روسیه به دنبال تقویت روابط اقتصادی با ایران

مسکو در مسیر تقویت همکاری با تهران، برای کاستن از تاثیر تحریم‌ ها بر روسیه تلاش می کند.

روسیه به دنبال تقویت روابط اقتصادی با ایران

روسیه برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری با ایران به ویژه در سایه تحریم‌های غرب، تلاش می‌کند. این گزارش می افزاید رانیا الدریدی خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در مسکو، گفت: سخنان امروز سخنگوی کرملین در آستانه سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران، به طور کلی ترسیم سیاست روسیه در مرحله اخیر است. روسیه در سطوح مختلف تاکید می‌کند در سایه تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور از طرف غرب، در ساختار و رویکرد اقتصادی خودش بازنگری خواهد کرد.

در این زمینه می‌توان گفت علاوه بر دیدار روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه، پوتین دیدار‌های دوجانبه با ابراهیم رئیسی و رجب طیب اردوغان خواهد داشت. از سخنان سخنگوی کرملین روشن است که دیدار پوتین با رئیسی، در درجه اول بر راه‌های تقویت و توسعه همکاری‌ها به ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری بین دو کشور متمرکز خواهد بود. به خصوص که هر دو کشور با تحریم‌های غرب مواجه هستند.

سخنگوی کرملین تاکید کرد ایران بیش از یک دهه است که مشمول تحریم ها است و روسیه هم فقط در چهار ماه گذشته مشمول تحریم‌ها نبوده است، بلکه این تحریم‌ها از زمان شوروی سابق آغاز و هزاران تحریم علیه این کشور در نظر گرفته شده است. سخنگوی کرملین تاکید کرد روسیه و ایران، امکانات ضروری برای کاستن از تاثیر این تحریم‌ها را دارند.

موضوع قابل توجه آن است که به نظر می‌رسد سخن از توافقنامه فراگیری است که شامل توسعه همکاری‌های راهبردی بین دو کشور است. سخنگوی کرملین به سفر ماه گذشته سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به ایران اشاره کرد و به نظر می‌رسد مسکو پیش نویسی را درباره توافقنامه فراگیر راهبردی همکاری بین تهران و مسکو ارائه کرده است.

کرملین اعلام کرد ایران از این پیش نویس استقبال کرده بود و هم اکنون اصلاح آن ادامه دارد و پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک این پیش نویس امضا شود. خبرنگار الجزیره افزود: بنابراین روسیه فعلا در مسیر تقویت همکاری با ایران حرکت می‌کند که در درجه اول، تلاشی برای کاستن از تاثیر تحریم‌ها بر روسیه و نیز برای تغییر رویکرد اقتصاد این کشور به طرف آمریکای لاتین، آسیا و ایران است. روسیه به این نتیجه رسیده است که راهی برای فرار از تحریم‌های غرب ندارد و در مرحله فعلی باید به دنبال سازگار شدن با این تحریم‌ها باشد.

روسیه در صحنه داخلی، گام‌های متعددی در این مسیر برداشته است. مسکو می‌گوید این تحریم‌ها تاوان موضع گیری و تصمیمات مستقل سیاسی دو کشور و تاکید آنها بر حق حاکمیت شان است. از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، حجم تبادل تجاری بین مسکو و تهران، ۳۱ درصد افزایش یافته است.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    هیچ کشوری دلشان به حال مردم کشورمان نمی سوزد همه شان به نفع خودشان قدم مثبتی بر می دارند بخصوص روسیه وجین در تمام تاریخ گذشته و حال ثابت شده ثروت ایران را به یغما بردند کشورگشایی کردند هر دو کشور خدا را قبول ندارند کمونیست هستند در تعجب هستیم چرا با کمونیستها با آنها پیمان نبدید مورد اعتماد هرگز نخواهند بود

  • ناشناس
    0

    اینا به حرف خمینی هم گوش ندادن که نه به کمونیست روس وچین کثیف،.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها