به اعتراف جدید سیا ادامه داد که بیانیه جدید سیا، درک عمومی از این رخداد را پیچیده می کند.

سیا در بیانیه‌ای در پاسخ به آسوشیتدپرس گفت: «رهبری سیا متعهد است تا حتی‌الامکان با عموم شفاف باشد و این پادکست سازمان بخشی از این تلاش است و ما می‌دانستیم که اگر قرار باشد این داستان باورنکردنی را بگوییم، مهم است که در مورد زمینه تاریخی پیرامون این رویدادها و نقش سیا در آن شفاف باشیم.»

هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ به سؤال آسوشیتدپرس، کودتای ۲۸ مرداد را نشانه «آغاز دخالت بی امان آمریکا در امور داخلی ایران» توصیف کرد و اعترافات ایالات متحده را رد کرد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل توضیح داد: «اعترافات ایالات متحده هرگز به اقدام جبرانی یا تعهد واقعی برای خودداری از مداخله در آینده تبدیل نشد و سیاست خرابکارانه آن در قبال جمهوری اسلامی ایران را تغییر نداد».

مدت‌هاست که گمانه‌زنی‌های بین‌المللی درباره پیشینه کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ مطرح است. «وینستون چرچیل» نخست‌وزیر پیشین بریتانیا با دولت «محمد مصدق» نخست‌وزیر وقت ایران مخالف بود زیرا وی منافع بریتانیا را در صنعت نفت ایران تهدید می‌کرد.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها