روزنامه هم میهن:

۱۹۰ دستور رئیسی در یک سال ثبت شد/ با فرمان دادن کار راه افتاد؟

«موضوع «تنظیم بازار» یا «نظارت بر افزایش نقدینگی» و نظایر آن، چندین بار در دستورات رئیسی به دستگاه‌های مربوطه دیده می‌شود و نشانه آن است که رئیس‌جمهور، دغدغه کنترل تورم و حل مسائل و مشکلات معیشتی مردم را دارد؛ اما در عمل، این دستورات، حکم همان «شلاق زدن به دریا» را ایفا کرد که ضرب‌المثل اقتصاددانان است.»

 ۱۹۰ دستور رئیسی در یک سال ثبت شد/ با فرمان دادن کار راه افتاد؟

روزنامه هم میهن نوشت:

 ۱۲ مردادماه یک‌سال از روز تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری سیدابراهیم رئیسی گذشت. این سالگرد، فرصتی برای رسانه‌ها و ناظران است تا بتوانند از زوایای مختلف و به اشکال متفاوت، تجربه سال نخست رئیسی و دولت او را بسنجند و چشم‌اندازی از پیام‌ها و پیامدهای تداوم این روند، ارائه دهند.

یکی از گزاره‌های مهمی که برمبنای آن، می‌توان به ارزیابی کارنامه رئیسی نشست؛ بازخوانی تجربه او به‌مثابه رئیس‌جمهوری با الگوی مدیریتی مبتنی بر «حکمرانی دستوری» است. چنانکه هفته گذشته یکی از رسانه‌های معتبر اقتصادی کشور، گزارشی ارائه داد که برمبنای آن، رئیسی صرفا در حوزه اقتصاد ۴۸ دستور رسمی در این مدت صادر کرده است و به بیان دیگر، معادل تقریبا هر هفته یک دستور. اما اینها، تنها دستورات رئیسی در مدت ریاست‌جمهوری او نبوده است. بسیاری دستورات به شکل شفاهی یا غیرمستقیم در قالب گزارش جلسات و… آمده است که برای یک ارزیابی دقیق، لازم است همه این موارد احصاء شود. در این چهارچوب، گروه سیاسی «هم‌میهن» کلیه اخبار، سخنرانی‌ها و مکاتبات رئیس‌جمهور از ۱۲ مردادماه ۱۴۰۰ تا ۱۲ مردادماه ۱۴۰۱ را که در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری منتشرشده، بررسی و دستورات اجرایی و گفتاری رئیسی را احصاء کرده‌ است. طبق این بررسی، رئیس‌جمهور طی مدت ۳۶۵ روز مسئولیت خود، ۱۹۰ دستور صادر کرده است؛ معادل اینکه در ۰۵/۵۲درصد روزهایی که ریاست‌جمهوری را در دست داشته، یک دستور به یکی از مسئولان، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی داده است. البته، این درصد در دوره‌های زمانی مختلف یکسان نیست. مثلا در ماه‌های آبان و بهمن۱۴۰۰ که رئیس‌جمهور و مجموعه دولت درگیر سفرهای خارجی یا تدوین و نهایی کردن بودجه یا مراسم سالگرد انقلاب بوده‌اند، تعداد و درصد دستورات پایین آمده و به ترتیب، به ۳۰درصد و ۳/۲۳درصد رسیده است. در مقابل، در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ که دولت درگیر اجرای طرح حذف ارز ۴۲۰۰تومانی و پیامدهای تورمی ناشی از آن بوده، میزان دستورات رئیس‌جمهور به شکل معناداری بالا رفته و به‌ترتیب، به ۸/۸۳درصد و ۴۱/۷۷درصد رسیده‌ است. این رقم در آذرماه و اسفندماه ۱۴۰۰ هم بالای ۶۰درصد بوده است. در بقیه ماه‌های سال، نسبت دستورات به تعداد روزهای هرماه، حدودا بین ۴۰ تا ۵۵ درصد بوده است که در جداول پیوست، به تفکیک قابل مشاهده است.

01

در مقام ارزیابی، می‌توان گفت دستورات رئیسی به سه دسته قابل تقسیم هستند:

«دستورات اجرایی فوری» که از هر رئیس‌جمهوری انتظار می‌رود در مقام عالی‌ترین مقام اجرایی کشور آن را صادر کند. دستوراتی که برای خدمات‌دهی فوری، پیگیری، شناسایی متخلفان و مقصران و… در حوادث و رخدادهایی چون تامین واکسن کرونا، فروریختن ساختمان متروپل، سیلاب، حواشی کنکور امسال و نظایر آن صادر شده، طبعا قابل‌دفاع است و حتی تندترین مخالفان دولت کنونی هم، بعید است رئیسی را بابت برگزاری جلسه فوق‌العاده در قبال این موارد یا صدور دستورات اجرایی به مقامات و دستگاه‌های مرتبط، نقد کنند.

«دستورات اجرایی تاکیدی» که اغلب در سفرهای استانی و بازدیدهای میدانی از سوی رئیسی صادر شده است و معمولا، با هدف تسریع در پیشبرد پروژه‌های عمرانی، تامین و تخصیص اعتبارات یا توقف یک روند غیرقانونی صادر می‌شود. درباره این دستورات، البته می‌توان از منظر کارشناسی نقدهای جدی داشت. از جمله اینکه، این دستورات عموما بر اساس لابی‌های نیروهای ذی‌نفوذ محلی یا صنفی یا فشارها و فضاسازی‌های رسانه‌ای یا با هدف حامی‌پروری صادر می‌شود و رویکردی پوپولیستی دارد. از این منظر، رویکرد رئیسی، تداوم همان رویکردی است که احمدی‌نژاد هم در دولت خود پیش گرفت و منابع بسیاری را صرف مصوبات کارشناسی‌نشده و فله‌ای در سفرهای استانی و یا ارائه تسهیلات برای پیشبرد سیاست‌هایی از قبیل کارگاه‌های زودبازده و… کرد؛ با این تفاوت که احمدی‌نژاد در آن زمان، از درآمدهای بی‌سابقه نفتی برخوردار بود و به‌یک‌معنا، او «پوپولیستی ریشه‌دار» بود که ریشه آن در همان درآمدها بود. اما در دولت کنونی، این ریشه نه‌تنها وجود ندارد، بلکه دولت در تامین منابع برای هزینه‌های جاری خود و کالاهای اساسی مردم هم مانده است. ازاین‌رو، حتی اگر این دسته از دستورات رئیسی کارشناسی هم باشد، چشم‌انداز روشنی برای تحقق نخواهد داشت. ضمن آنکه درهرحال، در جهت نفی سازوکار بوروکراتیک دولت و دور زدن آن، عمل می‌کند.

 

«دستورات اجرایی راهبردی» که در جهت پیشبرد سیاست‌ها و رویکردهای کلی دولت و عموما هم در حوزه مسائل اقتصادی بوده است. مثلا، موضوع «تنظیم بازار» یا «نظارت بر افزایش نقدینگی» و نظایر آن، چندین بار در دستورات رئیسی به دستگاه‌های مربوطه دیده می‌شود و نشانه آن است که رئیس‌جمهور، دغدغه کنترل تورم و حل مسائل و مشکلات معیشتی مردم را دارد؛ اما در عمل، این دستورات، حکم همان «شلاق زدن به دریا» را ایفا کرد که ضرب‌المثل اقتصاددانان است و معنایی جز آن ندارد که به روندها و مبانی و واقعیت‌های اقتصاد نمی‌توان دستور داد. وجوه دیگری از این مدل دستورات، البته در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی هم در ماه‌های اخیر بروز یافته است که در آنجا نیز، تاکنون دولت و رئیس‌جمهور نه‌تنها نتوانسته‌اند سبک زندگی و الگوهای مطلوب خود را از طریق بخشنامه و دستور و… به جامعه بقبولانند، بلکه در موضوعاتی چون حجاب و گشت ارشاد، در پایگاه اجتماعی خود و میان بدنه سنتی جامعه هم با واکنش‌های منفی گسترده‌ای مواجه شده‌اند.

امید آنکه این ارزیابی و بازخوانی تجربه مدل حکمرانی یک‌سال نخست رئیس دولت سیزدهم، بتواند در بازنگری احتمالی رویکردها و حرکت در جهت احیای الگوهای مبتنی بر دانش و تجربه، مفید باشد و نگاهی مبتنی بر توجه به واقعیت‌های عیان – و نه شعارهای بی‌بنیان- را در کلیت ساختار سیاسی، تقویت کند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 60
  • ناشناس
    1

    با انگشت نشان میده اونجا نهار میدن.

    نظرات شما -
    • داروغه ناتینگهام
      0

      دستوراتی که با صد و نود تاش یه دونه خیار نمیدن

    • ایمان
      12

      نه داره نشون میده هم حزبی هات رفتن کنار توهم برو کنارشون کمتر حرف مفتکی بزن بذار کارمون رو بکنیم

    • ناشناس
      0

      داره میگه ایمان تو مزدور خودمی بیا سهمت رو از مزدوری بهت بدم

  • ناشناس
    0

    هيشگى هم ابن دستورات را گوش كرده ؟منم دستور زياد ميدم ولى به خودم واجرا هم نمى كنم

  • مش جمعه
    0

    انتظار بیشتری از دولت شش کلاسه و انتصابی جنتی نباید داشته باشیم.رضا شاه روحت شاد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      یادی کردی از رضا شاه واقعا روحش شاد

    • ناشناس
      0

      به این بن بست افکارچه زجرآوررسیدیم زبام رَب ایثارچه ننگ آور پریدیم.روح محمدرضاشاه ورضاشاه قرین رحمت الهی باد

    • ناشناس
      0

      مش جمعه ازرضاشاه کبیر یادکردی که یک ایران مدیونشن..روحش شا د

    • محمد
      0

      رضا شاه روحت شاد

  • ناشناس
    0

    کار به عمل آید

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    فقط ۵ بار امسال در خصوص رسیدگی و اصلاح حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به مخبر و وزرا و... دستور دادند که تا حالا هیچ ضمانت اجرائی نداشته و هیچ اقدامی نشدا!!!

  • منتقد
    0

    امسال چندین بار در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی دستور دادند...... نتیجه اینکه بازنشستگان هنوز برای حداقل حقوقشان کف خیابون هستند و در حال دعا !!!!! برای رئیسی و دولتش !!!!!!

  • قربانی
    0

    ۱۹۰فرمان همش رو هم دوهزار نمی ارزن

  • ۷۸۶
    0

    یه جور میگه انگار که یکی از فرمانهاش اجرا شده؟

  • 0

    بازنشستگان در انتظار اطلاعیه تامین اجتماعی و مصاحبه‌ وزارت کار/ خبری در راه است؟

  • 0

    ۵۰ درصد کارخانجات تولید رب گوجه فرنگی تعطیل شدند

  • 0

    کارگران سالی۳ کیلو گوشت قرمز مصرف نمی‌کنند

    در ایران سرانه مصرف گوشت به زیر ۶ کیلوگرم در سال رسیده است؛ سالی ۴ یا نهایتاً ۳ کیلو گوشت سر سفره‌ی هر کارگر ایرانی است.

  • 0

    دولت ضدمحرومان ،دولت ضدکارگران ،دولت ضد معلمان ،دولت ضدآسایش مردم ،دولت ضد رفاه مردم ،دولت پرادعا ،دست دولت احمدی نژاد را ازپشت
    بسته است

  • 0

    هر مصوبه ای بغیر از ۳۸درصدبعلاوه ۵۱۵۰۰۰ برای حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که خود قانون ومجلس انر اتایید کرده خیانت به مردم ومملکت محسوب میشود وپایمالی خون شهدابخصوص حاج قاسم عزیزمی باشد که خونش را درراه مظلومین ومحرومین داده اند پس ننگ بر هرچی خایین وطن فروش ونادان مقام دوست

  • ناشناس
    0

    ماشاالله ابراهیم عزیز چقد زحمت کشیده 190دستور چقدر ش هم که شما نفهمیدین ،،حتما بیشتر بوده

  • 0

    بنظرم دارایی های تامین اجتماعی مثل یه مال بی صاحب است که هر کی بفراخور امکان دسترسی بهش ازش داره ازش سواستفاده می کنه
    صاحبان اصلی و مظلوم ان هم که نه صداشون به جایی میرسه ونه خبردارن که صندوق شان چه طوری به یغما میره

  • ناشناس
    0

    الان دیگه روی قول و قرارها و دستورات رسیدگی دولت حساب باز نکنید.
    مهلت یک هفته ای مجلس به دولت تمام شد، اظهر من الشمس است که دولت مانند 4 ماه گذشته نیت خیری ندارد.
    مجلس باید قانونا اجرای مصوبه شورای عالی کار را برای اجرا به سازمان تامین اجتماعی اعلام نماید.

  • ناشناس
    0

    قانون و عدالت باید عمل و اجرا شود

  • ناشناس
    1

    نظام مالی ما متأسفانه با گذشت بیش از 40 سال هنوز ربوی است و اقتصاددان‌های تحصیل‌کرده در غرب این بلا را برسر کشور آورده‌اند. نظام مالی ما هنوز بانک محور است و بانک هم ربا محور، باید به جای بانک‌ها ساختارهای جدیدی مبتنی بر اجرای واقعی و تمام و کمال عقود اسلامی ایجاد کرد.

  • 0

    هزینه مسکن برای ما مستأجران بسیار بالاست، نصف حقوق‌ها صرف اقساط وام‌ها می‌شود و سه چهارم هم برای اجاره و با یک حقوق حداقلی زندگی را سپری می‌کنیم. با این وجود معتقدم مشکل ما (مستأجران) معیشت نیست بلکه مسکن است.

  • 7

    عقل و منطق حکم می‌کند کل مسائل کشور را به برجام گره نزنیم و اقتصاد را شرطی نکنیم. توسعه تعاملات با کشورهای همسایه و منطقه می‌تواند گره‌گشای خیلی از مشکلات اقتصادی کشور باشد که خوشبختانه این سیاست از سوی دولت سیزدهم دنبال می‌شود.

  • ناشناس
    12

    جناب آقای رئیسی، رئیس‌جمهور مردمی‌، انقلابی و جهادی! مادامی که در بدنه دولت افرادی مرعوب که تفکرات جریان مدعی اصلاحات در ذهن‌شان رسوب کرده وجود دارند، موفقیت دولت بسیار کند خواهد بود. اگرچه کارهای بسیار خوب و بزرگی در این یک سال از عمر چهار ساله دولت انجام شده است.

    نظرات شما -
    • یزدان
      0

      واقعا نمیدونم به شما و همفکراتون چی بگم....... فقط باید به سرنوشتی که خودتان ساختید بسپاری شما رو

  • 6

    امسال در حج برخی مدتی را بدون جرم در زندان‌های آل‌سعود سپری کردند. یکی از زائران صرفاً به خاطر داشتن چفیه منقش به عکس شهید عزیزمان سردار حاج قاسم بازداشت شد! و زائر بیرجندی به خاطر داشتن چفیه با تصویر حضرت آقا! وضعیت زندان هم بسیار بد، گرم و به دور از ابتدایی‌ترین اصول بهداشت. سرویس بهداشتی بدون در و فضای اطاق تنگ که امکان دراز کشیدن نداشت (12 متر با 22 زندانی از عراق، یمن، ایران و مصر و... و عمدتاً شیعه!) غذا را نیز در یک سینی بزرگ که کسی رغبتی به آن نداشت قرار می‌دادند. زندان وسیله تهویه هم نداشت...! لازم است متولیان حج با این برخوردهای خباثت‌آلود آل‌سعود برخورد کنند.

  • ناشناس
    7

    همان‌گونه که امام حسین(ع) پای عزت و حرف حق ایستادند و تسلیم ظلم و ظالم نشدند امروز هم ما پیروان آن حضرت باید در برابر زیاده‌خواهی‌های دور از عقل و منطق دشمنان دین خدا مقاومت کرده و تحریم‌ها را بی‌تاثیر کنیم.

  • ناشناس
    0

    خخخخخخخخخخخخخخخ

    نظرات شما -
    • ایمان
      2

      زهر مار

  • ناشناس
    0


    کیفیت خودرو هیچ تفاوتی با گذشته نکرده است

  • ناشناس
    0

    از اول با عمال و گماشتگانش توافق کرده اند که از او فرمان و از انها نافرمانی!مگر فرمایشهای بالاتر چه اثر عملی دارند.نمونه:نامگذاری سالها ,که درست بر عکس جواب می دهد!

  • ناشناس
    0

    به این بن بست چه زجرآور رسیدیم زبام رب ایثار چه ننگ آور پریدیم.روح محمدرضا شاه ورضاشاه قرین رحمت الهی باد

  • ناشناس
    0


    خبر جدید معاون خانه کارگر درباره حقوق بازنشستگان/ حذف ۵۱۶ هزار تومان از حقوق مستمری‌بگیران درست است؟

  • ناشناس
    0

    من بیشتراز رییسی دستوردادم که اجرا نشدند دراین زمینه باهم مشترک هستیم

  • ناشناس
    0

    نوبت هفتم وام ضروری بازنشستگان کشوری پرداخت شد/ بازنشستگان تامین اجتماعی هم جزء آدم نیستند.

  • 0

    افزایش حقوق بازنشستگان منتفی شد؟ | خبر بد درباره حقوق بازنشستگان

  • 0

    حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید 9 میلیون تومان باشد
    بازنشستگان از حقوق های پایین و مشکلات معیشتی می نالند اما دولت و مجلس هر روز یک طرح و لایحه ناکارآمد برای حل مشکلات آنها می دهند، مشکلاتی که به گفته بازنشستگان تنها با افزایش حقوق تا 9 میلیون تومان حل می شود.

  • ناشناس
    0


    تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 10
    مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اصلاح می‌شود؟ / ولی متاسفانه امروز سه شنبه 18 مرداد ماه سال 1401 است تاکنون هیچ خبری نیست چرا؟.
    كاربر محترم نظر شما دريافت شد و تا ساعتی دیگر قابل مشاهده خواهد بود.

  • 0

    پژوپارس ۴۹۵ میلیون تومان شد/ آخرین قیمت ساینا، تیبا، پژو و دنا
    پژوپارس ۴۹۵ میلیون تومان شد/ آخرین قیمت ساینا، تیبا، پژو و دنا
    بازار خودرو این روزها تقریبا در بیشتر ایام در مسیر نزولی حرکت کرده است.

  • ناشناس
    0

    عملکرد و رفتار رئیس کانون بازنشستگی استان تهران به همراه دولت و مسئولان تاکنون اهانت، توهین، بی احترامی و خیانت به بازنشستگان تامین اجتماعی بوده است.

  • Nash
    0

    من به نوبت خودم از این حرف رییسی شرمنده شدم که این نفر چقدر میتونه رو داشته باشه علی الخصوص این خبرنگار چطور تونسته اسمش را تو آخر خبر بنویسه .شرم باد شرم

  • ناشناس
    0

    خدا شاه رو رحمت کنه عزت ایرانی توسط اخوندها به باد رفت و ایرانی در جهان خیلی نزول کرد

  • ناشناس
    0

    دستور؟هر بی خاصیت دیگری هم میتونه دستور بده.

  • رئیسی هم متاسفانه مانند روحانی مشکلات زیادی ایجاد کرد
    0

    رئیسی هم متاسفانه مانند روحانی مشکلات زیادی ایجاد کرد

  • 0

    رضا شاه مرد و هم بهترین خدمت برای مردم و کشور کرد

  • ناشناس
    0


    رضا شاه مرد بود و هم بهترین خدمت را برای مردم و کشور کرد

  • 0

    ۱۹۰ دستور رئیسی در یک سال فقط قیمت ها را در کشور افزایش داده است.

  • دلالان خرمای 7 هزارتومانی را 75 هزار تومان به مردم فروختند
    0

    دلالان خرمای 7 هزارتومانی را 75 هزار تومان به مردم فروختند

  • 0

    در این مدت 6 ماه و 18 روز در رسانه ها بیش از 999 هزار بار در باره عملکرد و رفتار مسئولین بانک ها از پرداخت نکردن وام 50 تا 100 میلیونی بدون ضامن به بازنشستگان تامین اجتماعی شکایت و اعتراض کرده ایم ولی متاسفانه رئیس جمهور، رئیس کل مرکزی، وزیر اقتصاد و دارایی، مسئولان و نمایندگان مجلس هم تاکنون هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی نمی کنند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟

  • بازنشسته تأمین اجتماعی
    0

    مسئولان حقوق‌های اندک بازنشستگان را غیرمنصفانه بدانند
    شفاف‌سازی درباره پرونده فساد‌های کلان مالی و حقوق‌های نجومی، دلگرمی و همکاری مردم در پیشرفت برنامه‌های عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در کشور را به همراه می‌آورد، از مسئولان درخواست می‌شود همانگونه که پرداخت‌های نجومی و امتیازهای ویژه برخی مدیران را ناعادلانه می‌دانند، پرداخت حقوق‌های اندک به بیشتر کارمندان و بازنشستگان را نیز غیرمنصفانه بدانند و قدری هم به فکر معیشت آنان باشند، تا سفره‌‌هایشان هر روز کوچکتر نشود.
    بازنشسته تأمین اجتماعی

  • ناشناس
    0

    صاحب الامرند .فرمان فرمایانند .امیرالامرند .

  • ناشناس
    0

    هر کس بر مبنای تجربیاتش صحبت می کنه و در دست به عمل میزنه. این بنده خدا سالهای بعنوان دادستان، قاضی و ... و نهایتاً رئیس قوه قضائیه کار کرده، در جایی که هیچ اقدام اجرایی انجام نمیشه و تمام بخشهای کشور ملزم به رعایت دستورات آن است (بخاطر جایگاه قانونی آن). حال رئیسی با اون تجربیات وارد حوزه اجرا شده یعنی جایی که شما برای پیش برد اهداف علاوه بر اراده، نیازمند امکانات فیزیکی و مالی هستید. ایشان نتوانسته بین تجربیات قبلی و جایگاه فعلی تمایز قائل بشه. شاید اگر اراده حل مشکل داشتند، توی همان جایگاه قبلی می موندند و تمام تلاششان را برای رفع موانع بخش اجرایی کشور (از جمله مبارزه با فساد) به کار می بردند شاید مفید تر واقع می شدند.

  • علی گودرزی بازنشسته کشوری
    0

    سلام بنده در دولت آقای روحانی اصلان رآ ندادام چون ایشان را ازاول انقلاب می‌شناختم وعمل کردهایی ازش دیده بودم
    واما باقول هایی که آقای رئیسی در اون مناظرها دادن بابت باز نشست‌ها ومیشت آنها ما گول خوردیم دوبار
    اما با ۱۰درصد اضافه کردن حداقل بگیران همه مارا نا امید کردندوما فقط اینقدر زورمان می‌رسد که بگویم خسته نباشی آقای رئیسی درمورد یارانه هم به ما ظلم شد
    واین که گفت می‌شود اطراز کنید داخل ساید که وارد میشوی جز من اطراز دارم جای برای توضیح ندارد


    این یعنی فرار از جواب دادن درهرصورت خدا جای حق نشسته و کمر آدمهای ظالم را خورد می‌کند

  • کار بر ناشناس
    0

    آخه کی با حرف تونسته مملکت و اداره که ایشون دومیش باشن؟!

  • کار بر ناشناس
    0

    ما خوشبختانه فرافکنی خوب بلدیم همه مشکلات و سر تحریم می اندازیم از نظر اقتصاد دان و مدیریت هم تحریمیم ؟!

  • کار بر ناشناس
    0

    اگر هر مدیریتی ولو به قصد خدمت اومد ولی دید از عهده کار بر نمی یاد با شهامت بره نه تنها ضعف نیست بلکه قابل تحسین است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها