بازخوانی پرونده نقض حقوق بشر در دانمارک/ بررسی وضعیت زنان و تبعیض نژادی و قومی

نقض حقوق بشر در دانمارک در میانه ادعا‌های حقوق بشری این کشور همچنان رخ می‌دهد و قربانی می‌گیرد.

بازخوانی پرونده نقض حقوق بشر در دانمارک/ بررسی وضعیت زنان و تبعیض نژادی و قومی

دانمارک از جمله کشور‌های اروپایی مدعی حفظ و پیشگامی حقوق بشر است، اما نگاهی به پرونده این کشور نشان می‌دهد که موارد متعددی از نقض حقوق بشر در این کشور رخ می‌دهند.

موارد نقض حقوق بشر در دانمارک متعدد بوده و ابعاد و وجوه مختلفی را در برمی گیرند.

قتل زنان

خشونت علیه زنان در سال ۲۰۲۲ به قتل ۱۴ زن انجامید.

بیش از نیمی از زنانی که در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۶ در دانمارک به قتل رسیدند، قربانیان همسران فعلی یا سابق و اعضای خانواده آن‌ها بودند.

تجزیه و تحلیل هزار و ۴۱۷ قتل در دانمارک در یک دوره ۲۵ ساله نشان داد که ۲۶.۷ درصد از قتل ها، قتل‌های صورت گرفته از سوی شرکای سابق یا فعلی زندگی هستند و ۸۵ درصد قربانیان این دست قتل‌ها زنان بودند.

در عین حال، سالانه بیش از ۷۰ هزار زن دانمارکی در معرض خشونت روانی قرار دارند.

تبعیض

تبعیض علیه اقلیت‌های قومی و نژادی و مهاجران در دانمارک همواره در جریان است؛ بومیان در دانمارک از جمله اقشاری هستند که از تبعیض رنج می‌برند.

در عین حال، شکاف دستمزد در دانمارک بیش از همه بر جوامع مهاجر تاثیر می‌گذارد

شرط سکونت در برخی از مناطق دانمارک، داشتن پیشینه غربی است؛ این شرط تاکنون به اخراج خانواده‌های زیادی از محل سکونتشان منجر شده است.

نقض حقوق پناهجویان و مهاجران

دانمارک در زمینه برخورد با پناهجویان و مهاجران استاندارد‌هایی دوگانه‌ دارد؛ این استاندارد‌ها به ویژه پس از بحران اوکراین و به راه افتادن موج پناهجویان اوکراینی آغاز شد.

دانمارک در حالی دست به لغو اقامت پناهجویانی از کشور‌های افغانستان و سوریه زد که همزمان قانون اقامت ۲ ساله و مزایایی متعدد را برای پناهجویان اوکراین در نظر گرفت.

استفاده گسترده از سلول‌های انفرادی

استفاده گسترده از سلول انفرادی در زندان‌های دانمارک سبب نگرانی جدی گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری مختلفی بوده است؛ آن‌ها گزارش‌های متعددی مبنی بر نقض حقوق زندانیان از طریق حبس در سلول‌های انفرادی منتشر کردند.

نقض حقوق کودکان

یکی از مهم‌ترین موارد نقض حقوق کودکان در دانمارک اجتناب این کشور از بازگرداندن کودکان داعشی تبعه این کشور است؛ دانمارک تا آوریل سال جاری میلادی اقدامی جهت بازگرداندن این کودکان نکرده بود.

منبع: میزان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها