بازگشت اعتراضات به سوریه / انتخاب سخت بشار اسد برای فرار از بحران/ داعشی های زندانی فرار کردند! / جنگ خونین سال 2011 تکرار می شود؟

بسیاری از تحلیلگران منتظر فوران مجدد خشم مخالفان سوری بودند. بحران های اقتصادی سوریه در چند سال اخیر چنان زیاد شد که بالاخره این خشم در منطقۀ سویدا فوران کرد.

بازگشت اعتراضات به سوریه / انتخاب سخت بشار اسد برای فرار از بحران/ داعشی های زندانی فرار کردند! / جنگ خونین سال 2011 تکرار می شود؟

به گزارش خبر فوری، از همان روزهای نخستینِ بعد از پایان جنگ داخلی سوریه مشخص بود که بهبود اقتصادی و سیاسی این کشور کار راحتی نیست و احتیاج به کار فراوان و نیز صبر بسیار دارد.

بشار اسد حتی بعد از تثبیت قدرتش، مخالفانی داشت. بخشی از مناطق شمالی سوریه در دست کردها و بخشی دیگر در دست مخالفان متحد با ترکیه و اعضاء جدا شده از دولت اسد بود. همزمان، میزان خرابی های حاصل از جنگ داخلی به حدی زیاد بود که احیاء سوریه را در کوتاه مدت ناممکن می کرد.

در نتیجه، تحلیلگران منتظر فوران مجدد خشم مخالفان بودند. بحران های اقتصادی در چند سال اخیر چنان زیاد شد که بالاخره این خشم در منطقۀ سویدا فوران کرد.

معترضان این منطقه بیشتر از دروزی ها هستند. دروزی ها از بزرگترین اقلیت های دینی سوریه هستند که در جنگ داخلی 2011 شرکت نکردند اما دست دوستی نیز با بشار اسد ندادند. به همین علت، آغاز اعتراضات در این منطقه می تواند خطرناک و نگران کننده باشد (اینجا ببینید).

بحران اقتصادی؛ پاشنه آشیلی که بالاخره خود را نشان داد

همانطور که بیان شد، علت اصلی اعتراضات اخیر سوریه بحران اقتصادی است. تحریم دولت سوریه، خسارت های ناشی از جنگ و عدم تدبیر درست باعث شد تورم کم سابقه ای در سوریه ایجاد شود. بنا به گزارش ها، ارزش پوند سوریه در ماه جولای سال جاری میلادی، از هر ۶۵۳۲ پوند به ازای یک دلار آمریکا، به ۸۵۴۲ پوند به ازای هر دلار آمریکا سقوط کرد و.اکنون این رقم به بیش از ۱۳ هزار پوند کاهش یافته است.

شرایط بد اقتصادی در زمینۀ انرژی نیز خود را نشان داده است. سوریه با قطعی برق بی سابقه ای مواجه شده و همزمان، سوخت نیز کمیاب شده است. این اتفاقات باعث شدند مخالفان خشمگین و کلافه از گرمای تابستان به خیابان ریخته و شروع به اعتراض کنند.

راه نجات اسد چیست؟

بشار اسد دو راه برای حل بحران فعلی دارد. او یا باید دست به خشونت زده و مخالفان را سرکوب کند که در این صورت، فجایع سال 2011 تکرار می‌شود و یا باید به سرعت سرمایۀ خارجی جذب کند.

دولت اسد مورد قبول آمریکا و اروپا نیست و به همین دلیل، جذب سرمایۀ غرب به سوریه امری ناممکن است. از طرف دیگر، روسیه، مهم ترین شریک سیاسی و نظامی بشار اسد، نیز درگیر جنگ با اوکراین است و نمی تواند دمشق را از این وضعیت نجات دهد. تنها گزینۀ ممکن برای بشار اسد، چین است.

چین به دنبال سرمایه گذاری وسیع در کشورهای منطقه است. از سوی دیگر، پکن بر خلاف مسکو و واشنگتن مسائل سیاسی را با مسائل اقتصادی ترکیب نمی کند و به همین دلیل، می تواند به راحتی از دمشق حمایت اقتصادی کند.

با این حال، جذب سریع سرمایۀ خارجی نیز نمی تواند حلال مشکلات عدیدۀ سوریه باشد. اسد باید هر چه سریعتر به فکر پر کردن شکاف های عمیق سیاسی و اجتماعی و بهبود زخم های گذشته باشد. اجرای طرح آشتی ملی سخت است اما اسد باید هر چه سریعتر آن را به اجرا گذاشته و در پی تحقق آن باشد.

فرار زندانیان داعش؛ خبری که باید نگران آن بود

طبق گزارش های منتشر شده، تعدادی تروریست داعشی از زندان «الصناعه» در شهر الحسکه فرار کرده‌‌ و شبه‌ نظامیان کُرد که کنترل این زندان را در دست دارند، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده‌اند.

در پی انتشار خبرهای ضد و نقیض درباره فرار زندانیان داعشی زندان الثانویه الصناعیه در منطقه «غویران» در جنوب الحسکه، شبه نظامیان تحت حمایت آمریکا در اطراف زندان مستقر شده و  مسیرهای منتهی به زندان را مسدود کردند.

فرار زندانیان داعشی از زندان های سوریه می تواند خبر بدی باشد. پیش از این نیز از خطر داعشی های محصور در عراق و سوریه گفته شد. بسیاری از این زندانیان زنانی هستند که سمپات داعش بوده و به محض فرار می توانند مانند یک بمب ساعتی عمل کنند (اینجا بخوانید).

در حال حاضر، داعش در شرق (افغانستان) و غرب (آفریقا) فعالیت می کند و آمادۀ بازگشت به سوریه است. نباید فراموش کرد که ورود رسمی داعش به جنگ داخلی سال 2011 باعث افزایش فزایندۀ کشتار و خرابی ها شد و مسیر تنش ها را به کلی تغییر داد.

جنگ داخلی سال 2011 تکرار می شود؟

بسیاری معتقدند حتی در صورت سرکوب مخالفان و افزایش شدت اعتراضات، بعید است که جنگ سال 2011 تکرار شود.

در حال حاضر، متحدان بیرونی و خارجی، عزم و میل گذشته را به حمایت از گروه های درگیر داخلی ندارند. بشار اسد نیز تلاش کرده که رابطه اش را با کشورهای عربی منطقه و به خصوص عربستان بهبود بخشد. همچنین، کردها در شمال به استقلال نسبی رسیده و با توجه به قدرت نظامی شان می توانند گروه های سلفی تندرو مانند داعش را کنترل کنند.

با این حال، خیال بشار اسد نباید زیاد هم راحت باشد. وضعیت امنیتی سوریه هنوز عادی نیست. بسیاری از گروه ها مانند آتش زیر خاکستر، منتظر لغزش دولت هستند. دول خارجی مخالف اسد هنوز هم از او کینه داشته و منتظر فرصت هستند و مهم تر از همه، کردها در شمال و مخالفان نزدیک به ترکیه در شمال غرب، مسلح بوده و مناطقی را در دست دارند و در صورت بروز جنگ با دولت، می توانند خطرناک تر از سال 2011 باشند.

همچنین، روسیه درگیر جنگ است و شاید نتواند مجددا در سوریه فعالیت کند. همۀ این نشانه ها می توانند زنگ خطر را برای بشار اسد و دولتش در دمشق به صدا درآورند. اسد باید هرچه سریعتر خیزش اخیر را به یک جنبش کوتاه مدت صرفا اعتراضی تبدیل کند. در صورت گسترده شدن این اعتراضات (همانطور که در اعتراضات درعا در سال 2011 رخ داد) ممکن است شعله های آتش از هر سو سربرآورد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 56
  • ناشناس
    9

    انتخابات آزاد ،وبشار اسد استعفا بدهد

    نظرات شما -
    • امیرحسین
      39

      ترامپ: اوباما و کلینتون موسس داعش هستن
      انگار بایدن داره ادامه مسیر دموکرات هارو میره

    • ناشناس
      4

      استعفا بدهد؟ دیگه چی؟ امر دیگری ندارید قربان؟
      میلیونها نفر را کشته تا بمونه. حالا استعفا بده؟؟؟

    • ناشناس
      10

      کار با جمهوری اسلامی‌اش ندارم به لحاظ سیاسی برای ایران گران تمام میشود که این اسلامگراها در سوریه روی کار بیایند چون کلا موضع ضد ایرانی دارند و بعضا طرفدار اندیشه های ناسیونالیستی عربی و اخوانی هستند. در یک کلام سرویسمان خواهند کرد. رهبر سکولار در سوریه برای ما به مراتب بی دردسرتر خواهد بود. بمانند مصر که مرسی آمد روی کار و برای ما کری میخواند اما اوضاع با سیسی به مراتب بهتر است و می توانست عالی باشد اما استفاده نکردیم

    • ناشناس
      1

      کار روسیه می‌خواد به ایران فشار بیاره

    • علی رضا
      3

      باسلام،تنها راه نجات اسد برای باقی ماندن در قدرت
      نزدیکی به عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج
      فارس است.تنها با کمک دلارهای سعودی و امارات و
      کویت و قطر است که می تواند کشورش را بازسازی
      کند.

  • ناشناس
    1

    نویسنده شیطون اسمی از ایران نبردی؟!

    نظرات شما -
    • Y
      2

      آفرین تا حالا دلار های ایران رو خرج سوریه شده اما نمیگه ایران دلاری به ته دیگ رسیده

    • ناشناس
      10

      به نظرم سربازان وظیفه ایرانی رو باید آماده کنیم و روانه سوریه کنیم تا دشمنان اسد رو نابود کنن. ایران نباید نفوذش رو در سوریه از دست بده و حتی اگه لازم باشه چند میلیون بیگناه کشته بشن نباید بزاریم اسد سقوط کنه. و کاری رو که در سال ۲۰۱۲ انجام دادیم و کلی مردم عادی کشته شدن رو باید تکرار کنیم

    • 0

      اول بچه خودتو بفرست برای کشته شدن. از کیسه دیگران بذل و بخشش میکنی.

  • ناشناس
    7

    معلوم نیست چرا این دیکتاتورها پا روی هر شرافتی میذارند تا چند صباحی بیشتر حکومت کنند. به قول علی (ع) حکومت به تمام دنیا ارزش آن را ندارد که دانه ای از موری بگیری.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      57

      درست است که امام علی علیه السلام متاع دنیا و حکومت را بی ارزش تر از آب بینی شتر میدانستند اما در مقام حاکم مسلمین در مقابل دشمنان داخلی و خارجی با شمشیر برّان می ایستادند. نمیشود که حاکم آنچنان نرم و لیّن باشد که آینده و امنیت ملک و ملت رها شود. این البته دفاع از مستبدان و دیکتاتورها نیست فقط محض دقت در سیره امامان معصوم علیهم السلام گفته شد.

    • ناشناس
      7

      ناشناس 11:39
      اولا علی(ع) حتی در مورد هیچ کس که حتی بدترین توهینها را به او می کرد تا دست به اسلحه نمی برد واکنشی نشان نداد و به بهانه تشویش اذهان عمومی و اعتراض و .. ..... مردم را سلاخی نکرد. ثانیا چه در حکومت چه در حکمیت تابع رای مردم بود و هرگز به زور حکومت نکرد. خطبه معروف او در بدو خلافت : این امر حکومت متعلق یه شماست و کسی به غیر از آنکس که شما بگویید در آن حقی ندارد. قَالَ أَيُّهَا النَّاسُ عَنْ مَلَإٍ وَ إِذْنٍ إِنَّ هَذَا أَمْرُكُمْ‏ لَيْسَ لِأَحَدٍ فِيهِ حَقٌّ إِلَّا مَنْ أَمَّرْتُمْ. مقایسه کنید با مدعیان که حکمرانی را به هیچ وجه حق مردم نمی دانند و آنها را صغیر می دانند.

  • زندگی
    2

    با آرزوی آزادای و عدالت

  • محمد
    12

    من پایان داعش راتا۳ماه دیگراعلام میکنم !!!!!!! خخخخخخ

    نظرات شما -
    • ناشناس
      17

      مخالفان در سوریه فقط داعش نیستند.
      داعش یک تفکر هست. داعش حکومت مرکزیش رو در سوریه از دست داد و الان بصورت پراکنده در جاهای مختلف حضور داره. الان داعش بیشتر یک تفکر هست تا یک حکومت

  • ئدذرزط
    8

    این جور که بازم معلومه
    گویا لباسهای رزم و جهاد رو باید تن کرد و رفت
    برای دفاع از ....

  • 114477
    6

    اعتراضات و جنگ قبلی
    رو انداختین گردن ترامپ بیچاره
    الانه که توی زندونه و دادگاه
    این اعتراضات مقصرش کیه
    داعغش
    طالبان
    کی
    یا ناکارا»دی و دیکتاتوری رژیم
    مردم نمیخانش !؟

    نظرات شما -
    • 7

      ترامپ در زندان نیست ، فقط رفته زندان و چنددقیقه بعد بیرون آمده . درود بر ترامپ

    • خخخخ
      7

      خخخ فعلا که همه چیو می ندازن گردن روحانی خخخ اینم بندازید خخخخخ

  • ناشناس
    15

    ازدلایل فقرواعتراض مردم بہ گرانی وام ھایی است کہ سوددارندوسودش ازنظرامام خمینی وآیت اللہ بھجت حرام است ربانابودمیشودرباسبب گرانی خانہ شد ونارضایتی مردم است

  • م
    9

    بشار اصلا نگران نیست چون مسؤلان جمهوری اسلامی ایران نگران این هستند که آب تو دل اعراب تکان نخورده اگه شده جیب مردم رو خالی میکنن حتی لقمه رو از حلقوم مردم خودشون بیرون میارن میدن به اعراب.بالاخره قدرررررت اول منطقه هستیم دیگه باید یه جنمی از خودمون نشون بدیم یا نه. راستی قدرت اول منطقه به طالبان هشدار داد بود نتیجه اش چی شد ؟ ؟!!!

  • ناشناس
    3

    با اوضاع بد اقتصادی ایران و کم شدن میزان ارسال دلار ها و تجهیزات نظامی و نیروهای افغان و لبنانی و ... باید فاتحه اسد را بزودی خواند کاری که قبلا بدون دخالت ایران میبایست انجام می شد و حکومت دیکتاتوری اسد و خاندانش سرنگون می شد.

    نظرات شما -
    • 3

      سوریه در ده سال جنگ داخلی چنان ویران شده که فعلا هر گونه امکان کاهش فشار اقتصادی و آرام کردن مردم از بین رفته و فقط از طریق کمکهای سنگین مالی دوستان میتواند برای مدتی مردم را آرام نگه دارد و منتظر فرج باشد...

    • تبریز
      0

      راستی از بابات شیطان بزرگ آن دولت تبهکار و فاشیست و شرور و حرامزاده چه خبر؟..

  • پدر
    4

    بشار اسد ديكتاتور سوريه بهترين و تنها گزينه خود كه سركوب و كشتار مردم بي پناه سوريه است را در پيش خواهد گرفت كاري كه در سال هاي گذشته انجام داد ولي اين بار دشوار تر و بدون حامي شكست خواهد خورد .

    نظرات شما -
    • 6

      مرگ بر بشار اسد جنایتکار .

  • ناشناس
    4

    مرگ بر بشار اسد ظالم ، پدرش با کودتا به قدرت رسید ، خودش خانه های مسکونی مردم سوریه را بمباران کرد ..

  • ناشناس
    2

    ... و در آستانه نبرد آخرالزمانی هستیم.

  • ناشناس
    15

    به امید نابودی سوریه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اسمت هم می نوشتی دیگه
      ابوساطور البغدادی!!!

  • محسن
    4

    حکومت فعلی سوریه در واقع یک حاکمیت استبدادی و دیکتاتوری هست! و هر چه زودتر به صورت دموکراتیک با رای آزاد مردم جایگزین بشه به نفع مردم سوریه و منطقه می باشد.

  • رابی
    4

    در خبر قبلی از قول بیسیمچی مدیا نوشتید که زنان داعشی با در دست داشتن عکس مهسا امینی در سوریه تظاهرات کردند!
    واقعا وقاحت و دروغگویی این گونه رسانه های درپیتی و مزدور حد و مرزی ندارد.
    لازم به ذکر است که این تظاهرات توسط هواداران و اعضای یگان‌های مدافع خلق برنامه ریزی شده بود که همان شیر زنان کوردی هستند که در کوبانی در مقابل داعش جنگیدند و داعش را در سوریه شکست دادند.
    بله اینها زنان آزاده ای هستند که برای آزادی و نابودی تروریست های متحجر اسلامی داعش مثل شیر جنگیدند و در نهایت پیروز شدند.
    ای کاش یک ذره از شرف و غیرت این زنان در وجود افرادی مثل مسئولان بیسیمچی مدیا و سایر مزدوران ساندیس خوری که برای مال دنیا وجدان و شرف خودشان را به حراج گذاشته اند وجود داشت.
    من دیگر حرفی برای گفتن ندارم.ولی نتوانستم چنین تهمت سنگینی از طرف یک تعداد مزدور خودفروخته را به چنین شیرزنان کوردی را تحمل کنم که در مقابل داعش مردانه جنگیدند و شهید شدند .

  • طاری
    5

    نگران نباشید فرزندان ایران جانشان را تقدیم بشار اسد خواهند کرد چون جان ما ارزشی ندارد

  • ناشناس
    1

    این تظاهرات سوری هست. اینا شنیدن پول ایران آزاد شده برای اون نقشه کشیدن. مردی اگه چاپ کنی

    نظرات شما -
    • 0

      صوری

  • زنده باد ایران
    51

    جالبِ.نظرات مخاطبان خبر فوری چقدر کارشناسانه هستن .طرف تو اداره زندگی خودش مونده اونوقت برای یه کشور دیگه داره نسخه میپیچه😏
    با تمام سلولهای وجودم از هرچی غرب گدا هست متنفرم😊

    نظرات شما -
    • یه جوون پیر
      7

      آقای متنفر از غرب از تکنولوژِی غرب که اینترنت و ....هم استفاده نکن آفرین ...کل 😊

    • ناشناس
      5

      مخاطبان خبر فوری هم ازت متنفر هستند که دو تا کلمه تایپ درست بلد نیستی

    • ناشناس
      4

      متنفر باش و از همین تنفر بمیر🙂

  • ناشناس
    4

    یادت رفته بنویسید خزانه ایران هم خالیست وکمکی نمی تونید بکنید

  • محمد
    0

    این تبلیغی که برای اجاره کلبه گذاشتین خوب نیست.
    تخریب محیط زیست و از بین بردن زیستگاه‌های طبیعی و تبدیل اونها به مکان‌های مسکونی، وحشتناکه.
    خطاب به جاجیگا. نون خوردن با چه قیمتی؟؟!!!!

  • ناشناس
    4

    مدافعین حرم الاسد اماده باشید .یه شکار گاه دیگه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      انشالله همه این مشتاقان شهادت را بفرستیم اونجا تا ملت ایران آزاد بشوند

  • من
    0

    اسد باید بره کنار چون از خودش چیزی نداره و فقط به دستورات دیگران گوش میده هدف او رضایت مردمش نیست بحران اقصاد به زودی بر کنارش می کنه نه تنها اونو بلکه بحران اقتصاد فیلم می تونه از پا بندازه

  • ایرانی اصیل
    21

    لعنت به هرچی غرب گرا و شرق گرا.هر دوتا گروه به نوعی احمقن.

  • ناشناس
    0

    به عنوان یک دلسوز می گوییم مسئولین حضرات آقایان واقع گرا باشید اقتصاد ایران وضعش خراب است خراب خراب اگر کاری نکنید باید منتظر این اتفاقات در ایران هم باشیم
    هرکسی عقل دارد می فهمد از این مسائل هیچ کس سود نمی برد همه ضرر می کنند خصوصا نیازمندان ....

  • ناشناس
    0

    دوباره جنگ و خونریزی شدید در سوریه مسلما آغاز خواهد شد و هیچ شکی در آن نیست. مجاهدان و مدافعان آماده باشند!!!!

  • شاهماهی
    0

    حالا باید ببینیم که این بار چه کسی را میفرستند که :
    « برو بشار را حفظ کن .............»

  • بلبل
    1

    «اسد باید هرچه سریعتر خیزش اخیر را به یک جنبش کوتاه مدت صرفا اعتراضی تبدیل کند. »

    این یعنی که اسد خیلی سریع جنبش رو سرکوب کنه ؟؟؟
    جواب میده ؟؟؟

  • مشدی
    1

    به ایرانی اصیل فقط تو آدمی تمام

  • ناشناس
    5

    لیاقت شان همینه. داعش دوباره بیاد مسلط بشه، زن هاشونو به کنیزی ببره و مردهاشونم سر ببره. خلایق هر چه لایق.

  • 0

    . پیرمردها برن برای جنگ. جوان ها را سالم نگه داریم. ما پیرها همین دیر یا زود می‌میریم. عوضش جوان‌ها فرصت زنده ماندن پیدا می‌کنند.

  • ناشناس
    0

    نکنه دوباره جوون های ما باید پرپر شن

  • ناشناس
    3

    ایران اسد نجات میده

  • تبریز
    3

    تمامی گرفتاری های ما از آمریکاست (امام ره)
    اگر دولت تبهکار و هیات حاکمه حرامزاده شیطان بزرگ تمایل به رفتن اسد دارد، باید اسد بماند و بر عکس . و اما در خصوص داعش ، بر اثر هم جنس بازی فرقه صهیون با دول انگل+ستان و شیطان بزرگ ، داعش هر لحظه در حال زایش است و زمان نابودی سه ماهه تظمینی برای آن نیست. حتی زایش این گروه آمریکایی به داخل کشورمان نیز سرایت کرده است. درود بر بلند سردار عشق شهید حاج قاسم سلیمانی ؟ لعنت بر قاتلان قرومساق صفت آن عزیز... یاشاسین ایران اسلامی..

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها