ترامپیسم؛ پایان یا صعود؟

طرح شکایت‌ها علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که با تمام این‌ها به نامزدی خود در رقابت‌های ریاست‌جمهوری آتی مصمم است، همچنان ادامه دارد.

ترامپیسم؛ پایان یا صعود؟

رسانه اماراتی الخلیج در سرمقاله خود نوشت: این شکایت‌ها از آزار جنسی، پرداخت رشوه به قربانیان احتمالی تا سکوت در برابر تعرض و فرار مالیاتی را شامل می‌شود؛ اما جدی‌ترین اتهامی که در حال حاضر مطرح می‌باشد، سرقت اسناد محرمانه مهم مربوط به امنیت ملی است در زمانی که کاخ سفید را ترک می‌کرد پس از این‌که در انتخابات قبلی در برابر جو بایدن که رئیس جمهور شد، شکست خورد.

ترامپ حق دارد یا حداقل تاحدودی حق دارد که می‌گوید پرونده‌هایی که علیه او مطرح می‌شود سیاسی است و از سوی مخالفانش در حزب دموکرات هدایت می‌شود تا مانع از نامزدی او و  پیروزی مجددش در انتخابات ریاست‌جمهوری شود. احتمال پیروزی او باتوجه به افزایش محبوبیتش در میان طرفداران حزب جمهوری خواه جدی است. با این وجود نباید اتهام اخیر یعنی سرقت اسناد محرمانه را دست کم گرفت. گفته می‌شود این اسناد بالغ بر 300 پرونده محرمانه بوده است که به منزل او در مار-ئه-لاگو انتقال داده شد و برخی از آن‌ها در سِن سالن رقص، باشگاه گلف اختصاصی، حمام و دفتر و حتی اتاق خواب آن نگهداری شده است.

 ترامپ در جدیدترین سخنان خود متعهد شد که حتی اگر بر اساس کیفرخواست فدرال(شامل 37 اتهام) محکوم شود، نامزد ریاست جمهوری خواهد شد. به این ترتیب که گفت: «من هرگز [عرصه را] ترک نخواهم کرد. اگر قرار بود بروم، قبل از رقابت اصلی در سال 2016 این کار را انجام می دادم. در این میان مسئله قابل توجه این است که ترامپ از نظر قانونی منعی برای نازمدی در انتخابات ریاست جمهوری از داخل زندان یا به عنوان یک مجرم محکوم شده ندارد و ویژگی شخصیتی او به گونه‌ای است که باعث می‌شود در انجام این کار تردید به خود راه ندهد؛ اما توافق نظری وجود دارد مبنی بر این که چنین کاری «نهادهای سیاسی و حقوقی کشور را تحت فشار شدید قرار می‌دهد».

بیشتر بخوانید:

«ترامپ» در دادگاه بازداشت شد/حضور هزاران نفر از هواداران ترامپ مقابل دادگاه/ ترامپ: بی‌گناهم!/ آزادی بدون هیچ شرطی

 در نظر گرفتن پایگاه بزرگ مردمی او، چالش‌های پیش روی ترامپ تنها به «دسیسه‌های» مخالفانش در حزب دموکرات محدود نمی‌شود بلکه به رقبای او در حزب جمهوری‌خواه نیز مربوط است. در این راستا تازه‌ترین شخصی که نامزدی خود را برای کسب اعتماد این حزب اعلام کرد مایک پنس، معاون ترامپ است که به عنوان یک سیاستمدار با سابقه شناخته می‌شود؛ چرا که تجربه حضور در «کنگره» را دارد و پیش از این سمت فرماندار ایندیانا را بر عهده داشته است. علاوه بر روابط محکمی که با جامعه انجیلی‌ها دارد جایگاه پیشین‌اش به عنوان معاون ترامپ به او تجربه‌های  زیادی اعطا کرده است. با این حال، آگاهان از تغییرات در عرصه سیاسی آمریکا باور دارند که تمام تجربه‌ها و توانمندی‌ها پنس معنای چندانی در وضعیتی ندارد که دیگر سنتی نیست؛ چرا که «ترامپیسم» بسیاری از قواعد بازی را عوض کرده است و دشوار است قاطعانه بگوییم که محاکمه یا حتی محکومیت ترامپ به معنای پایان «ترامپیسم» خواهد بود؛ زیرا ممکن است نیروی انگیزشی جدیدی به آن بدهد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها