تحلیلی بر نظریه "شیفت روایتی" در اعتراضات اخیر

اوج بی اعتمادی مردم به رسانه های رسمی/ چرا هر چه صداوسیما می گوید مردم باور نمی کنند؟

مخاطبان ایرانی با انبوهی از روایت ها مواجه اند اما به عقیده برخی تحلیلگران، آنها به علت بی اعتمادی به صدا و سیما و رسانه های رسمی، آن دسته از روایت هایی را می پذیرند که بر خلاف نظر رسمی رسانه های وابسته باشد.

اوج بی اعتمادی مردم به رسانه های رسمی/ چرا هر چه صداوسیما می گوید مردم باور نمی کنند؟

به گزارش خبر فوری، برخی جامعه شناسان معتقدند هرگونه تغییر اجتماعی بزرگ در جامعه حاصل نوعی «شیفت روایتی» است. بر اساس این نظر، هر اتفاق مهمی که در جامعه رخ می دهد از طریق یک سری روایت ها در جامعه پخش شده و مورد پذیرش مردم قرار می گیرد. این روایت ها آنقدر مهم هستند که گاهی جای حقایق را می گیرند.

به طور مثال، اگر من بین دوستانم نشسته باشم و ناگهان دوستانم یک صدا فریاد بزنند و بگویند یک شبح پشت سر تو است، حتی اگر من آن شبح را نبینم و در واقع هم چنین شبحی وجود نداشته باشد، باز تحت تاثیر قدرت کلام و روایت آنها قرار گرفته و احتمالا ترسیده و از جای خودم بلند می شوم. در این مثال، "روایت" جای "حقیقت" را گرفته و از امری که رخ نداده و وجود ندارد یک باور و واقعیت به وجود می آورد.

بازی روایت ها و قواعدی که دارد

روایت ها همیشه یک صدا و یک شکل نیستند. بیشتر روایت ها از چند منبع مختلف شنیده شده و با هم در تناقض هستند.

به طور مثال، بعد از یک انفجار در یک معدن ممکن است چند روایت به گوش فردی که دور از ماجرا است برسد. ممکن است برخی بگویند این انفجار عمدی بوده و کار یک گروه تروریستی است. برخی دیگر ممکن است ادعا کنند که این حادثه سهوی بوده و صرفا یک اتفاق تلخ بوده است. گروهی دیگر می توانند مدعی شوند که اتفاق رخ داده در معدن نه یک انفجار بلکه ریزش دیواره های معدن بوده است. ممکن است برخی تعداد کشته ها را 10 و برخی دیگر بیش از 50 نفر  بدانند و ... . تحلیل این موضوع که یک مخاطب کدام یک از این روایت ها را می پذیرد در بیشتر موارد سخت و حتی ناممکن است چرا که خود مخاطب هم در مورد پذیرش روایت درست مردد است چون معمولا دور از حادثه بوده و دسترسی مستقیمی به رخداد اصلی ندارد.

در تحولات و رویدادهای مهم اجتماعی معمولا روایت ها از طریق رسانه های به اصطلاح رسمی بیان شده و معمولا هم توسط مخاطبان و مردم پذیرفته می شود. به طور مثال، در شرایط عادی اخبار مربوط به یک زلزله، یک تصادف زنجیره ای، مذاکرات هسته ای، بازار بورس و سهام، اخبار جشنواره کن و ... توسط صدا و سیما یا رسانه های رسمی کشور منتشر شده و مردم نیز آن را می پذیرند. در حالت عادی بعید است که یک مخاطب خبر مربوط به سقوط بورس را از یک رسانه گمنام یا یک حساب توییتری بشنود و آن را باور کند. او ترجیح می دهد خبر موثق را از منابع رسمی مانند سازمان بورس یا پایگاه های رسمی اقتصادی و یا اخبار اقتصادی صدا و سیما بشنود و بر اساس آن تحلیل کرده و یا تصمیم بگیرد.

اولین گام در تحولات یا حتی انقلاب های اجتماعی زمانی به وقوع می پیوندد که اعتماد مخاطبان به روایت های رسمی کم می شود و آنها شروع به پذیرش روایت های جایگزین می کنند. این بی اعتمادی به روایت های رسمی نیز معمولا به علت عدم شفافیت و عدم صداقت مصلحت‌اندیشانه روایت های رسمی است.

زمانی که سازمان بورس چندین و چند بار از پوشش اخبار مربوط به بورس طفره می رود و یا سقوط بازار سهام را به مردم اعلام نمی کند، در حال بی اعتماد سازی مردم است. تکرار این روند باعث می شود مخاطبان شروع به دوری از سازمان بورس و اخبارش کرده و خبرهای خود را از سایر منابع خبری بگیرند.

شبیه چنین روندی، در بسیاری دیگر از وقایع تکرار می‌شود؛ مهمترین مثال آن، داستان سقوط هواپیمای اوکراینی.

بحران روایت در اعتراضات اخیر

اتفاقات و اعتراضات اخیر به خوبی نشان داد مردم در وضعیت «شیفت روایتی» قرار دارند. عدم شفافیت عمده رسانه های رسمی کشور به خصوص صدا و سیما در چند سال اخیر به حدی زیاد بوده که مردم ترجیح داده‌اند دل به روایت های دیگر بسپرند و اتفاقا روایت هایی را که بر عکس روایت رسمی است بپذیرند.

در حوادث اخیر هر خبری که در انتقاد به وضع موجود بود پذیرفته شد و جالب اینکه خود رسانه های رسمی نیز هیچ اقدامی برای جلوگیری از این «شیفت» و تغییر موضع نکرده و عملا این مرجع‌زدایی رسانه‌ای را پذیرفتند.

چنانکه اشاره شد، بی اعتمادی به صدا و سیما و منابع خبری رسمی کشور از زمان فاجعه هواپیمای اوکراینی شدت گرفت. تا پیش از اعلام جزئیات مربوط به این حادثه، بسیاری از منابع خبری رسمی از پذیرش این واقعیت که سقوط هواپیما به علت اشتباه طرف ایرانی بوده طفره رفتند و با روایت های عجیب و غریب سعی در پوشش این حادثه داشتند. با مشخص شدن واقعیت ماجرا جامعه با یک شوک عجیب و بزرگ مواجه شد. این شوک نتایجی داشت. بزرگترین نتیجه این شوک، بی اعتمادی به رسانه های بزرگ و کوچک رسمی بود.

از بعد این حادثه تا امروز این بی اعتمادی و شکاف بیشتر و بیشتر شده است. علت اصلی این فرایند هم عدم شفافیت عجیب حوادث در صدا و سیما و سایر رسانه های رسمی است. شلوغی ها و اتفاقات یک ماه اخیر در صدا و سیما پوشش داده نمی شود. فضای رسانه ملی به شدت یکسویه و تحت تاثیر ملاحظات امنیتی است و هر خبری در چارچوب این فضا قرار می گیرد. رسانه های رسمی هم دست کمی از صدا و سیما ندارند. وابستگی حرفه‌ای آنها به منابع رسمی و روایت‌های نهادهای مستقر در کشور باعث نوعی عدم شفافیت ناگزیر شده تاجایی که عدم پرداخت این رسانه‌ها به مهم ترین موضوع سیاسی و اجتماعی کشور در یک ماه اخیر باعث شده طیفی گسترده از مخاطبان شروع به شنیدن و پذیرش روایت های مخالف آنان کنند.

این اتفاقی است که معمولا در «بحران ها» به وقوع می پیوندد. در حال حاضر مخاطبان ایرانی با انبوهی از روایت ها مواجه اند و به علت بی اعتمادی بخشی از افکارعمومی به صدا و سیما و رسانه های رسمی، آن دسته از روایت هایی را می پذیرند که بر خلاف نظر رسمی رسانه های حکومتی باشد. این شکاف به اوج خود رسیده است. به نظر می رسد بین بخشی از مردم و رسانه های رسمی یک بن بست ارتباطی به وجود آمده و هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد. این امر، فرصت هرگونه گفتگو و تلطیف فضای فکری را ناممکن می‌کند.

این عدم ارتباط می تواند فاجعه بار باشد و در سایر زمینه ها نیز به کشور آسیب وارد کند منتها آنچه مشخص است این است که بن بست فعلی فقط توسط حکومت  و رسانه های رسمی آن از بین می رود. رسانه های رسمی باید شروع به شفافیت بیشتر، ذکر وقایع، پوشش اخبار مهم و روز، پوشش اعتراضات اخیر و تحلیل آنها بکنند تا بتوانند آرام آرام آب رفته را به جوی بازگردانده و اعتماد از بین رفته را بازیابی کنند.

اما ادامه سیاست فیلترینگ، عملا دست رسانه‌های داخلی را در رقابت با انبوه رسانه‌های کوچک مجازی خالی کرده است. نتیجه یک پژوهش که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد در تلگرام، رسانه‌های داخلی نسبت به رسانه‌های فارسی زبان بیرون ایران دست بالا را دارند (اینجا بخوانید)، با این وجود، فیلتر تلگرام، این مزیت رسانه‌ای را بشدت تهدید کرده است. گویی هوادادان فیلترینگ، به عمد می‌کوشند تا میدان را برای رقبای خارجی باز کنند!

شاید اگر در میانه رسانه‌های معاند و رسانه‌های حکومتی که بودجه‌های مستقیم از نهادهای رسمی دارند، فضایی برای شکل گیری رسانه‌های خصوصی و مستقل فراهم شود، این رسانه‌ها بتوانند گسست ارتباطی میان بخشی از افکارعمومی و منابع رسمی کشور را ترمیم کنند.

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 181
  • Ali
    10

    فقط رسانه ها نیستند اغلب مردم حرف مسیولین رو هم باور نمی‌کنند

    نظرات شما -
    • از پاشاکی تا شهرکی ... اپوزوسیون الکی
      36

      فقط رسانه ها و مسئولان ایرانی نیستند. کلا حرف همه رسانه های دنیا و حاکمان دنیا را باور نمی کنیم. برای همین همه می گویند این جریانات و اعتراضات و جنبش چند تا دختر و پسر خام و هیجانی همه مهندسی شده و ساختگی و کار خودشون است هم برای حواس ملت از مشکلات اصلی پرت کنند و هم اینکه انرژی و خشم ملت تخلیه شود.

    • گیلان
      10

      من تا قضیه هواپیمای اکراینی 60 درصد اخبار رو یجورای قبول داشتم اما بعد از ان حادثه دیگه 2درصدم نمیتونم قبول داشته باشم . عدم محاکمه سردار حاجی زاده به خاطر حمله به هواپیمای اکرانیی خیل عجیب بود!!!!

    • ناشناس
      7

      نگو دلت میاد این حرف را بزنی ما در اختلاس و رقم های اختلاس و فساد رکورد زدیم این دستاورد نیست پس چیه !!!!!! نگو دیگه !! 😂😂😂😂

    • ناشناس
      7

      چرا اغلب بیشتر از نود وپنج درصد رسانه ملی را ملی نمی داند هر وقت در برنامه ها یک موافق ویک مخالف آزادانه گفتگو کردن میشود گفت رسانه ملی نه حکومتی یا حکومتی که از همه پرسی مردمی جلو گیری می کند ودر حال دروغ پراکنی است میشود اعتماد کرداگر رسانه های خارج نشین به منابع دسترسی داشتن متوجه می شدیم واقعیتها چیست در حال حاضر روایتگر هستن

    • ناشناس
      8

      چونکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران متعلق به مردم و رسانه ملی نیست و رسانه تحت فرمان حاکمیت است!

    • ناشناس
      28

      خخخه از بس دوست اخبار ضد ایرانی را رصد کنید چه دروغ و چه راست

    • ناشناس
      4

      دیگرمشروعیت ومقبولیت ندارد‌.

    • مهران
      4

      مسوولین ؟ ما مسوول نداریم . اینا مقامات هستن

    • ناشناس
      3

      به عنوان معلم عرض می‌کنم
      همه دانش آموزان و معلمان حرفای تلویزیون ایران را قبول ندارن
      امروز یه روستای کوچیک ۶ساعت کلاس درس داشتم
      برام سوال بود که اینها و اقعا تفکرشان در باره اتفاقات اخیر
      چیه!!!
      بشدت اخبار را از ماهواره و اقوامشان در شهر های کلان دنبال میکردن....
      میگفتن آقا دانشجویان شریفرا زدن
      فلان جا چندین نقر را کشتن
      و ....
      گفتم بچه ها اخبار تلویزیون ایران را هم دنیال میکنید؟
      با لبخند گفتن نه!!!!!!
      دقت کتید این روستا فقط ۱۵۰۰ نفر جمعیت داره!!!!

  • ناشناس
    10

    وقتی به جای کلمه نظام مردم قرار گیرد درست میشود به جای حفظ نظام باید حفظ مردم جایگزین بشود مصلحت نظام به مصلحت مردم تغییر کند حفظ نظام از اوجب واجبات است به حفظ مردم ازاوجب واجبات است تبدیل شود الان برای حفظ نظام به مردم دروغ گفته میشود دران صورت برا حفظ مردم نهایتا به نظام دروغ گفته خواهد شد دران صورت اتفاق بدی نمیافتد

    نظرات شما -
    • عقل
      4

      مردم دیگه با تغییر کلمات هم فریب نمی خورند؛بلکه مردم کارنامه و نتیجه عملی را می بینندو باید باورشان را ببینند و در زندگی حس کنند

    • عاقل
      8

      صداسیما مردم را نشناخته و تصور میکند همه ساندیس خورند یا باید ساندیس خور شوند انوقت باید باور کنند .ادب از که اموختی ؟از بی ادبان و هرانچه صداسیما نشان داد مردم برعکس دیدند

    • 0

      نارضايتي مردم از صدا سيما نتيجه عملكرد مديريت فشل دولتي و نيز تبليغات سو كانالهاي معاند است

  • ناشناس
    11

    آخی مگه تا حالا صداوسیما دروغ گفته !؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      همه مردم و دنیا دروغ میکن بس کی راست میکه

    • خاهشن گزارش رو ببینین
      6

      گزارش خبر 20.30 در تاریخ 24 مهر ماه برای واقعه آتش سوزی زندان اوین را ببینین . گزارشگر وارد کارگاهی با درب سفید فلزی
      میشه و دیوار مقابل را دوربین نشان میده
      که عکس امام و رهبری هنوز سالم هستن !!!!؟؟؟ میزها سالم هستن !!!؟؟؟
      بعد میگه که سقف کامل کامل سوخته از بین رفته !!!!
      خب
      یعنی چی ؟ آیا آتیش از سقف شروع شده !؟
      اگر ارازل اوباش آتیش درست کرده بودن که کف و دیوارها اول میسوختش
      خاهشن گزارش رو ببینین .
      یعنی چی ؟! سوتی ؟!
      دیگه کاری به ویدیوهای مردم از بیرون گرفتن و شبکه های خارجی ندارم که چی چی میگن

  • ناشناس
    10

    بخداوندیکتا اگه روز روشن باشه صداوسیما بگه الان روزهست من میگم نه شبه.اینقدر اینادروغگوهستند این دولت این حکومت همه دروغگو دروغگو دروغگو تااین حداعتمادملت روخراب کردند

    نظرات شما -
    • علی
      61

      مشکل از خودته

    • ناشناس
      47

      لابد شبکه انتر بگه بمیر می‌روی می میری خخخخه

    • مهران
      3

      این دروغ بازی در جنگ به اوج رسید و در اوج ماند . یک وظیفه شد برای سیمای ملی . مثل قوه قضاییه .روز به روزبدتر خواهد شد .

  • ناشناس
    7

    سه ساله کلا من تلوزیون رو گذشتم تو کارتون ش. گذاشتم تو انبار. چون یا سخنرانی میکنن. و فیلم های تکراری پخش میکنن و سانسور میکنن.... که اصلا حاصله دیدن ندارم

    نظرات شما -
    • 5

      خخ من سه ساله شماره یک کنترلم من وتو شماره دو من وتو پلاس وان شماره سه من وتو پلاس2شماره 4 وُا امریکا شماره 5 ایت الله بی بی سی شماره 6 اینترنشنال ....شبکه های ایرانی 15به بعد

    • ناشناس
      23

      به خاطر همین هست شست وشوی مغزی می شوید از دشمنان ایران هیچ رو دست هم وقتی میخوردید در اخبار کذب باز می آیید می گویید نه راسته!!!

  • ناشناس
    6

    جواب کاملا روشن است.مانند داستان چوپان دروغگو.کسی که زیاد دروغ بگوید،کسی دیگر حرفش را باور نمیکند

  • ناشناس
    7

    اینقدر دروغ از رسانی میلی پخش شده که چند روز بعد با فشار رسانه ها ی خارج واقعیت را خودشان گفته اند که همه از صدا و سیما گریزانند

    نظرات شما -
    • سلام
      5

      حالا فکر کن اگر رسانه های خارجی نبودن احتمالٱ حالا کاخ سفید تبدیل شده بود به حسینیه و مداحی ها از آنجا پخش میشد

  • ناشناس
    6

    چهلو سه سال مردم دران دروغ میشنون بعد از چلو سه سال این هست زندگی مردم دروغ ظلم فساد فقر فقر زندگیهای سیاه زور مردم به هیچ حدی اعتماد ندارن بس است هرچه سر مردم و زندگی مردم آوردین هرروزمردم بدتراز دیروز

  • مردم
    6

    جز دروغ هیچیییییی نمیگن هیچییییییی

    نظرات شما -
    • قغقغقغ
      7

      همینجا هم نظرات رو منتشر نمیکنن و میترسن
      آخه ترس برای چی
      از چی میترسی ؟
      قدرت واقعی دست مردمه
      با مردم باش لذت ببر و پادشاهی کن و حال کن

  • ناشناس
    4

    مردم و حاکمیت مثل زن و شوهر طلاق گرفته شدن.
    از نظر مردم هر حرف و سخنی از سمت حاکمیت حکم دروغ و کاسه زیر نیم کاسه را داره.
    عملکرد حاکمیت در شفاف سازی و صداقت به‌قدری ضعیف بوده که اگر امروز اعلام کنه ماست سفیده مردم باور نمی‌کنند.

    نظرات شما -
    • 3

      طلاق از نوع سه طلاقه غیر قابل بازگشت خخخ

  • ناشناس
    4

    خود کرده را تدبیر نیست

  • .
    5

    حتی تامین آب یا آب خوردن مردم رو سیاسی میکنید نتیجه اش میشه این !

  • خودتونید
    6

    حتی سریال هایی که درست میکنند هم سرشار از دروغ است (نه خالی بندی)،،،چه رسد به واقعیت های سیاسی .و روزانه ی ایران و جهان ،،
    چرا فلسطینی که کشته میشود شهید است ؟ ولی شیعیان هزاره ی افغانستان (همسایه ،همزبان ،،برادر)نه ؟؟!!

  • ناشناس
    5

    دشمن دروغ میگه چون دشمنه دوست دروغ میگه چون نادانه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      هیچ کس نادون نیست همه دشمنن

  • ناشناس
    26

    با این تفسیر جانبدارانه شما، سئوالی که مطرح می شود این است که آیا همه مطالب رسانه های خارجی صحیح است؟ چرا تلقین می کنید که مردم آنها را می پذیرند؟ چرا چشم خود را بر این همه دروغهای فاحش آنها می بندید؟ در اغتشاشات می گفتند فلان خیابان مردم شعارمی دهند وقتی که رفتم یک نفر هم آنجا نبود که شعار بدهد.
    چرا رسانه هایی مثل شما با مغالطه می خواهند چیزی غیر واقعی را به جامعه القا نمایند؟...؟!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      24

      فقط رسانه ملی یک فراخوان میده چند صد هزار نفر در تهران می روند در روز تعطیل اما رسانه های دشمن خودشان را جر می‌دهند برای یک تجمع به غیر اوباش و مزدور کسی نمی رود

    • اکبر
      0

      دیدیم چقد رفتن افتضاح تاریخی اونم 3 بار

  • یدالله آرام
    3

    کار صدا و سیما خدمت به ملت نیست. مشی دروغ و کلاه سر مردم گذاشتنه. رسانه نیست ابزار دولته و این کشنده ترین حالته که مردم رو همه سیاسی کرده بعد میفرمایند چرا در سیاست نظر متکثر داریم. و این اسمش زندگی نیست. عتیقه ای مثل یوسف سلام و سلامی ها مردم رو مسخره کردند و کشنده است.

  • عبدالله
    3

    الان در جایی هستیم که اگر یک کاسه‌ی خالی جلوی شما باشد و مجموعه‌ی حکومت بگوید این کاسه خالیست، شما حتما به خودتان میگویید کاسه پر است. یا در خوشبینانه‌ترین حالت ۱/۴ آن خالی است. هواپیمای اوکراین هم اولینش نبود. تاریخی‌ترینش از خروج “به اصطلاح مفرغ” در اواخر دهه‌ی ۶۰ بود که با اعتراض احمد خمینی مواجه شد و …..

  • منتقد
    5

    دروغ سیستماتیک در نظام

  • ناشناس
    3

    مگه فقط صداوسیماست؟بورس خودروسازی بهداشت ودرمان آموزش وپرورش و......کلا دروغ وریا توکشور نهادینه شده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      چون خودتان دروغگو هستید!

  • ناشناس
    3

    کل ایران دچار بیماری دروغ شده . فقط صدا و سیما نیست . دروغ تباهی هست و حتی در بین بی دین ها دروغ بد است چه برسد به ما

  • ناشناس
    2

    در این بین فقط رسانه ها وعدم پوشش اخبار دلیل بی اعتمادی مردم نیست.سانسورخبری در کنار اخبار کذب و دروغگویی مسئولان نظام.باعث بی اعتمادی مردم شده هیچ نهاد و ارگانی بطور مستقل و ازادانه نمیتواند انچه هست را گزارش کند همه باید از فیلتر سیاستهای خاص بگذرند ..بزرگترین شاهد جریان هواپیمای اکراینی سه روز کتمان حقیقت کردند از کارشناس و خلبان گزارش تهیه کردند که دلیل سقوط نقص فنی بوده سرداذان سپاه طی ان سه روز همه دروغ گفتندو صدا وسیما بوق دروغهای انها بود .بنظر شما بعد از سه روز سردارحاجی زاده بگوید خطای انسانی بوده و گردن من از مو باریکتر اما هیچ کس توبیخ و تنبیه وعزل و استعفا ندهد برای مردم ارزشی دارد؟ خب معلومه من بعنوان یک شهروند منبع خبری خودم رو جایی انتخاب میکنم که سابقه شفافیت و راستگویی اخبار را دارد.در کشورهای غربی رسانه ها ازادند ومیتوانند عملکرد بالاترین مقام را مورد سوال قرار بدهند و فسادهای خانوادگی انها را رسوا کنند..در ایران کدام رسانه توانسته فساد مسئولان و مقامهای اجرایی را رسوا کند..مگرر بعد از اینکه دوره مصرف انها برای نظام به پایان رسیده باشد و نظام خود بخواهد انها را به بایگانی تاریخ ایران بفرستد مثل خانواده هاشمی ...در این چنین حکومتی چه توقعی دارید ن من مقصرم که اخبار را از رسانه های خارجی پیگیری میکنم و ن هیچ ایرانی دیگر...مقصر درجه اول مسئولان دروغگو و کذاب و رسانه های وابسته هستند که حقیقت را فدای منافع خود میکنند

  • عوام۹۰
    3

    خبر فوری نظرات مردم رو بفرست برای سران نظام میزان اعتماد و محبوبیت خودشونو بدونند

    نظرات شما -
    • متین
      17

      حتما. البته آلبانی نشین های وطن فروشی ایرانی نیستن.

  • ناشناس
    3

    چون چهل سال دروغ گفته

    نظرات شما -
    • داود
      18

      باز از 2500 سال دروغ که بهتره . با چهل سال دروغ ایران را به ابرقدرت منطقه تبدیل کردن و گرگ ها و شغال های بین المللی را به زوزه کشاندن وادارشون کردن. چند سال دیگر ایران به ابرقدرت جهانی تبدیل می شود به کوری چشم وطن فروشان آلبانی نشین.

  • ناشناس
    6

    از روزی که سید محمد خاتمی ممنوع تصویر شد و صدای شجریان از رسانه میلی پخش نشد تا امروز من شبکه ایرانی ندیدم --- چون. چیزی برای نداره

  • کیخا
    22

    چون برخیها حرام خور شده اند و دیش روی خانه هایشان نصب است

    نظرات شما -
    • عجیب
      0

      ملاک مال حلال و حرام چیست؟مال حرام عقل را زایل میکند و همه را شبیه خود میبیند!

  • رهگذر
    4

    چون فقط داره از یه جریان خاص که داره از مردم دور و دورتر می شده حمایت میکنه

  • ناشناس
    4

    چون برا مردم نمیگه برا بسیجیهای ساندیس خور میگه اوناهم باور میکنند چون یا واقعا نمی فهمند یا منافعشون ایجاب میکنه نفهمند .

    نظرات شما -
    • سیامک
      21

      بسیجی ها نبودن الان آلبانی نشین های وطن فروش با کفتارها و گرگ ها ایران را دریده بودند. درود بر بسیجیان قهرمان.
      تا بسیجی هست البانی نشین وطن فروش در ایران جایی ندارد .

    • امیر ب سیامک
      5

      سیامک جان به کوری چشم خودت ایرانو پس میگیریم جیره خواران به زباله دان تاریخ میندازیم مرگ بر ساندیس خور

    • ناشناس
      0

      ایران را از کی پس می گیری خخخخه

    • به امير مزدور
      1

      شتر در خواب بيند پنبه دانه

  • گمنام
    30

    آقای ناشناس اگر تو تلویزیون گذاشتی کنار چطور داری تفسیر می‌کنی .کمتر دروغ بگو.مردم عاقل هستند و میفهمند .در تمام دنیا اغتشاش در زندانها رخ میدهد .مردم و جوانان ما فریب عوامل سلطنت طلب ومنافقین را نمی‌خورند.امسال علی کریمی که ثروتش سر به فلک کشیده چطور برای مردم دلسوزی میکنند .متاسفانه بعضی ها که دارند دزدی و اختلاس میکنند جوانان را فریب می‌دهند چرا چون می‌ترسند روزی دستبند قانون روی دستانشان بیاد .هیچ کشوری مانند ایران امنیت ندارد ولی عوامل بی بی سی و وطن فروشها می‌خواهند با دروغ وشایعه مردم را فریب دهند اینها به دروغ میگویند باید حجاب نباشد .اینها حجاب را نشانه رفتن تا به هدفهای بعدی برسند .دختر ها وزنها ایران عزیز بدانند در کشورهای دیگر زنها و دخترها از ترس همیشه سلاح در کیف دارند.آیا میدانید آمار خشونت علیه زنها در کشورهای خارجی چقدر است . عزیزان بدانید اینها می‌خواهند ایرانی را مانند سوریه و عراق و افغانستان ولبنان کنند ولی اینها خواب ببینند.آقای ناشناس تو برو خبرهای دروغ و مسخره شبکه های معاند نگاه کن .بله غیرت می‌خواهد از خاک وطنت دفاع کنی افراد بی غیرت همیشه خیانت به خاکشان میکنند .مرگ وطن فروش .من هم به خاطر وطن دوستی وصداقت سر کار اذیت میشوم ولی تا جان دارم از خاک وطنم دفاع میکنم .حتی خانه ویا یک وسیله هم ندارم و بیمار هم دارم که حدود چند صد میلیون باید بدهم ولی سر جلوی اجنبی‌ها و مفسدین هم نمیکنم .کشور وخاکم را به هیچ چیزی نخواهم فروخت.بدانند وطن فروش های خائن انگلیس و آمریکا و اسراییل و عربستان عددی نیستند زمانی چند کشور با انواع سلاح نتوانستند یک وجب از این خاک را بگیرند الان که دیگه اینها عددی نیستند.جان میدهیم ولی تن به ذلت نمی‌دهیم .مرگ بر خائنین

    نظرات شما -
    • فن آوری
      3

      کاربر گمنام! تمام حرفهات فقط توجیه و تهمت و افترا و ایجاد ترس و رعب میان ملت هست تو جاده صاف کن و ماستمال حرفه ایی هستی فکر میکنی با بازی با کلمات می توانید همچنان سواری بگیرید

    • تاییدی
      6

      مرگ بر اونهایی که برای خوشایند آخوندها ساندیس می خورند

  • ناشناس
    5

    من تو خونم ماهواره ندارم و تحت تاثیر شبکه های به قول شما معاند هم نیستم، ولی هر موقع تلوزیون رو باز میکنم کمتر از ۵ دقیقه نمیشه که خاموشش میکنم، آدم فکر میکنه تلوزیون ایران داره واسه کشور دیگه برنامه میسازه، حرف های غیر علمی، مغزهای زنگ زده...

  • ایرانی
    4

    تنها بی اعتمادی در صدا و سیا نیست . مردم اعتمادی به سخنان سران قوا و وکلا و فرماندهان ووو ندارند . چون هرچه انها گفته اند بعد چند روز خلاف سخنان انها بوده . حتی مردم روحانیت را دروغگو می پندارند . تا جایی رسیده قشر جوان دین را ساخته پرداخته روحانیت می پندارد. چه باید کرد؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • عجیبه
      0

      یه ترس خاصی تو صورت کارشناسان و مصاحبه شونده های صدا سیما حس میشه که نکنه حرفی بزنند که پست و مقامشون رو بگیرند بنابراین مخاطب احساس راحتی نداره

  • ناشناس
    3

    خدا براتان نسازه
    یه جوک تعریف کردن زمان بچگی ها
    میگفت یکی تلویزیون تازه خرید رو هر شبکه ی میگذاشت قرآن میخواند
    پدره به بچه ش میگه پسرم برو ببین آنتن تلویزیون رو به مسجد نیست
    خنده دار بود ولی واقعیتی تلخ متاسفانه
    وقتی همه ی بیسوادها رشد میکنند و سکان امور را در دست میگیرند
    غیر از این نمی شه
    که مردم رو بیارند شبکه های ماهواره هیچ از اسلام و پیغمبر زده بشن

  • سید محسن....
    3

    واسه این که شده مبلغ حکومت و هیچ کاری در راستای خدمت به ملت و مملکت انجام نمیدهد ......

  • شرمنده ملت
    5

    چوپان دروغ گو

  • ناشناس
    4

    صداو سیما میلی شده بنگاه دروغ گویی هیچ کس هم نگاه نمیکنه

  • سمی
    5

    رسانه ایی که بازیچه سیاست و حکومت باشه بدرد ملت نمی خوره و عاقبتش همینه

  • محسن
    6

    آنقدر دروغ گفتند به ملت.آنقدر راست نگفتند به ملت،که حتی واقعیت را بگویند،کسی باور نمیکند.
    سر قضایای مشابه.قضایایی که اصلا نیازی نبود دروغ بگن،باز دروغ گفتند.چطوربایدباور کنیم؟
    روزهای اول انقلاب 1401 ،وقتی اینترنت رو قطع کردند،وزیر اعلام کرد،به هم ریختگی اینترنت بین المللیه.مشکلی پیش اومده که داریم رفع میکنیم.
    همه میدونستند قضیه چیه.خیلی راحت دروغ گفتند.
    مسیولین این نظام،دیگه نمیتونن راست بگن.

  • ناشناس
    5

    کسی که ندیده است دستی را که با نوازش می کُشد، دنیا را درست ننگریسته است.

  • داودی
    4

    به یه ساندیس خور گفتن شاهدت کیه ؟ گفت تلویزیون!

  • گمنام
    52

    آقای ناشناس ۴۳سال است مردم راحت هستند .من تجربه آن زمان دارم مگر کسی زمان شاه جرات داشت نظر بدهد.اگر آن زمان بود وتو این مطالب در مورد دولت مینوشتی سریع داخل گونی بود وناخنهایت را می‌کشیدند وزبانت را می‌بریدند .در فضای مجازی الکی جولان نده .مطلب درست بنویس .خادم مردم باش نه ترویج دهنده دروغ وآشوب

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      خوشبختانه هنوز خیلی از مسئولینی که زمان شاه جزء مبارزین بودند هنوز زنده هستند و همچنان زبون و ناخن دارند!
      شاه هم دیکتاتوری بود مثل بقیه‌ی دیکتاتور‌ها ولی برای تطهیر دروغ‌های مسئولین جمهوری اسلامی لازم نیست زمان پهلوی‌ها را انقدر سیاه نشون بدید! چون همین سیاه‌نمایی و عدم اعتماد به رسانه‌های داخلی باعث میشه یکسری شعار "رضاشاه، روحت شاد" سر بدند!!!

    • ناشناس
      4

      الان هم همون شکلیه، هرکسی مخالفت کنه بازداشت میشه، عملا فرقس با نظام طاغوتی نداریم.

    • 4

      کامنت ها رو بخونی متوجه میشی امثال شما چرا هر چی میشه چهل و سه سال پیش رو مثال میزنید بابا هیچ فرقی نکرده خوووبه تازه نزدیک نیم قرن مملکت رو به تاراج دادن یکم مطالعه داشته باشین که هر چی میکشیم از بیسوادی امثال شماهاست

    • امیر ب گمنام
      2

      جناب گمنام از طرف مردم حرف نزن به کوری چشم خودت ایرانو پس میگیریم جیره خواران به زباله دان میندازیم

  • مسعود
    4

    متن بسیار پر مغز و کوتاه و تاثیرگذاری بود
    خیلی وقت بود یه خبر درست و حسابی نخونده بودیم
    احسنت به نویسنده ی حرفه ای ش

  • ناشناس
    4

    خانه از پای بست ویران است....😑

  • omid
    28

    شما از کی حرف میزنید؟؟مردم؟؟این مردم که شما میگین خودشون از همه بدتر هستند و گنجشک رو جای قناری میفروشند...شما یک نگاه به دادگاه خانواده بندازید ببینید چقدر دروغ و خیانت و همینطور بازار که چقدر سر هم کلا میذارند

    نظرات شما -
    • ثنایی
      3

      کاربر امید. بخش زیادی از دغل بازیهای این روزها از ناسالم بودن حاکمان به مردم تراوش کرده . بی عدالتی باشه ظلم زیاد میشه.فساد از بالا به پایین سرازیرمیشه

  • ناشناس
    3

    هرکس دروغ بگوید کسی حرفش را باور نمی کند !

  • سارا
    32

    اگر جای همین مردمی که همش نق و غر میزنند رو با مسولین عوض کنیم خدا شاهده اوضاع بدتر میشه .بعضی از ما مردم فقط بلدیم حرف بزنیم و از دیگران ایراد بگیریم ..کور خود و بینای مردم ...والا

    نظرات شما -
    • عدلی
      5

      وقتی مسولی باید هم مسول روزهای خوب باشی هم روزهای بد. میتونی بگی تو این ۴۴سال مسول روزهای بدوبدبختی ملت کیه؟؟؟ چرا کسی خودش رو صحاب نمی کنه؟چرا ریاکارانه می نویسی

  • هه
    3

    باید مرحله به مرحله پیش رفت اول مردم به دلیل فساد و دزدی و بیلیاقتی و ساست های مستبدانه مسولان به حکومت بی اعتماد شدند بعد به از چستوجو برای مسبب به یک شخص رسیدند که مسول انتصاب مستقیم و غیر مستنیم تمام مسولین اصلی رده بالاست که از قضا رییس صدا و سیما رو هم تایین میکند بد طبق حقایق و تجربیات خود از خلاف واقع بودن و مخفی کارانه و سرپوش نهادن دانه بودن به نفع حکومت در بعضی از اخبار صدا و سیما اطمینان یافتند و بعد در تلوزیون های خارج و شبکه های اجتماعی از اشتراک گذاری دیگران از همین نوع تجارب مستند شده اطمینا پیدا کردند که دروغ به نفع حکومت بیش از آنیست که اونا فکر میکردن و پس صدا و سیما به چوپان دروغ گویی تبدیل شد که اگر گرگ هم به گله بزند دیگر حرفش را نمی پذیرد وتمام دروغش رو از. رئیس و نصاب رئسایش میبینند. وقتی از حکایت چوپان دروغگو آگاهیم و میدانیم دروغ صلب اعتماد میکند و پاز هم دروغ میگوییم چه انتضاریست

  • ناشناس
    3

    وقتی سانسور آمد اعتماد رفت

  • رضا
    3

    حیف بودجه کشور که خرج صداوسیمای میلی میشه پیشنهاد میکنم خصوصی سازی روازصداوسیما شروع کنید وبودجه روبرای کشورهزینه کنید ولی بااین مسئولین بلند مرتبه ومعروف به پینوکیو نه نمیشه اصلا نمیشه

    نظرات شما -
    • ...
      0

      پینوکیو رو خوب اومدی!دماغاشون همه چاقه

  • ...
    49

    خبر فوری و برخی جامعه شناسان خودی خبر فوری دروغگو؛
    لطفا نظر برخی رو به کل تعمیم ندهید.
    بالغ بر بالای 65 درصد مردم بیننده و استفاده کننده از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایرانند و تنها منبع دریافت اطلاعات درست رو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می دانند.
    لطفا دروغ نگوئید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      این نظرات نظرات اکثریت هست مثبت و منفی کامنت ها رو که نگاه کنی که حتما هم کردی متوجه نظر اکثریت مردم خواهی شد مگر اینکه بخوای بگی خبر فوری هم رسانه اسرائیلیه و کامنت گذاراش از امریکا و اسرائیل و ربات هستند که از شما بعید نیست

    • نادری
      4

      کلا بین۵تا ۱۰درصد هنوز تلویزیون می بینن - البته فقط فوتبال

    • عقل
      2

      مردم یا صداسیما میبینند و یا اهل مطالعه و اندیشه هستند.بنابراین جای خالی تماشاچیان صدا سیما و افراد یک سونگر در چنین بحثهایی خالی است و از نظرات عالمانه اشان محروم است.

    • sedighzia1446@yahoo.com
      0

      ای متوهم بدبخت...درصدراهم مسئولین دروغگو به حلقت کردند؟

  • FD 1287
    2

    خدا رو شکر چقدر زود متوجه شدید!!!

  • 🐜
    3

    صدوسیمافقط دروغ های سردمداران راتایید میکنند. ب دلیل اینکه صداوسیما ملی نیست .بلکه بلندگوی حکومت هاست .وملت شریف ایران زمین چرابایدب صداوسیمای میلی اعتماد داشته باشند؟

  • فریبرز
    3

    جواب سوال شما ،که چرا مردم به صدا و سیما اعتماد نمی‌کنند دقیقا داستان چوپان دروغگو است .
    بارها دروغ شنیدن مردم از مرجعی که قسم خورده بانی اخبار بر اساس واقعیات باشد از دروغ های هواپیمای اوکراینی که بسیار بسیار زشت و زننده بود تا بشقاب کرونا یاب و تولید خط واکسن در ایران و و و همه و همه باعث شد که مردم علاوه بر بی اعتمادی به شدت نفرت پیدا کنند.

  • محمد
    3

    اصلآ این رسانه ملی نیست رسانه ی ملی بایدبفکرمردم باشه ومشکلات ودغدغه ی مردم رابازگو کندمن ۵۰ سالمه تایادمیدم این رسانه ی میلی یادروغ میگه یاهمش بفکردیگرکشورهاست مثلآبلا استثنا هروقت اخبارمیگه سرخط خبرها اینه که امروز درسرزمینهای اشغالی یک فلسطینی شهیدشد ویک صهیونیست زخمی شد چه خبرباباحالم بهم میخوره ازاین رسانه ی میلی این رسانه ی عربی هست نه رسانه ی ملی یه ذره بفکرمردم ایران باشیداصلآمسئولین ما ایرانی نیستن که رسانه ماملی باشه جمع کنیداین بساط رو

  • رضا
    5

    برق گران شده و بخاطر این صدا و سیما را تعطیل کردم اخبار را توی صف مرغ و تخم مرغ میفهمم خخخخخ

  • ناشناس
    4

    حیف بودجه مملکت که حروم این سازمان میشه

  • 17

    کل این سناریو مرگ دختر بیگناه مهسا امینی و به اصطلاح اعتراضات به دنبال آن از طرف طیف خاصی از نظام بود برای اینکه یکسری اقدامات و اصلاحاتی از جله برداشتن حجاب اجباری و جمع شدن گشت ارشاد و ... برای حفظ آینده نظام بردارند که اینجوری بهانه ای داشته باشند در مقابل تندرو های حکومتی و مردم مذهبی که ما مجبور شدیم حجاب رو برداریم و با اینکار یه عده ساده لوح بعنوان روشن فکر هم فکر کنند کاری کردند و به هدفشان آزادی رسیده اند!!!

    نظرات شما -
    • علمی
      1

      چقد تو زرنگی 🤣

    • 15

      صدای و سیمای هر کشوری محدودیت هایی داره و با سیاست های اون کشور اداره میشه
      این فقط مختص ایران نیست

  • آرام
    8

    از انجایی ک رسانه های فارسی زبان بیگانه حسابی و سال ها در ماهواره رو مخ تک تک مردم از دل روستاها گرفته تا تمامی شهرها و …از زمان بچگی کار کردن
    و کسی برنامه های شبکه های خودمون رو نگاه نمیکنه ،فقط ماهواره
    و ببینید چقدر با تبحر،در برنامه های صدای امریکا و…سناریو میچینن و

  • سارا
    15

    درسته ک مسئولین کشور بیشترشون باعث و بانی این راه استباه هستن اما مردم هم باید حواسشون جمع باشه این وسط دشمن از این مسئله داره استفاده میکنه
    مسئولین کشور تشنه قدرت و زرق و ورق نباشند مسئول باید ساده زیست ‌و دلسوز باشد مثل رهبر کشورمون

  • مهرداد سربندی
    4

    چون صدا و سیما فقط بیان کننده خواسته دروغگویانی است که خود را راستگو تر از خدا میدانند

    نظرات شما -
    • ..
      0

      نعوذباللاه خداوند رو آنقدر ضعیف میدانند که وکیل خدا میشوند تا از حق خدا دفاع کنند و حق مردم رو به اسم خدا زایل کنند.

  • .......
    3

    چون اغلب حرفاش تصاویر راسانسور واز گفتن حقیقت پرهیز میکنند .بایکد مطلق. سانسور مطلق خبری وتصویری .مردم را کاملا نسبت به این ارگان بی اعتماد کرده که حتی خبرهای اجتماعی وعلوم هم باور نمیکنند چه برسه به اخبار سیاسی.

  • ناشناس
    3

    اونایی که خبرهای صدا ‌ سبمای میلی رو قبول دارن در حماقت و خریت باید بهشون اسکار بدن

  • ناشناس
    3

    صدا و سیما فقط پخش مستقیم فوتبال و برخی مستندهای حیات وحش شبکه مستند باقی برنامه ها اتلاف وقت و انرژی ست سالهاست فقط برنامه های ماهواره

  • حمید کرمی کارشناس ارشد اقتصادوبیمه
    3

    کسانی که در دهه 40 و50 درس خواندن .در کتاب دوم درسی داشتیم بعنوان چوپان دروغگو . که حکایت صدا وسیما هست.

    نظرات شما -
    • 1

      من سال ۱۳۷۰ کلاس دوم دبستان بودم و چوپان دروغگو رو داشتیم

  • 4

    خجالت بکشن فقط کامنت های بر ضد صدا وسیما رو ببینین که هر کامنت چقدر بازخورد مثبت و منفی گرفته آقایون مسئول مملکت کلاهشون رو بندازن بالاتر ببینن چه گندی به مملکت زدن خدا ریشه تون رو بزنه دزدهای مفت خور

  • 3

    دم مردم آگاهمون گرم و خدا رو شکر که مردم اینقدر فهمیده ان اون قشر اندکی که نفهمیدن یا خودشون رو به نفهمی زدن باید از این کامنت ها بفهمن که دیگه حنای هیچ مسئول نهاد و صدا و سیمای میلی وکلا رژیم پیش مردم رنگی نداره طرفداراشون بسوزن تا فی خالدون 😁

  • ناشناس
    1

    رسانه غیر دولتی در ایران تمامیت خواهان ,مانند مدارس غیر انتفاعی,یک عرصه دیگر ضربه به جامعه می شود.زیرا که رسانه مزبور نه یک رسانه مستقل بلکه قلکی خصولتی برای پخش همان نا مقبولهای رسانه دولتی میلی خواهد شد.در سایه خودکامگان تمامیت خواه مطلق گرای ریا پرست هیچ عنصر مستقلی نمی تواند شکل بگیرد مگر اینکه ضد دولتی و مخالف و به فرمایش حضرات معاند باشد!ظاهرا نیروی مرموزی که در تحویل قدرت تصمیم گیر بوده است چنین مقررکرده است که حاکمان جز دروغ نگویند تا سررشته شکل دهی افکار عمومی در دست خود ان مرموز باقی بماند و هر وقت و هر گونه خواست شاهی را ببرد و سلطانی را به جای او بنشاند.هنوز رشته ناف ایران از نواستعمار گر بریده نشده است.

  • خون جیگر
    3

    ننگ بر صدا و سیمای میلی

  • محسن
    1

    یکی از دلایلش همان عدم وجود جریان چپ است..شما تصور کنید که اگر طبق وعده های انقلاب، مخالفان هم اجازه صحبت داشتند( البته بنده منکر تمامیت خواهی و کارهای تروریستی و افراط گرایی امثال سازمان مجاهدین و نقش عمده آن ها در از بین رفتن *آزادی بیان* نیستم) ولی خب اونوقت هم *اکثر* افکار در صدا وسیما نماینده داشتند..و هم دو جناح مجبور به عدم افراط گویی و رفتن به سمت تعادل و در واقع، ((واقعیت)) می شدند..الان فقط در بزنگاه ها مثل 88 برنامه *دیروز امروز فردا *را میسازند برای امسال هم برنامه *شیوه* را میسازند..و بعد هم تمام..البته عدم اعتماد به رسانه ها به دلیل وجود فضای امنیتی است..بنده تصور می کنم که مثلا همون طور که ((خانوم زهرا کاظمی)) در زندان بر اثر ضرب وشتم کشته شد و بعد گفتند ایشان به طور طبیعی غش کرده و فوت کرده و بعد ***دولت اصلاحات*** ایستاد تا مسئله روشن بشود و بعد معلوم شد که متاسفانه ایشان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته و کشته شده، خب بنده اوایل دهه 60 ای هستم و این چیز ها در نوجوانی و اوایل جوانی روی بنده تاثیر منفی گذاشته تا الان..مگر یک یا دو مورد بوده؟؟ ولی در مجموع همچنان فکر میکنم اگر با اصلاحاتی در همین تلوزیون ایجاد شود و از این فضای تک بعدی خارج شود و یکی دو تا شبکه چپ داشته باشیم..اصلاح طلب ها ..حتی براندازها..ببینید حتی اگر گفتمان براندازی در کشور در صدا و سیما نقد شود بعد از یک جذابیت اولیه، بین مردم هضم میشود..اگر توان اقناع مردم را داریم مشروعیت داریم..((اگر نداریم که اصلا بحث مشخص است)) ولی خب برای این که آن ها هم مثل مرحوم خمینی که در انقلاب گفتند اگر ثروت دربار را بین مردم پخش کنیم هیچ کس فقیر نخواهد ماند، الان در حال گلستان نمایی بعد از نظام هستند که از واقعیت فاصله دار است..ولی متاسفانه صدا و سیما این تریبون تک بعدی خود را چسبیده و رها نمی کند و دستورالعمل هم دارد و خب ببینید که چه کسی رئیس آن را مشخص می کند..پس میتوان ایشان را هم بابت این بی اعتمادی مورد نکوهش قرار داد..

  • ناشناس
    2

    صدا وسیما باید برنامه های جذاب ارائه کند هررسانه ایی باید به ذائقه های مردم توجه وبرنامه های متنوعی را برای مخاطبین خود تولید کند .اگر کسانیکه از رسانه های معاند کشورما استفاده میکنند بدقت به اهداف پشت پرده آنان درلابلای برنامه هایشان توجه کرده باشند .تمام تلاش شان را برمحور ناامن کردن جامعه وبی نظمی استوار ساخته اند وازین طریق بر کسانیکه سواد رسانه ایی ندارند تاثیر بگذارند . حاکمان وسیاستمداران کشورهای متخاصم چون در جهان دیپلماسی به آرزوهای خود نرسیده اند رسانه های فارسی زبان را بعنوان یک ابزار مثل تسلیحات نظامی درمیدانهای فرهنگی بکار گرفته اند تا ذهن مخاطبین خود را درجهت خواست سیاستمداران عنود آنها رقم بزنند وبا تحت فشار قرار دادن مخاطبین خود زمینه هرج ومرج اجتماعی را فراهم کنند پس بجاست صداوسیما ی جمهوری اسلامی هرچه بیشتر نسبت به برنامه های متنوعی که به داشتن سواد رسانه ایی کمک میکند ومردم خصوصا سنین دهه هشتادیها را نسبت به سم رسانه ایی آنان هشیار سازدتلاش کند. صداو سیما دررابطه با تنوع تولید برنامه کم وکاستی دارد و همین امر سبب شده است که رسانه های معاند بیشترین سرباز را ازمیان این جوانان انتخاب کند اما هنوز رسانه ایران که میبایست سرباز زیر پرچم تربیت کنددرخواب غفلت بسر میبرد .فاصله ایی که تصور میشود با نرخ پایین تاثیر برنوجوانان گذاشته است یک مشوقی برای مراکز رسانه ایی غرب ناخوداگاه فراهم کرده که احساس کنند زبان آنها هرچند ناچیز تاثیر گذاشته است لیکن رسانه ملی باید این فاصله را ازبین ببرد .

  • محسن
    3

    ساده ترین راه برای حکومت بر مردم «صداقت» است.
    43 سال است می گویند که «امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» و ۴۳سال است که همه غلط ها را به گردن آمریکا می‌اندازند.!!!!!!؛؛
    مردم نگاه نمی کنند حاکم آنها چه لباسی دارد، نگاه مردم به نتیجه حاکمیت است. نمونه وحدت نسبی صدا و سیما ،حاکمیت و مردم در هشت سال جنگ با عراق بود که نتیجه هم دیدیم. از آن به بعد هر سال این فاصله بیشتر شد. تا جایی که الان اگر رسانه های ملی بگویند ماست سفید است هشتاد درصد مردم باور نمی کنند. مردمی که اعتراض می کنند در این مملکت، مردمی هستند که همه جوره با هر سختی و مشکل ساخته اند. اغتشاشگر نیستند. روانی نیستند. معاند نیستند...اینها «مردم ایران هستند». مردم شریف با احساس و دارای پیشینه قوی فرهنگی و هنری. خشونت با حیوان هم کارساز نیست چه برسد با انسان. وقتی صدا و سیما خبری را بر اساس یک قاعده بی منطق و اصول و خلاف خواست آحاد ملت ارائه می کند علاوه بر این که پذیرفته شده نیست،خشم عمومی را بیشتر میکند. وقتی در این مملکت کسی قدرت ازدواج و خرید خانه و ماشین و .... را در کل زندگی و حیات خود نداشته باشد، دیگر چه فرقی می کند طرف بسیجی باشد، اداری باشد، هنرمند باشد، معترض باشد، جوان باشد یا پیر....در این مملکت آحاد مردم به شدت تحت فشارند و هیچ وعده و وعیدی هم تا به حال کارساز نبوده.

    نظرات شما -
    • مرادی
      0

      دوست عزیز چه حرف بدی توی این پیامه که منفی دادید

  • شهاب
    5

    قدرت رسانه های غربی بیشتره.

  • مریلا
    5

    فقط ایران نیست . دنیا یعنی دروغ. کدام رسانه در دنیا راست میگه.

  • امیر1
    1

    مشکل الان جامعه مستقیم به صدا سیما مربوط است وقتی تلویزیون مخاطبان خود را از دست داد و ماهوارها این مخاطبین را جذب کردند شد آنچه نباید می شددر تلویزیون هیچ پخش نمی شود جز یکی دو نفر که از صبح تا شب فقط حرف می زنند

  • غلام رضا
    3

    این روایت افراد هم فکر شماست اتفاقا ما فقط از صدا وسیما خبر درست را دریافت می کنیم بهتر بود تیتر خبرتان که نادرست است عوض بفرمایید

  • ناشناس
    0

    فقط صدا سیمای میلی نیست به هیچکس اعتماد نداریم

  • آلن
    2

    تحلیل آبکی و خلاف واقع.
    یک اصل وجود دارد و آن این است وقتی شما رقیبی نداشته باشی یکه تازی می کنی، رسانه میلی هم رقیبی ندارد و هر خبر فیک و چرندی که در راستای حفظ نظام باشد رو نشر می دهد و در همین راستا همیشه سعی در جهت دادن به افکار عمومی در راستای اهداف نظام است.
    حال اگر رسانه های خصوصی وجود داشتند آیا به این راحتی و به طور سیستماتیک می توانست دروغ بگویید؟!

  • مهدی علم الهدی
    8

    کاربران فضای مجازی را دستگیر و اعدام کنید و اینترنت را از بیخ و بن قطع کنید و معترضین را به خاک و خون بکشید

    نظرات شما -
    • امیر ب مهدی علم الهدی
      1

      آقا مهدی به کوری چشم خودت ایرانو پس میگیریم جیره خواران به زباله دان تاریخ میندازیم

  • ناشناس
    4

    شما به مردم ایران یک ساندیس بدهید به همه چیز اعتماد پیدا می کنند.

  • ناشناس
    11

    چقدر هم به رسانه دشمن به به کردن و ریختند تو خیابون! 4 تا مزدور و اوباش!!

  • ناشناس
    1

    صدا وسیما جمهوری اسلامی دروغگو بزرگ زمان است مردم را بیشعور ونافهم می خواند وبه مدت چهل وسه وسال به مردم دروغ تحویل داده هرچه به نفع دستگاه حکومتی ونظام باشد می گوید ومردم و جامعه حقیقی را نادیده می گیرد فقط به منافع دولتی ها کار می کند تقصیر هم ندارد د هرچه بالا دست‌یها درست بدانندودیعه کنند باز گو می کند

  • 2

    قریب به اتفاق جامعه ماهواره خبر های به روز آن را قبول دارند اصلا کسی صداوسیما سیما را قبول ندارد ورسانه ملی نمی داند به علت دورغ فراوان مدیران بی کفایت ونالایق که مردم را ابله می بینن

  • محمد اسحاق
    1

    صدا وسیما جز دروغ چی داره به مردم بگه
    اول میگه 40 نفر بر اثر استشناق دود مردن
    بعد میاد میگه ای وای اشتباه شد4 نفر بود
    بعد رسانه ها میزنه 7 نفر براثر مین کشته شدن

  • عنبر
    2

    صدا سیمایه ولایی که میگن همینه خوب

  • شیرین
    2

    از شبکه یک تا اخرین شبکه مداحی و سخنرانی و کارتون مذهبی و تبلیغاته مذهبی چیزه دیگه ای نداریم

    نظرات شما -
    • 0

      شما با مذهب خصومتي داري ؟

  • ریس ریس
    2

    فعلا دور دوره اخونداست باید صبر کرد اسیاب به نوبت

  • ناشناس
    2

    علت این بلیه این‌است اساس حکومت بر مصلحت اندیشی ناروا بنا شده وسبب شده همه حقایق بنام
    « مصلحت» کتمان شود و در پس پرده انکار قرار گیرد در جمهوری اسلامی علیرغم شعارهای توخالی
    « مردمی بودن» نامحرمترین عنصر در کشور مردمند

  • ناشناس
    3

    صدا و سیما فقط شبکه عربی یک سیما

  • ناشناس
    2

    وقتی مزدم تو خیابون میبینند دیگه نیازی به دروغگویی رسانه ها نیست

  • حامد
    2

    وقتی مردم حرفهای چوپان دروغگو را باور کردند حرفهای صدا وسیما را نیز باور خواهند کرد

  • یک ایرانی
    2

    تلویزیون ملی = چوپان دروغگو

  • ناشناس
    3

    الکی جو ندهید حرف بی منطق نزنید با کدام پیمایش وتحقیق علمی می گوئید مردم به صدا وسیما ومسئولین اعتماد ندارند اعتماد نداشتند که الان کشوری نبود

  • عابر
    3

    عزیزم از خودتون مایه بگذار.....!!، ما مردم هستیم و باور میکنیم...از قضا هرچی رسانه های اینترنشنال عربی صهیونیستی و عنگلیسی و من و تو امریکایی میگن باور نمیکنیم چون میدونیم اونا دوست ایران عزیزمون نیستن...فقط احمق ها حرفای رسانه های دشمن رو باور میکنن

  • ناشناس
    5

    مردم شما اصلاح طلبان را قبول ندارند اگر این را ندانید واقعاً خر هستید چون شما بخاطر جبران کمبودهایتان بانک آتش می زنید کشته سازی می کنید خودتان قضاوت کنید شما کمبود ندارید شما قاضی خوب هم نمی توانید باشید چون کوچکترین داوری هم نیاز به عقل داردکه شما از آن بی بهره اید خداوند در عذابتان به حق شهداء تعجیل فرماید

    نظرات شما -
    • sadegh maleki
      1

      چی میگی شا.گول

    • ..
      0

      بانک رو گشت کشتار آتش زد فیلمش هست و تو زبون دراز جگر و دل مردم رنجدیده رو آتش میزنی!

  • ناشناس
    4

    تا مردم از نظر خبر فوری کی باشه؟مردم داریم تا مردم
    اقلیت نمک خور و نمک دون شکن وگول خور دشمن
    اکثریت انقلابی و همیشه پای کار انقلاب...
    تا مردم را کی بدونی جناب خبر فوری
    مردم داریم تا مردم...

    نظرات شما -
    • ثنایی
      1

      جناب ناشناس من هم قبول دارم مردم داریم تا مردم . مردمی داریم که آگاه شده اند عقل و هوششون رو دست آخوندها نداده‌اند و بلعکس ساندیس رو بزن برگ

  • ناشناس
    1

    مرکز دروغ و فساده

  • بیژن
    1

    من ماهوار را جمع کردم بود ولی بخاطر دورعگو ها چرت وپرت حرف زدن‌ها مسولین ودستمال کشی‌های عده ای خاص ومشخص با دیدن آنان حالت تهوع به من دست می‌داد مجبور شدم به ماهواره پناه ببرم

    نظرات شما -
    • محمد
      3

      تو تازه به شیطان پناه بردی

  • ناشناس
    2

    فیلم مستند پخش میکنه جفت‌گیری حیوانات را سانسور میکنه و این موضوع علمی و پزوهشی را مذهبی می‌کنند یا کارتن را محجبه دزست میکنن آخه کدوم عروسک مثلا زیر ۹ سال حجاب داره..!!!همه چیز را تغییر میدن و این موجب عدم جذابیت هست و دوم اینکه تحلیل های اجتماعی از کارشناسانی دعوت میشه که در حد فهم خودشون صحبت میکنه و در غیر اینصورت همه گفته ها را پخش نمی‌کنند خلاصه همش ظاهر سازی هست و دکور و صمیمی و مردمی نیست و این بدل نمیشینه ...کارشناس اگه کراوات بزنه دعوتش نمیکنن ...خخخخخخ

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      اخه دور از جناب اگه تصاویر جنسی حیوانات رو نشون بدن تو در کنار مادر . دختر .پسر .و یا همسرت میتونی به ان نگاه کنی

    • ...
      0

      محمد میتونی کانال رو عوض کنی و قتی تنها بودی ببینی لذت ببری!

  • صادق
    1

    بخاطر اینکه ویزای کانادای سردار طلایی ابطال شده...
    بخاطر اینکه خز علی ها فیلتر میکنن و پسرانشون فیلتر شکن میفروشن...
    بخاطر اینکه به پخمه ها بیشتر احترام میزارن تا اسطوره...
    مردی منتشر کن خبرفوری که نونت از همینهاس...

  • sadegh maleki
    2

    وقتی سردار طلایی... دقت کنید سردار طلایی رییس پلیس مملکت، اقامت کانادارو داره، مردم چی رو باید باور کنن آخه نامردا...

  • فرزانه
    8

    سلام اتفاقا من خیلی هم به رسانه های داخلی اعتماد دارم و به رسانه های خارجی بی اعتمادم

    نظرات شما -
    • رضا
      1

      شمامیدی احتمالا

    • ...
      0

      شما راحت بخواب!

  • علی
    2

    فقط یه نمونه بگم
    یکبار تمام مسئولین با همکاری رسانه هاشون مردمو توی بورس بدبخت کردن و جیبشون زدن.
    هواپیمای اوکراینی دومیش

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خدا لعنت كنه يك مسئول مملكت بي وجدان را در دولت قبلي ملت انتخاب كردن چي بر سرشان آورد كه همه را بدبين كرد .

  • ناشناس
    8

    معاویه اینقدر گفت علی علیه السلام عثمان را کشته که مردم باور کردن. خب شما هم سال هاست میگید صدا وسیما فقط دروغ میگه کم کم باورتون میشه.قضیه ملا نصرالدین شده که به دروغ گفت اونجا آش میدن خودشم دروغش باورش شد.

    صد درصد راست جائی پیدا نمیشه ولی واقعیت صداسیما اینی هم که تو ذهن مردمه نیست. به این هجمه همه جانبه علیه صدا و سیما و خیلی چیز های دیگه باید شک کرد.

    نظرات شما -
    • ...
      1

      جناب !لطفا 1400 سال جلوتر بیا و از عصر مغولها و عثمانیان و صفویان و قاجار ...عبور کن بیا آینده و ببین اخبار دیدنی و جهانی و همه سو نگر شده حقیقت دیده میشه

  • سرشناس
    1

    بدترین قسمت صدا و سیما نهادینه کردن دروغ پردازی و توجیه اشتباهات به جای عذرخواهی بوده که تربیت نسل امروز و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را تباه کرده

  • سرو ناز
    0

    آخه مگه صداو سیما تا حالاهم دروغ گفته !بجز که فقط حقیقت را کتمان کرده اونم برای حفظ نظام

  • اسماء
    0

    مشکل اینجاست کسانی که تفاوت دروغ و توریه و ادبیات سیاسی رانمی دانند تحلیلگرشده اند و باور کرده اند که در دنیادسترسی به اطلاعات آزاد وجود دارد درحالیکه رسانه بی طرف وجود ندارد وحتی رسانه های مثلا مستقل بدتراز رسمی هستند حداقل حهت رسانه های دنیا را می دانیم اما اگر امروز یکی به مستقل پول بدهد فردا دیگری به نفع منافع شخصی خود عمل می کنندضمن اینکه حرف های رسانه های معاند راقبول نداریم چون آنها خیرخواه ما نیستند

  • ناشناس
    0

    ب

  • ناشناس
    1

    چوپان درغکو چکونه معروف شد؟

  • ناشناس
    0

    ایران میگه صدا و سیما دارد به چیزهای ندیده و نشنیده

  • ناشناس
    2

    وقتی متاسفانه ماهواره که عامل فروپاشی نظام خانواده وجود داره هم مخاطبان صدا وسیما کم میشه هم متاسفاته ولنگاری و خیانت و ترویج فرهنگ ابتذال غرب و در نهایت تربیت نادرست فرزندان که متایفانه الان شاهدش هستیم ....

  • ناشناس
    5

    شما این مطالب خیلی مغرضانه مطرح کردید در کانالتون هم همین رویه رو دارید و آب به آسیاب دشمن میریزید من اخبار هر دو طرف دنبال میکنم وحقیقتا باید گفت اخبار غیر رسمی خصوصا رسانه های دشمن در مورد وقایع اخیر ۹۰درصد دروغه

  • به گيلان
    0

    ماجراي هواپيماي اوكرايني پيچيده است ولي مسئول شليك تحت محاكمه قرار گرفت . در اوضاع جنگي و استرس زا خطاي انساني طبيعي است ولي از عمليات فريب الكترونيك دشمن نبايد غافل شد .

  • محمد
    0

    صداسیما سرتا پا دروغه

  • عادل
    0

    چشم از این به بعد قول میدیم هرچه شما دروغ تحویل دادید ملت باور کنه

  • آشنا
    0

    جناب نویسنده آسمان ریسمان را به هم نبافید.
    این عدم اعتماد بازخورد "برخورد جناحی و جانبدارانه و سپس رویارویی با نظر اکثریت واقعی جامعه و دهن کجی صدا سیما(تحت تسلط اقلیت نامحبوب طالبانی) به مردم است که از سال 1374 شده است.
    این بی اعتمادی یک شبه بوجود نیامده

  • اکبر
    0

    من از دهه 60 که کلاس چهارم ابتدایی بودم فهمیدم اینا دروغ میگن حتی تلویزیون هم نداشتیم از روی دیوار نوشته ها البته توی زمان جنگ که یه مسئله مهینی وسرزمینی وبحث وطن ما بود و مردم اخبار رو خیلی جدی پیگیری میکردن باز اکثر مردم حتی توی آوارگی رادیو اسرائیل با اون مجری معروفش گوش میدادن و اخبار جنگ رو از تلویزیون ایران باور نمی کردن حالا شاید اونجا بحث جلوگیری از تضعیف روحیه مردم وجبهه ها بود قابل قبول بود اما بعد از جنگ قابل توجیه نیست من سال هاست فقط فوتبال با صدای بسته گوش میدم نه چیز دیگه قابل توجه دوستان ارزش ماهواره هم 10-12 سال بود اخبارش رو ندیده بودم تا این اعتراضات اخیر که البته چاره ای نداریم

  • اکبری
    0

    من از دهه 60 که کلاس چهارم ابتدایی بودم فهمیدم اینا دروغ میگن حتی تلویزیون هم نداشتیم از روی دیوار نوشته ها البته توی زمان جنگ که یه مسئله مهینی وسرزمینی وبحث وطن ما بود و مردم اخبار رو خیلی جدی پیگیری میکردن باز اکثر مردم حتی توی آوارگی رادیو اسرائیل با اون مجری معروفش گوش میدادن و اخبار جنگ رو از تلویزیون ایران باور نمی کردن حالا شاید اونجا بحث جلوگیری از تضعیف روحیه مردم وجبهه ها بود قابل قبول بود اما بعد از جنگ قابل توجیه نیست من سال هاست فقط فوتبال با صدای بسته گوش میدم نه چیز دیگه قابل توجه دوستان ارزش ماهواره هم 10-12 سال بود اخبارش رو ندیده بودم تا این اعتراضات اخیر که البته چاره ای نداریم . به نظر من اعتبار اخبار صدا وسیما در حد تلویزیون مجاهدین وایران اینتر نشناله و BBC ,VOA معتبر ترند واخبار تایید نشده کمتر منتشر میکنن

  • عباس
    0

    یادمه بیست و سی قبل از انتخابات سال ۹۸ یک گزازش تهیه کرده بود از قم و وجود کرونا رو انکار میکرد دقیقا قبل از روز انتخابات بود و تو گزارش میگفت که همه چیز آروم هست حتی مصاحبه شونده هاهم کتمان میکردن و میگفتند این اخبار جعلی کار آمریکا و صهیونیست هاست ...فردای انتخابات آمار کرونا اعلام شد..و ایران درگیر کرونا و کانون آن در خاورمیانه شد ....آیا میشه به اینهااطمینان کرد

  • سلیمانی
    0

    من فقط به رسانه ی کشور عزیزم جمهوری اسلامی ایران آعتماد دارم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها