همه چیز درباره انتخابات میان دوره ای آمریکا

روز سرنوشت برای ترامپ و بایدن/ رئیس جمهور آمریکا تا شکست یک قدم فاصله دارد؟

انتخابات میان دوره ای در واقع همان انتخابات سراسری کنگره آمریکا است. در این انتخابات اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده در همه مناطق و ایالات انتخاب می شوند. همچنین، تکلیف حدود 35 کرسی مجلس سنا یعنی یک سوم کرسی ها هم مشخص می گردد.

روز سرنوشت برای ترامپ و بایدن/ رئیس جمهور آمریکا تا شکست یک قدم فاصله دارد؟

به گزارش خبر فوری، انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا بالاخره بعد از ماه ها انتظار و گمانه زنی برگزار شد و حال همه منتظر نتیجه این انتخابات هستند تا از سرنوشت ایالات متحده با خبر شوند. انتخابات 8 نوامبر 2022 یکی از مهم ترین انتخابات های چند دهه اخیر است چرا که نشان می دهد آینده آمریکا به دست راست گراهای طرفدار ترامپ می افتد یا بایدن و تیم دموکراتش همچنان می توانند در واشنگتن بمانند.

در این گزارش مروری بر مهم ترین نکات مربوط به انتخابات میان دوره ای ایالات متحده داریم:

انتخابات میان دوره ای چیست؟

انتخابات میان دوره ای در واقع همان انتخابات سراسری کنگره آمریکا است. در این انتخابات اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده در همه مناطق و ایالات انتخاب می شوند. همچنین، تکلیف حدود 35 کرسی مجلس سنا  یعنی یک سوم کرسی ها هم مشخص می گردد.

انتخابات کنگره آمریکا هر دو سال یک بار انتخاب می شود و در واقع، عمر هر مجلس فقط دو سال است. بنابراین، یکی از این انتخاب ها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و یکی هم بعد از سال دوم دولت برگزار می شود. اگر انتخابات کنگره با انتخابات ریاست جمهوری همزمان باشد، به آن انتخابات سراسری و اگر همزمان نباشد و انتخابات کنگره دو سال بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، به آن انتخابات میان دوره ای گفته می شود.

چرا انتخابات میان دوره ای مهم است؟

در انتخابات سراسری معمولا جوّ سیاسی به نفع حزب پیروز است و در واقع، حزب فردی که پیروز انتخابات ریاست جمهوری می شود، اکثریت کرسی های مجلس را هم به دست می گیرد اما در انتخابات میان دوره ای، ممکن است شرایط بر عکس شود. در این انتخابات، دو سال از عمر دولت گذشته و اگر عملکرد دولت خوب نبوده یا نتواند رضایت مردم را به دست آورد، حزبش ضرر کرده و در انتخابات کنگره شکست می خورد. شکست احتمالی حزب رئیس جمهور می تواند تصویر بدی از او در جهان و آمریکا منعکس کند چرا که نشان می دهد او نتوانسته عملکرد خوبی داشته باشد. همچنین، او به مدت دو سال باید با حزب مخالف که اکثریت را در دو مجلس به دست آورده اند سر و کله بزند و برای تصویب هر قانون با مخالفان وارد چالش شود.

چرا سرنوشت بایدن و ترامپ به این انتخابات وابسته است؟

با اینکه خود بایدن در انتخابات میان دوره ای هیچ نقشی ندارد اما سرنوشت این انتخابات به اندازه انتخابات 2020 برای او مهم است. هم اکنون دموکرات ها با اختلافی بسیار بسیار ضعیف، اکثریت را در کنگره و سنا در اختیار دارند. از دست دادن این اکثریت می تواند منجر به بی آبرویی بایدن شود. همین الان هم بسیاری در مورد آینده سیاسی پیرمرد آمریکایی نگران هستند و معتقدند او نمی تواند رقیب خوبی برای ترامپ یا هر جمهوری خواه دیگری در انتخابات ریاست جمهوری 2024 باشد. شکست دموکرات ها در انتخابات 2022 این گمان را تقویت می کند.

همچنین، دونالد ترامپ می تواند با پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای به آینده خوشبین باشد. او تبدیل به شمایل جمهوری خواهان شده و پیروزی این حزب در انتخابات به او انگیزه کافی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را می دهد. به جز این، دموکرات ها سخت به دنبال این هستند که ترامپ را به علت حوادث ژانویه 2020 به دادگاه کشانده و مانع از شرکت مجدد او در انتخابات شوند. پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای، جلوی اقدام آنها را می گیرد.

وعده های انتخاباتی مهم دو حزب چیست؟

شاید مهم ترین وعده سیاسی دموکرات ها در انتخابات 2022، مربوط به آزادی سقط جنین باشد که قانونش مدتی پیش توسط دیوان عالی کشور ملغی شد. حالا دموکرات ها وعده داده اند که در صورت پیروزی در انتخابات، این قانون را وارد قوانین فدرال کرده و به نحوی تصویب کنند که دیگر نتواند توسط دیوان عالی نقض شود.

از آن سو، جمهوری خواهان وعده اقتصاد شکوفا را داده اند. در دو سال اخیر (به خصوص سال 2020) تورم در آمریکا به شدت بالا رفته است. جمهوری خواهان بایدن و دموکرات ها را مقصر این اتفاق می دانند و وعده های زیادی برای کنترل این وضعیت داده اند تا بتوانند مردم را به سمت خود جذب کنند.

کدام حزب پیروز است؟

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ ها، حزب جمهوری خواه شانس زیادی برای کسب دست‌کم ۱۰ تا ۲۵ کرسی بیشتر در مجلس نمایندگان دارد. اگر جمهوری خواهان بتوانند این میزان کرسی به دست آوردند می توانند اکثریت را در مجلس به دست آورند.

در مورد مجلس سنا تا حدی وضع فرق می کند. نظرسنجی‌ های مختلف نتایج متفاوتی را درباره سرنوشت سنا منتشر کرده‌اند، اما در مجموع پیش ‌بینی می شود که در آنجا هم جمهوری خواهان به برتری برسند.

نتایج چه زمانی منتشر  می شود؟

نتایج انتخابات میان دوره ای مجلس احتمالا چند هفته دیگر منتشر شود. طبق قانون، نمایندگان جدید از ژانویه شروع به فعالیت خود می کنند، بنابراین، زمانی کافی برای شمارش آراء و اعلام نتایج وجود دارد. با توجه به نزدیکی احتمالی آراء، ممکن است انتخابات در برخی ایالات با چالش هایی روبه رو شود و یا با شکایت یکی از طرفین، آراء بازشماری شود. همچنین، بسیاری از افراد به صورت پستی در انتخابات شرکت کرده و می کنند. شمارش آراء پستی کمی بیشتر طول می کشد و احتمالا روند شمارش آراء مقداری بیشتر از انتخابات قبلی به طول انجامد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها