رسانه آمریکایی یو.اس.ای تودی:

مدرکی دال بر سنگسار خلبان زن افغان به دست طالبان وجود ندارد

بررسی‌های رسانه آمریکایی یو.اس.ای تودی نشان می‌دهد که مدرکی برای اثبات سنگسار و کشته شدن یک خلبان زن ارتش افغانستان به دست طالبان وجود ندارد.

مدرکی دال بر سنگسار خلبان زن افغان به دست طالبان وجود ندارد

به گزارش پایگاه یو.اس.ای تودی، بیش از هزار کاربر فیسبوک یکی از چندین پیامی که مدعی بود طالبان یک خلبان زن در ارتش افغانستان به نام صفیه فیروزی یا پیروزی را در تاریخ ۲۹ اوت سنگسار کرده و کشته است، به اشتراک گذاشتند.

براساس پروفایل خبرگزاری آسوشیتدپرس از فیروزی در سال ۲۰۱۶، او یکی از چهار خلبان زن در ارتش افغانستان است.

در بسیاری از این مطالب، از رشیده طلیب و ایلهان عمر، نمایندگان زن مسلمان در کنگره آمریکا بابت نادیده گرفتن این مساله انتقاد شده است. در یک پیام توییتری، آنها "هواداران طالبان" خوانده شدند. در پیام دیگری با اشاره به یک گروه از قانونگذاران دموکرات آمریکا که شامل این دو زن مسلمان هم می‌شود، نوشته شد "گروه هوادار زنان کجاست؟ آن به اصطلاح جوخه کجاست؟"

اما هیچ مدرکی دال بر مرگ خانم فیروزی وجود ندارد.

پایگاه خبری یو.اس.ای تودی با بسیاری از کاربران که این پست‌ها را منتشر کرده بودند، تماس گرفت اما هیچکدام نتوانستند منبع معتبری برای اثبات ادعای خودشان ارائه دهند. هیچ سازمان خبری معتبری هم مرگ این خانم خلبان را گزارش نداده است.

مسوولیت اثبات هر ادعایی بر عهده گوینده است و کسانی که این ادعا را بیان کرده‌اند، مدرکی برای اثبات آن نداشتند. تماس یو.اس.ای تودی هم فاش می‌کند مدرکی مبنی بر مرگ او وجود ندارد. همچنین قابل ذکر است که این اولین باری نیست که این مطلب منتشر می‌شود.

یک مطلب بی‌اساس دیگر به همراه تصویری از یک زن خونین در ۱۹ اوت در فیسبوک منتشر شد که ظاهرا نشان می‌داد این خلبان زن هدف حمله قرار گرفته است. در واقع این تصویر متعلق به فرخنده ملک‌زاده، دانشجوی ۲۷ ساله افغان بود که به غلط به سوزاندن قرآن متهم شد و در سال ۲۰۱۵ به دست افغان‌ها کشته شد.

و در حالیکه گزارش‌هایی که بتواند کشته شدن فیروزی را اثبات کند وجود ندارد، مساله دیگری هست که شاید به انتشار این مطلب نادرست کمک کرده باشد.

اولین خلبان زن در نیروی هوایی افغانستان به نام نیلوفر رحمانی، در تاریخ ۱۸ اوت مصاحبه‌ای با فاکس نیوز داشت و در آن به سابقه سنگسار شدن زنان افغان اشاره داشت و هشدار داد که آمریکا نباید بیانیه‌های طالبان درباره حقوق زنان را باور کند.

رحمانی که اکنون ساکن آمریکاست، گفت: جهان شاهد رفتار طالبان خواهد بود. آنها دوباره بدون هیچ دلیلی، یک زن را در استادیوم کابل سنگسار می‌کنند.

اشاره نیلوفر رحمانی به استادیوم فوتبالی در کابل است که طبق گزارش رویترز، طالبان در طول حاکمیت قبلی خود بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ از آن برای سنگسار یا تیرباران مردان و زنانی که به سرقت و دیگر اشکال خشونت متهم بودند، استفاده می‌کرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها